Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

De här hovarna är en praktexempel på fina hovar tycker jag, liknar vildhästhovarna som man strävar efter. Och man måste ju ändå anse att vildhästarnas hovar är den optimala formen då de har utvecklats under miljoner års evolution, till skillnad från dagens verkade hästar där hovens form ändras på bara några år. Om alla hästar släpptes fria skulle de få sådana hovar som vildhästar har, det går inte att bromsa eller ändra evolution på så kort tid som människan haft hand om hästen.

Vildhästens anatomi må vara den optimala hästformen men hur många av dagens hästar ser ut så? Några utav ponnyraserna är väl fortfarande ganska "ursprungliga" i sin anatomi men varmbloden, kallbloden? Nej, de är väldigt långt ifrån att se ut som en vildhäst, både storleks- och formmässigt. Då kan man inte heller begära att deras hovar ska klara att gå utan skor. Visst, om de kan det så är det väl bara ett plus men de ska inte behöva lida för att någon anser att alla hästar ska klara av det. Det ska inte vara skolöst till varje pris, man måste anpassa sig efter hästen och dens behov. Det är ju faktiskt mitt ansvar som djurägare!

KL
Tycker oxå att de där bilderna i tråden på barfotahästen såg "stympade" ut.
Känslan är att det inte finns något att stå och gå på. Att skyddet är bortraspat.

Jämför med vår lilla kallbloding som tränats av proffstränare barfota (varför vet jag ej) ett år. Då hon kom hem hade hon inga barfotahovar utan riktiga trakter och hörnstöd.
Trots den nötning hon utsatts för.

Sedan var det ngn som sa att hovar alltid ska vara varma?
Menas efter ansträngning eller jämt??

Min erfarenhet är att det alltid är en dålig hov som är varm.
Då hästarna är helt fina i hovar och kropp är hovarna svala och sköna på morgonen och kanske en aningens mer ljumma efter rejäl träning. Men upplever jag dem varma då jag tar på dem är det alltid något fel.

Tex har alltid fångsymptomen hängt ihop med värme. Även vid korsförlamning. Och överbelastning.
-Stel/ovillig häst: varma hovar
-Man blir fort "härdad" vad gäller aktion oxå. Kan inbilla sig att hästen tar för sig fast den eg går och aktar sina hovar.
Hade en kompis häst i byn i sommar, barfota. Den hade belastningsfång på några dagar. Varm!!
Araben som hade dåliga hovar, hade värme i den hoven som såg risigast ut. Även uppför benet fanns lite värme. No good!

Någon som tycker att värme är normalt och att en sval hov har strypt cirkulation??

På travet har man skor för att skydda o balansera, men ju bättre häst ju lättare skor, och vid goda förhållanden kan de klara ett lopp barfota, men då brukar de köras omkring inne på gräsplanen innan start för att spara hornet.
En islänning som rör sig optimalt kan nog vara barfota, men oftast balanserar man väl till ett tråkigt steg för att få fram energiska lyft?
Hästar med kort/flackt steg -tunga framskor för att få upp och ut steget.
Våran går barfota bak för att hinna ner i backen fort och bära upp den stora aktionen. men fram är det ingen nackdel med skor eller då han varit stel o sämre, tyngre skor eller -boots.

OK det här har varit bra och jobbigt, har fått tänka till ordentligt. ser nu att jag har ställt om mycket. helheten. men den räcker inte alltid. Ponnyn är överviktig så han får fång i alla fall.... men jag tror att han klade det bättre utan men, med den hästhållning verkning jag har idag.
Igen, hade det funnits en hovslagare som hade öppnat ögonen på mig på samma sätt som min SHP are gjorde så kanske, ingen vet hur det varit i dag.

Tack för ditt svar. Det jag ville komma till var just att det är inte själva verkningsmetoden som är hemligheten utan just dom förändringarna och medvetenhet du genom dom har införskaffat som har det största avgörande betydelsen. Optimala förhållanden ger en optimal hov.

Att dom i sin maknadsföring lägger sin tyngsta vikt på traditionellt utbildade yrkesutövare och själva skon som boven i dramat förstår du säkert själv nu att det är inte verklighets förankrat så vida nu hästägarna så som du förstår helheten. Jag talar nu om dom Svenska förhållandena, hur det förhåller sig i Tyskland hör inte hit men deras traditionella hovvård går inte att jämföra med den svenska.(tack och lov)

Jag återkommer gärna med svar på dina övriga frågor.

:rofl::rofl:
Gud, vad jag skrattade när jag läste det här!

Det är ingenting att skratta åt. Det finns en användare här som ska utbilda sig till djurskydds inspektör som bestämt hävdar att så är fallet.

Är inte meningen att djur skyddsinspektörerna i sitt utövande ska följa Svensk lagstiftning utifrån djurskydds lagen??

*är nog knapplån antar jag... *

Det där med sugkoppen har jag funderat på!! Låter ju otroligt praktiskt! :angel: :smirk:
Men då måste ju hästens hov vara väldigt skålad? Och samtidigt så ska ju, som strassarna säger, strålen vara i marken så att den kan agera blodpump.
Men då måste man väl verka ur sulan en hel del?

Det är skillnad på inflammationsvärme och sund värme som resultat av fungerande cirkulation. Men hoven ska inte vara kall.

Vill förtydliga att jag INTE är SHP.

/Migo

känns som jag har skrivit en hel uppsats om hur jag har hanterat Strasser konceptet. För OCH nackdelar.
hur man bantar en ponny utan att han får gå själv är inte lätt. Men det blir väl så till våren endå. nu ger vi en hösilagegiva inne. han för mindre då....
Tyvärr verkar vi ha ganska sur mark här, (ph värdet) mycket vitklöver även på mark som till synes är mager. Har förstått att det ger för kallblod för kraftigt gräs. Har diskuterat utsäde på vallen med försäljare, för att få det så magert hö som möjligt, men jorden i sig, gör att jag får problem. man får kalka massor. då också närliggande vattendrag.
miljöproblem....

Tyvärr verkar vi ha ganska sur mark här, (ph värdet)

Sur mark ger som sagt lågt PH värde med lågt GH=mineraler/salter och lågt KH= kalk. Perfecta förutsättningar för min hobby.

Du har inte funderat på att sluta med hästar,göra en stor damm av hagen och börja med Discus?? Strassermetoden kan du fortsätta med då Dr Strasser själv har doktorerat på just fiskar.:)

Nu kom jag på den perfekta helhetslösningen för just DIG ! ;)

Hur ser du på saken då?:confused:

Hur ser du själv på saken utifrån hennes svar (för du har väl läst dom innan du ställde denna fråga:angel:)

Helt allvarligt Axel, jag tycker i alla fall att Lena S verkar vara en av dom sundaste strasser hästägare jag hitills tagit del av utifrån hennes resonemang. Tänk den dagen även dom certifierade utövarna kunde resonera utan skygglappar. :bow:

Vildhästens anatomi må vara den optimala hästformen men hur många av dagens hästar ser ut så? Några utav ponnyraserna är väl fortfarande ganska "ursprungliga" i sin anatomi men varmbloden, kallbloden? Nej, de är väldigt långt ifrån att se ut som en vildhäst, både storleks- och formmässigt. Då kan man inte heller begära att deras hovar ska klara att gå utan skor.

Dessutom var det någon i tråden som använde som argument, för hovarna och hästens anpassningsförmåga, att hovarna på vildhästar som levde i bergen blev små och hårda, medan de hos hästarna som levde på stäppen såg annorlunda ut. Detta var alltså anpassning. Visst, det är anpassning - men under mångamånga hästlivstider. Evolution! Den starkaste och bäst anpassade får föra sina gener vidare. Detta är inte något som sker under ett endaste hästliv...

/Hanna, en av dessa okunniga djurskyddsinspektörer. Full av fördomar är jag också.:smirk:

Det uppstår fortfarande problem i och med att materialet (järn, en väldigt hård metall) inte sviktar mot underlaget och strålen kommer ej i kontakt med marken. En viss hovmekanism fungerar fortfarande, ca 25 % jämfört med barfotahästen, enligt Luca Beins forskning vid Zürich universitet.

Fast vissa hovslagare skor så att strålen ändå kommer i kontakt med underlaget. Och sen är inte alla skor i järn, aluminium är en metall som kommer mer o mer, och den är betydligt mer flexibel än järn.

Hur stor andel av hovmekanismen som bibehålls med skoning måste kunna variera väldigt mycket, tex på typ av skoning. Exempelvis ger skor med tåkappa hoven mycket mer spelrum än vad en sko med sidokappor gör.

Det är skillnad på inflammationsvärme och sund värme som resultat av fungerande cirkulation. Men hoven ska inte vara kall.

Vill förtydliga att jag INTE är SHP.

/Migo
Om du inte är SHPare... vad är du då?
Har du gått över till amerikansk barfotametod?:idea:

Verkar du hästar utan utbildning alltså?:eek:

Strasserfolket säger :bow: :bow: :rofl: :crazy:

Det här är i mina ögon ett onödigt inlägg i en tråd som är över 300 inlägg lång, jag har påpekat det tidigare och får tydligen göra det igen. Det går faktiskt att diskutera utan ironiska inlägg.

Boj/moderator

*KL*

För att sammanfatta det som har skrivits i denna tråd, så verkar det ju vara samstämmigt i mångt och mycket vad gäller verkningsdelen oavsett vilken metod som tillämpas. De hästar som har fått ett positivt resultat genom att övergå till en bafotamodell även den oavsett metod, här verkar grunden från början ligga i eftersatt hovvård eller en person utan utbildning. När man sen skott av sin häst har den även fått en mer regelbunden hovvård än tidigare, för min del måste jag således dra slutsatsen att orsaken till ett positivt resultat ligger i intervallerna mellan omvårdnads tillfällena. Så därför måste jag därför dra en ytterligare slutsats, nämligen den att resultatet förmodligen hade blivit detsamma oavsett om hästen skoddes av eller skoddes på om intervallerna hade varit tätare.

Det jag kan se av de bilder som presenteras före och efter, visar på gravt eftersatt hovvård. Att hovar skulle vara omhändertagna ca 2 veckor innan fotot tog som ett fall angav, syns för mig omöjligt och väldigt tydligt. Men jag håller med om att det är eftersatt hovvård, och att i ett sådant fall är det snudd komplett omöjligt att misslyckas med någon verkning.

Man kan också se antydningar i många inlägg att foder och förhållningssätt har ändrats, även det bidrar till sunda hovar.

Så min summering blir alltså, tätare intervaller och ändrade fodring och installningsrutiner ger sundare hovar och jag kan inte se att ett specifikt verkningssätt som sådan skulle vara det revolutionerande i dessa fall.

Invänd gärna om någon anser motsatsen, detta inlägg är inte på något sätt riktande utan bara min egen privata reflektion av de sista sidornas inlägg.

Nej, det är väl egentligen inget att skratta åt men det lät så kul när du skrev det.
Förstår inte riktigt hur de får till det... För att "sugkoppen" ska funka måste ju ytan den placeras på vara helt jämn och plan, hur ofta rider man på sånt underlag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 079
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4