Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj oj oj! Det skulle i så fall att bli ett rent helvete! Finns ju inte utbildade hovisar så det räcker ens nu. :smirk:
Och som sagt, 4 veckor ser jag ändå som möjligt, men blir det oftare än så - nej.
Ska man börja ändra en hovform och pyssla med sådant finlir för att hålla efter och samtidigt bara ta lite i taget - då kan det säkert vara motiverat att raspa varje- varannan vecka. Det går inte om man har hästen skodd.
Säger som sagt inte att man *måste* göra det, men VILL man kunna göra dessa små finjusteringar ofta, då går det inte att samtidigt ha hästen skodd.
Det var av den anledningen som jag inte ville ha en shettis som sällskap.denna ponnyn tål maten som serveras men han snor ju från de stora, felet är att han inte borde vara med dom. delar dom vid ett mål.
vilken lag tänker du på då?
Behöver knappast smirka. Inte mitt påhitt.
Skitbra, då kan ju alla dessa hemmafixare och outbildade barfotaverkare utbilda sig till hovslagare och få massor av jobb, och en rejäl dos kunskap också!...
Problemet är bara det att det inte finns tillräckligt många utbildningsplatser. Det är ett av de stora problemen.
Så riktigt så enkelt var det inte
Utbildningsplatser finns det, kravet är dock att man innehar grundkunskap för att bli antagen och att man efter avslutad utbildning utför sitt arbete utifrån väl beprövad forskning.
Så enkelt var det
Hur gammal är ponnyn? Har du kollat upp så att den inte har Cushing?
Njeä, tror inte att jag behöver fundera på det, har sett en cushing häst och han är inte i närheten. Denna ponny är inte överfet, men kunde klart vara tunnare. 14 år och i sina bästa år , hoppas jag ju...Jag tror jag kommer klara honom bra på magert bete och hålla honom ifrån det nya gräset fram till juli kanske? beror ju på hur det växer. Vet inte vem som skrev det innan men det gäller ju att hålla efter även innan sesongen. så han inte går ut med övervikt. sen är övergången lika viktig. det är trist och pyssligt med detta.
Denna häst har ju även eksem som förvärras av för mycket gräs. så jag har all anledning att ta det försiktigt med honom.
Det är möjligt att det blir egen hage i sommar, i allafall halva dygnet kanske?
Ska man börja ändra en hovform och pyssla med sådant finlir för att hålla efter och samtidigt bara ta lite i taget - då kan det säkert vara motiverat att raspa varje- varannan vecka. Det går inte om man har hästen skodd.
Va? Det är jättelätt att ändra hovformen även med skor! Vad har du fått denna felaktighet från? Skulle till och med säga att det är lättare MED skor än utan!
Tycker ofta att folk väljer outbildad bara för att dom tar mindre betalt. Folk fattar inte vikten av bra hovar och är inte beredda att betala vad det kostar. Sen vet jag att det kan vara knepigt att hitta bra hovisar, men anstränger man sej så ska det ju gå.
Njeä, tror inte att jag behöver fundera på det, har sett en cushing häst och han är inte i närheten.
Den paragrafen i Svensk djurskyddslag som säger att man inte får orsaka hästarna onödigt lidande.
Det finns massor av anmälningar som ligger under utredning, fall som ligger hos åklagare och även ett par fall som behandlats i domstol.
Tänker främst på det berömda sk. "Vilhelminafallet".
Svensk djurskyddslag borde väl ingå i utbildningen??
l
Därav att jag blev lite paff när hovslagaren som verkat hästarna sa "du behöver absolut inte ha kortare tid mellan verkningarna än så här" när jag hade gått och haft dåligt samvete över att det gått länge sen förra verkningen (pga att jag ville se om det fanns behov att sko med brodd för att slippa ta ut en gång till - vilket jag ändå behövde bara någon vecka senare ) då hade det gått ca 8 veckor.