Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Känner faktiskt ingen som tvingats anlita en outbildad hovis mot sin vilja, även om det kanske händer så tror jag att i nästan alla fall så kan man hitta en bra om man verkligen försöker.

Oj då! Du måste ha stooooooor vänskapskrets!? ;) Jag menar bara för att du inte känner någon så kan det väl inte ha undgått dig att de rapporterar på nyheterna och lite varstans att det är brist på utbildade hovslagare.

Så du menar att de som säger att de inte kan få tag på en bra, utbildad hovslagare får skylla sig själv för de anstränger sig inte?

Inte alla. Och sej själva får dom ju inte skylla.. snarare hästarna det är synd om.
Jag vet att det är ont om hovisar. Och visst, i vissa fall kanske det var omöjligt att hitta en bra, men mer sällan än folk vill skylla på. Oftast är det ägarnars brist på kunskap/intresse.

Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det oftast beror på ägarnas brist på kunskap/intresse. Helt enkelt för att varken du eller jag har något belägg exakt hur det ligger till med den saken :)

Själv hade jag en utomordentligt bra hovslagare tidigare och nu har jag en utomordentligt bra hovverkare så jag ska inte klaga.

Men jag vet att det finns problem och att det inte är så lätt alla gånger. En utbildning garanterar inte att ett bra jobb blir utfört. Finns många exempel på det inom alla yrkegrupper, inte bara hovslagarna.

Vi har olika åsikter och det är det som är meningen i ett forum. Annars hade det blivit bra tråkigt! :D

Vi kan vara överrens om att inte vara överrens. Hur det verkligen ligger till vet ju som sagt varken du eller jag.

Men din hovverkare, vad verkar h*n efter för metod? Och vad har h*n för utbildning? Ovh varför bytte du från utb. hovslagare till hovverkare?

Men ursäkta! Vilket påstående. jag förstår inte vad lagen om att inte orsaka onödigt lidande har med att vidareutbilda sig att göra? Du undrade hur man skulle kunna vidareutbilda sig utan att bryta mot svenk lagstiftning och det finns ingen lag som hindrar en från detta. Nu hittar du ju bara på och slänger ur dig saker.

Njaaeääeee!!!

Hur ska man kunna vidareutveckla sig om man efter en helgkurs sedan ska skaffa sig erfarenheter på flera olika individer utan att det bryter mot lagen. Varje hästägare är själv ansvarig och fällande utifrån den hovvård den utför på sin egen individ.

Ger man sig på andra hästägares hästar och orsakar långvarigt lidande så ser lagen det med andra "ögon".

Du menar allstå att för att kunna vidareutbilda sig efter en helgkurs så kräver det ett större antal egnägda övningsobjekt, typ en hel flock??

Ta Migo som ett ex. Hon utför själv Strassermetoden vilket en av våra användare klart har deklarerat trots att hon inte är en certifierad Strasserverkare. Vem står då utifrån ansvarsfråga och ansvarsförsäkring när det går snett??? Inte Strassers ansvarsförsäkring och heller inte hennes förmynader Kavat eftersom hon inte längre finns med på deras lista av certifierade utövare.

Är det så att även inom Strassers certifierade utövare så som det är inom SHF:s förening att man kan få sparken och bli utesluten om man inte håller sig inom "ramarna"??

Är det så att även inom Strassers certifierade utövare så som det är inom SHF:s förening att man kan få sparken och bli utesluten om man inte håller sig inom "ramarna"??

På tal om officiell utbildning så har jag för mig att det finns en viss svensk mästare i smide som saknar officiell utbildning, men som ändå ses som ganska fin inom era kretsar. Samtidigt vet jag att det finns de som är med på SHFs listor som får sina kundhästar slaktade pga fruktansvärt undermålig verkning/skoning. Utbildningen kanske inte är nån kvalitetsgaranti trots allt?

Jag verkar hästar inspirerat av Strassers "metod" ja. Men jag är INTE certifierad SHPare, vilket jag heller aldrig påstått, varken här eller till kund. Jag hänvisar gärna till hennes litteratur vid frågor från kunder samt har tätt samarbete med SHPare.
Jag är lärlingsutbildad i fyra år innan jag så mycket som tog i utomståendes hästar. Har tillgång till både hovslagarskolans, SANHCPs, Strassers samt andra barfotametoders studiematerial, samt div övriga hovrelaterade publikationer. (Politts video bla, har du sett den Hovis?). Utöver det har jag alltså genomfört praktiska prov samt lång lärlingsutbildning. Men vafan, alla barfotaverkare är väl helgutbildade av OL, eller?

En ansvarsförsäkring kan vilken företagare som helst skaffa sig, oavsett vem man har som utbildare. Ansvarsförsäkringen skyddar företagaren, INTE hästägaren. Det är alltid djurägarens ansvar att anlita fackfolk man har förtroende för och som kan sitt jobb. Inte skopåspikar-Eva eller tretimmarsutbildade Olle, alltså.

Och ja, till skillnad från SHFs medlemmar så kontrolleras och återcertifieras SHPare varje år för att få behålla sin licens.
Detta för att säkerställa att de inte hittar på en massa egna avarter samt håller sig uppdaterade på aktuell forskning och tar till sig ny kunskap. Till skillnad då från nämnda SHF som verkar släppa in och behålla vilka klåpare som helst.

Att du har svårt att släppa mitt släktskap med Kavat kan jag ha överseende med. Synd bara att du drar ner din trovärdighet så enormt genom att föra debatt på den nivån.

/Migo

Senast ändrad:

Var har jag sagt att ponnyn har haft fler? Jag har snackat om två olika här, antagligen så menar du den som jag har skrivit om mycket här tidigare, Han är faktist utredd för just cushing.
Den jag pratar om nu är en b ponny som fick fång i somras mycket lindrigt. Varför han kom in i bilden var att jag menade att även om jag har haft som jag tycker god Strasserhållning, så händer det ändå . Denna ponny har jag ingen anledning att tro att han har det?
Jag tror jag lägger ner mina hästar nu. det blir bara rörigt...:(

Jag sa ju att jag inte fattar hälften av det du skriver. Därför jag frågat! :p

Varför skulle strasserverkning skydda mot fång??? :crazy: Var det den B-ponnyn som var överviktig?

/Maria

Det är ju helt individuellt! Och beroende på var i landet du bor och vilken hästras det gäller och ålder på häst. Om det till exempel är i norra delarna av landet och låt säga november/december månad brukar hovarna växa rätt långsamt då mycket energi går åt att sätta vinterpäls, och om hovisen bedömt att 8 veckor är lagom så är det säkert så. En häst jag skodde i oktober månad och jag blev ditringd igen i januari och hästen såg helt nyskodd ut, bortsett från att skorna var lite slitna...

Intressant! :idea: för det var ju just i Norrland i November/December :p
Under sommarmånaderna växte hovarna snabbare.

På tal om officiell utbildning så har jag för mig att det finns en viss svensk mästare i smide som saknar officiell utbildning, men som ändå ses som ganska fin inom era kretsar.

Det finns ett antal olika vägar till "utbildning", antingen går man den vanliga vägen genom skolorna, eller så blir man lärling och i slutändan gör gesällprovet. Jag tror du syftar på UY och han har "gjort gesällen" ca hundra gånger vid tävlingar och andra tillfällen och han har gjort en grej av att inte vara vare sig medlem eller "vara utbildad" varför får stå för honom, men duktig är han! Han har blivit bedömd av utländksa världsmästare några gånger som inte känner till honom.

Och ja, till skillnad från SHFs medlemmar så kontrolleras och återcertifieras SHPare varje år för att få behålla sin licens.
Detta för att säkerställa att de inte hittar på en massa egna avarter samt håller sig uppdaterade på aktuell forskning och tar till sig ny kunskap.
Fast om "forskningen" redan från början är åt skogen o man vidhåller att bara ens eget sätt är rätt o skor är en förbannelse, så är man otroligt inskränkt.
Hur ska man då ta till sig ny kunskap:confused:
Tycker att man kan börja med att ta till vara på den som redan finns- till att börja med.

Vi kan vara överrens om att inte vara överrens. Hur det verkligen ligger till vet ju som sagt varken du eller jag.

Men din hovverkare, vad verkar h*n efter för metod? Och vad har h*n för utbildning? Ovh varför bytte du från utb. hovslagare till hovverkare?

Ja vad bra att vi är överrens! :D

Historien om min hovslagare och hovverkare har jag ingen lust att dra nu igen. Har ju funnits åtskilliga hovtrådar där jag har berättat varför :)

Men kort kan jag bara nämna att min gamle hovslagare pensionerade sig och just i denna situation råkade jag se ett arbete utfört av en hovverkare i min närhet. Det var mycket likt det som min hovslagare åstadkommit under ett antal år på min häst.

Alltså inte så som det ofta beskrivs här utan en sund och riktig verkning. Han har bäryta kvar på hovväggen att gå på, går inte på ballarna mm mm och fungerar utmärkt.

Min erfarenhet är att det finns rötägg inom alla "metoder". Det är fel att säga att hovslagarmetoden är helt fel för det finns många som är duktiga. Jag tycker t ex att coaris bilder är jättefina och visar att han är en av dem som vet vad han sysslar med.

Men det finns också dem, inom de andra metoderna, som också vet vad de gör. Allt är inte svart eller vitt :)

Jag är inte någon fanatiker som till varje pris ska ha min häst barfota och jag predikar heller inte för denna sak.

Var och en får göra som den vill om bara hästen mår bra. Jag ogillar lika mycket sko-fanatikerna som jag ogillar barfotafanatikerna.

Jag bryr mig egentligen inte heller om att tvunget föra fram vilken "metod" jag har. Jag har helt enkelt en häst utan skor och som verkas av en person som gör det mycket bra. :)

På tal om officiell utbildning så har jag för mig att det finns en viss svensk mästare i smide som saknar officiell utbildning, men som ändå ses som ganska fin inom era kretsar. Samtidigt vet jag att det finns de som är med på SHFs listor som får sina kundhästar slaktade pga fruktansvärt undermålig verkning/skoning. Utbildningen kanske inte är nån kvalitetsgaranti trots allt?

/Migo

Nu skulle jag nog akta mig för att kasta sten i glashus, det du nämner här var tydligen en hovis som anammat barfotamodellen.

Utbildningen kvittar ju egentligen hur man genomför, kan man klara en godkänd eximination så är väl det gott nog.
Det gäller ju bara att det finns godkända eximinationer, som för hovslagare te x.

*KL*

Läser och förundras, som alltid när det gäller den här diskussionen.

Personligen hade jag haft mycket större förtroende för en barfotaverkare som hade gått hovslagarutbildningen, men inriktat sig på en snäll barfotamodell. Då finns anatomikunskaperna där, och förhoppnignsvis ett öppet sinne för att skicka iväg en häst till skoning om den inte klarar barfotagång.

Jag är så pass duktig och har så pass lång erfarenhet att jag vågar anlita icke utbildade hovisar- t.ex självlärda islänningar :angel:
Min gamla klasskamrat från naturbruk skor mina hästar, han gjorde gesällen men klarade den inte pga att han var för långsam med smidet....
JAG kan så pass mycket om hur mina hästars hovar ska se ut, och hur mina hästar fungerar när de mår bra i fötterna, att jag lägger det på MITT ansvar att mina hästars hovar ser bra ut. Jag kan jämföra två hovslagares jobb och bestämam mig för den ena, trots att denna kanske inte har gesällbrev, om jag tycker att h*n skor bätre.

MEN- hur ska man göra med de de hästägare som inte har den kunskapen? De är ganska många, vet en hel drös här på buke t.ex. Hur ska de kunna lita på att människan som tar i deras hästars hovar gör ett bra jobb, om de inte kan se det själva?
Jo, genom att titta på utbildning, examinering och fråga duktiga hästmänniskor om råd.
Det som skrämmer mig är när folk som själva kan NOLL om hovar anlitar någon outbildad klåpare för att de "har hört att den är så bra"- litar blint på denne och kan inte bedöma arbetet själva.

Nu får allt strasserfolk säga precis vad ni vill- verkar ni bra och era hästar mår bra så FINT, skitbra, toppen- men, ni måste ju ändå någon gång INSE att det är så mycket lättare att hitta rötägg bland gruppen som är outbildade, eller bara gått någon helgkurs och anammat material utan att vara det minsta källkritiska?
Jämfört med folk som har ansträngt sig för att få en bra och rejäl utbildning inom det det gör!!

Jämför med mig- jag skulle kunna ge f*n i min femåriga utbildning och hitta på en helt egen psykoterapi istället. Öppna en mottagning och ta emot stackars människor som litar blint på någon som kallar sig "terapeut" och påstår sig vara utbildad i en jättegammal (men alldeles ny) österländsk lära.
Jag hade blivit rik och sluppit studielån, och mina patienter hade blivit fattiga och ännu mer deprimerade.

ELLER, så kan jag bita i det sura äpplet, utbilda mig ordentligt och ta del av mångårig och välgrundad kunskap, genomgå en examination och få en kvalitetstämpel på mitt arbete, och förhoppningsvis kunna hjälpa folk att må liiite bättre när jag är färdig.

Så, nu tänekr jag inte snurra in mig i fler meningar, då blir det fel. Varsågod och såga mig bara, jag är beredd ;)

Jag har inte hackat på UY, jag påpekade att det finns fler vägar till kunskap än hovslagarutbildningen.

putte_nutte: Vad snackar du om? Den jag pratar om har då garanterat inte gått över till nån barfotametod, det skulle ha hörts;)

Senast ändrad:

Jag har faktiskt min häst också barfota :) Verkad av utbildad hovis. Dock är det en unghäst = rids inte så mycket.
Han ömmar lite när det är fruset, knöggligt och väldigt grusigt/stenigt. Men han är bara under inridning så jag undviker sådana ställen. Men sen kommer jag vilja rida överallt och då blir det skor. Boots är inget alternativ för mej. Jag kan inte se att dom funkar i tävlingssammanhang. Får man ens tävla i dom`?

Jag sa ju att jag inte fattar hälften av det du skriver. Därför jag frågat! :p

Varför skulle strasserverkning skydda mot fång??? :crazy: Var det den B-ponnyn som var överviktig?

/Maria

Det är ponnyn är överviktig.
Min gamla fjordning som jag har skrivit om i flera inlägg håller hullet bra nu, nedåt. Han kan äta magert gräs. det är inte många fjordisar som klara det utan att bli överviktiga. Jag är väldigt förvånad över detta själv. I och med strassrer övergången ingick ju att ge hästen fri tillgång på mat.:crazy: lämplig då naturligtvis. För en fjording magert gräs. Det var ju helt tumultartat för mig som hade gett fjolårshö flera somrar på rad....

MEN det har fungerat på honom och inte B ponnyn. han lägger på sig allt....

Alltså vill jag fylla i att även om en metod är bra på en häst så kan det fela i andra länkar på en annan. Man MÅSTE vara kritisk även om man har annamat en metod. Enlig strassr skall inte en barfotahäst behöva få fång. men det får de ändå. :cry:

Jättebra inlägg av Ashira!

Jättebra FrÅga! Den Vill Jag Ha Svar PÅ!

NEJ. Har varit konstuktivt kritisk hela tiden. men jag har plockar ut godbitarna, men blundar inte för baksidorna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?