Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jo det är rätt. Sen kan man diskutera hur bra detta egentligen är. Det står i djurskyddslagstiftningen att man inte får avla på individer som nedärver sjuka avkommor. Är det inte fel att avla på djur som inte skulle ha en chans att klara sig utan människans hjälp, och sjukbeslag? kan man inte kalla det att vara sjuk? Visserligen en helt annan diskussion.

12 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om villkor för eller förbud mot

1. tillförsel av hormoner eller andra ämnen till djur för att
påverka djurets egenskaper i annat syfte än att förebygga,
påvisa, lindra eller bota sjukdom eller sjukdomssymptom, eller

2. avel med sådan inriktning som kan medföra lidande för djuren
eller påverka djurens naturliga beteenden.

Men feltolkar du inte lagen en aning här?
Man kan få en avkomma med felaktig benställning. Betyder detta fullt ut att man medvetet avlat på individer som nedärver sjuka avkommor? Om detta är det första fölet efter dessa individer som till synes själva inte har några exteriöra problem så var det inte medvetet. Dessutom är lagen inte skriven så. se ovan.

Var lite nyfiken över din utbildning, efter vad jag förståt så är utbildning även fast den innehåller 5 poäng djurskydd som tillval så räknas den som en utbildning inom Miljö och hälsoskydd?

Personligen är jag mkt positiv till Barfota och har två barfotahästar själv samt en skodd på fram. Däremot tycker jag att du skulle behöva vidga dina vyer och förstå att människor gör ständigt avväganden/kompromisser i sin djurhållning. Förhoppningsvis använder du inte ditt myndighetutövande till att trycka på dina egna åsikter så jag ser inget hinder där.

Att rida en häst är en enorm belastning på dess kropp till skillnad från att den får gå helt fritt ett helt liv. Det finns alltid avvägningar på allt vi tillför till våra domesticerade husdjur.

Personligen tycker jag att hästaveln lyckats hållas rätt sund i jämförelse med ex hund och kattavel när det gäller ovanstående exempel. Det finns hundar och katter med besvär som avlas enligt rasstandarden.

Mumin

Det är ju en helt annan sak, som går under paragrafen att inte orsaka hästen onödigt lidande. (Gäller ju även skodda hästar) Men som sagt, aldrig att det kommer gå att få igenom en lag mot att ha hästar barfota då det i så fall skulle strida mot andra paragrafer för att det är ju det som är naturligt.

I lagen står det att djuret har rätt att betee sig naturligt inte vara naturlig :angel: Flåt att jag rättar dig men det är av största vikt att man inte bara tolkar lagen rätt utan också att man inte sprider fel information, speciellt med tanke på att du redan nämnt att du läser djurskydd så människor kan ta det du skriver om lagen ordagrant. Eller är det någon annan parafgraf du har i åtanken?

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt

Mumin

Man kan få en avkomma med felaktig benställning. Betyder detta fullt ut att man medvetet avlat på individer som nedärver sjuka avkommor? Om detta är det första fölet efter dessa individer som till synes själva inte har några exteriöra problem så var det inte medvetet. Dessutom är lagen inte skriven så. se ovan.

Var lite nyfiken över din utbildning, efter vad jag förståt så är utbildning även fast den innehåller 5 poäng djurskydd som tillval så räknas den som en utbildning inom Miljö och hälsoskydd?

Personligen är jag mkt positiv till Barfota och har två barfotahästar själv samt en skodd på fram. Däremot tycker jag att du skulle behöva vidga dina vyer och förstå att människor gör ständigt avväganden/kompromisser i sin djurhållning. Förhoppningsvis använder du inte ditt myndighetutövande till att trycka på dina egna åsikter så jag ser inget hinder där.

Att rida en häst är en enorm belastning på dess kropp till skillnad från att den får gå helt fritt ett helt liv. Det finns alltid avvägningar på allt vi tillför till våra domesticerade husdjur.

Personligen tycker jag att hästaveln lyckats hållas rätt sund i jämförelse med ex hund och kattavel när det gäller ovanstående exempel. Det finns hundar och katter med besvär som avlas enligt rasstandarden.

Mumin

Lidande enligt lagen= Plåga som haft en inte blott obetydlig intensivitet och varaktighet

Att födas med en felaktig benställning som korrigeras med hjälp av modern teknik skulle aldrig falla under termen lidande inom lagens defenition

Mumin

I lagen står det att djuret har rätt att betee sig naturligt inte vara naturlig :angel: Flåt att jag rättar dig men det är av största vikt att man inte bara tolkar lagen rätt utan också att man inte sprider fel information, speciellt med tanke på att du redan nämnt att du läser djurskydd så människor kan ta det du skriver om lagen ordagrant. Eller är det någon annan parafgraf du har i åtanken?

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt

Mumin

Att bete sig naturligt kanske jag skulle tillägga, att det betyder att ex hästen ska få lov att få tillämpa sin hela beteenderepertoar, dessutom är paragrafen under all kritik. Detta disskuteras mkt i etiken kring djurvälfärd där man talar mkt om att det som inte håller när man talar om att djur bör få utnyttja hela sin beteenderepertoar är att alla beteenden som är naturliga är inte av godo och djuret får inte bättre djurvälfärd av detta. Som ex en fågel som tar skydd i en buske eller liknande. Detta är ett naturligt beteende men ett som inte är önskvärt. Man skulle kunna säga som en tolkning av lagen att en häst som inte får fly av rädsla för predatorer inte får möjlighet att bete sig naturligt :p

Vad jag ville komma med detta var att det är ohyggligt svårt redan nu att tillämpa denna paragraf så jag tror knappast att den skulle stå i hinder för att om det skulle komma en paragraf om att man endast får anlita utbildade hovslagare till sin häst.

Mumin som har tråkigt till synes :-)

Jag tycker inte du har gått tillräckligt långt när du söker lagtext. Som det står i djurskyddslagen (din ovan nämnda text) så skall regeringen meddela föreskrifter om villkor för eller förbud.. därför måste man gå till regeringens text, nämligen djurskyddsförordningen och där står:

29 § Jordbruksverket får meddela föreskrifter om förbud mot eller villkor för avel med sådan inriktning att den kan påverka djurens naturliga beteenden.

Avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för djuren är förbjuden. Närmare föreskrifter om förbudet meddelas av Jordbruksverket.

Sen går man då till de olika föreskrifterna som jordbruksverket, tidigare djurskyddsmyndigeten skrivit, och där hittade jag bla.:

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22) om
avelsarbete:

3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller
onaturligt beteende hos avkomman. Nötkreatur, hästar, svin, får och getter får inte heller användas för reproduktion om det visat sig att djuret med stor sannolikhet nedärver disposition för hög frekvens konstaterade sjukdomsfall, förlossningssvårigheter eller dödlighet
hos avkomma i samband med födsel....

I bilagan finns letalanlag definierat för häst så som: Allvarliga problem i skelett, leder, muskler och hovar..

Detta tycker jag ger mig lite mer belägg för att jag tyckte att hästar med så sjuka hovar att de ej kan gå barfota ej gör sig bra som avelsdjur. Sen kan man naturligtvis inom all avel dra en nitlott och få ett dåligt föl efter två bra föräldrar, självklart.

Angående min utbildning, så ingår 5 p djurskydd och vi kommer nästa år välja att läsa ytterligare 5 p, då på avancerad nivå. Ja, det är en utbildning i miljö- och hälsoskydd, så jag läser även om miljö, livsmedel och hälsoskydd. Det finns ingen ren utbildning/program för djurskyddsinspektörer, utan då får man läsa enskilda kurser bara om djur och djurskydd. Jag har valt att läsa hela miljö- och hälsoskyddsprogrammet då jag även kan tänka mig att jobba inom andra områden. Förhoppningsvis leder mina 4 år fram till en masterexamen i miljö- och hälsoskydd, men vi håller fortfarande på att förhandla om detta. Vi är första kullen på min skola och det har redan förändrats mycket för dom som läser året efter oss.

Jo jag vet att det står bete sig naturligt. På många sätt tycker jag att den traditionella hästhållningen hindrar hästar från att bete sig naturligt, och därav uppkommer stereotypa beteenden som vi pratat om innan. Mer naturliga beteenden tillåts vid barfotaridning och lösdriftshållning som ofta hör till, men visst vet jag att jag inte kan bygga ett rättsligt fall på den punkten.

Mer naturliga beteenden tillåts vid barfotaridning

?? Så min häst som faktiskt är barfota för närvarande beter sej mer naturligt när jag rider än en häst som är skodd? Att min ömmar lite när det blir grusigt är mer naturligt än kamraten som inte ömmar under ridning med skor?

(och vill förtydliga att min är en unghäst som jag inte rider på underlag där han ömmar, viloperiod nu sen skor)

Mja, ska man vara petig så är det ju inte naturligt att vi använder hästen som riddjur. För hästarna alltså.

Mja, ska man vara petig så är det ju inte naturligt att vi använder hästen som riddjur. För hästarna alltså.

Nej verkligen inte. Känns som att det naturliga beteendet hos hästen inte minskar nämnvärt pga av att den skos. Sadel och träns är högst onaturligt... och ja.. man kan dra det hur långt som helst.

På många sätt tycker jag att den traditionella hästhållningen hindrar hästar från att bete sig naturligt, och därav uppkommer stereotypa beteenden som vi pratat om innan.

Kan du redogöra lite mer utgående ifrån hur Svensk lag stiftning stödjer ditt eget tyckande. Vilken lag tycker du ska gälla om ett rovdjur river och dödar din häst??

Är du helt obekant med hur många fler djurskyddsäreneden, anmälningar som under det sista året explosivt har ökat enbart beroende på folk som resonerar i dina banor??

Vill du att jag här redovisar ett fåtal ex.??

Jag tycker inte du har gått tillräckligt långt när du söker lagtext. Som det står i djurskyddslagen (din ovan nämnda text) så skall regeringen meddela föreskrifter om villkor för eller förbud..

Precis, helt rätt. Man måste gå hela vägen när man letar i lagtexterna. Det står även i DFS 2007:6 att:

4 § Hästarnas hovar ska inspekteras regelbundet och verkas vid behov. Hovarna ska vid behov förses med beslag.

När anser du att det föreligger ett behov? När hästen har ömmat i en dag? En vecka? En månad? Ett år? När skulle du dra gränsen för "onödigt lidande"?

Vad tycker du att vi ska göra med de hästar som enligt dig inte borde ha fått avlats fram pga sina "sjuka hovar"? Avliva dem hela bunten? Låta dem gå barfota och ha ont bara för principen att de minsann ska vara naturliga?

Det finns ingen ren utbildning/program för djurskyddsinspektörer, utan då får man läsa enskilda kurser bara om djur och djurskydd.

Vågar nog påstå att jag anser att husdjursagronomprogrammet är ett bättre val om man vill jobba med djurskydd, detta för att det är mer fokus på djurets förutsättningar och bakgrunden till att reglerna ser ut som de gör. Förutom detta finns nu även etologi- och djurskyddsprogrammet. Kan dock inte uttala mig om hur dessa studenter står sig på arbetsmarknaden.

den traditionella hästhållningen hindrar hästar från att bete sig naturligt, och därav uppkommer stereotypa beteenden som vi pratat om innan.

Det stämmer ja, att vissa delar i den traditionella hästhållningen främjar utvecklandet av stereotypier. Detta beror främst på för lite grovfoder, för mycket boxvistelse och för lite kontakt med artfränder.

Mer naturliga beteenden tillåts vid barfotaridning och lösdriftshållning som ofta hör till

Att de kan utföra fler naturliga beteenden på lösdrift håller jag med om. Men vad har barfotaridning med naturliga beteenden att göra?!

Man behöver inte vara tappad bakom vagnen för att se att strassermetoden är sjuk, eller varför tror ni kärringen åkt dit för djurplåger Strasser alltså

Precis, helt rätt. Man måste gå hela vägen när man letar i lagtexterna. Det står även i DFS 2007:6 att:

4 § Hästarnas hovar ska inspekteras regelbundet och verkas vid behov. Hovarna ska vid behov förses med beslag.

När anser du att det föreligger ett behov? När hästen har ömmat i en dag? En vecka? En månad? Ett år? När skulle du dra gränsen för "onödigt lidande"?

Vad tycker du att vi ska göra med de hästar som enligt dig inte borde ha fått avlats fram pga sina "sjuka hovar"? Avliva dem hela bunten? Låta dem gå barfota och ha ont bara för principen att de minsann ska vara naturliga?

Vågar nog påstå att jag anser att husdjursagronomprogrammet är ett bättre val om man vill jobba med djurskydd, detta för att det är mer fokus på djurets förutsättningar och bakgrunden till att reglerna ser ut som de gör. Förutom detta finns nu även etologi- och djurskyddsprogrammet. Kan dock inte uttala mig om hur dessa studenter står sig på arbetsmarknaden.

Vi står oss aldeles utmärkt i marknaden :angel: Speciellt nu när djurskyddet står inför ett skifte till länsstyrelsen och de därmed kommer att leta efter personal med större kunskap och utbildning inom just djur. Vi läser 180 hp - djurmiljö, djurhållning, djurskydd, etik, välfärd, etologi, fysiologi, parasitologi, cellbiologi mfl
Vår utbildning är ett svar på den kritik som djurskyddsmyndigheten fått pga för dålig utbildad personal som besiktar stallar.
Det är också en utveckling på att djurskyddet gått mer inriktad djurskydd kring djurets miljö till att faktiskt titta på djuret själv som en produkt av dess miljö.
Det har varit ett av de största problem inom området att det inte funnits något enhetligt sätt inom de olika kommunerna och att djurskyddet har fått en låg prioritet i kommuner där miljö och hälsoskyddsinspektören haft djurskydd som en bisyssla som de egentligen inte varit speciellt insatta i.

Så visst finns det nu en utbildning som är speciellt anpassad till att ge en utbildning för att bli djurskyddsinspektör :)
Mumin

:

29 § Jordbruksverket får meddela föreskrifter om förbud mot eller villkor för avel med sådan inriktning att den kan påverka djurens naturliga beteenden.

Avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för djuren är förbjuden. Närmare föreskrifter om förbudet meddelas av Jordbruksverket.

Sen går man då till de olika föreskrifterna som jordbruksverket, tidigare djurskyddsmyndigeten skrivit, och där hittade jag bla.:

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22) om
avelsarbete:

3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller
onaturligt beteende hos avkomman. Nötkreatur, hästar, svin, får och getter får inte heller användas för reproduktion om det visat sig att djuret med stor sannolikhet nedärver disposition för hög frekvens konstaterade sjukdomsfall, förlossningssvårigheter eller dödlighet
hos avkomma i samband med födsel....

I bilagan finns letalanlag definierat för häst så som: Allvarliga problem i skelett, leder, muskler och hovar..

Dels så talade ni inte om hovar utan om felaktiga benställningar. Och det spelar ingen roll att du tittar mer djupgående så länge du tolkar lagtexten fel. Man kan inte göra egna tolkningar utan man bör veta hur man kan använda den rent praktiskt. Och rent praktiskt skulle du aldrig få en fällande dom och då förstår jag inte till vilken nytta det är att påstå detta?

Att hästen måste vara skodd säger ingenting om dess avel även om även jag skulle gärna se till att det blev ett viktigt kriterie för avelsarbete.
Att rida och arbeta hästen under ryttare är inget som anses eller kan anses som naturligt. De flesta hästar har helt fungerande hovar utan skor om de endast ska gå i en hage/lösdrift. Kompromisser gör man när man sätter hästen i arbete. Förstår dina värderingar men det är helt fel att säga att du i djurskyddslagen har belägg för det du säger. Du måste skilja på dina värderingar och DL

Du behöver slå upp lidande och vad som anses som lidande enligt DL för att dina tolkningar är helt upp åt väggen i detta fall.

Lidande enligt lagen= Plåga som haft en inte blott obetydlig intensivitet och varaktighet

Att hästen inte klarar av att gå barfota med ryttare på grusvägar innefattas INTE av termen lidande. Och när man talar om naturligt beteende talar man fortfarande om djurets beteenderepertoar. Och här finns ingen anknytning till hovar eller skor. Hästen klarar av att utföra sina beteenden såväl med eller utan skor på hovarna.

Så en en gång du måste skilja på dina egna åsikter och det som står i Lagen för åker du ut till en gård och gör egna tolkningar gör det föga nytta.

Mumin

som absolut inte förstår hur du får in det i lagtexten att det skulle gälla hästar som behöver skor :crazy::eek:

?? Så min häst som faktiskt är barfota för närvarande beter sej mer naturligt när jag rider än en häst som är skodd? Att min ömmar lite när det blir grusigt är mer naturligt än kamraten som inte ömmar under ridning med skor?

(och vill förtydliga att min är en unghäst som jag inte rider på underlag där han ömmar, viloperiod nu sen skor)

Det som inte är naturligt är väl isåfall när den skodda hästen reagerar mer på grus/stenar än den oskodda hästen :angel: vilket jag varit med om, och då var ändå den oskodda inte direkt känd för sin "tålighet" barfota, tvärtom så daltade vi mycket med den även om det inte behövdes och lät den gå på gräskanten.

Vi står oss aldeles utmärkt i marknaden :angel: Speciellt nu när djurskyddet står inför ett skifte till länsstyrelsen och de därmed kommer att leta efter personal med större kunskap och utbildning inom just djur. Vi läser 180 hp - djurmiljö, djurhållning, djurskydd, etik, välfärd, etologi, fysiologi, parasitologi, cellbiologi mfl
Vår utbildning är ett svar på den kritik som djurskyddsmyndigheten fått pga för dålig utbildad personal som besiktar stallar.
Det är också en utveckling på att djurskyddet gått mer inriktad djurskydd kring djurets miljö till att faktiskt titta på djuret själv som en produkt av dess miljö.
Det har varit ett av de största problem inom området att det inte funnits något enhetligt sätt inom de olika kommunerna och att djurskyddet har fått en låg prioritet i kommuner där miljö och hälsoskyddsinspektören haft djurskydd som en bisyssla som de egentligen inte varit speciellt insatta i.

Så visst finns det nu en utbildning som är speciellt anpassad till att ge en utbildning för att bli djurskyddsinspektör :)
Mumin

Ville tillägga att vi läser 45 hp inom området djurskydd och inriktningen på alla kurser runt omkring är uppbyggt efter ett problembaserade lösningar med etologisk och djurskyddsvinkel så alla kurser vi läser engageras studenterna till att se från ett helhetsperspektiv kring djurets välfärd.

Jag tycker redan nu att området djurskydd är så himla stort och även om vi förbereds i tre års tid att klara yrket känner många av oss att det är kommer vara jobbigt i arbetslivet till en början.

Att man då läser två kurser och känner sig kapabel har jag jättesvårt att greppa. Men man får foga sig efter de bestämmelser som finns och hoppas på att det blir en licencerat yrke. Nu är jag inte så orolig kring just den här tjejen då hon tycks ha ett stort intresse av djur.

Jag var själv för ett par år sedan medsvept av OL s förmåga att övertala ett tag innan man blev äldre och visare :angel: Man har som djurskyddsinspektör inget annat val än att följa de föreskrifter som finns och att inte göra en objektiv bedömning är svårt då egna tolkningar inte håller för en överklagan :p

Mumin

Bara för att förtydliga så menade jag att jag inte kunde uttala mig eftersom jag inte stött på någon på arbetsmarknaden ännu, inte att utbildningen skulle vara undermålig. :) Har en del inblick i diskussionerna inför den, och tankarna och funderingarna som resulterade i utbildningen var mkt bra. :)

KL
Blev detta nu en diskussion om hur man blir den bästa djurskyddsinpektören:rofl:

Tja. Jag kan tycka att lite logiskt tänkande o stor erfarenhet räcker långt.
inte som det är nu- när man kan slå ner på några cm på en enda detalj, fast hästarna mår tip-top. Man har totalt tappat proportionerna:mad:

I US ser man hästar som är vanvårdade i parti o minut.

Här handlar det mest om välfärdssymptom:D

Min häst blev verkad enligt barfotametoden av en erfaren hovslagare efter hon hade fått ett anfall av fång. detta är några år sedan nu, hon går fortfarande barfota. Jag rider henne i all terräng, hon har aldrig haft ett anfall av fång efteråt. Hon är heller inte ett dugg ömfotad. Och hon är inte en ponny. Däremot skall man inte verka en häst med strassermetoden som varit skodd i många år. Det tar tid att få en häst att ställa om sig. Då skall den inte ridas under den tiden. Många kan tyvärr inte ge sig till tåls. Anledningen att barfotaverka en häst är att öka genomblödningen i hoven , som därmed får lättare att föra bort slaggprodukter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar