Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Det som inte är naturligt är väl isåfall när den skodda hästen reagerar mer på grus/stenar än den oskodda hästen :angel: vilket jag varit med om, och då var ändå den oskodda inte direkt känd för sin "tålighet" barfota, tvärtom så daltade vi mycket med den även om det inte behövdes och lät den gå på gräskanten.

Är den då inte sulöm och kanske behov av sulor?
Om den till och med ömmar med skor så kan man tänka sej hur det skulle se ut utan, eller hur löste ni det?

Obs! Många är irriterade i tråden, så vill bara påpeka att detta inte är ett påhopp, är bara intresserad och vill lära mej mer.

Bara för att förtydliga så menade jag att jag inte kunde uttala mig eftersom jag inte stött på någon på arbetsmarknaden ännu, inte att utbildningen skulle vara undermålig. :) Har en del inblick i diskussionerna inför den, och tankarna och funderingarna som resulterade i utbildningen var mkt bra. :)

Ja absolut, tog absolut inget av det du skrev som att du skulle ha förutfattade meningar eller liknande :) Jag är nog en aning bias i ämnet eftersom jag älskar min utbildning :love:

Tycker absolut även att agronom och veterinärutbildningen samt även en del biologprogram är bra för yrket. Är dock lite förbannad över hur vissa kommuner hanterat djurskyddet och hoppas på en förbättring nu när skiftet kommer.

Det finns människor som gått miljö o hälso programmet som är fantastiska de med men tyvärr är långt från alla lämpade att arbeta med djurskydd för att de deltagit i en fem poängskurs :mad:

Mumin

Som jag flera ggr påpekat så tillhör hörnstöden vägghornet som rent naturligt har den primära belastningen och om man renskär hörnstöden så mkt att dom även försköras och inte klarar av att naturligt klara av sin primära belastning så kommer en sk överproduktion att ske i ren desperation till att försöka återskapa den nödvändiga belastning dom rent naturligt ska klara av i belstningshänseende. Detta gäller även resterande vägghorn.

Här har du en av förklaringarna till varför barfotafolket blir så "glada" när dom säger att ju mer man verkar ju fortare växer hoven och varför vi andra blir så förbannade på att dom inte kan fatta hästens naturliga fysiologiska förutsättningar.

Blir det återkommande obalans i hovarna vilket du klart och tydligt deklarerar så förstår du väl själv att den verkas i återkommande obalans både vad gäller vinklar och renskärning av gammalt dött sul/strålhorn.

Se det enkelt, hovens försvar mot obalans är att på den svagaste sidan/delen naturligt försöka återskapa en hårdare mer hållfast struktur för att undvika haveri. Ingen kedja är som bekant starkare än den svagaste länken så varför då återkommande försvaga den ytterligare??

Bara ett tips till dig i dag. Fodra inte ute i lösdriften för det kommer bara sluta med massa flyghavre/flyghö och hästarna kommer övermotionera sig.;)

Suck , det var inte bara höt som flög, både el och bredband! :crazy:

Äntligen, har någon förklarat så jag fattar varför det växer så för :devil:. jag är inte glad för det och har inte skrytit med att jag får ligga och karva på hovarna i tid och otid.

När vi köpte lillponnyn så var han inte verkad på ca 4 månader? men hovaran såg fina och friska ut så jag vågade köpa honom. Nu måste jag verka honom var annan vecka. han fungerar både då och nu men jag hade gärna sluppit trimmadet...jag fattar nu...Kanske delar i alla fall?

Vill sammanfatta. där jag hade totalt haveri i mina hovar har strasser vekning och koncept hjälp mig tillbaka till en fungerande häst. Den hästen som är verkad från början, fungerar bra utan att trimma mer än normalt. Sista hästens hovar har tydligen kommit ur balans så jag lägger onödigt jobb på att trimma.

Att Strasserverkning inte är det enda saliggörande här i världen.
Man kan skaffa en bredare kunskap.

Bara för att ngn lägger fram en teori om ngt, så är det inte lika med att det är helt sant.

Tja om alla tycker lika blir det ingen diskussion:D

Håller med dig :bow:

*KL*

Tänk va trevlig och kunskapsgivande denna tråd plötsligt blivit. Åt båda hållen!!!
*Tumme upp*

Är den då inte sulöm och kanske behov av sulor?
Om den till och med ömmar med skor så kan man tänka sej hur det skulle se ut utan, eller hur löste ni det?

Obs! Många är irriterade i tråden, så vill bara påpeka att detta inte är ett påhopp, är bara intresserad och vill lära mej mer.

Hur "naturligt" är det att en häst är i behov av sulor?
Förmodligen så var den det, men man undrar ju varför en 5-åring som rids ute mycket skulle ha såpass ömma fötter.
Även om dom t ex är plattfot så känns det inte naturligt, utan som något som borde "fixas" om möjligt snarare än att dölja med skor och sulor i all evighet. (Observera att jag absolut inte menar att den borde gå barfota! Om den nu inte skulle visa sig ömma mindre då = inte särskilt troligt.)

Kanske ska tillägga att det inte är min häst utan en bekants, vet inte bakgrunden, vet inte om och hur det isåfall lösts. Däremot tror jag inte att en häst "av naturen" kan ha så dåliga fötter. Skulle dom ha det så kan ma fråga sig vad det är för något vi avlar på egentligen :p

Senast ändrad:

I US ser man hästar som är vanvårdade i parti o minut.

Här handlar det mest om välfärdssymptom:D

Satt just och funderade på det häromdagen :p
Hästars välfärd är ju i stor grad kopplad till vår egen - inte BARA såklart, det krävs ju mycket kunskap också, däremot så är det ju ofta människor med ont om pengar eller mentala problem som missköter sina hästar -och knappast medvetet eller med flit.

I ett land där det är standard att människorna har det dåligt, men måste ha djuren för att kunna leva - undrar hur det hade fungerat där? Om man tyckt att det var mer ok med en utmärglad häst eftersom människorna också är skinn och ben... :eek:

Satt just och funderade på det häromdagen :p
Hästars välfärd är ju i stor grad kopplad till vår egen - inte BARA såklart, det krävs ju mycket kunskap också, däremot så är det ju ofta människor med ont om pengar eller mentala problem som missköter sina hästar -och knappast medvetet eller med flit.

I ett land där det är standard att människorna har det dåligt, men måste ha djuren för att kunna leva - undrar hur det hade fungerat där? Om man tyckt att det var mer ok med en utmärglad häst eftersom människorna också är skinn och ben... :eek:
Vi ser ju ofta mer till hästens välfärd:eek: o att den "stackars" hästen får slita ont.

Förmodligen så var den det, men man undrar ju varför en 5-åring som rids ute mycket skulle ha såpass ömma fötter.
Även om dom t ex är plattfot så känns det inte naturligt, utan som något som borde "fixas" om möjligt snarare än att dölja med skor och sulor i all evighet. (Observera att jag absolut inte menar att den borde gå barfota! Om den nu inte skulle visa sig ömma mindre då = inte särskilt troligt.)

Kanske ska tillägga att det inte är min häst utan en bekants, vet inte bakgrunden, vet inte om och hur det isåfall lösts. Däremot tror jag inte att en häst "av naturen" kan ha så dåliga fötter. Skulle dom ha det så kan ma fråga sig vad det är för något vi avlar på egentligen :p

Klart att det inte är 'naturligt' att behöva sulor. Men nu är det ju så att vissa hästar behöver det. Inte mycket som vi gör med hästarna är naturligt. Hade det varit en vildhäst så hade den blivit uppäten. Men eftersom det är en tamhäst så kan vi ist hjälpa den, med exempelvis sulor.

För vissa hästar med avvikande exteriör så är det faktiskt naturligt för att den inte ska drabbas av långvarigt lidande.

Ta en plattfotad häst t.ex. Hur rent verkningsmässigt för du bort den plattfotheten??? För du vet väl vad som rent fysioligiskt orsakar plattfothet??

För vissa hästar med avvikande exteriör så är det faktiskt naturligt för att den inte ska drabbas av långvarigt lidande.

Ta en plattfotad häst t.ex. Hur rent verkningsmässigt för du bort den plattfotheten??? För du vet väl vad som rent fysioligiskt orsakar plattfothet??

Även om det är genetiskt så är det knappast (avelsmässigt i det fallet) naturligt. Skulle vildhästar genetiskt ha problem med fossingarna skulle de snabbt sållas bort :p

Klart att det inte är 'naturligt' att behöva sulor. Men nu är det ju så att vissa hästar behöver det. Inte mycket som vi gör med hästarna är naturligt. Hade det varit en vildhäst så hade den blivit uppäten. Men eftersom det är en tamhäst så kan vi ist hjälpa den, med exempelvis sulor.

Nja. Jag menar väl snarare att en hov som är så känslig även med skor så borde det inte bara vara "naturlig" ömhet eller var man ska kalla det.
Jaja, ska inte argumentera mer om det eftersom jag inte är tillräckligt insatt. Min spontana reaktion är iaf att är en häst så öm så lär inte hästens hov fungera så bra och riskera att inverka illa även på benen.

För du vet väl vad som rent fysioligiskt orsakar plattfothet??

Du får hemskt gärna berätta! :) Vad skiljer sig rent fysiologiskt mellan en plattfotad häst och en som t ex min häst som är mer skålad? (obs. han är "skålad" av sig själv - ingen har karvat ur :))

Sånt här gillar jag i diskussionerna - ren fakta som förklarar ett och annat. :bow:

däremot så är det ju ofta människor med ont om pengar eller mentala problem som missköter sina hästar -och knappast medvetet eller med flit.

Har du någon källa på att det skulle vara människor med lite pengar och mentala problem (vad du nu menar med det) som oftare missköter sina djur?

I ett fattigt land där människorna behöver sina djur för att överleva är även djuren tunna. Helt enkelt för att dom inte har råd att överutfodra sina djur. Förstår inte riktigt vilken poäng du vill komma till?

/Maria

Däremot tror jag inte att en häst "av naturen" kan ha så dåliga fötter. Skulle dom ha det så kan ma fråga sig vad det är för något vi avlar på egentligen :p

Man kan fråga sig vad vi avlar på egentligen utan att bara titta på fötterna. Finns många problem i våran avel idag som antagligen hade sållats bort i naturen.

Och angående hovar finns det hästar som "naturligt" (du får nog förklara vad du menar med naturligt) har så dåliga hovar att dom inte kan gå utan skor.

/Maria

Har du någon källa på att det skulle vara människor med lite pengar och mentala problem (vad du nu menar med det) som oftare missköter sina djur?

I ett fattigt land där människorna behöver sina djur för att överleva är även djuren tunna. Helt enkelt för att dom inte har råd att överutfodra sina djur. Förstår inte riktigt vilken poäng du vill komma till?

/Maria

Nej, bara missbrukande av "djurpolisen"-program på Animal planet! :p

Vill inte komma till någon poäng, tvärtom ville jag ha andras reflektioner på det hela.

Nej, bara missbrukande av "djurpolisen"-program på Animal planet! :p

.
Kollar man på Djurpolisen så är de människor som missköter och svälter sina djur oftast jäkligt feta själva...:angel:
Varför ha djur för att se dem svälta ihjäl ?
Själva verkar de glufsa rätt rejält.:crazy:

Det du beskriver är inte SANHCP metoden. Där får aldrig blod förekomma. man verkar aldrig så långt på en gång, utan tar det i omgångar så att hoven får chans att hämta sig i mellan verkningarna och anpassa sig till den nya formen och stärka sig därefter. Jag vet inte vad som hänt i ditt stall - kanske hade någon skurit upp en hovböld? Det vore konstigt med så mycket blod annars att det såg ut som en häst dött..
Nej de verkade sina hästar så. Jag fick till förklaring då jag frågade att de använde sig just av SANHCP metoden..kanske outbildad hovslagare då ?

Kollar man på Djurpolisen så är de människor som missköter och svälter sina djur oftast jäkligt feta själva...:angel:
Varför ha djur för att se dem svälta ihjäl ?
Själva verkar de glufsa rätt rejält.:crazy:

Ja sånt där kan man ju spekulera om i all oändlighet :p
En del överviktiga blir ju det (eller har svårt att gå ner) på grund av egna problem. Har svårt att ta hand om sig själva såväl som djuren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar