Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Vet man för lite om hästen, är det ju vettigt att fundera över plåtar på ev. problemområden.

Om jag inte är säker på att hästen är fullt igång (enligt det utlåtande säljaren ger), och jag därmed kan råka ut för att hästen "vilat sig i form", då kan det nog även för mig bli aktuellt med en röntgen om veterinären tycker det kan finnas fog för det. På halvblod vill jag faktiskt röntga hovarna, då vi avlivat en rad med rotation/sänkning/hbf. Liten peng för plåtarna, och stor peng att investera i fel häst.

Jag håller med. Programmet var onyanserat och vinklat och ämnet är svårt.

Att en häst klarar en veterinärbesiktning trots lösa benbitar är inget konstigt, utan något som säkert händer varje dag. Det man som köpare bör veta i det fallet är att det inte finns någon garanti på att hästen kommer hålla i o m den lösa benbiten, utan det KAN vara så att benbiten kommer att göra hästen obrukbar, snart, om några år, eller i bästa fall aldrig. Är hästen ohalt på böjprov och longering vid besiktningen så måste veterinärerna utgå ifrån att hästen inte har ont av förändringen just nu. Lägg då till att om säljaren uppger att hästen är i full gång och i tävlingskick så hamnar man i en situation där veterinären med största sannorlikhet bedöver förändringen som "utan påverkan".

Som köpare bör man alltid ta ett blodprov vid besiktningen, det kan frysas ner i ett antal månader och analyseras för smärtstillande om hästen snabbt visar hälta efter hemkomst. Dessutom bör man alltid ta plåtar och låta veternären analysera och skriva ett röntgenutlåtande, iaf om man köper för en ansenlig summa pengar. Vid första besiktningen av Armani verkar de gamla plåtarna från Tyskland ha analyserats, men inget utlåtande verkar ha skrivits? För ett utlåtande måste man nog ta plåtarna på plats, vilket jag kan förstå, veterinären vill ju veta exakt vad den skriver utlåtande på?

Jag tror verkligen inte att veterinärerna har något fuffens för sig, de gör säkert sitt jobb på bästa sätt. Att analysera plåtar med förändringar måste vara jättesvårt, eftersom påverkan på hållbarheten är så himla olika från fall till fall. Går hästen då igenom allt annat så...

Personligen hade jag gärna sett ett lite mer grävande reportage om hur CAF arbetar. Hur kommer det sig att så många av deras saluhästar inte håller för träning och tävling i långa loppet? Är det otur? Dessutom hade jag gärna sett att Plus tog upp några av de sakerna jag nämt ovan om hur man som köpare på får den bästa utgångspunkten för sitt köp, men det är ju jag det.

Man måste nog vara medveten om att veterinär faktiskt har väldigt skiftande kompetens.

Jag har fått plåtar på hästar jag varit intresserad av. Enligt journalutdragen har hästen varit UA, medan min veterinär skrikit högt när bilderna kommit upp. De har inte alls varit UA, utan faktiskt med en del rätt stora anmärkningar.

Det skiljer i kompetens hos veterinärerna, därför anlitar jag bara en veterinär jag själv känner är tillräckligt kompetent för att jag ska rådfråga när jag investerar de summorna.

Framför allt kan jag tycka att om en säljare vägrar att låta besikta hästen hos någon annan än sin egen veterinär, så borde man som köpare dra öronen åt sig?

Ja det är ju en sida, men jag har tex inte godkänt att man vet bes hos en specifik vet och då har jag helt enkelt tackat nej till den köparen

Och det i programmet känns ju underligt man vetbes i två olika ändar av landet :crazy:

Men två andra veterinärer ansåg att det inte var inom normala gränser. Har de gått olika utbildningar? Köpte han sin licens på nätet? :angel:

Den ena av dem är inte seriös enl mig..

Jag som ganska nyligen har varit i hästköpardjungeln och letade efter en "billig" häst vilket tydligen oskrivet gör att jag får skylla mig själv om försäljarna ljuger mig rätt upp i ansiktet om hästens skick, för det är ju en "bilig" häst och då får man räkna med att det är något fel på den. Förfasas.

Tycker du att en billigt häst är en unghäst som kostar 85000kr?

Jag tycker mig själv ha koll på att många hästförsäljare är lite väl kamratliga med den veterinär de själva helst vill använda. Om försäljaren enbart vill besikta hästen hos sin veterinär skulle jag absolut dra öronen åt mig. Men att en klinikchef har kommit till de slutsatser som de visade i programmet får en att inse att det spelar inte någon roll vilken veterinär man anlitar. Är de Jäv så ligger man risigt till.

Personligen ser jag inget konstigt med det. Vad skulle vet ha för vinning i att ljuga?

Däremot finns det kliniker som jag inte skulle åka till och då skulle det inte bli någon affär om köparen krävde det

Det är så sorgligt.

Nånstans så tycker jag ändå att köparna måste hitta sitt ansvar, de måste förstå att en billig importhäst är det stor risk att den har något fel. Tittar man på stammar och meriter så borde prisbilden vara så totalt annorlunda. Om köparna försvinner så kan inte verksamheten fortsätta.

Fast i just detta fallet handlar det ju inte om några lågprishästar, utan om unghästar i 100 000 kronors klassen. Vilket möjligen kan klassas som prisvärt men inget sensationellt, med tanke på prisbilden i Tyskland.
Tycker det är en viss skillnad när man köper tex från MH där en lovande gångartstalang kostar 30 000.... då kan man nog anses vara lite naiv.

Alltså ok att veterinären i det första fallet med ryggproblemet kan skriva ua. och hänvisa till att han av sin erfarenhet inte trodde att kotornas placering skulle leda till några problem. Det kan jag köpa, jag menar ingen häst är den andra exakt lik rent anatomiskt. Det jag däremot har svårt att förstå är att han låter den andra hästen med benproblemet gå genom ua. VA FAN EN BIT AV BENET HAR LOSSNAT OCH LIGGER FRITT I ANNAN VÄVNAD! Det är inte normalt, den måste ha skadats på något sätt. Helt klart värt en anmärkning tycker jag. Men då kanske man ska ställa sig frågan vad innebär anmärkning och ua.? Om det är helt upp till den enskilda veterinären att avgöra detta kan ju hon/han hitta på vad fan som helst. "Hästen saknar ett framben, äsch sätt ua. Den kan alltid ta sig fram på tre ben. Den klarar sig nog." xI

Sen vad gäller hästhandlaren. Ujuj.... Hon har skött situationen extremt dåligt. Ur ett marknadsföringsperspektiv har hon inte bara skjutit sig i foten, snarare magtrakten. Dessa skräckhistorier om henne och hennes verksamhet som här visats upp kommer slå extremt hårt. Detta är vad man inom marknadsföring och pr kallar för "word-of-mouth". Alltså detta är kunders privata återgivning av den tjänst hon förmedlat, den bästa och mest effektiva formen av pr. Den kan för både företaget tjäna både gott och ont. Företaget själv har sällan någon som helst kontroll över den och det är därför den av andra potentiella kunder ses som väldigt trovärdig. I det här fallet har den dessutom blivit spridd i massmedia. Lord.....hon kommer få det tufft så vitt jag kan se.

Ja det är ju en sida, men jag har tex inte godkänt att man vet bes hos en specifik vet och då har jag helt enkelt tackat nej till den köparen

Och det i programmet känns ju underligt man vetbes i två olika ändar av landet :crazy:

Nu fattar jag inte?
Köparen gick med på att använda säljarens veterinär.
när sen hästen blev dålig ville hon att hennes egen skulle kolla den. vad är konstigt med det?

Nu fattar jag inte?
Köparen gick med på att använda säljarens veterinär.
när sen hästen blev dålig ville hon att hennes egen skulle kolla den. vad är konstigt med det?

Att man drar iväg land och rike för att vetbes en häst. Jag kan ju mkt väl ha missat men jag trodde inte köparen bodde i Skåne??

Och om hon gör det så är det ju självklart mer förståeligt även om jag har väldigt litet förtroende för just den veterinären

Jag håller med dig i stort.

Veterinären måste ju bedömma hur hästen ser ut just då när den besiktigas. Visar den ingen hälta då och verkar fräsch vid longering och ev. ridprov så måste ju vet. utgå från att förändringarna inte har betydelse. Däremot tycker jag att Nils skulle angett i protokollet att tornutskotten låg nära så hade köpare själv fått göra bedömningen om hon vill ta risken eller inte. Att inte ens nämna det är ju helt fel.

Ang. den andra hästen Armani så ligger ju hela felet hos CAF. De tar tillbaks en sjuk häst och säljer den sen med orden att den aldrig varit sjuk eller skadad. Vilket de uppenbarligen vet att den varit därmed ljuger de ju köpare nr 2 rätt upp i ansiktet. Där tycker jag inte att det framgick om Claes hade skrivit att den hade en lösbenbit i protokollet eller inte.

Vid köp av häst skulle jag rekommendera:
* egen veterinär, alt om det är långt bort få bilderna skickade till sin vet så den kan kolla på dem.
* blodprov
* begära att få fullmakt till försäkringsbolaget av säljaren så man kan få ut information, vägrar säljaren det så backa omgående.
* kolla att säljaren inte har skulder hos fogden, har den det finns det ju inte en chans i helvete att få några pengar ifall det skulle bli tvist

Vid försäljning:
* skriv ner varenda skråma i kontraktet
* skriv ner i kontraktet att du rekommenderat köparen att ta en omfattande röntgen hos dennes vet.
* ge säljaren fullmakt till journaler
* Luras inte :D

Sen vad gäller hästhandlaren. Ujuj.... Hon har skött situationen extremt dåligt. Ur ett marknadsföringsperspektiv har hon inte bara skjutit sig i foten, snarare magtrakten.

Precis vad jag tänkte!! Så oerhört ostrategiskt och korkat! Spelar e.g ingen roll om hon är "skurk" eller inte. Hon och hennes tyska samarbetspartner har ju verkligen inte förbättrat sin situation :grin:. Extremt otrevliga attityder. Hade hon skött detta på ett snyggt sätt hade hon iaf haft en viss chans till en fortsatt verksamhet. Som det ser ut nu är hon troligen totalt rökt.

Fast det är ju hur vanligt som helst att folk använder veterinärer som bor nedåt landet och åker långt till "sin" veterinär. Jag känner många!

Jag tycker det blir lite konstigt när du försvarar en veterinär som kritiseras här i tråden, men sen i nästa andetag skriver att just en annan veterinär anser du oseriös. Det blir ju total dubbelmoral?

Ja, att hota journalisten och tro att denna skulle bli skrämd och hålla tyst är inte smart. Det kändes nästan komiskt att de trodde om de bara var lite hårda på rösten och sa hotfulla saker så skulle journalisten strunta i alltihopa och de skulle kunna fortsätta som tidigare.

Säger detsamma, man måste förstå att man får vad man betalar för. Alla hoppas på att göra ett fynd men det blir sällan så. Den som säljer de billiga importerade hästarna i Sverige ska ju förstås tjäna något på det, precis som hästförmedlaren utomlands ska göra. Det säger sig själv att födelselandet inte släpper de bästa hästarna för en låg penning till utlandet.

Egentligen är det ju inget bra diskussionsunderlag att diskutera utifrån ett vinklat sensationsjournalistiskt program, det enda vi kan veta säkert är att mkt väsentligt viktigt underlag för att kunna föra en vettig diskussion om det säkerligen saknas.

Jag får dock tvärtemot tidigare uppfattning, uppfattningen om att köparna har varit med på besiktningen och sedan själva tagit med sig hästarna därifrån hem.

Vad gäller hästen med ryggen så är det intressanta ju vad veterinären egentligen har sagt till köparen på plats om röntgenplåtarna. Det finns ju en viktig anledning till att man inte vill ha en sådan sak på intyget om det inte påverkar hästen och det är att du med all säkerhet får reservation i försäkringen även om röntgenfyndet inte påverkar hästen och kanske aldrig kommer göra det. Ryggar är ju ett kapitel för sig de kan se förjäkliga ut på en röntgenbild men hästen är opåverkad eller så är där bara minimala avvikelser och ändå är hästen starkt påverkad. Det går massor med hästar med tätt mellan tornutskotten som aldrig får problem dock finns det ju mkt som kan påverka negativt såsom sadel och ridsätt. Det är inte alls säkert denna häst någonsin tidigare har haft eller visat några symtom, men med ny sadel och ny ryttare på ryggen så gick den plötsligt annorlunda och fick då problem.

Vad gäller den andra hästen så finns ju inga konkreta fakta alls att diskutera att den hade en benbit är ju inget som säger någonting alls, en benbit i ett bakben kan ju tex vara en birkeland en typ som normalt aldrig skapar några problem och därför låter man dem också sitta kvar, om hältan ens hade med benbiten att göra alls framgår ju inte överhuvudtaget.

Utan mer fakta är det ju svårt att ha en susning om hur dessa fall egentligen har gått till.

Säger detsamma, man måste förstå att man får vad man betalar för. Alla hoppas på att göra ett fynd men det blir sällan så. Den som säljer de billiga importerade hästarna i Sverige ska ju förstås tjäna något på det, precis som hästförmedlaren utomlands ska göra. Det säger sig själv att födelselandet inte släpper de bästa hästarna för en låg penning till utlandet.

Nu handlar det förstås inte om billiga importer utan det är "normal" pris hästar från tyskland. Tyskland har samma svåra hästmarknad som vi just nu och priserna är låga för normalbra felfria hästar. Inga problem alls att tex köpa en 5 åring som inte är helt framme i sin utbildning för runt 50-60 utan att det är något fel på den. Samma häst säljer hon för 85 här hemma.
Så att påstå att man skulle ana ugglor i mossen för att man köper en 5 åring för 85 är inte sant utan en helt normal prisbild på en häst med begränsad kapacitet.

Jag håller med. Den där tysken gav ju inte ett särskilt förtroendefullt intryck precis. Usch!

Då frågar man väl?

Tycker jag inte ska behövas. En veterinär ska själv tala om vad han/hon funnit och notera det i besiktningsintyget. Man ska inte behöva fråga efter sådana saker. Det är ju därför man gör detta, för att få veta "allt".

Mkt enkelt det heter blodprov

Och det brukar alla göra som besiktigar en häst? Görs det verkligen på rutin? Om jag ens misstänker att en häst jag tänker köpa går på smärtstillande så går jag inte vidare med veterinärbesiktning och därmed behöver jag inte begära ett blodprov för den sakens skull.

Personligen tycker jag att det är skumt att man inte i programmet säger vad felet var, en lös benbit (som vet säger) behöver inte alls ställa till problem och vi vet ju inte om de andra köparen blev informerad om det.

Tycker det är alldeles för mycket som är dåligt undersökt i detta program.

Tydligen så ställde just denna lösa benbiten till det för denna häst? Det var ju det som var felet? Eller fattade jag fel? Även om det må vara ovanligt så drabbar det ju några.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 650
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17