Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag hävdar att du har fel.Jag hävdar att, om de får bättre gång, får de det för att de slipper vara rädda för att få ont i hoven när de sätter ner den utan sko.

Min kuse blir mycket trippigare bak med skor upplever jag (mer "ponnysteg"). Om nu det har något med saken att göra! ;)

Du vet att beroende på hur man lägger upp en forskning kan man få olika resultat? Därför bör man inte bara ta del av resultatet utan av HUR studien är gjord. :angel:

Bara för att någon kommit fram till något så är det inte automatiskt sant.

Det gäller att vara källkritisk. En av dom absolut viktigaste sakerna vi får lära oss på veterinärutbildningen...

/Maria

O ja, källkritik är väl något man får lära sig på högskolan. De studier om hovar jag läst om här har oftast inte gjorts i syfte att bevisa att barfota är bäst, utan undersöka hur nedslagskrafter mm påverkar hoven. Jag har bedömt att metoden för studien är helt vetenskaplig.

Men du själv skrev att din häst tog mycket kortare steg.

Detta har jag aldrig sagt, jag har betonat att han tar MINDRE, men inte små steg. Att jag inte bedömmer det som att han har ont. Han har inte ett så flashigt steg bara, precis som vildhästar. Hade han varit halt eller haft ont hade han inte sprungit så vilt som han gör i hagen, och det hade nog visat sig i ridningen när man tränar ett ben i taget, eller vid massagen där han nu är helt lösgjord och inte har några spänningar alls. Har fått beröm av flera utbildade massörer över hans jämlikhet i sidorna och lösgjordhet i hela kroppen.

Du har för mig förklarat att hästar får bättre gång med skor för att skon i sig , tyngden, gjorde gången bättre.

Jag hävdar att du har fel.Jag hävdar att, om de får bättre gång, får de det för att de slipper vara rädda för att få ont i hoven när de sätter ner den utan sko.

Det kan vara så för många hästar, det tror jag också. Men inte för min häst. han har varit barfota såpass länge nu så han är helt tillfreds med det.

Ja, jag håller med! Ställ av hästen bara, mycket bättre än att slå på idiotiska hästskor om hästen får ont i fötterna av att gå barfota. För det viktigaste är väl ändå att hästen är lyckligt barfota, inte att den går att använda!:rofl::rofl::rofl:

Jag vet inte om du läst hela tråden men detta har aldrig varit min åsikt iaf. Jag har sagt att det är upp till var och en att sko hästen eller inte. i vissa fall är det bättre att göra det om man inte vill vänta ut läkeperioden för att gå över till barfota, eller om hästen är så öm att man tycker det är lättare att sko den. Så det här citatet får stå helt för dig själv, och du har antingen helt missförstått det jag tidigare skrivit eller helt enkelt inte orkat läsa det.

Det är därför man slår i söm i framkant och ofta hoppar över de sista hålen på skons sidor

Det uppstår fortfarande problem i och med att materialet (järn, en väldigt hård metall) inte sviktar mot underlaget och strålen kommer ej i kontakt med marken. En viss hovmekanism fungerar fortfarande, ca 25 % jämfört med barfotahästen, enligt Luca Beins forskning vid Zürich universitet.

Detta kallas skor med brodd

Det är ett alternativ ja. Barfotaboots med brodd är ett alternativ. Gropiga hagar, ridhus, grusade eller sandade vägar kan nog vara ett annat. Huvudsaken är att det fungerar. Jag har som sagt inte haft problem med min häst. I år har vi inte haft is än och tidigare år har jag alltid kunnat rida i vägkanten där det ligger barr, grus eller annat som gör att han kan få fäste bättre. Det blir ju dock mest skritt vid riktigt kallt väder, men det har jag inga problem med.

Att en häst som är skodd ska klara av att vara barfota utan att ömma=friska hovar har någon skrivit om tidigare. Att då spika på skor på en häst med felverkade/sjuka hovar är som att få en alvedon, smärtan förvinner, men problemet kvarstår, och hästen fortsätts rida med sina hovar som egentligen inte klarar den hårda ridträningen. Detta ger problem med leder etc när inte hovarna fungerar som de ska och inte är friska. Har diskuterat detta både med min SHPare och dipl. hästmassör. Jag har själv en häst med sjuka hovar som är mkt trång p.g.a. att ha skotts med höga trakter. Han har haft problem med röta i hovväggen och svamp, samt trånga hovar med långa tår. Jag var tyvärr tvungen att ställa av honom ett tag då han markerade vid ridning. Att sko honom då var inget alternativ då han hade hovröta i hovväggen samt svamp som måste desificeras 2ggr/dagligen. (Hovväggen hade kapslats in med en sko på) Sedan när det blev skare i backen fick han inflammation i hovvarna p.g.a att hovarna inte klarade den hårda marken och ökade hovmekanismen. Han gick som en fånghäst. Jag ville inte sätta på skor när en inflammation pågick utan väntade två veckor på den inplanerade hovistiden. Då fick han skor fram. Sedan dess har det varit plusgrader, så tills nu har skorna ej gjort varken till eller från. Tanken är att jag ska börja rida honom, ha honom skodd 8 veckor över värsta kalla vintern (om vi får någon...:angel:) och sedan strasserverka honom igen när man kan vara säker på att det är mjukt i backen. Jag kommer i princip endast skrittrida honom nu då jag vet att hans hovar inte klarar hårdare ridning, även om han nu är oöm och enligt många "brukbar", samt uppkollad av dipl. massör och utan större muskelproblem... Visserligen skulle jag gärna ut i skogen och och trava och galoppera, rida lektion osv men efter erfarenheten av en skadad häst här hemma så får jag faktiskt hålla mig, för en friskare häst som håller mer i slutändan!

Det är det här som är största skillnaden mellan barfota vs Skofolket...

Jag ville bara säga att det här var ett sunt tänkande! Jag stödjer dig och tycker du har fattat bra beslut.

Nu hänger jag inte med. Hur kommer det sig att en metod som säger sig vara det mest naturliga även är den som kräver mkt tid och 'lite korrigeringar' nu och då? Förklara gärna varför dessa återkommande korrigeringar behövs efter 4 års verkning. Hur lång tid ska det egentligen ta innan hoven är helt naturlig och inte längre behöver korrigeras med korta intervaller....

Korrigeringar behövs eftersom tamhästen inte hålls så naturligt som vildhästar längre. De rör sig alldeles för lite om man jämför med de sträckor en vildhäst vandrar på en dag. Så hur mycket man behöver verka beror på hur mycket man rider. Hoven anpassar sig sen ofta till den ridningen man gör, det har min hästs hovar gjort. Jag behöver i stort sett inte verka någonting längre. Bakhovarna tar jag knappt någonting på, framhovarna rundar jag till ibland. Min hovverkare berättade om en annan kund som hon endast åkte till var tredje månad. Deras hästar behövde inte verkas oftare då de reds såpass mycket på grusiga vägar att hoven slet ner sig själv. Hon åkte bara dit för att kolla till dem typ.

Jag anser att om hoven uppenbarligen vill ta vägen någonstans så är verkningen inte naturlig eftersom hoven anser sig behöva kompensera åt något håll som ni inte anser vara korrekt:angel:

Ja, ibland vill hoven naturligt växa åt ett håll, som kanske är naturligt för den hästen och dess benställning. Men ofta handlar det om att korrigera flera års dålig skoning, där hoven blivit sned av det. Min häst hade lite sneda hovar i början men de har nu rätat upp sig, och hela benen därtill (det är ju det som krävs för att hoven skall ändra sig).

Det uppstår fortfarande problem i och med att materialet (järn, en väldigt hård metall) inte sviktar mot underlaget och strålen kommer ej i kontakt med marken. En viss hovmekanism fungerar fortfarande, ca 25 % jämfört med barfotahästen, enligt Luca Beins forskning vid Zürich universitet.
Jag begiper inte vad du harsett fö skodda hästar.
Sen ser man olika typer av skoning om man besöker andra länder.
Där man t. ex varmskor var 12-e v.

Titta bara på Tyskarnas framhovar( generalisering:angel:)
Om Strasser bara har sett dem- så kan jag delvis förstå engagemanget.

Där står många hästar inne förutom vid motion. Det finns nästan inte här. Såg att de gör så i Bolivia med.
Man behöver vara kritisk o helst vara med vid studierna o då ha en massa egen tidigare kunskap.

Vet inte om det är ide att svara. tidigare inlägg har möts med att jag ljuger och vansköter mina hästar.
Försöker samla ihop lite inläggsfrågor här. trodde en liten stund att det fanna ett litet uns intresse av att titta på vad det är som gör att jag är nöjd. Att min häst är så bra som han är idag? Jag kräver inte att man skall köpa det men, men varför skall jag ljuga. om bilder, verknings tider, tidigare skötsel? ..... Varför inte fråga mig vilken bild vi pratar om...?
Jag vet inte om jag uttrycker med dåligt? För mig har inte metoden varit självklar och alenagörande. Jag har ifråga satt mycket under åren. det finns baksidor. Har nämt i en annan tråd att t ex bärrandsröta, separationer har för mig varit mycket vanligate nu. Har haft fång på lillponnyn trots verkningarna.(lindrig) Hoven är defenitivt känsligare för förändringar nu. Det har fungerat olika bra på olika hästar. hade en skodd i somras när hon var hos en foder värd. Hon behövde rida henne på grusvägar, det gick bra , hovarna var fina när hon kom hem. Det tycks tro att man sover med "Ett sunt häst liv" under huvudkudden . Jag har haft mycket hjälp av SHP are och till stora delar av strasserkonceptet. Men jag är inte religös av det..!? Jag försöker sträva efter att hästaran har ettt så sunt liv som går, utifrån min önskan om funktion. Hade jag inte viljat använda dom för ridning så hade de kanske mått ännu bättre. men då hade de inte bott hos mig.

I den situationen som jag befann mig i så fanns det inga hovslagare som ens pratade om fysiologisk verkning.
Lösningen var då att spara trakterna höga, korta tån för att avlasta det roterade hovbenet. Med resultat av att hoven blev brant.
man försökte lägga på sjukbeslag, ibland att han skulle gå barfota för att stärka hoven men den sprack ju sönder hela tiden.

Fång är mkt sällan en hovslagarrelaterad utlösande faktor utan oftast en brist på korrekt utfordring för den enskilda individens behov från hästägaren brist på hästens näringsbehov. Läs överutfodring där många utgår ifrån ett näringsbehov avsett för häst i full träning. Denna rekomenderade fodergiva ger man till en ridhäst.:eek:

Bärrandsröta,hålväggar,hovseparation,svamp,bakterier är alltid ett miljörelaterat problem och brist på daglig hovvård, likväl för långa verkning/skonings intervaller.

Du får faktiskt ursäkta mig men den "bild" på din hästs hov "före" avspeglar inte varesig korrekt daglig hovvård,bra närmiljö och minst av allt hovvård utförd med rätt intervaller och heller inte utförd av en fullt utbildad hovis med Gesällbrev vilket kan jämföras med en certifierad stratterverkare.

Jag ställde tidigare frågan till dig vad det är för förändringar som du gjort efter att du fått kontakt med Cecilia för visst har din medvetenhet om ditt eget engagemang och vikt för hästens dagliga skötsel/hovvård,ändring i foderstat,förändring av närmiljö/hagar mm.mm varit en bidragande förklaring till din häst på efterbildena uppvisar mindre sprickor i vägghornet (mellan tidigare spruckna sömkanaler)

Sanningen är inte endast ändrad verkningsmetod utan helheten och här anser jag att Strasser nissarna gör en stor insatts då dom lägger ner enormt mkt tid på att förklara för hästägarna hur man sköter om en häst.

I min värld så kan vi diskutera detaljer men aldrig helhetslösning då mina hästägare redan innan dom införskaffat sig sina hästar under lång tid gått kurser i hästhantering/tränat ridning och sits för A,B,C tränare/gått på ridskola där dom lärt sig grundern/haft erfarna hästägare som mentor/knutit kontakter med expretis på Veterinärer/hovslagare/chiropraktorer/hästtandläkare mm och framför allt lärt sig att vara ödmjuka utifrån sin egen kunskapsnivå.

Strassermetoden och SANCHP har just som målgrupp den moderna hästägaren som införskaffar hästen först och sedan upptäcker sin bristande kunskap precis som dagens trend där alla Stadsbarn flyttar ut på landet och skaffar egen gård för att det är så mkt mer naturligt vilket snart leder till konflikter med grannen som är bonde och genom långt arv fått lära sig hur naturen och jordbruket ska brukas.

Du kunde och kan fortfarande sprida din kunskap och vilka förändringar du fick lära dig från Strassers lära som va nödvändiga för dig att införskaffa och följa och som du inte före följde.

Sprid din kunskap här för det om ngt kan leda till större kunskap till flera hästägare som befinner sig i samma situation som du en gång befann dig i.

Mina frågor :

1. vilken skillnad på lösdrift innan/efter??
2. vilken skillnad på utfodring innan/efter?
3. vilken skillnad på foderstaten innan/efter?
4. vilken skillnad på förändringen på areal/markförhållande innan/efter?
5. vilken skillnad på närmiljö innan/efter?
6. vilken skillnaden på din egen tidsåtgång innan/efter?
7. Vilken ekonomisk skillnader i kostnader är det innan/efter?
8. vilken skillnad på bruk som hobby häst innan/efter?
9. vilken skillnader i utbildningssyfte och daglig ridning innan/efter?
10. vilken skillnad på daglig hovvård innan/efter?
11. vilken skillnad på utbildad hovvårdare/ hovslagare innan/efter?
12. vilken skillnad på hovvårdens verkningsintervaller innan/efter?
13.vilken skillnad på din egen häst kunskap innan/efter?

Bara ett par exempel på faktorer som brukar ha en avgörande betydelse för hästens hovstatus.

Jag återkommer gärna då det finns mer att diskutera så snart du gett din syn på saken.

Tack för att du sprider din kunskap till andra användare här.

O ja, källkritik är väl något man får lära sig på högskolan. De studier om hovar jag läst om här har oftast inte gjorts i syfte att bevisa att barfota är bäst, utan undersöka hur nedslagskrafter mm påverkar hoven. Jag har bedömt att metoden för studien är helt vetenskaplig.

Okej. Skulle vara intressant att få ta del av dom.

/Maria

Har haft fång på lillponnyn trots verkningarna
Enligt en studie gjord av Strömsholms hovis på 2000 st. hästar blev 90% helt återställda efter behandling.

en annan studie av Liman visar på ungerfär detsamma( gjord av samma underlag).

Där kunde man konstatera att det i synnerhet var ponnys som var de 10%.
Man spekulerade i anledningen till detta o det kunde bl. a. bero på av att de ofta sköttes av barn som inte förstår allvaret med sjukdomen o vikten av att inte belasta den för tidigt.

Alltså tålamod, tid o ekonomi.
Ägaren måste ta till sig all kunskap som finns o förhindra återfall.

att den ska ha lite högre trakter(tillfälligt) är helt rätt (på måttlig rotation)- efter det som jag förstog, men fortfarande inte branta hovar.
vid nästa verkning ( hovbenet OK igen)sänktes de till normalnivå- ej strassernivå- dock.

Suck hade skrivit ett LÅÅNgt tycker jag bra svar men det uppkoplingen bröst när telefonen ringde? Bara att börja om, jag kommer därför dela upp det lite...

Tack för ett seriöst svar!:) Jag har som jag skrivit tidigare litat på de som hjälp mig. Har under mina första 20 år med häst inte behövt fundera så mycket på hovarna, haft hovslagare som ibland skott och ibland behållt hovarna barfota. att min första överviktiga fjordning fick fång vid 20 års ålder tyckte jag nog inte då att det var så konstigt, överviktig. Problemnen började med den som jag skrivit om då 4 åriga björne 1996. Dåliga hovar och dålig mage. Hade korsförlamning första sommaren! Har läst på i mina minnes anteckninar. Han tappade faktist skokorna redan första sommaren.

Vad som är skillander nu efter övergången är:
Att jag tagit bort allt socker i fodret, (Hälsingborg rekomenderade betfor för att hålla tarmen igång) Jag bytte ut det sk fångmyslien till ren hel havre. Inga mängder max 2 dl. och i syfte att få mineraler och vitaminer. hööt var ju magert de har fått lösa mineraler med. Och i syfta ett få in hästarna en stund i lösdriften för att junna se dom i ljus en gång om dagen när jag jobbar.
Höt blev en större mängd, vilket jag har fått gå från nu när jag har en lillponny som är högst i rang och äter mest....behöver minst...Fodrar med hösilage nu prortionerrat tre gånger om dagen.

Du har helt rätt i att jag lägger mer tid på hovvården nu. jag kratasar inte mer men, har en hel annan koll. Kan som jag skrivit innan korrigera själv snabbt om det blir obalans, behöver inte vänta till hovslagar tiden.

forts...
Lösdriften är den samma, nackdelen med den är ju att de ofta står på ett ställe där det blir lerigt. skulle ju gräva bort leran och lägga grus där vilket jag inte har gjort.....Bakterieihärd.

Min SHP are kom ju klart tätare än min hovis, (hävdar fortfarande att han kom med de intervaller jag angivit, hans kvalite vill jag inte diskutera här.)

mera skillnader är att jag fått ta mer ansvar själv, vilket var lite stressande i början. Innan kunde man ju stå och snacka lite skit med hovisen och boka en ny tid...Nu fick jag ju engagera mig själv.

hans vikt har ändrats....nedåt...Och det beror säkert på en bättre balans i tarmen. han äter mer nu, kan äta gräs. MEN är fortfarande känslig, vad jag känner är att han är stram i musklerna vi det omtalade frostgrästet. (Jag släpper ju givetvis inte ut honom på en vall med frostgräs)
han får massage ibland nu och mår väl av det.

Brukbarheten är som säkert framgår stor skillnad , jag kan rida honom året runt. Han har fått ett jättefint travsteg med, vad säger man "övertramp" ? Red en tredagars långritt på Österlen i sensomras, det är helt enkelt underbart :bump:

Hur ofta skodde du om?
På sommaren växer fötterna mer o om den går ute dygnet rumt blir det stor belastning på sömmen o nitarna går upp.
Därför måste man vara observant.

Jag har fått sko om var 4-5 v. o unghästar är oftast ännu skickligare på att inte hålla rätt på benen o har fler tappskor.

forts...sista.

Efter stormarna Gudrun och Per har vi fått krossgrus på våra skogsvägar, där behöver jag använda bootsen fortfarande. Hade jag vetat om, hur bra botsen är så hade jag ju givet kunnat använade dem tidigare,. När hovaran var trasiga.

jag skulle vilja hör om det fortfarande är aktuellt med hög trakt för att avlasta hovbenet. Axel har svarat men vill gärna höra fler åsikter.

skulle gärna vilja veta vad det är för skillnader på en fysiologisk verkning och strasser. och vad du ser för risker med strasser utifrån det. kan se att det är skillnad på hörnstöden, de är kvar på fys verkninen. min erfarenhet nu är att när hörnstöden blir för grova så ger de ett tryck fram mot strålen som i sin tur ger tryck mot hoväggen, risk för hålvägg. vad jag brukar få göra själv är att just verka ned främst främre delen av stödet för att det inte skall trycka frammåt. vad tänker du o det? Det är på den stora, på den lilla ponnyn får jag istället raspa hovväggarna så att inte brytningen mellan tå och sidan blir för skarp, hålväggen kommer på samma ställe men jag får korrigera på olika sätt? tankar?

OK det här har varit bra och jobbigt, har fått tänka till ordentligt. ser nu att jag har ställt om mycket. helheten. men den räcker inte alltid. Ponnyn är överviktig så han får fång i alla fall.... men jag tror att han klade det bättre utan men, med den hästhållning verkning jag har idag.
Igen, hade det funnits en hovslagare som hade öppnat ögonen på mig på samma sätt som min SHP are gjorde så kanske, ingen vet hur det varit i dag.

Har haft fång på lillponnyn trots verkningarna
här har vi ju ägarens ansvar att se till att banta den- det går.
Jag hade själv aldrig tidigare gjort ett verkligt seriöst försök:o

Den bantas numera konstant o än mer innan sommaren- bete- som den klarar av.

självklart är det mitt ansvar. rätt mat ger rätt hull. Överens?

Strsserverkning är ju ngt som man reagerar på när man ser.

alldeles för låg trakt, för att inte säga obefintlig.
Det skapar ju enorm belastning på senor som är infästade inuti hoven. Strålbenet:eek:
Försvårad överrullning ger samma sak.
Det är som att gå med skor utan klack o sen en cm hög sula framtill.

Allt bara för att man fär fokuserad på att ha ett helt markparallellt hovben, som man dessutom inte ens kan se utan röntgen.

Om du tittar på massa röntgenblder så är inte / ska inte hovbenet vara så, utan det ska kunna "fjädra" ner till det. Det är ju en LED fästat dit.

Det ger oxå stor belastning på hela stötupptagarapparaten- det blir stumt när fjädringen redan är i botten.

Hästen står inte mitt på hoven, utan i bakvikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 079
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar