Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Då har jag bättre förståelse att man valde Solvalla. Som sagt, det framgick inte av programmet att hästen stod i Enköping. Men varför stod den där?

Var är hästarna uppstallade då?
Om de är på hemmaplan, ja då kan man ju undra då det är halva vägen till Norrköping. Men kanske dåliga erfarenheter?

Men själv åker jag ju om jag måste till Solvalla och har 13-14 mil dit jämfört med 6,5 mil till Strömsholm.
Eller så tar jag 'hemmakliniken', beror som sagt på av vilken anledning.

Var är hästarna uppstallade då?
Om de är på hemmaplan, ja då kan man ju undra då det är halva vägen till Norrköping. Men kanske dåliga erfarenheter?

Men själv åker jag ju om jag måste till Solvalla och har 13-14 mil dit jämfört med 6,5 mil till Strömsholm.
Eller så tar jag 'hemmakliniken', beror som sagt på av vilken anledning.

Jag undrar mest över varför säljaren, CAF, väljer veterinär och inte köparen? Jag har använt mig av Täby, Ultuna och en gång på Mälaren och varit nöjd.

Och jag har varit på Solvalla hos CR ett par vändor och har då haft mkt bra diskussion/samtal kring det vi varit där om, även på telefon före/efter osv.
Hur vet vi att diskussion EJ har förts? För mig låter det märkligt då jag som sagt upplevt CR som en väldigt 'förklarande' veterinär. (Eller så är det för att jag är så frågvis.)

Håller med dig. Har skälv alltid använt CR till besiktningar och hältor med dålig prognos, som tack vare honom faktisk blivit bra. Han har en stor erfarenhet och är mycket intresserad av att lösa ev. problem.

Plåtar tagna i tyskland kan mycket väl vara ua och inte här,beroende på vilken vinkel bilderna är tagna i. Allt behöver inte synas på röntgen och oftast har röntgenfynd utan kliniska symtom någon betydelse.
CR har väl ingen anledning att misstro sina tyska kolleger och eftersom bilderna var relativt nytagna var det onödigt och kosta på nya.
Han har naturligtvis gått på sin kunskap och beprövad erfarenhet.
Eftersom ingen blodprov togs vid besiktnigen så vet man inte om hästarna fått smärtstillande i någon form och då givetvis inte uppvisa något obehag vid böjprov o palpation.

Plåtar tagna i tyskland kan mycket väl vara ua och inte här,beroende på vilken vinkel bilderna är tagna i. Allt behöver inte synas på röntgen och oftast har röntgenfynd utan kliniska symtom någon betydelse.

Vänta nu, har jag missförstått?

Jag fick uppfattningen att allt syns på bägge omgångarna plåtar. Ska man släppa igenom dem själv, måste man ju själv granska dem - och inte gå på andras utsago, deras bedömning.

Självklart behöver inte allt synas på röntgen, men OM det finns röntgenförändringar vill jag självklart bli upplyst om dem. Oavsett hur veterinären bedömer dem.

*KL*

Vill bara säga att jag inte förstår er som tycker att programmet var sensationsmässigt och vinklat. Dom försökte berätta en historia och alla inblandade fick möjlighet att uttala sig. Då gick det såhär:

1) Hästköpare 1: berättade sin historia sansat och lugnt
2) Hästköpare 2: dito
3) Advokaten till en av hästköparna, kommer inte ihåg vilken - talade om att säljer man många hästar så kommer det säkert att bli problem med några och då får man lösa det. Dvs en helt vettig och neutral ståndpunkt
4) CAF: uppträdde hotfullt och otrevligt i telefon och sen gjorde sig otillgänglig.
5) CAF:s tyska samarbetspartner: uppträdde som värsta maffiabossen i telefon.
6) Veterinärerna: fick förklara sig utförligt. (Kan inte säga att jag blev klokare av det de sa. Men jag noterade att den andra veterinären sa att en besiktning är en ögonblicksbild och var noga med att betona när HAN såg hästen var den inte halt.)

Jag kan inte tycka att journalisten skapade en vinkling - CAF serverade den på ett silverfat.

Jag har inte själv sett programmet, men det är ju inte helt otroligt att de "förföljt" Caf trots att de sagt Nej. På sin sida ang det öppna brevet så skriver de ju Själva att de försökt få kommentarer i flera veckor på flera olika sätt. Det är ju dumt att bete sig illa själv, men alla människor har ju en smärtgräns där de till slut får nog!

Då har jag bättre förståelse att man valde Solvalla. Som sagt, det framgick inte av programmet att hästen stod i Enköping. Men varför stod den där?

:rofl::rofl: Jag vet inte.. jag hade för mig att CAF hade sin verksamhet där någonstans och tog för givet att hästarna oxå bodde där. Därav mitt frågetecken efter Enköping.. om det nu var Enköping:p

Vänta nu, har jag missförstått?

Jag fick uppfattningen att allt syns på bägge omgångarna plåtar. Ska man släppa igenom dem själv, måste man ju själv granska dem - och inte gå på andras utsago, deras bedömning.

Självklart behöver inte allt synas på röntgen, men OM det finns röntgenförändringar vill jag självklart bli upplyst om dem. Oavsett hur veterinären bedömer dem.

Ja min uppfattning var att felen syntes även på plåtarna från Tyskland och det hade 2 andra veterinärer intygat.. Husaby och Saxtorp (tror jag det var)

:rofl::rofl: Jag vet inte.. jag hade för mig att CAF hade sin verksamhet där någonstans och tog för givet att hästarna oxå bodde där. Därav mitt frågetecken efter Enköping.. om det nu var Enköping:p

Hon har sin verksamhet Vadstena, vilket är en bra bit ifrån Solvalla. Sen kanske hon har hästar hon säljer som står i andra delar av sverige tillfälligt, det vet jag inte.

Jag har inte själv sett programmet, men det är ju inte helt otroligt att de "förföljt" Caf trots att de sagt Nej. På sin sida ang det öppna brevet så skriver de ju Själva att de försökt få kommentarer i flera veckor på flera olika sätt. Det är ju dumt att bete sig illa själv, men alla människor har ju en smärtgräns där de till slut får nog!

"Försökte kommentera" är nog mest en efterhandskonstruktion. Det var väl bara att skicka in en utförlig redogörelse eller be advokaten göra det. Hursomhelst så är det fullständigt onödigt att hota journalisten i telefon. "Jag varnar dig ordentligt alltså...." jisses :eek:

Jag håller helt med efter att ha varit inne på SVTPlay. Det var väl inte vinklat?

Däremot gjorde ju säljaren verkligen skit för sig själv, riktigt oseriöst kändes det inte förrän hon hotade och uppträdde illa i telefonen. Innan dess var det ju utrymme för "missuppfattningar" och "låt oss hitta en lösning".

Fram tills för något år sedan höll hon till utanför Nyköping, antagligen därför hon valt Solvalla. Sen när hon flyttade längre söderut behöll hon väl samma klinik.

Jag personligen använder helst inte TäbyKliniken även om jag vet att många är jättenöjda, men efter 'nått som hände för mer än 15 år sen' så sitter det som en tagg i sidan och för mig är de en 'dålig klinik'.

Och jag upplever det precis tvärt om. Solvalla missade en uppenbar bakbenshälta på min häst och gav oss lite butta för de lätta kotledsinflammationerna fram... En vecka senare hittade hovslagaren den helt uppenbara hältorsaken i bak, inte svårt med tanke på hur halt hästen var i just bak.

Jag åker hellre till Täby :-)

/Lavinia

Fast hur vill ni att dessa program (plus, uppdrag granskning etc.) skall agera. Hur skall vi vanliga människor få reda på någonting om allt skall ske i det tysta, inga namn nämnas osv. Jag vet nu tex att jag aldrig tänker köpa häst av team CAF eller låta besiktiga en häst på Solvalla ( om jag inte vill försäkra upp hästen, för det verkar ju vara stor chans att den går igenom :D).

jag har inte skrivit ett ljud om att det inte ska publiceras. Jag har efterlyst sann journalistik, där man inte vinklar och tar ställning utan presenterar bägge sidor på ett objektivt sätt.

jag har inte skrivit ett ljud om att det inte ska publiceras. Jag har efterlyst sann journalistik, där man inte vinklar och tar ställning utan presenterar bägge sidor på ett objektivt sätt.

Fast hur presenterar man bägge sidor när den ena sidan inte vill vara med?

Fast hur presenterar man bägge sidor när den ena sidan inte vill vara med?

tycker du det är normalt att vill man inte vara med i TV så fortskrider programmet och talar enbart för den sida som vill vara med på tv? det tycker inte jag är journalistik, om man är införstådd i hur essensen gällande sann journalistik är grundad. Om inte ena parten vill vara med, och man ändå vill visa/köra programmet, så i min värld, om vi ska följa journalistik i dess grund form, så hade journalisterna gjort en inpassus där de redogjort för vad som inte är helt glasklart i sammanhanget, och vilka frågeställningar som kan finnas att ta i beaktning pga avsaknaden av motparten i programmet. DET är sann journalistik.

Fast Plus går ju ut på att konfrontera företag och deras produkter och deras handlingar gentemot kunderna. Är det företag som är oseriösa och bara kör över sina kunder så är det meningen att det programet ska visa och varna för det.

Hon hade precis som dom flesta andra företag kunnat komma till studion, berättat sin version eventuellt gottgöra kunderna/erkänna felen och lovat att det inte ska hända igen för att få tillbaka kunderna. Dom flesta företag som är med gottgör ju kunder även ifall dom säkert inte tycker dom gjort något fel enbart för att verka samarbetsvilliga så att folk kommer tillbaka till dom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 650
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar