Struntar i att svara?

En kollega gnällde en dag över att hen inte fått sova för hens kompisar varit på fest och det hade plingat konstant i hens telefon hela natten :meh: Men herregud stäng av fanskapet då :banghead: Varför måste man ha den på om man ska upp och jobba tidigt nästa dag :confused: Det måste väl ändå folk ha förståelse för
Jag har helst mobilen på om nätterna. Har ngn slags katastroftanke, tänk om ngt händer m tex mamma och jag inte kan nås?
Men numera är ändå ljudet avstängt för att jag ska få sova ostört.

Jag tycker det vore en självklarhet att man vid lektionens början stänger av/lämnar ifrån sig sin mobiltelefon. Det finns inga anledningar att sitta med mobilen under lektionerna. Eleverna numera har dator/laptop att använda i skolarbetet, nån mobil behövs inte. Punkt. Som det är nu är det helt bisarrt. Jag fattar inte att lärarna inte reagerar - eller har de ingen auktoritet att faktiskt kräva en sån sak av sina elever?
Det här blir ju jätteOT men varför inte bara ha ett telefondagis som alla lämnar sin lur i under lektionen? Vill man inte lämna luren, får man heller inte delta i undervisningen. Simple.

Flertalet gånger när jag skriver till kompisar på facebook så struntar de i att svara? Varför gör man så?

Antingen ser jag att de läst och de struntar i att svara redan på första eller så kan de svara en eller två gånger och sedan strunta i det. Varför?

Jag skriver mest för att kolla läget om man inte setts på länge eller om man ska fråga något.
Jag gillar att ringa mina vänner när jag undrar hur läget är. Har jag en konkret fråga skickar jag sms.

Messenger använder jag mindre seriöst eller om jag behöver skriva något längre.

Jag är själv mycket dålig på att svara på messenger även om jag läser det rätt snabbt. Beror ju såklart på vad det är men oftast brukar det inte vara så viktigt över messenger.
Svarar alltid på sms och samtal direkt eller ringer tillbaka så fort jag har tid

Har du provat att ringa då?
Jag Har mina vänner och familj på Messenger. Jag vet ju att ingen av de medvetet vill undvika mig eller ignorera mig.
Men om de inte svarar så antar jag att de inte orkar, inte hinner eller har fullt upp med jobb och barn etc.

Däremot så vet jag ju att om jag skulle skriva att "snälla ring mig, måste ha hjälp då jag mår dåligt ikväll" så skulle ett gäng höra av sig.
Men ett meddelande om "hur mår du. Ska vi ta en middag snart? Det kan en ju svara på idag eller om ett par dar då det inte gör skillnad.
Jag tror på att vara lite generös mot människor.

Klart jag ringer om det är katastrofakut! Men de i min närhet är lika som mig när det gäller att ringa. Dom flesta gillar inte att ringa, dessutom tycker jag att det är lättare att skriva. Men ja, jag håller med dig och så funkar det här med.

Jag svarar oftast när jag ser ett meddelande. Ungefär som att jag svarar på tilltal. Men jag har ingen som är en energitjuv som kontaktar mig sådär störande ofta. I min tillvaro, ett icke-problem.
Det händer att jag glömmer svara om jag läser och blir avbruten, men jag brukar upptäcka det och svara då.

Jag har helst mobilen på om nätterna. Har ngn slags katastroftanke, tänk om ngt händer m tex mamma och jag inte kan nås?
Men numera är ändå ljudet avstängt för att jag ska få sova ostört.

Samma här. Jag har "stör ej"-läget på 21-07 för alla ljud, men mina favoritkontakter kan ringa. Jag har oftast telefonen på ljudlöst, inga notiser på fb eller what's app, däremot messenger eftersom jag tycker det är smidigt.

Jag tycker det vore en självklarhet att man vid lektionens början stänger av/lämnar ifrån sig sin mobiltelefon. Det finns inga anledningar att sitta med mobilen under lektionerna. Eleverna numera har dator/laptop att använda i skolarbetet, nån mobil behövs inte. Punkt. Som det är nu är det helt bisarrt. Jag fattar inte att lärarna inte reagerar - eller har de ingen auktoritet att faktiskt kräva en sån sak av sina elever?
Jag hade inte gillat att släppa ifrån mig telefonen men då leker jag inte heller med den. Jag vill bara ha koll om ungarnas förskola försöker nå mig. Det tog över 20 min innan de försökte få tag på pappan till barnen sist pga sjukt barn (yep, det har jag tagit upp nu). Då för att jag satt i föreläsning och ljudet avstängt. Att kunna skicka meddelande till pappan och kolla om de nått honom också vore ju trevligt om inte annat för barnets skull. Eller de som är ensamstående.

Jag hade inte gillat att släppa ifrån mig telefonen men då leker jag inte heller med den. Jag vill bara ha koll om ungarnas förskola försöker nå mig. Det tog över 20 min innan de försökte få tag på pappan till barnen sist pga sjukt barn (yep, det har jag tagit upp nu). Då för att jag satt i föreläsning och ljudet avstängt. Att kunna skicka meddelande till pappan och kolla om de nått honom också vore ju trevligt om inte annat för barnets skull. Eller de som är ensamstående.
Men du är vuxen, om jag förstår rätt? Jag tänker på barn och unga tonåringar, som sitter och fipplar med sina mobiler under lektionerna istället för att följa med i undervisningen. Som vuxen förälder skulle inte jag heller vilja lämna ifrån mig mobilen, men jag skulle å andra sidan inte använda den som tidsfördriv för att slippa lyssna på läraren :)

Men du är vuxen, om jag förstår rätt? Jag tänker på barn och unga tonåringar, som sitter och fipplar med sina mobiler under lektionerna istället för att följa med i undervisningen. Som vuxen förälder skulle inte jag heller vilja lämna ifrån mig mobilen, men jag skulle å andra sidan inte använda den som tidsfördriv för att slippa lyssna på läraren :)
Då står vi på samma sida i frågan :) jag förstod det som att det är ganska blandade åldrar, dvs även personer i min ålder. Är det en frivillig utbildning har jag svårt att se vad man gör där om man ändå bara roar sig med telefonen dock. Jag kollar till den kanske var 20-30 min för att se missade samtal/sms gällande kidsen. Sen är jag nöjd :p

Svarar nu lite sent, men tilläggas handlar om folk över 20 och någon enstaka under. Nix läraren bryr sig inte, det är lite av eget ansvar och kommer drabba de senare i jobblivet men åt andra sidan kan tycka borde då var med rädda om skolans rykte när dessa ska ut i praktik osv. men det får vi se hur det går. Men tycker ändå kan säga till att de stör de andra.

I högstadie/gymnasie/folkhögskolan var lärarna mer benägna att säga ifrån, men det hindrade inte folk att hålla på med moblerna.

Då står vi på samma sida i frågan :) jag förstod det som att det är ganska blandade åldrar, dvs även personer i min ålder. Är det en frivillig utbildning har jag svårt att se vad man gör där om man ändå bara roar sig med telefonen dock. Jag kollar till den kanske var 20-30 min för att se missade samtal/sms gällande kidsen. Sen är jag nöjd :p

Amha: skulle läst ditt svar innan jag var snabb att svara nu. :up:

Det här blir ju jätteOT men varför inte bara ha ett telefondagis som alla lämnar sin lur i under lektionen? Vill man inte lämna luren, får man heller inte delta i undervisningen. Simple.

Jag vet att man ibland har lunch i USA där alla lägger sina mobiltelefoner i en korg. Har för mig att det även gäller middag och andra liknande sammankomster. Kanske inte en dum idé. Sedan kan jag bli otroligt irriterad när man går på bio, teater osv där folk iofs har ljudet av men man ser hela tiden små ljusblixtar och folk runt håller på att knappa. Fffa teater eller konsert, visa lite respekt! :mad:

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Görel
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 219
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 308
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010