Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Men hon var ju med vid besiktningen. Hon säger ju att veterinären inte tyckte det behövdes någon ny röntgen då den hade färska plåtar från Tyskland och han gick iväg för att titta på dem.

Och enligt 'öppet brev' gjordes en ny röntgen vilket Kim själv på sätt och vis också svarat att så var det. Eller som Kim skrev '3) Jag har haft EN häst med ryggproblem, därför lät jag röntga om HELA Spartakus!'

Hon var tydligen på plats, hittade i tråden 'öppet brev' där det står att ägaren var på plats.
Och då låter det ännu mera märkligt om inte ens diskussion först 'inom normalvariation', dels då jag vet av egen erfarenhet hur CR förklarat om ev. ngt hittats/ej hittats osv.

Men det var inte CR som gjorde den undersökningen, han undersökte enbart den andra hästen. Armani.. rygghästen var det ju någon Nils som undersökte

Fast nu pratar vi om olika hästar... Den häst som jag pratar om besiktigades inte av CR utan av annan veterinär på Solvalla. Jag talar om hästen med ryggproblem.

Men det var inte CR som gjorde den undersökningen, han undersökte enbart den andra hästen. Armani.. rygghästen var det ju någon Nils som undersökte

Ok.
Uppfattade det som att CR 'haft hand om' båda dessa hästar.

Fast nu pratar vi om olika hästar... Den häst som jag pratar om besiktigades inte av CR utan av annan veterinär på Solvalla. Jag talar om hästen med ryggproblem.

Näe, jag pratar om 'rygghästen' men trodde att CR var involverad i båda hästarna. :)

Vilket i sådana fall gör det ännu sämre sett ur köparens ögon. Jag betalar extra för att kolla att hästen inte har några problem, men blir inte upplyst att det finns förändringar...även om de bedöms vara inom normalvärden. Jag vill bestämma själv om jag vill chansa på köp eller inte. Det är dyrt att ha en konvalescenthäst...

Vilket i sådana fall gör det ännu sämre sett ur köparens ögon. Jag betalar extra för att kolla att hästen inte har några problem, men blir inte upplyst att det finns förändringar...även om de bedöms vara inom normalvärden. Jag vill bestämma själv om jag vill chansa på köp eller inte. Det är dyrt att ha en konvalescenthäst...

Men hur vet vi att inget har sagts då? Precis som fia skrev så nämns ju en del muntligt, och en del skrivs på protokoll. Har svårt att tro att man är hos veterinären och är 'helt tyst'?
Eller så är jag som sagt själv alldeles för frågvis och har därför bra dialog när nått varit.

Den viktigaste frågan är väl ändå varför CAF bara vill använda sig av solvallakliniken, eller är det ett undantag att de användes i just de här fallen?

Utan en vettig veterinär och en vettig hovslagare hade jag aldrig vågat köpa/äga häst. Faktiskt. Jag måste lita på den omdömen jag får in när jag investerar så mycket pengar som ett hästköp omfattar.

Att lita på en vilt främmande människas kompetens när jag ska investera en hög med pengar är inget som ens finns i rimlighetens värld för mig. Jag är snål och vill inte förlora pengarna och stå med en häst som kostar pengar att hålla, en tvist som kostar pengar att driva och sedan dessutom få kasta pengarna i sjön genom att ta bort hästen.

I vissa fall kan man ju redan på försäljningsfilmerna (gäller alla säljare, inte specifikt CAF) se att hästen är knackig och har underliga reaktioner i arbetet. Ändå väljer man (tydligen) i många fall att gå vidare med just den hästen och lita på en helt okänd veterinärs utsago.

Jag håller absolut med - men vad gör man när man bor i Norrland och "alla" hästar finns söderöver? Jag har i alla fall inte råd att ta med mig veterinär och hovis på en resa runt omkring för att kika på och bedöma hästar... jag måste kunna lita på att klinikveterinärer även söder över går att lita på och att de är ärliga. Nu köper jag inte hästar i 100 000-kronorsklassen visserligen, men ändå. Att ha en "egen" veterinär är rätt svårt när hästarna aldrig behövt deras tjänster utöver vaccination...

Att lita på en vilt främmande människas kompetens är precis vad jag gör när något av djuren behöver veterinärvård, när jag själv behöver läkarvård och så vidare. Att lita blint på en försäljare gör jag dock inte - oavsett vad det är jag köper.

Men hur vet vi att inget har sagts då? Precis som fia skrev så nämns ju en del muntligt, och en del skrivs på protokoll. Har svårt att tro att man är hos veterinären och är 'helt tyst'?
Eller så är jag som sagt själv alldeles för frågvis och har därför bra dialog när nått varit.

Definitivt... dessutom brukar jag själv titta på röntgenplåtarna.. även om man inte fattar så himla mkt så kunde man se på plåtarna som visades att där var tätt.. eller det såg tätt ut.. och då hade JAG iallafall frågat eller sagt att.. "Ser det inte väldigt tätt ut där"? Speciellt om jag tidigare haft en häst med ryggproblem.

Den viktigaste frågan är väl ändå varför CAF bara vill använda sig av solvallakliniken, eller är det ett undantag att de användes i just de här fallen?

Närmare än till Täbykliniken? Blivit bra bemött där?

Jag personligen använder helst inte TäbyKliniken även om jag vet att många är jättenöjda, men efter 'nått som hände för mer än 15 år sen' så sitter det som en tagg i sidan och för mig är de en 'dålig klinik'.

På Solvalla har vi alltid blivit bra bemött osv. Och fått den hjälp vi behövt. Varför skulle jag då byta? Även om t ex Strömsholm är närmare.

Definitivt... dessutom brukar jag själv titta på röntgenplåtarna.. även om man inte fattar så himla mkt så kunde man se på plåtarna som visades att där var tätt.. eller det såg tätt ut.. och då hade JAG iallafall frågat eller sagt att.. "Ser det inte väldigt tätt ut där"? Speciellt om jag tidigare haft en häst med ryggproblem.

Precis, speciellt om man haft en häst med ryggproblem så dyker väl ens egna nyfikenhet upp och där man vill försäkra sig om framtiden.

Köparen (om jag förstod det rätt) ville ta hästen till sin veterinär i skåne vilken säljaren inte gick med på då hästen står i Enköping (?) Det framgick inte om det vart tvunget att vara Solvalla eller om det kunde vara någon annan klinik i närheten.

Samma här, det undrade jag verkligen över.

Precis, speciellt om man haft en häst med ryggproblem så dyker väl ens egna nyfikenhet upp och där man vill försäkra sig om framtiden.

Ja, dessutom brukar dom flesta vet. vara väldigt tillmötesgående genom att förklara och visa på röntgenplåtarna oavsett om dom är rena eller inte.. det är min erfarenhet iallafall. Jag hade brutit mig in kan jag säga om jag inte hade fått se plåtarna.. särskilt då om man råkat ut för problem tidigare, då hade jag synat dom där ryggkotorna med inställningen att det var fel på dom :D Fast alla kanske inte är så misstänksamma som jag..

Ja vi har ju alla olika erfarenheter av kliniker, inget fel med det, men frågan kvarstår ju varför en person som säljer hästar (och borde behöva besiktiga hästar ganska ofta) insisterar på att hon och köparna skall besiktiga på en viss klinik 26 mil från där hästarna är uppstallade istället för att låta köparna välja klinik själva?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 650
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar