Struntar i att svara?

Det viktiga är ju att komma ihåg att alla kommunicerar olika och att som vissa jag har mött tro att det är ens eget sätt som är det rätta.
Jag utgår från att folk ringer om det är något viktigt.
Om folk skickar meddelanden eller mail tänker jag att det inte är så viktigt och svarar därför inte alltid direkt.
Jag orkar helt enkelt inte vara kontaktbar hela tiden. Jag har behov av att också koppla av ibland. Jag tycker det är skönt att lägga ifrån sig mobilen. Någon annan tycker det är stressande.

Det har jag förvisso inte sagt något om. Det är väl klart att en inte kan vara tillgänglig 24/7. Är det superviktigt så ringer en väl. Men jag tror inte att själva diskussionen handlar om det. Jag tänker lite att om en har tid att gå in på messenger (eller liknande, främst där det syns att en har läst) så borde en också ha tid att skriva ett kort svar att en är upptagen. Alltså, det är ju inte direkt något som tar flera minuter. Jag har folk som jag vet inte alltid har tid att svara även fast dom läser. Men där vet jag ju om att det inte är riktat mot mig. Och dessa personer har jag såklart överseende med.

Det har jag förvisso inte sagt något om. Det är väl klart att en inte kan vara tillgänglig 24/7. Är det superviktigt så ringer en väl. Men jag tror inte att själva diskussionen handlar om det. Jag tänker lite att om en har tid att gå in på messenger (eller liknande, främst där det syns att en har läst) så borde en också ha tid att skriva ett kort svar att en är upptagen. Alltså, det är ju inte direkt något som tar flera minuter. Jag har folk som jag vet inte alltid har tid att svara även fast dom läser. Men där vet jag ju om att det inte är riktat mot mig. Och dessa personer har jag såklart överseende med.
Jag har nog aldrig tänkt att det är oartigt att läsa men inte svara.

1. Vill du mig något, ring.
2 Inget svar? Skriv vad du vill i ett sms eller på messenger.
3. Jag svarar när jag kan/vill beroende på ärende.

Jag har en kollega som kan ringa 5 ggr på förmiddagen när vi ska jobba em/kväll. Jag har min telefon på ljudlöst. Sen kan hon ha skickat ett sms kl 12. RING MIG!
Någonstans där har jag kollat telefonen då jag börjar passet kl 13 så jag ringer upp. Är hon sjuk? Måste jag ringa in vikarie?
"-Jag ville att du skulle köpa smör för jag tänkte baka ikväll men nu köpte jag för egna pengar."
Ehhhh? Skicka ett sms med orden; Köp smör.
Nä, så smidigt går det inte att kommunicera.
Hennes telefon ringer/plingar[ konstant på jobbet och hon svarar alltid.
Hennes ålder? Vad gissar ni på?
66

Jag är ofta med om det, att folk inte svarar alltså. Jag kräver verkligen inte att få ett svar på en gång eller ens inom dom närmsta timmarna. Dom flesta har ju ett liv (till skillnad mot mig som har all tid i världen) att leva så då fattar jag ju att de inte alltid har tid att svara. Men det är ju en sak att inte ha tid, och att inte vilja eller skita i att svara. Den första har jag förståelse för. Fast jag accepterar ju såklart att folk kanske inte vill svara...

Jag brukar alltid svara så fort jag läser. Mest för att jag som sagt inte har ett speciellt händelserikt liv. Men om det är så att jag av någon anledning har tid att läsa, men inte tid att svara, så brukar jag bara skriva typ "svarar senare". Mest för att personen ska förstå att jag inte bara struntar i den.

Om det gäller en person som faktiskt inte vill svara så kan jag tycka att den kan säga det. Ärlighet varar längst. Att bara ignorera någon som skriver och försöker få kontakt är fruktansvärt otrevligt. Sen kan jag också tycka att om en har tid att läsa så har en väl tid att svara något kort att den svarar senare. Det tar ju liksom inte ens en minut att skriva det. Och en min har väl alla, exempelvis om en går på toa. Men jag kan också glömma att svara ibland, vi är ju inte mer än människor. Fast då är jag ofta noga med att be om ursäkt och säga att det inte är personligt.

Kan tillägga att jag menar facebook nu, eller sms eller något sånt.

Jag använder min mobil som klocka på jobbet. Då kan jag läsa ett meddelande när jag tar upp telefonen men vill inte ställa mig och skriva, om så bara ett upptagen nu, svarar senare. Samma när jag rider, kan kolla men vill inte svara eftersom det kräver mer fokus och två händer.

Sen kan jag också tycka att om en har tid att läsa så har en väl tid att svara något kort att den svarar senare. Det tar ju liksom inte ens en minut att skriva det. Och en min har väl alla, exempelvis om en går på toa. Men jag kan också glömma att svara ibland, vi är ju inte mer än människor. Fast då är jag ofta noga med att be om ursäkt och säga att det inte är personligt.

Kan tillägga att jag menar facebook nu, eller sms eller något sånt.

Fast nja, när det gäller mig åtminstone så klarar jag av att läsa med en hand, men måste ha båda när jag ska skriva. Klarar även av att läsa medan jag rör mig, men försöker jag skriva så är jag oftast tvungen att stå still för annars blir det bara en massa skrivfel.
Så det finns många situationer då jag har möjlighet att läsa, men inte svara.

Gäller det dessutom sådant som inte kräver snabba svar, så vill jag oftast få tänka ut ett bra svar. Frågar någon hur det går så vill jag ju ge ett vettigt svar, och kanske även fråga tillbaka, så då tänker jag ibland att jag ska göra det senare, och då riskerar jag att glömma bort det.

När jag springer håller jag mobilen i handen.
Då kan jag också läsa tex messengermeddelande. Men skulle jag försöka svara hade jag antagligen ramlat omkull :p

Jag är sämst på att svara. Vill man något viktigt skicka ett sms!
Men inte ens då är det säkert att jag svarar, har inte telen på mig om jag jobbar eller är i stallet.
Jag tycker inte heller om kravet att svara direkt, är det så pass viktigt så ring.

Jag har vänner på fejjan som jag checkar läget med, men då blir det snarare en form av brevskrivande. Lite längre och med något att berätta. Inte heller då förväntar jag mig svar på direkten, utan det får man när den andra har tid. Men det är mycket trevligare. :)

Jag glömmer också bort att svara ibland. Men har inget behov av att känna mig låst av telefonen, glömmer gärna bort den en hel dag hemma.

Jag kör väldigt mycket bil och läser oftast (om det är korta rader som skrivs) under tiden jag kör men svarar aldrig. Har jag någon vän i bilen (händer sällan) får den läsa och svara åt mig annars får det helt enkelt vänta tills jag har tid.

Jag har börjat lämna telefonen hemma eller sätta den på ljudlös när jag är i stallet. Ibland är det bara så skönt att inte vara tillgänglig.

Alla som känner mig vet också att mobilen aldrig följer med in i sovrummet när jag ska sova. Jag jobbar oregelbundna tider och det finns inte en människa som kan hålla reda på när på dygnet jag sover/jobbar. Jag svarar/ringer helt enkelt när jag är vaken och har tid.

Senast ändrad:
Jag menar absolut inte att man ska svara direkt, jag kan själv vara långsam med att svara det kan ta en dag eller två. Men jag svarar alltid?

Dessa är väl inte nära vänner utan jag har dem på facebook och vi har umgåtts mkt förr men flyttat långt ifrån varann kan ju vara kul att höras ibland? Men man ska tydligen inte höra av sig alls då? Alla verkar tycka det är jobbigt? Det är ju inte som att vi träffas men jag tycker det kan vara kul att höras ibland?

Jag tycker däremot det är KUL när folk hör av sig! Även om jag har mkt att göra, jag har heltidsjobb och en del övertid, renoverar hus, häst, hund och är gift. Men jag verkar ha mer tid och energi än andra?

Flertalet gånger när jag skriver till kompisar på facebook så struntar de i att svara? Varför gör man så?

Antingen ser jag att de läst och de struntar i att svara redan på första eller så kan de svara en eller två gånger och sedan strunta i det. Varför?

Jag skriver mest för att kolla läget om man inte setts på länge eller om man ska fråga något.
Uppenbarligen vill eller kan de inte svara nått mer just då.

Jag kan bli väldigt irriterad på när mobilen plingar stup i kvarten. Tog därför bort messenger helt. Sms svarar jag på när tiden finns. Oftast på en gång men det kan dröja någon dag med beroende på hur akut det är.

Jag tycker det är outhärdligt att kommunicera textmässigt med mobilen. Ska jag kommunicera i text är det via datorn och mobilen endast i nödfall. Jag har aldrig på något ljud på telefonen, det är också outhärligt med plingande så fort ngt meddelande av ngt slag händr.

Jag menar absolut inte att man ska svara direkt, jag kan själv vara långsam med att svara det kan ta en dag eller två. Men jag svarar alltid?

Dessa är väl inte nära vänner utan jag har dem på facebook och vi har umgåtts mkt förr men flyttat långt ifrån varann kan ju vara kul att höras ibland? Men man ska tydligen inte höra av sig alls då? Alla verkar tycka det är jobbigt? Det är ju inte som att vi träffas men jag tycker det kan vara kul att höras ibland?

Jag tycker däremot det är KUL när folk hör av sig! Även om jag har mkt att göra, jag har heltidsjobb och en del övertid, renoverar hus, häst, hund och är gift. Men jag verkar ha mer tid och energi än andra?
Jag kan ju inte svara på hur det är för alla andra. Men föredrar att man ringer istället. Tycker dels det blir mer personligt och oftast roligare. Mer direkt. Jag prioriterar bort vissa mail, meddelanden som liksom aldrig tar slut. Det räcker inte med att svara på "jag mår bra" det skulle vara oartigt. Utan man måste fråga "hur är det själv". Och så tar det tid.

Jag vet inte men kan prata lääänge i telefon och tiden bara försvinner. Så tycker det är roligare. Och så kan man säga snabbt hej då på ett annat sätt än via text. Och man får en uppfattning hur det har tagits emot.

Tror inte att någon med vilje är osjust men i skriven form kanske det kan uppfattas så lättare.

En person i min närhet slutar svara när som helst. Och då är det liksom inte idé att skriva mer...
Sen är det lite läskigt för svaren är ofta korta och avslutas med "." Eller "!" Eller "Haha!"
Sen kan det vara tyst ett par dagar, och så plötsligt. Från ingenstans. Kommer ett alldeles random meddelande från människan.
Man pratar om det en stund, svaren kanske blir något längre (alt. långa om personen vill något speciellt/behöver råd eller vad so helst) och sen "poff borta".
Sååå sjukt jävla irriterande.
Att försöka hålla igång/starta en konversation är hopplöst för det mesta.
Och ja, det är drygt. Men den människan "bara är sån".
Och jag är förmodligen dum som köper det, för det är lika irriterande varje gång :p
Man vet liksom aldrig när svarandet upphör.

1. Vill du mig något, ring.
2 Inget svar? Skriv vad du vill i ett sms eller på messenger.
3. Jag svarar när jag kan/vill beroende på ärende.

Jag har en kollega som kan ringa 5 ggr på förmiddagen när vi ska jobba em/kväll. Jag har min telefon på ljudlöst. Sen kan hon ha skickat ett sms kl 12. RING MIG!
Någonstans där har jag kollat telefonen då jag börjar passet kl 13 så jag ringer upp. Är hon sjuk? Måste jag ringa in vikarie?
"-Jag ville att du skulle köpa smör för jag tänkte baka ikväll men nu köpte jag för egna pengar."
Ehhhh? Skicka ett sms med orden; Köp smör.
Nä, så smidigt går det inte att kommunicera.
Hennes telefon ringer/plingar[ konstant på jobbet och hon svarar alltid.
Hennes ålder? Vad gissar ni på?
66
Ja, det var ju inte det jag gissade i alla fall. :D

Min hund reagerar på på plinget i mobilen som om det är en klicker, så jag måste ha mina signaler avstängda..... Annars blir han alldeles stollig!

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: Görel
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 224
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 353
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII