För att vi bor på 38 kvm och har knappt plats med oss själva (och hund) i dagsläget Vi ska inte köpa nytt direkt utan ska bo här några år till, men utebliven inkomst går inte ihop med att vi behöver mer pengar till insats om några år, så vi spar redan som tusan. När jag tänker på det känns det trassligt med studier, deltidsarbete, barn, försäljning av bostad senare som påverkar fribeloppet, föräldrapenning och allt som ska gå ihop. Ekonomiskt och tidsmässigt. Samtidigt känns tanken på att fastna här jobbmässigt också jäkligt trist, och jag vet ju som sagt inte om utsikterna från studier kommer att bli bättre med åren..
Nä då blir det ju jobbigare om du ska plugga, det förstår jag. Du måste ju helt enkelt välja då. Är bostadsbytet till drömbostaden viktigare än eventuella studier? Jag tänker att du kommer jobba i typ 30 år till medan bostadsbyte kan vara temporärt. Jag hade folk i min klass som var lite äldre (35-40), med barn och som fick fler barn under utbildningen samt jobbade extra och inte hade CSN så visst går det med. I samtliga fall hade de dock en partner som var förstående kring att de inte var hemma och sällan kunde åka på semester.
Om jag inte missminner mig bor du i en storstad med ganska dyra insatser? Finns möjligheten att flytta till en billigare studentstad och där köpa en lägenhet i storleken ni önskar, plugga och sen flytta tillbaka till storstaden efter avslutade studier för att då köpa bostaden ni vill ha? Alternativt köpa större lägenhet i en mindre dyr del av eran stad och vänta ett tag med att köpa det ni verkligen vill ha?