Sv: Strasser verkad häst kul? INTE
Vet inte om det är ide att svara. tidigare inlägg har möts med att jag ljuger och vansköter mina hästar.
Försöker samla ihop lite inläggsfrågor här. trodde en liten stund att det fanna ett litet uns intresse av att titta på vad det är som gör att jag är nöjd. Att min häst är så bra som han är idag? Jag kräver inte att man skall köpa det men, men varför skall jag ljuga. om bilder, verknings tider, tidigare skötsel? ..... Varför inte fråga mig vilken bild vi pratar om...?
Jag vet inte om jag uttrycker med dåligt? För mig har inte metoden varit självklar och alenagörande. Jag har ifråga satt mycket under åren. det finns baksidor. Har nämt i en annan tråd att t ex bärrandsröta, separationer har för mig varit mycket vanligate nu. Har haft fång på lillponnyn trots verkningarna.(lindrig) Hoven är defenitivt känsligare för förändringar nu. Det har fungerat olika bra på olika hästar. hade en skodd i somras när hon var hos en foder värd. Hon behövde rida henne på grusvägar, det gick bra , hovarna var fina när hon kom hem. Det tycks tro att man sover med "Ett sunt häst liv" under huvudkudden . Jag har haft mycket hjälp av SHP are och till stora delar av strasserkonceptet. Men jag är inte religös av det..!? Jag försöker sträva efter att hästaran har ettt så sunt liv som går, utifrån min önskan om funktion. Hade jag inte viljat använda dom för ridning så hade de kanske mått ännu bättre. men då hade de inte bott hos mig.
I den situationen som jag befann mig i så fanns det inga hovslagare som ens pratade om fysiologisk verkning.
Lösningen var då att spara trakterna höga, korta tån för att avlasta det roterade hovbenet. Med resultat av att hoven blev brant.
man försökte lägga på sjukbeslag, ibland att han skulle gå barfota för att stärka hoven men den sprack ju sönder hela tiden.
Fång är mkt sällan en hovslagarrelaterad utlösande faktor utan oftast en brist på korrekt utfordring för den enskilda individens behov från hästägaren brist på hästens näringsbehov. Läs överutfodring där många utgår ifrån ett näringsbehov avsett för häst i full träning. Denna rekomenderade fodergiva ger man till en ridhäst.
Bärrandsröta,hålväggar,hovseparation,svamp,bakterier är alltid ett miljörelaterat problem och brist på daglig hovvård, likväl för långa verkning/skonings intervaller.
Du får faktiskt ursäkta mig men den "bild" på din hästs hov "före" avspeglar inte varesig korrekt daglig hovvård,bra närmiljö och minst av allt hovvård utförd med rätt intervaller och heller inte utförd av en fullt utbildad hovis med Gesällbrev vilket kan jämföras med en certifierad stratterverkare.
Jag ställde tidigare frågan till dig vad det är för förändringar som du gjort efter att du fått kontakt med Cecilia för visst har din medvetenhet om ditt eget engagemang och vikt för hästens dagliga skötsel/hovvård,ändring i foderstat,förändring av närmiljö/hagar mm.mm varit en bidragande förklaring till din häst på efterbildena uppvisar mindre sprickor i vägghornet (mellan tidigare spruckna sömkanaler)
Sanningen är inte endast ändrad verkningsmetod utan helheten och här anser jag att Strasser nissarna gör en stor insatts då dom lägger ner enormt mkt tid på att förklara för hästägarna hur man sköter om en häst.
I min värld så kan vi diskutera detaljer men aldrig helhetslösning då mina hästägare redan innan dom införskaffat sig sina hästar under lång tid gått kurser i hästhantering/tränat ridning och sits för A,B,C tränare/gått på ridskola där dom lärt sig grundern/haft erfarna hästägare som mentor/knutit kontakter med expretis på Veterinärer/hovslagare/chiropraktorer/hästtandläkare mm och framför allt lärt sig att vara ödmjuka utifrån sin egen kunskapsnivå.
Strassermetoden och SANCHP har just som målgrupp den moderna hästägaren som införskaffar hästen först och sedan upptäcker sin bristande kunskap precis som dagens trend där alla Stadsbarn flyttar ut på landet och skaffar egen gård för att det är så mkt mer naturligt vilket snart leder till konflikter med grannen som är bonde och genom långt arv fått lära sig hur naturen och jordbruket ska brukas.
Du kunde och kan fortfarande sprida din kunskap och vilka förändringar du fick lära dig från Strassers lära som va nödvändiga för dig att införskaffa och följa och som du inte före följde.
Sprid din kunskap här för det om ngt kan leda till större kunskap till flera hästägare som befinner sig i samma situation som du en gång befann dig i.
Mina frågor :
1. vilken skillnad på lösdrift innan/efter??
2. vilken skillnad på utfodring innan/efter?
3. vilken skillnad på foderstaten innan/efter?
4. vilken skillnad på förändringen på areal/markförhållande innan/efter?
5. vilken skillnad på närmiljö innan/efter?
6. vilken skillnaden på din egen tidsåtgång innan/efter?
7. Vilken ekonomisk skillnader i kostnader är det innan/efter?
8. vilken skillnad på bruk som hobby häst innan/efter?
9. vilken skillnader i utbildningssyfte och daglig ridning innan/efter?
10. vilken skillnad på daglig hovvård innan/efter?
11. vilken skillnad på utbildad hovvårdare/ hovslagare innan/efter?
12. vilken skillnad på hovvårdens verkningsintervaller innan/efter?
13.vilken skillnad på din egen häst kunskap innan/efter?
Bara ett par exempel på faktorer som brukar ha en avgörande betydelse för hästens hovstatus.
Jag återkommer gärna då det finns mer att diskutera så snart du gett din syn på saken.
Tack för att du sprider din kunskap till andra användare här.