Sv: Strasser verkad häst kul? INTE
12 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om villkor för eller förbud mot
1. tillförsel av hormoner eller andra ämnen till djur för att
påverka djurets egenskaper i annat syfte än att förebygga,
påvisa, lindra eller bota sjukdom eller sjukdomssymptom, eller
2. avel med sådan inriktning som kan medföra lidande för djuren
eller påverka djurens naturliga beteenden.
Men feltolkar du inte lagen en aning här?
Man kan få en avkomma med felaktig benställning. Betyder detta fullt ut att man medvetet avlat på individer som nedärver sjuka avkommor? Om detta är det första fölet efter dessa individer som till synes själva inte har några exteriöra problem så var det inte medvetet. Dessutom är lagen inte skriven så. se ovan.
Var lite nyfiken över din utbildning, efter vad jag förståt så är utbildning även fast den innehåller 5 poäng djurskydd som tillval så räknas den som en utbildning inom Miljö och hälsoskydd?
Personligen är jag mkt positiv till Barfota och har två barfotahästar själv samt en skodd på fram. Däremot tycker jag att du skulle behöva vidga dina vyer och förstå att människor gör ständigt avväganden/kompromisser i sin djurhållning. Förhoppningsvis använder du inte ditt myndighetutövande till att trycka på dina egna åsikter så jag ser inget hinder där.
Att rida en häst är en enorm belastning på dess kropp till skillnad från att den får gå helt fritt ett helt liv. Det finns alltid avvägningar på allt vi tillför till våra domesticerade husdjur.
Personligen tycker jag att hästaveln lyckats hållas rätt sund i jämförelse med ex hund och kattavel när det gäller ovanstående exempel. Det finns hundar och katter med besvär som avlas enligt rasstandarden.
Mumin
Jo det är rätt. Sen kan man diskutera hur bra detta egentligen är. Det står i djurskyddslagstiftningen att man inte får avla på individer som nedärver sjuka avkommor. Är det inte fel att avla på djur som inte skulle ha en chans att klara sig utan människans hjälp, och sjukbeslag? kan man inte kalla det att vara sjuk? Visserligen en helt annan diskussion.
12 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
får meddela föreskrifter om villkor för eller förbud mot
1. tillförsel av hormoner eller andra ämnen till djur för att
påverka djurets egenskaper i annat syfte än att förebygga,
påvisa, lindra eller bota sjukdom eller sjukdomssymptom, eller
2. avel med sådan inriktning som kan medföra lidande för djuren
eller påverka djurens naturliga beteenden.
Men feltolkar du inte lagen en aning här?
Man kan få en avkomma med felaktig benställning. Betyder detta fullt ut att man medvetet avlat på individer som nedärver sjuka avkommor? Om detta är det första fölet efter dessa individer som till synes själva inte har några exteriöra problem så var det inte medvetet. Dessutom är lagen inte skriven så. se ovan.
Var lite nyfiken över din utbildning, efter vad jag förståt så är utbildning även fast den innehåller 5 poäng djurskydd som tillval så räknas den som en utbildning inom Miljö och hälsoskydd?
Personligen är jag mkt positiv till Barfota och har två barfotahästar själv samt en skodd på fram. Däremot tycker jag att du skulle behöva vidga dina vyer och förstå att människor gör ständigt avväganden/kompromisser i sin djurhållning. Förhoppningsvis använder du inte ditt myndighetutövande till att trycka på dina egna åsikter så jag ser inget hinder där.
Att rida en häst är en enorm belastning på dess kropp till skillnad från att den får gå helt fritt ett helt liv. Det finns alltid avvägningar på allt vi tillför till våra domesticerade husdjur.
Personligen tycker jag att hästaveln lyckats hållas rätt sund i jämförelse med ex hund och kattavel när det gäller ovanstående exempel. Det finns hundar och katter med besvär som avlas enligt rasstandarden.
Mumin