Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Men uppenbarligen tyckte du att det var konstigt att den FICK fång- eller hur?

När min häst fick fång så sökte jag verklig beprövad kunskap, inte en metod som lyckats med några enstaka fall som man bygger upp hela sin trovärdighet på.

Läs det som SLU o Strömsholm kommit fram till- mycket intressant.

forts...sista.

jag skulle vilja hör om det fortfarande är aktuellt med hög trakt för att avlasta hovbenet. Axel har svarat men vill gärna höra fler åsikter.

skulle gärna vilja veta vad det är för skillnader på en fysiologisk verkning och strasser. och vad du ser för risker med strasser utifrån det. kan se att det är skillnad på hörnstöden, de är kvar på fys verkninen. min erfarenhet nu är att när hörnstöden blir för grova så ger de ett tryck fram mot strålen som i sin tur ger tryck mot hoväggen, risk för hålvägg. vad jag brukar få göra själv är att just verka ned främst främre delen av stödet för att det inte skall trycka frammåt. vad tänker du o det? Det är på den stora, på den lilla ponnyn får jag istället raspa hovväggarna så att inte brytningen mellan tå och sidan blir för skarp, hålväggen kommer på samma ställe men jag får korrigera på olika sätt? tankar?

Coari, hur gick det med dessa funderingar! :cool:

Vad är det jag skall bli övertygad om :confused:

Att Strasserverkning inte är det enda saliggörande här i världen.
Man kan skaffa en bredare kunskap.

Bara för att ngn lägger fram en teori om ngt, så är det inte lika med att det är helt sant.

Hamnar ofta i diskussion om saker med svärmor.
om jag inte köper hennes argument, som jag t o m kan visa skriftlig motbevisning på, så- går jag inte att diskutera med:rofl:

Tja om alla tycker lika blir det ingen diskussion:D

Jag har inte hackat på UY, jag påpekade att det finns fler vägar till kunskap än hovslagarutbildningen.

Men det har jag väl ändå inte påstått? Eller hur? Jag påpekade också i samma inlägg om lite olika vägar till utbildning.

Delvis KL

Kanonbra att dna hästar fungerar bra med Strassermetoden.

Och kanonbra för mina hästar att de fungerar bra med skor, alt. barfota och då verkade av min hovis.

Hästen ska må bra och fungera väl för ändamålet, räcker inte det som "metod"
?

Kan man säga det bättre?? :bow::bow::bow::bow::bow:

Och ja, till skillnad från SHFs medlemmar så kontrolleras och återcertifieras SHPare varje år för att få behålla sin licens.
Detta för att säkerställa att de inte hittar på en massa egna avarter samt håller sig uppdaterade på aktuell forskning och tar till sig ny kunskap. Till skillnad då från nämnda SHF som verkar släppa in och behålla vilka klåpare som helst.

/Migo

Då förstår jag varför antalet certifierade Strasserutövare drastiskt har minskat under det sista året.

SHF släpper in några klåpare i föreningen då ingen klåpare klarar inträdelse proven. Det finns dock en och annan klåpare som har åkt ur föreningen genom att övergå till icke beprövade verkningsmetoder som inte stödjer forkning utan enbart teorier.

Jag håller med dig om att en årlig kontroll av den enskilda yrkesutövandes utförande och införskaffande av ny information skulle vara bra. Tyvärr är detta inte praktiskt genomförbart då så många hästägare för dagen söker hjälp med sina hästars hovvård att varje enskild medlem i första hand bör hjälpa den enskilda hästägarens behov.

Föreningen har dock en etisk nystartad nämd dit alla är välkommna att vända sig till om man anser sig missnöjd eller vill ha en opartisk bedömning på ett utfört arbete från en enskild medlems yrkesutövande.

Du är oxå välkommen för ditt gehör kommer granskas mkt mer noggrant där fakta även ska presenteras i stället för att här sitta med ren smutskastning.

Borde inte du ägna din tid till att svara i en helt annan tråd??:angel:

skulle gärna vilja veta vad det är för skillnader på en fysiologisk verkning och strasser. och vad du ser för risker med strasser utifrån det. kan se att det är skillnad på hörnstöden, de är kvar på fys verkninen. min erfarenhet nu är att när hörnstöden blir för grova så ger de ett tryck fram mot strålen som i sin tur ger tryck mot hoväggen, risk för hålvägg. vad jag brukar få göra själv är att just verka ned främst främre delen av stödet för att det inte skall trycka frammåt. vad tänker du o det? Det är på den stora, på den lilla ponnyn får jag istället raspa hovväggarna så att inte brytningen mellan tå och sidan blir för skarp, hålväggen kommer på samma ställe men jag får korrigera på olika sätt? tankar?

Skillnaden på en fysiologisk verkning och en utförd Strasserverkning är att en fysiologisk verkad häst kan gå barfota utan att ömma, har utifrån hästens exteriör korrekta tåaxlar och en belsatning som tas upp i benets styvaste riktning.

Hörnstöden tillhör det yttre vägghornet och är därmed tillför den yttre hornkappselns primära belastning. Själva hörnstöden bör renskäras från dött horn ner till själva sulans renskärning av dött sulhorn. För höga hörnstöd leder lätt till ett secundärt tryck ner i kötthoven och orsaka secundära skador över främst strålbenet och dess börsa/ligament.

Överrenskurna hörnstöd på främst en hov med bakåtbruten tåaxel,låg svag trakt leder ofelbart till en primär överbelastning på själva strålen,elastiska putan,trålbensbörsan,djupa böjsenan och hovent sidoligament. Trakterna kommer överbelastas och haverera, ballarna kommer även uppvisa en klar överansträgning och ömma vid palpation.

Hörnstöden kan aldrig orsaka tryck över strålen då deras possition är placerad ca 1 cm utanför själva sidostrålfårorna.

Ger själva strålen ett tryck mot hovväggen så förstår du väl själv att strålen tar upp för stor belastning primärt.

Återkommande hålvägg på samma ställe tyder på obalans i hovens belastning.

Tankar??? Prova en fysiologisk verkning från en yrkesutövare som har utbildning och kunskap och låt verkningsintervallerna inte gå så långt som dom gjorde innan du införskaffade grundläggande hästkunskap om helheten.

sant, det har du inte, jag är bara offensiv av gammal erfarenhet och vana;) inte min avsikt att förarga eller anklaga.

Jag köper ditt resonumang men menar du att strasserhovar är över renskurna osv. Kan hålla med om att min gamla bild av strasserhovar stämmr in på den beskrivninen. men inte de jag har i dag. Finns garanterat de som verkar ner så än...?

När jag tittar på dina fysiologisak hovar så uppfattar jag att dina trakter är lika låga som mina?

Men undrar fortfarande varför mina hörnstöd ger en skjuvande kraft framåt, inte ovan på strålen utan mot och ger ett tryck med samma vinkel mot hovväggen som den kommer från hörnstödet. Där blir en obalans som du riktigt på pekar. Skulle det bli mindre om jag sparar upp hörnstödet`?

har faktist provar en duktig hovslagare som verkade riktigt bra, Han sparade upp trakten mer och hörnstöden. men det blev mer utflytningar på sidorna....

varför jag frågar så envist är att jag är nyfikenn på vad som skulle hända om jag skulle byta till hovslagare har en LITEN fundering på att hitta en duktig hovslagare. min nya SHP aren kör LÅNGT nu.
Nu vet jag ju vad jag har och vill nog inte ändra så mycket mer.

De har lovat strömavbrott på vädret så jag får se fram mot en mörk och lugn helg utan BUKE:(

Det är inte lätt att förklara. Vad jag har problem med med mina strasserhovar är att jag ofta får hålväggar, mest på sommaren. inget nu. Vad jag märker är att om hörnstödet blir för högt så ger det ett tryck på strålen frmår och sedan vidare mot hovväggen så att det blir obalns i bärranden spricker lättare upp. tror inte att det bara beror på bakteier eller annat. det blir en spänning som jag jan korrigera med att trimma ner hörnstödet.

Men allvarligt??? Hur höga hörnstöd har du? Stråltryck har jag sett i lite olika utföranden, men ALDRIG av hörnstöden?

Nej vi glömmer detta... hörnstöden är i höjd med sulan. när det växer ofta lite fortare på sommaren. så trycker slutspetsen på hörnstödet mot strålen så att det blir trångt. ger en kraft ut mot hovväggen. men hoppa över detta!!!! klumpit av mig att veckla in mig :angel:

Nej vi glömmer detta... hörnstöden är i höjd med sulan. när det växer ofta lite fortare på sommaren. så trycker slutspetsen på hörnstödet mot strålen så att det blir trångt. ger en kraft ut mot hovväggen. men hoppa över detta!!!! klumpit av mig att veckla in mig :angel:

:idea: Kan du inte sätta in en hovbild (riktig eller ritad) och rita in vad du menar?

Jag köper ditt resonumang men menar du att strasserhovar är över renskurna osv. Kan hålla med om att min gamla bild av strasserhovar stämmr in på den beskrivninen. men inte de jag har i dag. Finns garanterat de som verkar ner så än...?

När jag tittar på dina fysiologisak hovar så uppfattar jag att dina trakter är lika låga som mina?

Men undrar fortfarande varför mina hörnstöd ger en skjuvande kraft framåt, inte ovan på strålen utan mot och ger ett tryck med samma vinkel mot hovväggen som den kommer från hörnstödet. Där blir en obalans som du riktigt på pekar. Skulle det bli mindre om jag sparar upp hörnstödet`?

har faktist provar en duktig hovslagare som verkade riktigt bra, Han sparade upp trakten mer och hörnstöden. men det blev mer utflytningar på sidorna....

varför jag frågar så envist är att jag är nyfikenn på vad som skulle hända om jag skulle byta till hovslagare har en LITEN fundering på att hitta en duktig hovslagare. min nya SHP aren kör LÅNGT nu.
Nu vet jag ju vad jag har och vill nog inte ändra så mycket mer.

De har lovat strömavbrott på vädret så jag får se fram mot en mörk och lugn helg utan BUKE:(

Jag skrev fysiologisk verkning och för just denna individ är en lägre trakt fysiologiskt korrekt. Vi tog medvetet just denna häst med lite lägre trakter när vi la upp tråden "fysiologisk verkning" för annars hade hela diskutionen spårat ur med massa påhopp från barfotatalibanerna om att det är en klassisk traditionellt hög trakt.
Förstår du poängen med att utifrån hästens exteriör så ska ingen häst ha exakt lika hög/låg trakt utan det är helt individuellet, det viktiga är att det blir fysiologiskt korrekt för den enskilda individen.

Observera även att i den tråden så framkommer vikten av att återskapa en rak belastning i hela benaxeln med poängtering av vikten att en fysiologisk verkning bygger på att hästen tar upp belastningen i benets styvaste riktning så att endast visa upp bilder på själva hoven säger inte särskilt mkt om fysiologisk verkning då själva hoven bara är en "del" av hela hästens exteriör och fysiologiska förutsättningar.

Det glädjer mig att se att även barfotafolket "plötsligt" börjar skriva fysiologisk verkning i sina inlägg, tyvärr så har dom fortfarande inte förstått innebörden med hur en fysiologisk verkning ska utföras utan bara hittat ytterligare ett ord som låter "fint" och påminner om det naturliga.(Ordet är taget utifrån traditionell hovvård!!)

Som jag flera ggr påpekat så tillhör hörnstöden vägghornet som rent naturligt har den primära belastningen och om man renskär hörnstöden så mkt att dom även försköras och inte klarar av att naturligt klara av sin primära belastning så kommer en sk överproduktion att ske i ren desperation till att försöka återskapa den nödvändiga belastning dom rent naturligt ska klara av i belstningshänseende. Detta gäller även resterande vägghorn.

Här har du en av förklaringarna till varför barfotafolket blir så "glada" när dom säger att ju mer man verkar ju fortare växer hoven och varför vi andra blir så förbannade på att dom inte kan fatta hästens naturliga fysiologiska förutsättningar.

Blir det återkommande obalans i hovarna vilket du klart och tydligt deklarerar så förstår du väl själv att den verkas i återkommande obalans både vad gäller vinklar och renskärning av gammalt dött sul/strålhorn.

Se det enkelt, hovens försvar mot obalans är att på den svagaste sidan/delen naturligt försöka återskapa en hårdare mer hållfast struktur för att undvika haveri. Ingen kedja är som bekant starkare än den svagaste länken så varför då återkommande försvaga den ytterligare??

Bara ett tips till dig i dag. Fodra inte ute i lösdriften för det kommer bara sluta med massa flyghavre/flyghö och hästarna kommer övermotionera sig.;)

Oj vad du förklarar allt bra:bow:- när du har lust:angel:

sök tjänst som lärare:idea:
Pedagogik har du ju massor av:bow::banana:

Eller skriv en bok- vetja.
Suveränt!
Ska köpa den så fort den kommer ut.
Lite OT, men blir lycklig när du delar med dig:love:

Oj vad du förklarar allt bra:bow:- när du har lust:angel:

Det är upp till dig.:love::angel:

Förlåt jag har lite tråkigt just nu i tre minuter,.

Jag förklara bra och vara pedagogisk.:rofl:

Hoppas Gunnar läser dettra inlägg från dig, han kommer skratta ihjäl sig.:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar