Studentkorridoren (aka Dårulvsleken)

Själv fattar jag verkligen ingenting. Om Elo fick flest röster varför skulle det vara dolda röster hit och dit som gjorde att hon åkte då? :confused: Det är väl när någon med färre röster åker som det brukar diskuteras dolda röster eller om det står lika? Inte när någon med flest röster åker, det blir väl ingen förvånad av? Jag känner mig helt vilsen här alltså!

Nu är ju typ två av de jag svarar nu borta ur leken och en av dem vet vad jag menar och jag är en dag sen men:

Jag tänker att alla roller har en förmåga men alla roller gör ju inte aktiva val och då vet inte spelaren ifråga vad hen är förrän det blir en konsekvens sas.

Säg - spionen gör ju inga val och vet inte att hen är spion förrän infon kommer.
Bagaren vet inte att hen är bagare förrän hen dör och ulvarna inte får käka nästa natt. Osv osv.
Det låter väl rimligt!

Menar du dubbelt käk då? O_o Känns verkligen som att LL:s är onda ifall det stämmer med 6 ulvar.
Nej det tror jag inte. Gissar i så fall att andra gruppen inte kan käka eller käkar varannan eller var tredje natt. I nån lek var nån ulv utanför och kunde käka var tredje natt, tror inte lyan kunde käka då den natten eller så var det dubbelt. Men med antalet onda i denna lek tror jag inte det är dubbelt.

Hoppas en ulv äter en ulv.

Angående Qs roll. Känns som hon bör haft någon förmåga vid dagdl eftersom LL inte verkade tycka det var en bra idé att låta henne hoppa in som ersättare?

Nattdl info hade hon ju inte hunnit få, så annars hade det enda hon vetat varit sin egen roll och den dog ju så det lär ju inte spela så stor roll. (Om hon inte var tvilling eller nåt då men då tror jag inte Q hade föreslagit att hoppa in igen.)
Vi hade ju gissning på spökväckare, så jag tänker att hon kanske blivit väckt? Men LL kanske håller på det ändå. (Kanske onödigt att teoria om iof)

Alltså du tänker att dom ska vara goda pga att elo teoriar om dom? Men, cirkus då? Tänker du i det scenariumet att hon är ond?
Jag tänker att teorin som röstades efter gick ut på det (nu har jag inte gått tillbaka i leken och dubbelkollat än). Ponera att elo var utanför lyan och kände till övriga onda. Då kan hon teoretiskt vinka på det sättet.

Menar du dubbelt käk då? O_o Känns verkligen som att LL:s är onda ifall det stämmer med 6 ulvar.
Eller så käkar de varannan natt. Isf vet alla onda om det stämmer ...

Har precis slutat jobbet så ska åka hemåt till datorn strax.

Jag kommer ha möjlighet att sitta framför mobilen ikväll men kanske inte med fullt fokus, detta blir sista sessionen framför datorn. Jag är öppen för att ändra min röst om det kommer fram något mer tydligt eller mer skumt, men vill lägga en tidig röst utifall att.

Jag har några som jag håller åt det goda hållet, några som jag misstänker kanske är onda, och några helt blanka. Rollerna och specialförmågorna har jag lagt lite åt sidan, även om jag läser och försöker ta till mig vad ni andra funderar om! Sen kanske det kan bli dubbelförvirring om någon försöker twista till den twistade leken med att sprida någon slags falskhet om rollerna? Ingen aning 😅

Lite tankar från mig:

Rösterna på mig: Habina röstade på mig på grund av min röstmotivering, trots att jag var tydlig med att det var en BOP (heter det väl?) Gjorde hon detsamma? Eller blev det en "bra" anledning att rösta ut en god? Snurrfian tyckte också att jag hade en dålig motivering och röstade på mig för att det var konstigt..... det tycker jag i min tur är skumt eftersom jag både vet min roll och var tydlig med att jag inte hade en aning och gjorde en BOP (är ännu tillräckligt oerfaren för att fatta om man ska påpeka att man har gjort en BOP eller om man ska försöka dölja det :confused:). Att jag dessutom var noga med att påpeka att jag ville lägga en uddaröst för att inte påverka gör kanske att det skaver ännu mer för mig att några tyckte det var så himla konstigt?

Niyama - ville hålla ett extra öga på de som röstade på mig, dessutom röstade hon på Habina, som jag själv känner mig väldigt osäker på. Cirkus som jag håller mot neutral/god på grund av hur rösterna föll (här är jag också väldigt osäker för jag har förstått att cirkus är en luttrad spelare :D) har ifrågasatt Niyamas röst vilket jag å ena sidan kan förstå, å andra sidan närmade det sig deadline och Niyama har själv skrivit till andra spelare att man ska våga lägga andraröster (minns inte ordagrant, men så uppfattade jag det).

Fio - har många teorier om roller vilket uppskattas av mig, även om jag inte helt håller med om alla resonemang. Sen känner jag mig själv osäker på om det skulle kunna tyda på att Fio är skum, eller om det beror på att jag är ny och helt enkelt inte hänger med.

Mirtai/som då är nya Quitis - väl? Kändes lika förvirrad som jag igår och här har jag ingen koll.

Hedinn klurar på roller/strategier, vilket är tacksamt, men även här hänger jag inte med. Det beror troligtvis mer på mig än på Hedinn och hon kan vara vad som helst - varken solklart god eller ond.

Heffaklumpen fick min röst igår - utan någon egentlig substans och jag trodde varken bu eller bä om henne, efter resultatet på lynchen skrev hon dock några inlägg som fick mig att hålla henne åt goda hållet?

Jag tycker det är skumt att bollen är så tyst. Jag funderar på att hon kanske försöker hålla sig under radarn och jag kommer därför lägga min röst där nu. Öppen för att ändra mig, om jag har tid att läsa och reflektera mer under kvällen. Tycker också det är svårt att rösta senare och försöka tänka och läsa ikapp när ni mer erfarna spelare postar teorier under tiden jag försöker bestämma mig.

edit: Glömde rösta:o Harrysen röstar på bollen

En eventuell bagare kanske inte ens vet det? Ulvarna får försöka käka natten efter men vet inte om det misslyckas pga ängel, välsignad eller att de åt en bagare 😅.

Spännande att folk själva kanske inte ens vet vad de har för roll.
Exakt så tänker jag. Särskilt iom qs fråga igår som jag citerade.
Jag kan också tänka mig att flera roller är försvagade eftersom alla goda har någon form av skills och då tänker jag att "man" kanske kan skicka vidare sin förmåga.
Typ 10 brevbärare. :D

Vi hade ju gissning på spökväckare, så jag tänker att hon kanske blivit väckt? Men LL kanske håller på det ändå. (Kanske onödigt att teoria om iof)

Jag tänker att teorin som röstades efter gick ut på det (nu har jag inte gått tillbaka i leken och dubbelkollat än). Ponera att elo var utanför lyan och kände till övriga onda. Då kan hon teoretiskt vinka på det sättet.

Eller så käkar de varannan natt. Isf vet alla onda om det stämmer ...

Har precis slutat jobbet så ska åka hemåt till datorn strax.

Hon kan väl inte bli väckt när hon bytt ut Mirtai?

Vad är det i min förklaring och teori som inte går ihop tycker du?
Jag missade nog att svara på detta @hemlig , och jag kan inte förklara så mycket bättre än det här:
För att jag frågade om du menade att Elo kunde vara ond utanför lyan och peka ut käk åt lyan (är hon i lyan behöver hon ju inte peka i tråden). Då svarade du:
"Jag menar inte att Elo har nån viss roll alls, men jag tycker inte om att det pekas ut en god så tidigt"

Men har jag förstått saken rätt nu: du tror att Elo kan vara ond men har ingen uppfattning om hon är i lyan eller ej?
Om man tror att hon pekar ut käk/goda åt lyan så menar man ju att hon har nån viss roll typ av roll.

Fortsätter skriva på min lista från igår samtidigt som jag läser ikapp tråden. Och ber redan nu om ursäkt för den wall of text som är på väg... :bag:

1. Blacksmithfarm - Har klurat en del på röstlistan. Röstade på Habina i DL1 för att Habina har skrivit ordet "skum" i minst 4 olika former (:rofl:) , en typisk försdadagsröst mao. Funderade inatt på om det eventuellt kunde vara någon som följde någon annan i DL1 och jag tycker nog att hon har fortsatt komma med vettiga tankar.
2. bollen__ - Missade att rösta i DL1, hade dock lagt rösten på Mirtai/qitis2 pga att hon la en röst på bollen__. Utöver det har jag ingen koll på bollen__.
3. qitis1 - kursombud.
4. Mirtai/qitis2
(Q ersätter Mirtai från Söndag kväll) - La en i mitt tycke ganska enkel röst på bollen__ (motivering att bollen__ och Snurrfian har minst röster men Snurr har redan en röst, därav blir det bollen__ som får rösten), men det är så det brukar vara i DL1 och jag kan ju inte direkt påstå att min röst var så mycket bättre. Rösten i sig säger mig dock inte så mycket. Ingen koll på vart jag har Mirtai/Q2, men ser fram emot vad Q har att säga nu
5. cirkus - Har funderat lite över rollistan. Röstade som nr 2 i ordningen igår på Elo, vilket jag nämnt i inlägg #212. Jag tycker att det är väldigt svårt att läsa ut något från röstningen när vi inte ens vet om det kan ha varit dolda/falska röster inblandade och är långt ifrån säker på cirkus godhet. Noterar även att Elo röstade på cirkus och cirkus röstade på Elo i DL1. Blir lite förvirrad över diskussionen om att Niyamas röst i DL1 skulle vara till hennes nackdel.
6. Habina - tyckte att Q1s uträkning av antal onda med kvot/procent var udda/konstig/skum. Jag tycker inte att den var konstig, men kan förstå att Habina reagerade då vi inte brukar se just den typen av uträkningar i leken och så uppenbart att decimalen också är en procent-siffra var det kanske inte. Men sen skriver hon att hon inte ser heffa som en elefant vilket får mig att reagera, vadå inte elefant? :cry: :( :cry: ;)
7. LenaH - Var (troligtvis) sist med att ta reda på sin roll då hon inte läste PMet från LL. La en andra röst på mig igår efter att jag lagt en röst på henne, vilket jag redan skrivit om i inlägg #280.
8. Artline - Har funderat lite över ulvarnas roller. Tycker att hon skrev vettigt om röstningen i DL1 tidigare idag, eller i alla fall inte skrev något som jag reagerade på. Men jag är rädd för att Artline tillhör gruppen som jag alltid tycker resonerar vettigt oavsett roll och därmed lätt lurar mig.
9. Harrysen - La första rösten på mig igår vilket även det är något som jag diskuterade i inlägg #280. Får sedan röster på sig av Habina och Snurrfian. Vet inte vart jag har Harrysen.
10. fio - lägger lekens första röst på Q1 som en hämndröst för förra leken och för att Q1 har för få inlägg för att vara Q. Hade (liksom jag själv) en tanke igår om Q1, Elo och cirkus i lyan ihop och att allt var iscensatt för att få oss att tro att de är goda. Nu vet vi ju att Q1 i alla fall inte satt i någon lya med dem. Men frågan är ju då om cirkus och Elo ändå kan göra det. OM Elo ens var i lyan. Fio spinner också vidare på Niyamas tanke (se längre ner) om två lyor och om det eventuellt skulle kunna ske någon form av ihopslagning längs lekens gång - också en intressant tanke!
11. Heffaklumpen - jag
12. Elo - sabbatsårsulv.
13. hemlig - har funderat lite över vinstvillkoren och de onda rollerna. Var först ut med att rösta på Elo vilket jag också nämnt i inlägg #283. Känner verkligen att jag inte har någon aning om vart jag har hemlig.
14. Snurrfian - Känns som ytterligare en som jag inte har någon koll på.
15. Hedinn - Fortfarande en av de mest aktiva hittills men jag minns typ inget hon har sagt och har väl inte direkt reagerat på något hon sagt heller. Vet inte om det är bra eller dåligt men det gör mig också lite nervös att jag missat henne trots att hon varit en av de mest aktiva.
16. Niyama - Också en av de mest aktiva hittills och funderat tillsammans med Hedinn (och andra) angående rollerna. Presenterade en tanke om två lyor eller en lya + ett par. Personligen tror jag nog mer på alternativ 2 i så fall eftersom vinstvillkoren är att onda vinner när lyan är fler än goda - vilken lya går man efter om det är 2 lyor? Och vilken lya är det som väljer käk i så fall? Men en intressant tanke var det i alla fall. Sedan var det något om att Niyamas röst i DL1 inte skulle vara till hennes fördel, men vad jag minns från Niyama sedan tidigare (dock med reservation att det är LÄNGE sedan vi lekte tillsammans) så vill jag minnas att hon inte brukade rädda kollegor oavsett. Så jag vet inte om det skulle vara till hennes nackdel att hon inte försökte rädda Elo. Vilket åter igen också förutsätter att de i så fall kände till varandra osv.

Alltså I´m sorry! Jag har nu blandat ihop dig med heffa! Förlåt! 😅 Heffa gjorde några inlägg efter dl som kändes rimligt goda. Sorry för förvirringen från en förvirrad :D

Nejdå, du har syftat på Heffa hela tiden. :) Var bara jag som klippte i ditt citat till henne för att spara på lite utrymme. Sorry om jag förvirrade dig.

Ska strax ta tag i nattning av ungarna här, så kan ha svårt hoppa in då. Förhoppningsvis somnar de bra.

Det är så många deltagare att jag inte kommer spalta upp alla och gå igenom.

Vill ju hålla cirkus god pga hennes röst igår, men samtidigt vet jag att jag ju inte vet. Men vill inte leta ond där just nu i alla fall.

Harrysen är relativt ny. Lätt röst igår, ganska lätt röst idag. Säger inget om hennes roll i denna lek dock.

Det jag reagerar mest på är att Niyama inte riktigt accepterade min röst och teori igår. Det behöver inte betyda att hon är ond, men andra (tex goda q1) förstod vad jag menade. Det känns som hon blev upprörd att jag påpekade att Elo kändes ond.
Så bara för att inte missa att rösta om läggningen drar ut på tiden: hemlig röstar på Niyama

Presenterade en tanke om två lyor eller en lya + ett par. Personligen tror jag nog mer på alternativ 2 i så fall eftersom vinstvillkoren är att onda vinner när lyan är fler än goda - vilken lya går man efter om det är 2 lyor? Och vilken lya är det som väljer käk i så fall?
Alltså jag menar ju att det i så fall finns möjlighet att dessa lyor förenas på något sätt längre fram i leken i så fall (t.ex. genom att gissa på medlemmar). Förr har det varit så att när mer än en lya kan äta väljer den andra käk varannan eller var tredje dag. Men det är ingen teori jag tror starkt på som sagt utan bara vill ha i huvudet att det kan vara annorlunda än det brukar.

Eller så är det så att de 2 måste få ut 2 ulvar för att komma in i lyan. Så det skulle kunna vara så att precis som @Niyama skriver så är det just nu 2 lyor men som blir till en lya. Eller så är det något annat skumt.

Elo var ju Sabbatsårulv - Tar ledigt från studierna i år, så hen kan lägga fullt fokus på vad som händer i det hemliga sällskapet.

Vi säger att det hemliga sällskapet består av dessa 2

Spårulv - Aspirant till det hemliga sällskapet, beredd på att göra vad som helst för att passa in.

Svårulv - Hemligaste individen i det hemliga sällskapet, svår att få grepp om.

Det känns som Elo visste något om dessa 2 i det hemliga sällskapet med tanke på hennes inlägg och det känns inte som om det ligger i det hemliga sällskapets intresse att ha kvar Elo i spelet sas. Jag tror det finns mer information i Elos inlägg än vad vi först har fattat därav alla meningar med hur förvirrad hon är. Jag har fetmarkerat lite inne i Elos inlägg.

Sen vet jag inte ens om det är bra eller dåligt att peka ut detta om det är så O_o

Med mina tankar ovan så tror jag inte det var en slump utan jag tror att det hemliga sällskapet kanske redan visste att Elo var ulv (om det nu är ulv hon är) och ville helt enkelt ha ut henne. Sen hur det hela hänger ihop har jag inte fattat än. Elo säger ju iallafall i inlägget ovan att nått är det som vi fattat fel.
Det fetstilta (färgade även grönt för att göra extra tydligt vad som är min fetstilning), hur kom du fram till att Elo borde vetat något om just de 2 i det hemiga sällskapet? Kanske bara jag som är trög men hänger verkligen inte med :o

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar