Sv: Strasser verkad häst kul? INTE
*KL*
Läser och förundras, som alltid när det gäller den här diskussionen.
Personligen hade jag haft mycket större förtroende för en barfotaverkare som hade gått hovslagarutbildningen, men inriktat sig på en snäll barfotamodell. Då finns anatomikunskaperna där, och förhoppnignsvis ett öppet sinne för att skicka iväg en häst till skoning om den inte klarar barfotagång.
Jag är så pass duktig och har så pass lång erfarenhet att jag vågar anlita icke utbildade hovisar- t.ex självlärda islänningar
Min gamla klasskamrat från naturbruk skor mina hästar, han gjorde gesällen men klarade den inte pga att han var för långsam med smidet....
JAG kan så pass mycket om hur mina hästars hovar ska se ut, och hur mina hästar fungerar när de mår bra i fötterna, att jag lägger det på MITT ansvar att mina hästars hovar ser bra ut. Jag kan jämföra två hovslagares jobb och bestämam mig för den ena, trots att denna kanske inte har gesällbrev, om jag tycker att h*n skor bätre.
MEN- hur ska man göra med de de hästägare som inte har den kunskapen? De är ganska många, vet en hel drös här på buke t.ex. Hur ska de kunna lita på att människan som tar i deras hästars hovar gör ett bra jobb, om de inte kan se det själva?
Jo, genom att titta på utbildning, examinering och fråga duktiga hästmänniskor om råd.
Det som skrämmer mig är när folk som själva kan NOLL om hovar anlitar någon outbildad klåpare för att de "har hört att den är så bra"- litar blint på denne och kan inte bedöma arbetet själva.
Nu får allt strasserfolk säga precis vad ni vill- verkar ni bra och era hästar mår bra så FINT, skitbra, toppen- men, ni måste ju ändå någon gång INSE att det är så mycket lättare att hitta rötägg bland gruppen som är outbildade, eller bara gått någon helgkurs och anammat material utan att vara det minsta källkritiska?
Jämfört med folk som har ansträngt sig för att få en bra och rejäl utbildning inom det det gör!!
Jämför med mig- jag skulle kunna ge f*n i min femåriga utbildning och hitta på en helt egen psykoterapi istället. Öppna en mottagning och ta emot stackars människor som litar blint på någon som kallar sig "terapeut" och påstår sig vara utbildad i en jättegammal (men alldeles ny) österländsk lära.
Jag hade blivit rik och sluppit studielån, och mina patienter hade blivit fattiga och ännu mer deprimerade.
ELLER, så kan jag bita i det sura äpplet, utbilda mig ordentligt och ta del av mångårig och välgrundad kunskap, genomgå en examination och få en kvalitetstämpel på mitt arbete, och förhoppningsvis kunna hjälpa folk att må liiite bättre när jag är färdig.
Så, nu tänekr jag inte snurra in mig i fler meningar, då blir det fel. Varsågod och såga mig bara, jag är beredd