Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ska man anstränga sej att hitta en bra hovvårdare ist för en bra hovis? Går inte utbildning med gessällbrev före en hovvårdare som är trendigt just nu?
Du påstår att du inte håller med dessa hovvårdar-predikare att man kan lära sej att sköta hovarna på en helg. Och jag tror dej på den punkten.
Men hur kan du då stå bakom och göra 'reklam' för denna metod?
Denna metods förespråkare hävdar ju att alla hästar kan gå barfota och man kan lära sej detta genom att köpa en kitt och gå en helgkurs. Det är fel! Det är att utnyttja folks okunnighet och massor av hästar får lida utav det.
Jag tror att dina hästar mår bra. Men det är inte tack vare verkningsmetoden, det är tack vare att du blivit så insatt och intresserad av dina hästars hovar.
Vi människor kan inte heller banta genom att sluta äta. det blir motsatt effekt.
Jag tycker att det är jättesynd att det blir fel så många gånger, det drabbar inte bara de hästar som utsätts utan även oss som försöker stödja den här metoden. Hade alla läst på mer innan de gav sig in i detta, hade vi inte haft så jobbigt att övertala folk om att detta är en bra metod. Alla dåliga fall med hästar som måste avlivas etc gör ju bara att folk blir dåligt inställda, som ju den här diskussionen handlar om. Det är så himla synd tycker jag. Men jag vill att ni skall förstå att det inte är metoden som är fel, precis som inom allt finns det folk som missförstår och det förstör för oss andra.
Hade alla läst på mer innan de gav sig in i detta, hade vi inte haft så jobbigt att övertala folk om att detta är en bra metod. Alla dåliga fall med hästar som måste avlivas etc gör ju bara att folk blir dåligt inställda, som ju den här diskussionen handlar om. Det är så himla synd tycker jag. Men jag vill att ni skall förstå att det inte är metoden som är fel, precis som inom allt finns det folk som missförstår och det förstör för oss andra.
Om det är så bra som ni säger så skulle ni inte behöva övertala folk att använda denna metod.
Om metodernas överste predikare har fel (strasser som står bakom lidande, andra som påstår att helgkurser räcker) hur kan metoden då vara så rätt?
men då får han ju ingen leksak?[/QUOTE
Kinder ägg??
Som jag förstår det så är det väl just dom utbildade barfotaverkarna som är dåligt pålästa och förstör för sig själva då dom glatt efter en helg kurs med tydligt budskap att vi kan övertala folk om att detta är en bra metod.
Hennes teori om hästhållning å andra sidan, stödjer jag.
KL
Men om en barfotahäst har svala hovar hela tiden förutom om den har uppenbara problem och inflammationsvärme i en hov tillfälligt, har den då strypt cirkulation uppifrån benet? För det sitter ju inte åt underifrån.
Jag har inte tänkt på ngn skillnad i temperatur på "bra" hovar mellan de oskodda och skodda.
Måste tänka till och känna mera..
Jag tycker inte att dom som gått helgkurs är utbildade, det var det jag försökte få fram i tidigare inlägg. Man får en viss kunskap av helgkurserna som kanske kan hjälpa en att underhålla verkningen av sin egen häst, men skall man jobba som verkare bör man ha längre utbildning än en helg. Eller hur tänkte du?
Så du menar att ligga ner på en gummimatta på en sk. klinik i Tyskland är en bra hästhållning??
Titta på hennes hemsida så kan du själv bedömma vilken miljö och naturlig hästhållning hon själv har, helt i strid med vad hon förespråkar.
Hur ska dom vidareutveckla sig efter en helg kurs och införskaffa en längre utbildning för att inte strida mot Svensk lagstiftning??
Hennes teori sa jag i och för sig. inte praktik. men mattorna är till för hovarna under läkningsprocessen. Ett bra initiativ kanske, för att minska ömheten. Men det har ju inte med hästhållningsteorin att göra. Hon tycker ju inte att man skall ha hästarna på mattor resten av livet direkt.
Och då hoppas jag att du följer ditt åtagande som djurskyddsinspektör och anmäler dom som inte följer lagen.