Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Djurens välbefinnande går före allt. En halt häst är en halt häst och så skall det inte vara. Aldrig har jag påstått något annat och lagstiftningen är mitt ansvar att följa. Jag kommer förelägga alla som jag anser har dålig hovvård, barfota eller skodd. (I den mån jag kan förstås). Men det kan aldrig bli olagligt att ha hästen barfota så någon sådan lag kan man inte bryta mot.

Såklart det inte kommer att bli olagligt att ha häst barfota om hästen mår bra av det. Däremot kan det bli olagligt att använda sej av något annat än utbildad hovis. Och lagar är ju till för att följas.

Jo det kan det! Om hästen inte klarar av det så strider det mot svensk djurskyddslagstiftning!

Det är ju en helt annan sak, som går under paragrafen att inte orsaka hästen onödigt lidande. (Gäller ju även skodda hästar) Men som sagt, aldrig att det kommer gå att få igenom en lag mot att ha hästar barfota då det i så fall skulle strida mot andra paragrafer för att det är ju det som är naturligt.

Att hästen vaggar (eller vad heter det?? jag har tappat ordet), alltså flyttar vikt från ena frambenet till det andra hela tiden, är ett exempel på häst som får för lite rörelse. Det blir tillslut så obekvämt för hästen att stå still, för blodet står näst intill still i benen, och därför försöker hästen röra på sig, trots det trånga utrymmet i boxen/spiltan.

Eftersom jag inte förstår vad du hänvisar till så skulle en lektion från dig där du lite mer ingående redogör för detta vara ytterst kunskapsgivande.

Medan jag letar upp rätt ord istället för vaggar, kan du svara på vilken svensk lagstiftning man bryter mot om man "vidareutvecklar sig efter en helg kurs och införskaffar en längre utbildning."

Eftersom jag inte förstår vad du hänvisar till så skulle en lektion från dig där du lite mer ingående redogör för detta vara ytterst kunskapsgivande.

Jag tror att vederbörande syftar på en uttråkad häst, och trist kan väl livet vara med eller utan skor?

Det heter väver och är en beteende störning. Det uppkommer inte pga att hästens skodda hovar inte pumpar tillräckligt med blod.
Vilket påhitt :eek:

Väver, heter det att hästen gör. Det är ett stereotypt beteende hos regelbundet stillastående hästar, tex vid boxhållning.

Det heter väver och är en beteende störning. Det uppkommer inte pga att hästens skodda hovar inte pumpar tillräckligt med blod.
Vilket påhitt :eek:

Ja, jag kom på det samtidigt. Jo, det är en beteende störning, som uppkommer vid för lite rörelse, vilket är bevisat och vedertaget använt i litteratur om stereotypa beteenden. Jag har inte sagt att det är pga skorna, alls! men att hästen står still och får för mycket blod i benen.

Att hästen vaggar (eller vad heter det?? jag har tappat ordet), alltså flyttar vikt från ena frambenet till det andra hela tiden, är ett exempel på häst som får för lite rörelse. Det blir tillslut så obekvämt för hästen att stå still, för blodet står näst intill still i benen, och därför försöker hästen röra på sig, trots det trånga utrymmet i boxen/spiltan.[/QUOTE]

Ehh va????
Jag hoppas verkligen inte att du åsyftar på vävning.
Fast å andra sidan, gör du det så bevisar du bara att du inte kan grundläggande hästkunskap:p

Jag tror att vederbörande syftar på en uttråkad häst, och trist kan väl livet vara med eller utan skor?

Det är ingen ände på vad barfota folket kan bota!! :idea:
Krubbitning kanske oxå härstammar från skor? Ack detta onda ting.

Senast ändrad:

Väver, heter det att hästen gör. Det är ett stereotypt beteende hos regelbundet stillastående hästar, tex vid boxhållning.

Men även hos lösdriftshästar, har sett både krubbitare, hästar som väver samt luftsnappare även hos hästar som går i lösdrift.

Ja, jag kom på det samtidigt. Jo, det är en beteende störning, som uppkommer vid för lite rörelse, vilket är bevisat och vedertaget använt i litteratur om stereotypa beteenden. Jag har inte sagt att det är pga skorna, alls! men att hästen står still och får för mycket blod i benen.

Dom hästar som jag sett väva vävde enbart när det var fodring på gång. Så då menar du att varje gång det var fodringsdags så fick hästen extra blod i benen?

Varför inte? Jag vet hästar som skos var fjärde vecka precis som många barfota hästar verkas, det är en fråga om individ och behov som jag ser det. Även för en häst som är oskodd är förutsättningar och krav individuella.

Fast nja. Det är ändå viss gradskillnad. Personligen ser jag var 4:e vecka som någon osynlig nedre gräns, skulle aldrig sko oftare än så. Just pga sömhålen - även om det går att spika i samma hål så skulle risken bli större att hästen tappar skorna. och gör man inte det så blir hovarna "trasigare". Visst är det olika, men såå snabbt växer inte hovarna att man skulle kunna verka/raspa till varje eller varannan vecka vilket det faktiskt verkar vara många barfotaverkare som gör.
Sen kan man ju diskutera huruvida det ska behövas göra var och varannan vecka, men ska man finlira såpass tror jag inte det går med skor på.

Har dessa hästar alltid gått på lösdrift vill jag veta då. Om inte så kan beteendet härstamma från tidigare hästhållning.

Jag hoppas verkligen inte att du åsyftar på vävning.
Fast å andra sidan, gör du det så bevisar du bara att du inte kan grundläggande hästkunskap:p

Nu tog visst diskussionen en annan vändning, och vi kom in på beteenden istället, men okej.

Utveckla gärna varför det är brister i min hästkunskap. jag har nog läst mer än dig, och stereotypa beteenden är en sak vi lade extra vikt vid när vi läste djurskydd då detta är ett tecken på olyckliga hästar.

Jag vill att ni läser mitt inlägg ovan igen om ni uppfattat det att det är skorna som utlöser beteendet, för detta har jag aldrig påstått. Bristen på rörelse är utlösningsfaktorn, men beteendet kan också triggas av andra stimuli, kanske fodring som någon sa. Stereotypa beteenden är beteenden av väldigt komplex karaktär och orsakerna kan vara många och vad som sedan utlöser att beteendet startar kan också variera. Men att hästen mår dåligt mentalt kanske vi alla kan enas om? Och sedan att om vissa fysiologiska behov inte uppfylls, kan detta få hästen att få dåligt mentalt?

Du har ju tidigare här angett att skor hämmar cirkulationen betänkligt med kalla hovar som följd. Sedan säger du att vävning inte har med skorna att göra utan bara dålig cirkulation. Dessa argument tycker jag säger emot varandra....
Om det var så att skor förstör cirkulationen borde väl skodda hästar vara extra känsliga för lite rörelse och överrepresentrade bland vävare? Men så var ju inte fallet enligt dig och då förstår jag inte längre hur du får dina argument att gå ihop.
Förklara gärna!

För bara en liten stund sen skrev du såhär om samma sak:

"Ursprungligen postat av Heimir Visa inlägg
Att hästen vaggar (eller vad heter det?? jag har tappat ordet), alltså flyttar vikt från ena frambenet till det andra hela tiden, är ett exempel på häst som får för lite rörelse. Det blir tillslut så obekvämt för hästen att stå still, för blodet står näst intill still i benen, och därför försöker hästen röra på sig, trots det trånga utrymmet i boxen/spiltan."

Det ger inte speciellt seriöst intryck när du inte ens vet vad det heter eller beror på, innan du härmat vad alla andra skriver...

Du har ju tidigare här angett att skor hämmar cirkulationen betänkligt med kalla hovar som följd. Sedan säger du att vävning inte har med skorna att göra utan bara dålig cirkulation. Dessa argument tycker jag säger emot varandra....
Om det var så att skor förstör cirkulationen borde väl skodda hästar vara extra känsliga för lite rörelse och överrepresentrade bland vävare? Men så var ju inte fallet enligt dig och då förstår jag inte längre hur du får dina argument att gå ihop.
Förklara gärna!

Du har fattat, grattis. jag tycker att det hänger ihop, men folket här ansåg att jag skrivit att skorna utlöser vävningen. eller jag vet inte riktigt. Dom hittar på så mycket... (för att ta citat från en som sa samma sak om mig)

Du har fattat, grattis. jag tycker att det hänger ihop, men folket här ansåg att jag skrivit att skorna utlöser vävningen. eller jag vet inte riktigt. Dom hittar på så mycket... (för att ta citat från en som sa samma sak om mig)

Nu ska du ju inte tolka mitt svar som att jag håller med, för det är just det jag inte gör!
Det jag menade var att omskorna hämmar blodcirkulationen så pass så borde ju skodda hästar vara överrepresenterade bland vävare, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar