Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Varför ska man anstränga sej att hitta en bra hovvårdare ist för en bra hovis? Går inte utbildning med gessällbrev före en hovvårdare som är trendigt just nu?

Varför ska man anstränga sej att hitta en bra hovvårdare ist för en bra hovis? Går inte utbildning med gessällbrev före en hovvårdare som är trendigt just nu?

Det beror ju på. Som jag sagt tidigare så är de flesta bra hovslagare redan fullbokade med kunder och vill inte ha en till som de kanske måste komma var 4e vecka till. Jag har också sagt tidigare att jag upplever det som många hovslagare får ut olika saker av sin utbildning. Bara för att två stycken har gått samma utbildning, så tycker de inte lika om allt. Vissa anser fortfarande att barfota är bäst om hästen klarar det, vissa tycker att skor är bra för alla. Hittar man ingen som tycker som en själv i sitt område så kan väl en hovverkare vara ett alternativ. Sådana växer ju inte på träd dom heller. Jag tycker nog att hovslagare kan fungera minst lika bra, men det finns inte lika många bra barfotaverkande hovslagare som det finns utbildade hovslagare. om du förstår vad jag menar. Alla hovslagare är inte bra på att verka barfotahovar, men de kanske är bra på att verka hoven för att förbereda för en sko. Det är viss skillnad.

Om jag ringer en barfotaverkare så vet jag vad jag får; en som kan verka barfotafötter. Jag skulle dock bara ringa dem som har gått en ordentlig utbildning inom det, och inte bara en helgkurs. Man kan väl gå på en nit där också, men det märker man ju efter en verkning i så fall.

Du påstår att du inte håller med dessa hovvårdar-predikare att man kan lära sej att sköta hovarna på en helg. Och jag tror dej på den punkten.
Men hur kan du då stå bakom och göra 'reklam' för denna metod?
Denna metods förespråkare hävdar ju att alla hästar kan gå barfota och man kan lära sej detta genom att köpa en kitt och gå en helgkurs. Det är fel! Det är att utnyttja folks okunnighet och massor av hästar får lida utav det.

Jag tror att dina hästar mår bra. Men det är inte tack vare verkningsmetoden, det är tack vare att du blivit så insatt och intresserad av dina hästars hovar.

Du påstår att du inte håller med dessa hovvårdar-predikare att man kan lära sej att sköta hovarna på en helg. Och jag tror dej på den punkten.
Men hur kan du då stå bakom och göra 'reklam' för denna metod?
Denna metods förespråkare hävdar ju att alla hästar kan gå barfota och man kan lära sej detta genom att köpa en kitt och gå en helgkurs. Det är fel! Det är att utnyttja folks okunnighet och massor av hästar får lida utav det.

Jag tror att dina hästar mår bra. Men det är inte tack vare verkningsmetoden, det är tack vare att du blivit så insatt och intresserad av dina hästars hovar.

Jag tror att man har nytta av att gå en kurs själv och kan utifrån det verka sin egen hästs hovar i mellan verkningarna av en utbildad. (om man har en häst med hovar som bara skall underhållas, och inte har massa andra konstiga problem) Jag verkar själv och tar hem en utbildad verkare när jag får problem eller bara för att kolla att allt fortfarande är okej. Detta är ett sätt som jag tror kan fungera för jättemånga! MEN det finns absolut de som tar sig vatten över huvudet och tror att de kan mer än de faktiskt gör, och det kan medföra otrevliga situationer. Jag tycker inte att man kan åka runt och verka andras hästar bara för att man gått en helgkurs. Jag själv verkar min häst, min systers hästar (där jag också är med när en utbildad hovverkare kommer och lyssnar vad denne har för kommentarer) och jag har även verkat ett par hästar som skall vara barfota under betet bara. Alla som bett mig verka vet att jag ej är utbildad och jag har aldrig gjort anspråk på att ha det här som yrke. Den enda häst jag regelbundet verkar är min egen. (och min systers när hon var gravid).

Detta är inom min kompetensram och jag tycker det är viktigt att man känner till att man har en sådan. Jag kan min hästs hovar och jag kan raspa till någon annans så att de ser snygga ut, men jag kan inte fixa fånghovar eller andra problem hovar. Hjälpa till på vägen med bra instruktioner kanske, men inte själv. Att kunna verka lite grann är en fördel så hästen blir regelbundet verkad istället för långa intervall. Men som sagt jag tror på längre utbildning om man skall ha det som yrke och arbeta med många olika sorters hovar, inklusive problemhovar.

Jag tycker att det är jättesynd att det blir fel så många gånger, det drabbar inte bara de hästar som utsätts utan även oss som försöker stödja den här metoden. Hade alla läst på mer innan de gav sig in i detta, hade vi inte haft så jobbigt att övertala folk om att detta är en bra metod. Alla dåliga fall med hästar som måste avlivas etc gör ju bara att folk blir dåligt inställda, som ju den här diskussionen handlar om. Det är så himla synd tycker jag. Men jag vill att ni skall förstå att det inte är metoden som är fel, precis som inom allt finns det folk som missförstår och det förstör för oss andra.

Vi människor kan inte heller banta genom att sluta äta. det blir motsatt effekt.

Men alla behöver väl inte dagligen följa flocken och äta på Mac Donalds???

Varje individ har sitt näringsbehov, Mac Donalds verkar ha en sagolig förmåga att alltid ha en flock med överviktiga flockmedlemmar.

Se det så här, du måste splittra din flock utifrån den enskilda individens närings behov.

KL
Men om en barfotahäst har svala hovar hela tiden förutom om den har uppenbara problem och inflammationsvärme i en hov tillfälligt, har den då strypt cirkulation uppifrån benet? För det sitter ju inte åt underifrån.
Jag har inte tänkt på ngn skillnad i temperatur på "bra" hovar mellan de oskodda och skodda.
Måste tänka till och känna mera..

Jag tycker att det är jättesynd att det blir fel så många gånger, det drabbar inte bara de hästar som utsätts utan även oss som försöker stödja den här metoden. Hade alla läst på mer innan de gav sig in i detta, hade vi inte haft så jobbigt att övertala folk om att detta är en bra metod. Alla dåliga fall med hästar som måste avlivas etc gör ju bara att folk blir dåligt inställda, som ju den här diskussionen handlar om. Det är så himla synd tycker jag. Men jag vill att ni skall förstå att det inte är metoden som är fel, precis som inom allt finns det folk som missförstår och det förstör för oss andra.

Om det är så bra som ni säger så skulle ni inte behöva övertala folk att använda denna metod.

Om metodernas överste predikare har fel (strasser som står bakom lidande, andra som påstår att helgkurser räcker) hur kan metoden då vara så rätt?

Hade alla läst på mer innan de gav sig in i detta, hade vi inte haft så jobbigt att övertala folk om att detta är en bra metod. Alla dåliga fall med hästar som måste avlivas etc gör ju bara att folk blir dåligt inställda, som ju den här diskussionen handlar om. Det är så himla synd tycker jag. Men jag vill att ni skall förstå att det inte är metoden som är fel, precis som inom allt finns det folk som missförstår och det förstör för oss andra.

Vad menar du med detta?? Som jag förstår det så är det väl just dom utbildade barfotaverkarna som är dåligt pålästa och förstör för sig själva då dom glatt efter en helg kurs med tydligt budskap att vi kan övertala folk om att detta är en bra metod.

Jag har inte missförstått budskapet, bara tolkat i ren fakta.

Ta gärna och läs Lena S inlägg. hon har förstått helheten och sin egen brist på kunskap före .

Om det är så bra som ni säger så skulle ni inte behöva övertala folk att använda denna metod.

Om metodernas överste predikare har fel (strasser som står bakom lidande, andra som påstår att helgkurser räcker) hur kan metoden då vara så rätt?

jag verkar ju som sagt inte efter strassers metod för jag tycker inte att den är helt rätt. Hon har samma mål som jag, fast en annan väg dit. Hennes teori om hästhållning å andra sidan, stödjer jag.

Som jag förstår det så är det väl just dom utbildade barfotaverkarna som är dåligt pålästa och förstör för sig själva då dom glatt efter en helg kurs med tydligt budskap att vi kan övertala folk om att detta är en bra metod.

Jag tycker inte att dom som gått helgkurs är utbildade, det var det jag försökte få fram i tidigare inlägg. Man får en viss kunskap av helgkurserna som kanske kan hjälpa en att underhålla verkningen av sin egen häst, men skall man jobba som verkare bör man ha längre utbildning än en helg. Eller hur tänkte du?

Nej, din metod lurar ju bara på folk helgkurser och ett verkningskitt och får dessa människor att tro att dom kan sköta sina hästars hovar efter en helg.

Tur att alla inte är så lättövertalade. Och jag hoppas att det blir ett förbud mot denna buskhovvård. Och då hoppas jag att du följer ditt åtagande som djurskyddsinspektör och anmäler dom som inte följer lagen.

Hennes teori om hästhållning å andra sidan, stödjer jag.

Så du menar att ligga ner på en gummimatta på en sk. klinik i Tyskland är en bra hästhållning??

Titta på hennes hemsida så kan du själv bedömma vilken miljö och naturlig hästhållning hon själv har, helt i strid med vad hon förespråkar.

KL
Men om en barfotahäst har svala hovar hela tiden förutom om den har uppenbara problem och inflammationsvärme i en hov tillfälligt, har den då strypt cirkulation uppifrån benet? För det sitter ju inte åt underifrån.
Jag har inte tänkt på ngn skillnad i temperatur på "bra" hovar mellan de oskodda och skodda.
Måste tänka till och känna mera..

En barfotahov kan också ha dålig cirkulation. Det krävs rörelse för att hovmekanismen skall användas och det är den som pumpar blodet. En barfotahäst som står installad över natten har kanske också kalla hovar. Men generellt sett har barfotahovar oftast bättre cirkulation i och med att hovmekanismen fungerar bättre. Men som sagt, rörelse är nyckeln.

Att hästen vaggar (eller vad heter det?? jag har tappat ordet), alltså flyttar vikt från ena frambenet till det andra hela tiden, är ett exempel på häst som får för lite rörelse. Det blir tillslut så obekvämt för hästen att stå still, för blodet står näst intill still i benen, och därför försöker hästen röra på sig, trots det trånga utrymmet i boxen/spiltan.

Jag tycker inte att dom som gått helgkurs är utbildade, det var det jag försökte få fram i tidigare inlägg. Man får en viss kunskap av helgkurserna som kanske kan hjälpa en att underhålla verkningen av sin egen häst, men skall man jobba som verkare bör man ha längre utbildning än en helg. Eller hur tänkte du?

Hur ska dom vidareutveckla sig efter en helg kurs och införskaffa en längre utbildning för att inte strida mot Svensk lagstiftning??

Så du menar att ligga ner på en gummimatta på en sk. klinik i Tyskland är en bra hästhållning??

Titta på hennes hemsida så kan du själv bedömma vilken miljö och naturlig hästhållning hon själv har, helt i strid med vad hon förespråkar.

Hennes teori sa jag i och för sig. inte praktik. men mattorna är till för hovarna under läkningsprocessen. Ett bra initiativ kanske, för att minska ömheten. Men det har ju inte med hästhållningsteorin att göra. Hon tycker ju inte att man skall ha hästarna på mattor resten av livet direkt.

Hennes teori sa jag i och för sig. inte praktik. men mattorna är till för hovarna under läkningsprocessen. Ett bra initiativ kanske, för att minska ömheten. Men det har ju inte med hästhållningsteorin att göra. Hon tycker ju inte att man skall ha hästarna på mattor resten av livet direkt.

Bara medans dom har ont :smirk: Fantastisk hästhållning.

Och då hoppas jag att du följer ditt åtagande som djurskyddsinspektör och anmäler dom som inte följer lagen.

Djurens välbefinnande går före allt. En halt häst är en halt häst och så skall det inte vara. Aldrig har jag påstått något annat och lagstiftningen är mitt ansvar att följa. Jag kommer förelägga alla som jag anser har dålig hovvård, barfota eller skodd. (I den mån jag kan förstås). Men det kan aldrig bli olagligt att ha hästen barfota så någon sådan lag kan man inte bryta mot.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit