Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Tydligen så ställde just denna lösa benbiten till det för denna häst? Det var ju det som var felet? Eller fattade jag fel? Även om det må vara ovanligt så drabbar det ju några.

Nej det framgick inte en enda gång i programmet att det faktiskt var benbiten som ställde till några problem vilket det säkert gjort om det faktiskt var problem som kunde härröra till den utan jag fick mer en känsla av att det var ett bifynd i sammanhanget men det var det mest konkreta de hade att trycka på.

Exakt. Och just därför har jag svårt att ta programmet på allvar.

Du har inga större kunskap om vad lös benbit är va ?

Nej, min expertis ligger inte kring "lös benbit". Däremot så är det intressant att hästen blivit halt på just det benet och trotts det gått igenom ua. två gånger även då man på röntgen sett denna benbit i benet. Jag tycker ju att det i varje fall vid andra tillfället bör ha kommit på tal och att veterinären i brist på annan orsak bör ha satt en anmärkning på det.

*delvis KL*

Jag personligen upplever att det är skillnad på en veterinär som sett att det är något som är lite skumt med hästen och inte följer standardmodellen(jag menar den första hästen de visar upp i veterinärskolans böcker är antagligen en frisk häst utan benbitar här och trånga ryggkotor där) och tänker:
"Denhär hästen ser inte fräsh ut på vissa ställen... men vi undviker det/jag har ingen skyldighet att berätta det och säger att den är 'så gott som ett praktexemplar' istället"
och
"Denhär hästen ser inte fräsh ut i dagsläget och det är min skyldighet att berätta detta och vad det kan bli för konserkvenser"

Allt leder oftast bara till två saker: Det blir VÄRRE eller det blir BÄTTRE.

((Nu är ju detta inte om hästar, men min veterinär berättade att min katt hade lite höga njurvärden, men att det fortfarande låg inom normala gränser. Då valde jag att förebygga detta så att de skulle bli bättre. För mig hade det varit skillnad om hon sagt att det ligger inom normala gränser, punkt. då hade jag inte gjort några åtgärder och tja... han var inte lika pigg innan som nu iaf ))

Jag har inte längre förtroende för folk som inte har själen kvar i arbetet och gör det bara för pengar, särskillt i hästvärlden. Hade hon haft lite gott samvete och känsla för hästarna hade man inte låtit en häst säljas vidare på det viset när man vet att den kan lida. sånt gör man endast för att få in pengar( och hoppas att det går obemärkt!).

Jag såg programmet och kan väl tycka att som köpare vara den som beställer besiktningen (även om det är säljarens veterinär) och begära ut sånt som röntgenplåtar med hänvisning att de ska till försäkringsbolaget. Sen att säljaren i inslaget hade förbaskat tråkig inställning är ju en sak för sig. Vederbörande gavs ju möjlighet att säga sitt och försvara sitt handlande...

Fast det är ju hur vanligt som helst att folk använder veterinärer som bor nedåt landet och åker långt till "sin" veterinär. Jag känner många!

Jag tycker det blir lite konstigt när du försvarar en veterinär som kritiseras här i tråden, men sen i nästa andetag skriver att just en annan veterinär anser du oseriös. Det blir ju total dubbelmoral?

Försvarar?? Nej det har jag inte gjort. Alla veterinärer har olika erfarenheter och jag känner inte till den veterinärer du påstår att jag skulle försvara.

Och nej jag vet inte, nu bor jag iof i Skåne så jag har inte så långt till de veterinärer jag skulle anlita. Däremot hade jag inte tvunget behövt ha min veterinär när jag köper en häst långt från mig för jag anser att kliniker skall vara precis lika seriösa och litar man inte på det så får man väl se till att få plåtarna skickade ner till sig och be sin vet att kika på dem

Säger detsamma, man måste förstå att man får vad man betalar för. Alla hoppas på att göra ett fynd men det blir sällan så. Den som säljer de billiga importerade hästarna i Sverige ska ju förstås tjäna något på det, precis som hästförmedlaren utomlands ska göra. Det säger sig själv att födelselandet inte släpper de bästa hästarna för en låg penning till utlandet.

Knappast att vi Svenskar har råd att lösa ut den näst bästa heller..

Dock skall man vara väldigt öppen för att en rel medioker häst i tex Tyskland kan vara en mkt bra häst här

OK då missförstod jag dig.

Jag håller dock med dig om att självklart ska det optimalt och korrekt vara så som du skriver här nu, att oavsett veterinär ska man kunna lita på utlåtandet osv. Det var väl så nämda köpare tänkte när hon lät säljaren välja veterinär.

Jag håller med. Den där tysken gav ju inte ett särskilt förtroendefullt intryck precis. Usch!

Fast jag tycker att han har rätt. Han har ingen anledning att hänga ut en anställd (om hon nu är det) i en telefon intervju med en helt främmande människa.

Det är ju säkert klippt i det samtalet så det skall låta hotfullt etc

Tydligen så ställde just denna lösa benbiten till det för denna häst? Det var ju det som var felet? Eller fattade jag fel? Även om det må vara ovanligt så drabbar det ju några.

Tycker att det är alldeles för luddigt om vad som var felet på hästen faktiskt

Nej detta program är ju exakt samma låga nivå på som sist de gjorde en liknande story i kalla fakta eller vad nu programmet hette.

OK då missförstod jag dig.

Jag håller dock med dig om att självklart ska det optimalt och korrekt vara så som du skriver här nu, att oavsett veterinär ska man kunna lita på utlåtandet osv. Det var väl så nämda köpare tänkte när hon lät säljaren välja veterinär.

Jag hade ju dock valt att få plåtarna skickade till mig om jag bodde en bit ifrån och fått dem granskade av "min" vet.

Nej detta program är ju exakt samma låga nivå på som sist de gjorde en liknande story i kalla fakta eller vad nu programmet hette.

Ja det är tråkigt att det skall vara så svårt att verkligen göra det ordentligt med alla fakta framme

ja exakt!

det jag menade när vi började diskutera, var ju att eftersom denna köpare inte gjorde så, och det sen gick åt h-te osv, så valde hon ju sen att åka (om än långt) till en veterinär hon känner väl och litade på. Det i sig ser jag inget konstigt med alls, det var det jag började skriva och sen kom vi in på lite annat tror jag.

Men hörrni, vi kan väl enas om att det INTE är okej att sälja en häst och påstå att den är UA när man vet att den inte är det? Oavsett om man är veterinär eller hästförsäljare?

Ja det är tråkigt att det skall vara så svårt att verkligen göra det ordentligt med alla fakta framme

Jag ifrågasätter ö.h.t svensk journalistik av den här typen. Visste inte ens att det var lagligt att hänga ut ej dömda människor i media, med namn och identitet.

Tycker att det är alldeles för luddigt om vad som var felet på hästen faktiskt
precis min reaktion, - men vad f-n är det för fel på hästen- satt jag och funderade på innan vet nämnde en lösbenbit, men inget sägs om att det var just den lösa benbiten som var problemet.

sen har jag tom varit med om hästar som har haft anmärkningar, som vetrinären i SAMRÅD med säljare och köpare helt enkelt valt att inte ta med på intyget för att köpare skall kunna försäkra in hästen utan problem.

*kl*
Såg att säljaren i fråga nu finns här på bukefalos och har skrivit en tråd med sin version av händelserna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 650
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar