K
kulltorp
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE
Jodå, jag förstod och håller med om att hästens hälsa på alla områden är ägarens ansvar . Det där med kunskapen är ju lite svårt ibland tycker jag. Om jag själv går till läkaren för att jag mår dåligt på ett eller annat sätt så måste jag kunna förlita mig på att h*n vet vad h*n sysslar med. Däremot är det mitt ansvar att fråga, vara intresserad av att förstå varför, söka vidare om jag inte tycker att behandlingen fungerar osv. Det samma gäller för djurägare tycker jag.
Annika
Jag hoppas du förstod kontentan av mitt inlägg, trots skrattanfallet.
Jag ger blanka f*n i hur hästen är verkad/skodd så länge det är väl utfört och hästen mår bra av det.
Finns så mycket annat man kan skriva i det här inlägget, men jag avstår. Det blir ändå bara en pajkastning om vad som är bäst för hästen och vad som fungerar bäst. Jag hoppas att de som skaffar häst har så pass stor kunskap att h*n kan avgöra själv vad som är väl utförd hovvård, och vet hur hästen mår när den mår bra.
Hästens välbefinnande är, som jag sagt tidigare, hästägarens ansvar.
Det är alltså totalt oviktigt ifall hovis X eller verkare Y är kass. Det är ägarens ansvar att sålla agnarna från vetet, och om man inte har kunskap nog för att kunna göra det bör man sätta sig i skolbänken ett tag innan man skaffar häst.
Förtydligar att detta inte är riktat mot någon speciell, utan är rent allmänt om alla hästägare vars hästar är dålig omskötta på ett eller annat sätt.
Uttalanden som "Men jag litade på att X gjorde ett bra jobb- jag kan ju inte så mycket!"
Eller: "Hur ska jag kunna veta hur det ska se ut, jag är ju inte utbildad?" Gör mig mörkrädd.
Jodå, jag förstod och håller med om att hästens hälsa på alla områden är ägarens ansvar . Det där med kunskapen är ju lite svårt ibland tycker jag. Om jag själv går till läkaren för att jag mår dåligt på ett eller annat sätt så måste jag kunna förlita mig på att h*n vet vad h*n sysslar med. Däremot är det mitt ansvar att fråga, vara intresserad av att förstå varför, söka vidare om jag inte tycker att behandlingen fungerar osv. Det samma gäller för djurägare tycker jag.
Annika