han står på box nattetid iomed att min ena häst inte vill stå ute, vandrar å är på resten av gänget, hmm där är vi lite olika, min ena häst slängde sig när hon satt fast, fick tips att ha säkerts spännen så att hon tog sig lös, hon slet sig heeeela tiden. Tills min hovslagare satte fast henne, hon kastade sig 2 ggr sen aldrig mer. Nog att de är 2 helt olika hästar men min tanke är att han aldrig ska få komma lös och aldrig i den situationen bli arg på han.
Fast det är skillnad på en häst som har panik. Vilket jag tolkar som att din har? Då kommer den slita till något går sönder. Jättestor skillnad mot en som lärt sig man kan komma lös. Därför jag skrev jag extremt sällan resonerar att de ska ha möjlighet fly (eller komma loss). Men är de så rädd och/eller har panik som du beskriver så väljer jag det sättet.
Man kan lära en trygg häst att sluta av okynne ta sig lös. Men kanske aldrig reparera en total förtroendeföelust.
Men det är väldigt svårt utan att ha sett hästen, och svaret blir utefter vad du skriver. En häst som inte ens är avslappnad med mänsklig beröring lös i hagen..