Sv: Strasser verkad häst kul? INTE
Du skämtar med mig aprillo va ..
AM
En barfotahäst har sugkoppar har jag fått lära mig.
AM
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En barfotahäst har sugkoppar har jag fått lära mig.
AM
Nja, helt fel har hon inte hört. Hovmekanismen, att hoven utvidgar sig när den sätts ner, gör att vakuum uppstår mellan hoven och marken, eller ja kanske inte riktigt helt vakuum (det är svårt att skapa ens på lab), men hoven får i vilket fall bra grepp när hästen bär vikt på den. Sugproppsfunktionen hjälper dock inte i lera, bara på hårda underlag som is.
Jo, för så fungerar det ju... det är inte så att många inspektörer inte kan så mycket om hästar eller framför allt hovar, utan de mest har fördomar och bara läser de dåliga artiklarna om barfota och därmed tycker att allt med strasser är dåligt? Detsamma gäller de veterinärer som de ringer in för expertkommentarer..
Tills jag kommer ut och skall jobba, då j+vlar!
Nja, helt fel har hon inte hört. Hovmekanismen, att hoven utvidgar sig när den sätts ner, gör att vakuum uppstår mellan hoven och marken, eller ja kanske inte riktigt helt vakuum (det är svårt att skapa ens på lab), men hoven får i vilket fall bra grepp när hästen bär vikt på den. Sugproppsfunktionen hjälper dock inte i lera, bara på hårda underlag som is.
Jo, för så fungerar det ju... det är inte så att många inspektörer inte kan så mycket om hästar eller framför allt hovar, utan de mest har fördomar och bara läser de dåliga artiklarna om barfota och därmed tycker att allt med strasser är dåligt? Detsamma gäller de veterinärer som de ringer in för expertkommentarer..
Tills jag kommer ut och skall jobba, då j+vlar!
Hoven skall alltid vara varm. Kall hov = dålig blodcirkulation. Den skall dock vara jämnvarm och inte skifta, och alla hovar skall vara lika varma. men varm skall den vara. Det vet duktiga hovslagare också, att helst vill man se svettmönster på stallgolvet efter att hästen haft sin hov där.
Jag förstår hur du tycker att hovmekanismen fungerar och jag håller inte med. Strålen skall vara i markkontakt, dock ej högre upp än hovväggen. Strålen skall antingen vara på samma nivå som hovväggen (som på bilderna) så att båda landar samtidigt, eller något lägre, alltså att hovväggen är något längre ner mot marken. Men strålen skall tryckas ihop när foten landar, inte bara nudda marken. Detta gör inte att strålen belastas, det är som du säger att hovväggen skall bära vikten, strålen trycks ihop, alltså flyttar sig = bär inte vikt.
Jag har aldrig upplevt det som ett stort problem att hoven slits för mycket. jag har inte hört någon barfotaryttare som haft problem med det. jag tycker mest att det är de med skodda hästar som har det som argument; att hoven slits för mycket barfota. Det är bara av dem jag hört det. Så jag tror aldrig de gett det en ärlig chans och väntat ut det, för hoven kommer att växa ikapp, innan hoven slits för mycket. Om ni bara visste hur snabbt en sula växer ut, det går på några dagar bara om det skulle behövas! Det är sånt man aldrig märker om man inte prövar ordentligt.
Ja, skoning är ju ett alternativ att ta till. Ibland går det ju inte att ha hästen barfota, det beror ju på vilka uppoffringar som man själv är villig att göra, under en kort tid eller längre.
Jaha!
Så om jag får strasserverkade fölmärrar så behöver jag inte sanda vägen ner till hagarna då? Dom får vakumfötter???
(vi kör med nämligen med "traditionell" verkning)
Brukar sanda eftersom jag inte är så förtjust i att högdräktiga märrar halkar omkull och fläker sig..
AM
Och vad exakt är det för uppoffringar hästägaren måste göra?
AM
Jag tror aldrig du med ditt resonemang kommer klara utbildningen ännu mindre kunna påverka varesig Länsstyrelen eller Jordbruksverket.
Mig veterligt så är det inga dåliga artiklar och fördomar som dom tagit del av utan anmälda fall där vederbörande strider mot Svensk djurskyddslag.
Jag tycker det är bra att ni själva bidrar i så stor utsträckning med fakta och fallbeskrivningar.
Du själv gör en stor insats här på bukefalos med din bristande kunskap om hästens anatomi.
Jag tar mig friheten att lägga in min text i ett tidigare inlägg då det har med denna utläggning att göra.
Du skriver lite högre upp:Strålen är flexibel och den måste vara i kontakt med marken för att den hovmekanismen skall fungera optimalt och elastiska putan skall tryckas ihop. Visst hovväggen sviktar - och det är bl.a. en följd av att strålen trycker på elastiska putan som i sin tur trycks utåt så att hovväggen utvidgas. Detta är inget fel, utan det är så det skall fungera.
Om jag tolkar dig rätt här så är just strålens possition mot underlaget det avgörande för en optimal hovmekanism. Har jag uppfattat dig korrekt??
Kan du även på en "höft" tala om hur många kg en hov utsätts för i belastningsfasen och varifrån den motkraften den utsätts för uppkommer och expanderar hoven i kronranden oxå??
Kan du ge en lektion i hela hästens belastnings teorier, pekar främst på den sista meningen.
jag tycker också det är bättre att sanda. Allt för att hjälpa hästen och avlasta. Men vildhästar klarar sig ju också på nått sätt, även om de kan få det bättre hos människan och slippa halkan.
Kanske att låta hästen vila, trots att man är mitt i en träningsperiod.
Men jag måtte vara dum i huvudet nu men..
Du skrev ju nyss att barfota hästar har grepp på is..??
Och ja, vildhästar klarar ju sig..dom som går omkull och fläker sig lär ju bli uppätna. AM
Fast nu menade jag ju förståss fölmärrarna. Detta med uppoffringar.
Har sto 1 ,äldre fölsto som fått många föl och var bakfötter behöver skor med extra långa "skänglar" (som vi säger hemma.
Detta för att avlasta hennes aldeles för veka bakkotor vid högdräktighet..
(vilken uppoffring gäller på henne? Slakt? )
Haft sto 2, som gick skodd/broddad då hon var drummel vid halka.
Haft sto 3, med fång som en period fick skor..bakvända sådana.
Haft sto 4, som första vintern vid knöggligt underlag fick ha skor för hon hade ont i fötterna..efter betet året efter blev det bättre och kunde sedan vara utan skor. Skulle denna ha fått haltat runt hela vinterhalvåret?
Haft senkontraktur på föl, skott båda fram. Tävlar idag.
Haft glappa framknän på föl. Skor båda fram. Tävlar idag.
Har massor med exempel men vad jag ville få fram är att det finns massor med häst som inte kan undvaras skor..i alla fall intet utan att det skulle kallas djurplågeri.
AM
Jag har ju tidigare sagt att man kan behöva sko i "sjuksyfte". Det är så jobbigt att man måste upprepa allt hela tiden..
Kanske att låta hästen vila, trots att man är mitt i en träningsperiod.