Studentkorridoren (aka Dårulvsleken)

Frågan är ju bara om ulvarna har lika bra koll i denna lek. Dvs om det finns fler utanför lyan eller ej (för jag gissar att minst en är utanför lyan).

Jag är benägen att tro, liksom fio(? minns inte vem som skrev inlägget och leker som alltid från mobilen) att ev kan Elo ha pekat ut fler goda.
Det var min teori att hon pekade på flera goda för att visa sig som utanför
Jag vet inte ens om den stämmer det minsta iom att vi inte vet om hon var utanför lyan.

Du tror att jag ljuger om att jag inte såg rösterna på Elo för att jag hade bråttom irl?

Behövde inte oroa mig? Om jag var ond med Elo och hade sett rösterna skulle väl det varit oroande?
Fast om Elo var utanför lyan så lär inte lyafolket ha varit säkra på hennes tillhörighet.

Så du tror att jag är ond, men inte i lyan med Elo?
Elo är ju död. Remember. Min teori var mest att Elo var utanför.
Alltså jag vet inte men jag tycker det är ulvigt att vara nonchalant, då vet man oftast att det är no worries för sig själv och för sina kompisar

Ni som tolkade rollerna. Fanns det någon roll som kunde tolkas som röstfifflare?

Just nu försöker jag fundera på om det finns en fårulv och vad det kan innebära. Dvs om en av rösterna är falska och att det ligger en dold röst någonstans.

Om en eventuell fårulv röstade falskt på Elo så borde någon annan ha rykt? Alla med två röster kan väl inte vara onda? Om det inte finns en röstfifflare som röstade på elo.
Finns två onda roller som potentiellt skulle kunna fippla med rösterna på ett eller annat sätt som jag tolkar det:
Svårulv - Hemligaste individen i det hemliga sällskapet, svår att få grepp om.

Kårulv - Gammal räv i studentkåren med visst inflytande genom sin position i kårfullmäktige.
Översta kanske främst trolig som dold röstare, tänker jag.
Men, säg att den i så fall la första eller andra rösten på Elo, sen fick Elo en tredje röst. Ingen annan fick en tredje, vilket innebär att om fårulven röstade dolt på någon annan och det lottades till Elos nackdel skulle både en ulv ryka i lynchen, plus att en eventuell spion skulle få info om en som inte är i lyan (den som den dolda rösten lades på). Skulle den andra ryka och vara god så skulle visserligen Elo räddats, men blivit huvudmisstänkt nästa dag eftersom de flesta antagligen förutsatt att det var en dold röst från en ulv inblandad?
Så jag är inte så säker på att en räddningsaktion hade varit det bästa för lyan i en sån lynch. Låg en falsk röst på någon annan än Elo är ju läget lite samma, inte helt optimalt att lägga den dolda så utfallet kan bli annorlunda än det ser ut.

Sen kan det ju också vara så att Elo var utanför lyan och lyan inte kände till henne, då säger ju inte röstningen mycket alls. Det enda jag känner att jag kan utesluta är att cirkus är ond utanför lyan med vetskap om lyan och Elo var i lyan, men i övrigt borde alla scenarion kunna vara möjliga?

Och konsekvensen av att q blev godförklarad är att hon blev käk tror jag (plus att ulvarna skert vill ha ut henne eftersom hon ofta hittar andra goda ganska snabbt)
Jag tycker det var en onödig godförklaring och minns inte exakt vilket inlägg men nåt kändes som ett testamente - också helt onödigt efter DL1 eftersom ingen har nån annan info från början

Menar du att Q skrev ett testamente?

Q , Du och hemlig röstade på Elo . Hemlig var ju ganska snabb att plocka upp inlägget med alla utpekningar av "goda"

Jag undrar ju då varför Elo valde att rösta på dig?

Jag tror fortfarande inte det är så enkelt att hon var ond utanför och var så öppen med det för inte bli käk. Hon borde räknat ut att hon skulle bli lynchad i DL 1 med det inlägget.
Risken att just hon skulle bli käk var ju minimal om du ställer det mot risken hon tog att bli lynchad med det inlägget.

Så antingen har sättet hon dog på betydelse eller så ville hon säga något mer med sitt inlägg.

Jag har blivit inkastad igen i leken och behöver läsa igenom allt igen efter natt DL imorse då första Q försvann så jag hänger med i vad som hänt

Nu är jag tillbaka ifrån slukhålet, men fått lite annat att tänka på iom ingen värme hemma. Ska försöka läsa ikapp mig och se om jag kan bidra med nåt matnyttigt.

DL 1 21:30
14:00 fio röstar på qitis1
17:24 Heffaklumpen röstar på LenaH
19:07 Elo röstar på cirkus
19:17 Artline röstar på hemlig
19:27 Hedinn röstar på Snurrfian
19:29 hemlig röstar på Elo
19:39 mirtai röstar på bollen__
19:47 Blacksmithfarm röstar på Habina
20:41 Harrysen röster på Heffaklumpen
20:45 Habina röstar på Harrysen
21:04 LenaH röstar på Heffaklumpen
21:05 Snurrfian röstar på Harrysen
21:16 cirkus röstar på Elo
21:23 Qitis1röstar på Elo
21:27 Niyama röstar på Habina

Elo lynchas - sabbatsårsulv
qitis1 käkas - kursombud

börjar med att uppdatera listan så länge innan jag börjar läsa ikapp mig ( ingen aning om någon redan gjort det -men så jag själv hittar den sedan om inte annat )

Q , Du och hemlig röstade på Elo . Hemlig var ju ganska snabb att plocka upp inlägget med alla utpekningar av "goda"

Jag tror fortfarande inte det är så enkelt att hon var ond utanför och var så öppen med det för inte bli käk. Hon borde räknat ut att hon skulle bli lynchad i DL 1 med det inlägget.
Risken att just hon skulle bli käk var ju minimal om du ställer det mot risken hon tog att bli lynchad med det inlägget.

Så antingen har sättet hon dog på betydelse eller så ville hon säga något mer med sitt inlägg.
Hm, eller borde hon verkligen fattar det? Hon fick ju ändå ”bara” tre röster. Jag förstod inte och i alla fall någon mer (snurrfian??) har skrivit att hon inte fattade.

Vi kanske har två lyor? Måste skriva den tanken innan jag rusar iväg till gymmet.

En lya med 6 ulvar känns helt orimligt. Men två lyor är ju möjligt och ingen helt ensam? Det vore ju en twist.

Menar du dubbelt käk då? O_o Känns verkligen som att LL:s är onda ifall det stämmer med 6 ulvar.

Nej inte Q.
Det var heffa eller Harrysen tror jag.

Eller så är det så att de 2 måste få ut 2 ulvar för att komma in i lyan. Så det skulle kunna vara så att precis som @Niyama skriver så är det just nu 2 lyor men som blir till en lya. Eller så är det något annat skumt.

Elo var ju Sabbatsårulv - Tar ledigt från studierna i år, så hen kan lägga fullt fokus på vad som händer i det hemliga sällskapet.

Vi säger att det hemliga sällskapet består av dessa 2

Spårulv - Aspirant till det hemliga sällskapet, beredd på att göra vad som helst för att passa in.

Svårulv - Hemligaste individen i det hemliga sällskapet, svår att få grepp om.

Det känns som Elo visste något om dessa 2 i det hemliga sällskapet med tanke på hennes inlägg och det känns inte som om det ligger i det hemliga sällskapets intresse att ha kvar Elo i spelet sas. Jag tror det finns mer information i Elos inlägg än vad vi först har fattat därav alla meningar med hur förvirrad hon är. Jag har fetmarkerat lite inne i Elos inlägg.

Sen vet jag inte ens om det är bra eller dåligt att peka ut detta om det är så O_o

Med mina tankar ovan så tror jag inte det var en slump utan jag tror att det hemliga sällskapet kanske redan visste att Elo var ulv (om det nu är ulv hon är) och ville helt enkelt ha ut henne. Sen hur det hela hänger ihop har jag inte fattat än. Elo säger ju iallafall i inlägget ovan att nått är det som vi fattat fel.

Menar du då att hemliga sällskapet är hemlig och cirkus?

Nej inte Q.
Det var heffa eller Harrysen tror jag.

Det var Harrysen om det är det här inlägget du tänker på:

Ska snabba mig att skriva lite funderingar efter gårdagen om jag blir käk.

Jag känner mig för grön för att spekulera i vilka roller som kan motsvara vilka och får lägga det lite åt sidan. Jag förstod inte heller att Elo var ulv utifrån vad hon skrivit.

Håller med Heffas tankar här, jag tror också att det är långsökt att rösta ut en annan ulv i DL 1. Och i det resonemanget ingår väl även Hemlig, i så fall som ju var först med att rösta på Elo. Skulle en ulv börja med att försöka misstänkliggöra en annan ulv redan i dl 1?

Jag har inte läst något som jag känner gör Habina god. Rösten på mig, eftersom jag vet min egen roll, sticker dock i ögonen, men det är DL 1 och jag inser att jag inte har kommit med något särskilt vettigt att gå på.

Hmm. Här blir jag återigen förvirrad och tänker att det kanske kan stämma att elo i ett försök att ge cirkus ett alibi, röstar på henne.

Så... ja jag vet inte. Får se om det klarnar under dagen, om jag lever.

Jag hade en fundering på om det kunde vara så att inga roller vet ev skills till rollen förrän efter första DL igår -men efter LL:s klargörande igår så verkar jag kunna stryka den funderingen iaf
Jag tolkade rollistan som att alla har nån förmåga. Jag är mest fundersam över att LL förtydligade det 🤔. Fast kanske beror på frågor i pm.

Jag tolkar det på samma sätt. Finns ingen vanlig bybo eller ulv utan alla har olika förmågor som kan vara aktiva eller inte
Nu är ju typ två av de jag svarar nu borta ur leken och en av dem vet vad jag menar och jag är en dag sen men:

Jag tänker att alla roller har en förmåga men alla roller gör ju inte aktiva val och då vet inte spelaren ifråga vad hen är förrän det blir en konsekvens sas.

Säg - spionen gör ju inga val och vet inte att hen är spion förrän infon kommer.
Bagaren vet inte att hen är bagare förrän hen dör och ulvarna inte får käka nästa natt. Osv osv.

Nu är ju typ två av de jag svarar nu borta ur leken och en av dem vet vad jag menar och jag är en dag sen men:

Jag tänker att alla roller har en förmåga men alla roller gör ju inte aktiva val och då vet inte spelaren ifråga vad hen är förrän det blir en konsekvens sas.

Säg - spionen gör ju inga val och vet inte att hen är spion förrän infon kommer.
Bagaren vet inte att hen är bagare förrän hen dör och ulvarna inte får käka nästa natt. Osv osv.
Jag tror också att det är så!
Sen finns det väl några som gör aktiva val också kan jag tänka mig.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar