Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Oj oj oj! Det skulle i så fall att bli ett rent helvete! Finns ju inte utbildade hovisar så det räcker ens nu. :smirk:

Skitbra, då kan ju alla dessa hemmafixare och outbildade barfotaverkare utbilda sig till hovslagare och få massor av jobb, och en rejäl dos kunskap också!... :idea:

Och som sagt, 4 veckor ser jag ändå som möjligt, men blir det oftare än så - nej.
Ska man börja ändra en hovform och pyssla med sådant finlir för att hålla efter och samtidigt bara ta lite i taget - då kan det säkert vara motiverat att raspa varje- varannan vecka. Det går inte om man har hästen skodd.

Säger som sagt inte att man *måste* göra det, men VILL man kunna göra dessa små finjusteringar ofta, då går det inte att samtidigt ha hästen skodd.

Du menar att det inte går att ändra hovform på en häst med skor?

Tänk att jag har helt annan erfarenhet. För många år sen hade jag en hovis som inte gjorde sitt jobb ordentligt. Och det gick ganska långt (själv var jag väldigt okunnig om just hovar) innan jag bytte hovis. Min nya hovis var ubildad och mycket intresserad och fixade sakta men säkert till min pålles hovar. Fast pålle hade skor!

denna ponnyn tål maten som serveras men han snor ju från de stora, felet är att han inte borde vara med dom. delar dom vid ett mål.
Det var av den anledningen som jag inte ville ha en shettis som sällskap.
nu blev det iofs lite fel iallafall, när det är en lättfödd stor häst o en som behöver mkt mat. Men det är iallafall lättare att kontrollera.

strasser hänvisar ju till några mongoliska urtidshästar som knappast går på frodiga beten, utan får äta det lilla som finns- vilda hästar som svälter ihjäl om det inte finns mat en vinter.
hon själv har ju inte stort bete till sina hästar, så jag tror nog att det är hennes egen dröm- som hon inte kan förverkliga.

Det som är hennes vardag blir till sanning.

Har svårt att se att hon har varit i Sverige o sett att de allra flesta hästarna här går ute i större hagar o även har en betydligt sundare hovskötsel.

vilken lag tänker du på då?

Den paragrafen i Svensk djurskyddslag som säger att man inte får orsaka hästarna onödigt lidande.

Det finns massor av anmälningar som ligger under utredning, fall som ligger hos åklagare och även ett par fall som behandlats i domstol.
Tänker främst på det berömda sk. "Vilhelminafallet".

Svensk djurskyddslag borde väl ingå i utbildningen??

Behöver knappast smirka. Inte mitt påhitt.

Men men ... men jag tycker det är kul att "smirka" :D

Nä allvarligt, jag smirkade inte åt dig utan åt bara tanken att något sådant skulle gå igenom med tanke på hovslagarbristen. :)

Skitbra, då kan ju alla dessa hemmafixare och outbildade barfotaverkare utbilda sig till hovslagare och få massor av jobb, och en rejäl dos kunskap också!... :idea:

Problemet är bara det att det inte finns tillräckligt många utbildningsplatser. Det är ett av de stora problemen.

Så riktigt så enkelt var det inte ;)

Problemet är bara det att det inte finns tillräckligt många utbildningsplatser. Det är ett av de stora problemen.

Så riktigt så enkelt var det inte ;)

Utbildningsplatser finns det, kravet är dock att man innehar grundkunskap för att bli antagen och att man efter avslutad utbildning utför sitt arbete utifrån väl beprövad forskning.

Så enkelt var det;)

Utbildningsplatser finns det, kravet är dock att man innehar grundkunskap för att bli antagen och att man efter avslutad utbildning utför sitt arbete utifrån väl beprövad forskning.

Så enkelt var det;)

Är det nyligen det tillkommit tillräckligt med utbildningsplatser då? Är ju annars inget nytt att det varit brist på detta.

Vad jag förstår finns det bara två utbildningsplatser i hela Sverige. Hur många platser har de tillsammans?

Senast ändrad av en moderator:

Tycker ofta att folk väljer outbildad bara för att dom tar mindre betalt. Folk fattar inte vikten av bra hovar och är inte beredda att betala vad det kostar. Sen vet jag att det kan vara knepigt att hitta bra hovisar, men anstränger man sej så ska det ju gå.

Hur gammal är ponnyn? Har du kollat upp så att den inte har Cushing?

Njeä, tror inte att jag behöver fundera på det, har sett en cushing häst och han är inte i närheten. Denna ponny är inte överfet, men kunde klart vara tunnare. 14 år och i sina bästa år , hoppas jag ju...Jag tror jag kommer klara honom bra på magert bete och hålla honom ifrån det nya gräset fram till juli kanske? beror ju på hur det växer. Vet inte vem som skrev det innan men det gäller ju att hålla efter även innan sesongen. så han inte går ut med övervikt. sen är övergången lika viktig. det är trist och pyssligt med detta.
Denna häst har ju även eksem som förvärras av för mycket gräs. så jag har all anledning att ta det försiktigt med honom.
Det är möjligt att det blir egen hage i sommar, i allafall halva dygnet kanske?

Ska man börja ändra en hovform och pyssla med sådant finlir för att hålla efter och samtidigt bara ta lite i taget - då kan det säkert vara motiverat att raspa varje- varannan vecka. Det går inte om man har hästen skodd.

Va? Det är jättelätt att ändra hovformen även med skor! Vad har du fått denna felaktighet från? Skulle till och med säga att det är lättare MED skor än utan!

Va? Det är jättelätt att ändra hovformen även med skor! Vad har du fått denna felaktighet från? Skulle till och med säga att det är lättare MED skor än utan!

Nu var det inte det jag påstod. Inte med flit iaf.
Utan att om man vill pyssla med finlir genom att raspa till liite men varje-/varannan vecka är det nästan ett krav att man har hästen barfota. Vilket som jag förstått bl a strasserverkare gör om det "behövs".

Varför man skulle vilja det och varför det skulle behövas kan jag inte svara på, det överlåter jag till dom som tycker det, bl a strasserverkarna som jag förstått, "vid behov".

lånar knapp av mig själv.

Att en häst verkas sällan - ser ni det som "oansvarigt", positivt att det inte behövs, negativt att hovarna inte växer mer, annat?

Har själv alltid haft inställningen att man bör verka lite oftare eller åtminstone lika ofta som man skulle ha skott. Mest för säkerhets skull för att de inte ska riskera att gå och nöta fel länge.
Därav att jag blev lite paff när hovslagaren som verkat hästarna sa "du behöver absolut inte ha kortare tid mellan verkningarna än så här" när jag hade gått och haft dåligt samvete över att det gått länge sen förra verkningen (pga att jag ville se om det fanns behov att sko med brodd för att slippa ta ut en gång till - vilket jag ändå behövde bara någon vecka senare :crazy: ) då hade det gått ca 8 veckor.

Tycker ofta att folk väljer outbildad bara för att dom tar mindre betalt. Folk fattar inte vikten av bra hovar och är inte beredda att betala vad det kostar. Sen vet jag att det kan vara knepigt att hitta bra hovisar, men anstränger man sej så ska det ju gå.

Finns säkert de som gör så ja men hur ofta det sker vet väl varken du eller jag. :)

Ibland hjälper det inte heller att anstränga sig för att hitta en bra hovis. På vissa platser i vårt avlånga land finns det helt enkelt inte så många och de som trots allt finns och är något att ha tar inte nya kunder för de är så överarbetade redan nu.

Njeä, tror inte att jag behöver fundera på det, har sett en cushing häst och han är inte i närheten.

Vad menar du? Det går ju inte se på en häst om den har Cushing? Min ponny konstaterades ha Cushing redan innan hon fick den typiska Cushingpälsen.

Om man har flera fånganfall så tycker jag man bör kolla efter bakomliggande orsaker om man vet att man inte slarvat själv.

/Maria

Den paragrafen i Svensk djurskyddslag som säger att man inte får orsaka hästarna onödigt lidande.

Det finns massor av anmälningar som ligger under utredning, fall som ligger hos åklagare och även ett par fall som behandlats i domstol.
Tänker främst på det berömda sk. "Vilhelminafallet".

Svensk djurskyddslag borde väl ingå i utbildningen??

Men ursäkta! Vilket påstående. jag förstår inte vad lagen om att inte orsaka onödigt lidande har med att vidareutbilda sig att göra? Du undrade hur man skulle kunna vidareutbilda sig utan att bryta mot svenk lagstiftning och det finns ingen lag som hindrar en från detta. Nu hittar du ju bara på och slänger ur dig saker.

Känner faktiskt ingen som tvingats anlita en outbildad hovis mot sin vilja, även om det kanske händer så tror jag att i nästan alla fall så kan man hitta en bra om man verkligen försöker.

Var har jag sagt att ponnyn har haft fler? Jag har snackat om två olika här, antagligen så menar du den som jag har skrivit om mycket här tidigare, Han är faktist utredd för just cushing.
Den jag pratar om nu är en b ponny som fick fång i somras mycket lindrigt. Varför han kom in i bilden var att jag menade att även om jag har haft som jag tycker god Strasserhållning, så händer det ändå . Denna ponny har jag ingen anledning att tro att han har det?
Jag tror jag lägger ner mina hästar nu. det blir bara rörigt...:(

l
Därav att jag blev lite paff när hovslagaren som verkat hästarna sa "du behöver absolut inte ha kortare tid mellan verkningarna än så här" när jag hade gått och haft dåligt samvete över att det gått länge sen förra verkningen (pga att jag ville se om det fanns behov att sko med brodd för att slippa ta ut en gång till - vilket jag ändå behövde bara någon vecka senare :crazy: ) då hade det gått ca 8 veckor.

Det är ju helt individuellt! Och beroende på var i landet du bor och vilken hästras det gäller och ålder på häst. Om det till exempel är i norra delarna av landet och låt säga november/december månad brukar hovarna växa rätt långsamt då mycket energi går åt att sätta vinterpäls, och om hovisen bedömt att 8 veckor är lagom så är det säkert så. En häst jag skodde i oktober månad och jag blev ditringd igen i januari och hästen såg helt nyskodd ut, bortsett från att skorna var lite slitna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar