Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag har nog som de flesta litat på min hovslagare, veterinär och även djurskukhuset. Jag tycker att det är det andan genomsyrar i det flesta fall. att lita på utbildade personer som kan sin sak . det var precis det jag gjorde. Råden var ju att han inte skulle få grönt gräs, gå i en grushage/boxvila. PG beslag som de inte kunde få dit i Hälsingborg. Att klandra mig för att det är mitt eget fel att han mådde som han gjorde har jag gort många gånger. Det hjälper knappast nu. Att försöka något annat var ett av alternativen till att avliva honom. Att fortsätta med denna behandling var inte aktuell. han led av den...!

Vad är det för ett "annat liv du syftar på? Att han mår bättre värkar du knappast tro?

Han gick i lösdrift, långt innan jag hade hört talas om strasser. skorna var av eftersom det inte gått att få dit dom...
Detta går att läsa i din berättelse. Det jag fortfarande undrar över är om det verkligen inte
va några andra förändringar i din hästhållning som du även ändrade på efter/innan före....

Tänk gärna först och svara sedan för nu tror jag vi börjar närma oss en riktigt bra diskussion.

du får nog hjälpa mig på traven...
Vad skulle det kunna vara mer som jag inte skrivit? Jag vet faktist inget mer men det är kanske något jag inte tänker på?

En liten fråga:
Är det din fjordings hovar som är med på bilderna under "sjuka hovar" på Nordiska hovvårdsförbundets hemsida?:idea:
Om inte har du några bilder på hur hovarna såg ut före,och hur de ser ut nu.?*nyfiken*

OK jag skrev att de LIKNADE en björn fot. Fel av mig, ok. Bock hov kanske mer?

Jag klandrar inte mina två sista hovslagare, problemet tror jag kom tidigare före dom och de försökte efter konstens alla regler. Specialkompetens i hälsingborg fixasde det ju inte heller. Att det var problem hovar var nog alla överens om.

Inte vad jag vet?
Tyvärr har åskan sabbat mina gamla bilder. Har inga nya i skrivande stund men det skulle väl gå att fixa.

Tittade nu, jag mår illa :crazy:. det är hans hov som beskrivs som "fjordhäst" där "skorna ramlar av" Det var värre än jag minns....:cry:

Hans hovar ser ut som de övriga "friska strasserhovarna" nu.

du får nog hjälpa mig på traven...
Vad skulle det kunna vara mer som jag inte skrivit? Jag vet faktist inget mer men det är kanske något jag inte tänker på?

1. vilken skillnad på lösdrift innan/efter??
2. vilken skillnad på utfodring innan/efter?
3. vilken skillnad på foderstaten innan/efter?
4. vilken skillnad på förändringen på areal/markförhållande innan/efter?
5. vilken skillnad på närmiljö innan/efter?
6. vilken skillnaden på din egen tidsåtgång innan/efter?
7. Vilken ekonomisk skillnader i kostnader är det innan/efter?
8. vilken skillnad på bruk som hobby häst innan/efter?
9. vilken skillnader i utbildningssyfte och daglig ridning innan/efter?
10. vilken skillnad på daglig hovvård innan/efter?
11. vilken skillnad på utbildad hovvårdare/ hovslagare innan/efter?
12. vilken skillnad på hovvårdens verkningsintervaller innan/efter?
13.vilken skillnad på din egen häst kunskap innan/efter?

Bara ett par exempel på faktorer som brukar ha en avgörande betydelse för hästens hovstatus.

Jag återkommer gärna då det finns mer att diskutera så snart du gett din syn på saken.

OK jag skrev att de LIKNADE en björn fot. Fel av mig, ok. Bock hov kanske mer?

Om vi håller oss till sak och undviker sakfel så undviker vi även att tråden återgår till att traditionella "strassersvar".

Så den va bock hov. Vad anser du är uppkomsten till en bock hov??
Traditionellt skodd hov med framåt bruten tåaxel och höga trakter eller ett trauma i nedre benets bakre sen,led,ligament,hovens bakre mjukdel.?? Eller kan ett trauma i kors,länd även secundärt påvisa uppkomst av bockhov??

Tittade nu, jag mår illa :crazy:. det är hans hov som beskrivs som "fjordhäst" där "skorna ramlar av" Det var värre än jag minns....:cry:

Hittade bilden. Blir väldigt förvirrad då du beskrev din hästs hovar som burkformade lr bockhov. Den hoven på bilden är inte ett dugg likt en burkformad hov med hög trakt och kort tå :confused:

Tittade nu på bilden.
Det ser bara ut sådär om hästen har gått alldeles för länge o med glappande skor.
Hur sällan skoddes den om?
du skriver att du nu verkar den var 4-6 v, men var knappast intervallet på den tiden.

Det blir inte såna där ränder av sömmen om hästen tappar en sko.

En fråga. -Var du ärlig med hur länge hästen hade gått? Med tanke på alla andra historier som berättas på länken.

Den nedre.
Den andra är ju ett fall av vanvård- som de flesta andra bilder som visas.

Jag mår också illa, för jag anser inte att dessa hovar varit välskötta innan du bytte till Strassermetoden.:eek:
Har hästen dessutom haft problem med magen så är det ännu en faktor som spelat in.

Du bekräftar bara vad jag länge vetat,jag har inte sett en enda Strasserverkad häst hittills som varit välskött i hovarna innan "metod" byttes.
Det ni kallar "traditionell hovvård" anser jag vara okunskap och vanvård.
När seriösa hästägare och dito hovslagare samarbetar ser inte hovar ut på detta sätt.
Så enkelt är det.
Sen att det är brist på duktiga hovslagare på vissa håll i landet är en annan sak.

Återigen visar det sig att Strassermetoden slår sig för brösten och tror de gjort underverk ,åsså är det fd dåligt skötta hovar som är grundorsaken till hästens problemhovar.
Blir man lite trött eller? JAA:angel:
Får man förtroende för dess utövare?NEJ:eek:

Jag tycker det här är jättefina hovar. Skulle bli jätteglad om min hästs hovar sett ut såhär. Grattis till kanonfina strålar tycker jag! Just strålarna är det jag själv kämpar med. Under en allt för lång tid som trångskodd har min häst jättesvårt att bredda strålarna. De fungerar ändå, han ömmar inte och cirkulationen är bra (hoven är varm under) men de ser inte så snygga ut.

De här hovarna är en praktexempel på fina hovar tycker jag, liknar vildhästhovarna som man strävar efter. Och man måste ju ändå anse att vildhästarnas hovar är den optimala formen då de har utvecklats under miljoner års evolution, till skillnad från dagens verkade hästar där hovens form ändras på bara några år. Om alla hästar släpptes fria skulle de få sådana hovar som vildhästar har, det går inte att bromsa eller ändra evolution på så kort tid som människan haft hand om hästen.

Svar till axel:

Strålen skall för övrigt vara i kontakt med marken så som bilderna visar. Strålen är flexibel och den måste vara i kontakt med marken för att den hovmekanismen skall fungera optimalt och elastiska putan skall tryckas ihop. Visst hovväggen sviktar - och det är bl.a. en följd av att strålen trycker på elastiska putan som i sin tur trycks utåt så att hovväggen utvidgas. Detta är inget fel, utan det är så det skall fungera. Jag skulle inte påstå att strålarna ser för verkade ut, de ser väldigt orörda ut tycker jag?

Det enda "fel" jag kan hitta på dessa hovar är att det möjligen skulle kunna gå att ta in tån lite. Mustang-runda lite fram, som vi AANHCPare säger. Men blir tån allt för lång kommer hästen ändå att slita ner den själv, eller bryta av. Det är ju fördelen med barfota, att hästen kan slita ner sina hovar själv så som de behöver. När tån är tillräckligt kort kommer de inte slita mer.

Jag tror också i många fall att vanliga hovslagare verkar minst lika bra som barfotaverkare, och att det visst går att ha en häst barfota utan att anlita en särskild verkare, alltså använda sin vanliga hovslagare.

Och jag är jätteglad (verkligen!) för er som skriver här att ni har hittat seriösa och bra hovslagare - jag tycker om sådana också. Men jag kände, när jag hade skor på min häst, att deras (hovslagarnas) kunskap, motivation och "duktighet" - om man kan säga så, varierade kraftigt mellan olika personer. Visst de har nog gått samma utbildning, men de verkar ha fått ut olika saker av den. Jag fann det svårt att hitta en duktig, seriös hovslagare. De som är superduktiga är ofta de mest populära och svårt att få tid hos. Så jag tycker inte att det räcker med bedömningen utbildad hovslagare = bra hovslagare. Jag vet många exempel på dåliga hovslagare som försör mer än de gör nytta på hästarnas hovar.

Det är säkerligen samma med barfotaverkare. kanske någon bara ser möjligheten att tjäna pengar, och andra brinner för det som intresse? Säkert samma både för verkare och hovslagare. Jag tror det finns hovslagare som är bättre för hästens hovar än vissa barfotaverkare, men säkert också tvärtom. man får göra en bedömning från person till person.

Jag tycker det här är jättefina hovar. Skulle bli jätteglad om min hästs hovar sett ut såhär. Grattis till kanonfina strålar tycker jag! Just strålarna är det jag själv kämpar med. Under en allt för lång tid som trångskodd har min häst jättesvårt att bredda strålarna. De fungerar ändå, han ömmar inte och cirkulationen är bra (hoven är varm under) men de ser inte så snygga ut.

De här hovarna är en praktexempel på fina hovar tycker jag, liknar vildhästhovarna som man strävar efter. Och man måste ju ändå anse att vildhästarnas hovar är den optimala formen då de har utvecklats under miljoner års evolution, till skillnad från dagens verkade hästar där hovens form ändras på bara några år. Om alla hästar släpptes fria skulle de få sådana hovar som vildhästar har, det går inte att bromsa eller ändra evolution på så kort tid som människan haft hand om hästen.

Svar till axel:

Strålen skall för övrigt vara i kontakt med marken så som bilderna visar. Strålen är flexibel och den måste vara i kontakt med marken för att den hovmekanismen skall fungera optimalt och elastiska putan skall tryckas ihop. Visst hovväggen sviktar - och det är bl.a. en följd av att strålen trycker på elastiska putan som i sin tur trycks utåt så att hovväggen utvidgas. Detta är inget fel, utan det är så det skall fungera. Jag skulle inte påstå att strålarna ser för verkade ut, de ser väldigt orörda ut tycker jag?

Det enda "fel" jag kan hitta på dessa hovar är att det möjligen skulle kunna gå att ta in tån lite. Mustang-runda lite fram, som vi AANHCPare säger. Men blir tån allt för lång kommer hästen ändå att slita ner den själv, eller bryta av. Det är ju fördelen med barfota, att hästen kan slita ner sina hovar själv så som de behöver. När tån är tillräckligt kort kommer de inte slita mer.

Har markerat det som jag undrar över.
Om alla hästar släpptes fria skulle hovarna se ut på det sättet, säger du. Så är det säkert- men nu är inte alla hästar fria vildhästar. De är upsptallade, rids och tränas på varierande udnerlag, tävlas, osv. Då kanske hovarna måste anpassas efter det? Eller ska ridningen anpassas efter vildhästhoven?

Sen undrar jag om det där med att tån kortar sig lagom mycket... Det tror jag inte på, inte ett dugg. Tränar jag min häst på de underlagen vi bruakr ha, men låter honom gå barfota, så kan jag lova att hovarna slits FÖR MYCKET.

Undrar fortfarande var dressyr och gångartshästarna som är barfotaverkade finns? Elelr fungerar det inte på de hästarna?....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV