Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

En häst som rids- barfota eller skodd, ska kunna röra sig ledigt o avslappnat.
korta steg- spänd.

en häst som lunkar i hagen kan ta korta kliv, men en som rids- ska tycka att det är roligt o kliva på:banana:

Jag håller med. Erkänner du inte då att små steg = naturlig gång?

.

Det där stämmer inte. Små steg var naturligt för vildhästar, men inte för våra framavlade gångartshästar.
Ofta betyder korta små steg att hästen är spänd och inte vågar ta ut steget. Så ska det ju inte vara.
Alla hästar har ju sitt eget naturliga rörelsemönster.

Lite flummigt... är dålig på att förklara i text.

Det där stämmer inte. Små steg var naturligt för vildhästar, men inte för våra framavlade gångartshästar.
Ofta betyder korta små steg att hästen är spänd och inte vågar ta ut steget. Så ska det ju inte vara.
Alla hästar har ju sitt eget naturliga rörelsemönster.

Lite flummigt... är dålig på att förklara i text.

Jag vill IGEN poängtera att min häst inte tar små steg, bara mindre än med skor. Upplever honom inte alls som spänd, vilket i så fall hade blivit tydligt i vår AR-träning där avslappning är nyckelordet. Och jag har gjort bedömningen att min häst, som du beskriver, har ett sådant naturligt rörelsemönster. Inte så vackert och flaschigt, men naturligt och bra ;)

Heimir säger god natt. tenta i morgon som sagt.

*kl*

Kikade lite på hovvårdsforbundets bilder på presterande barfotahästar.. SPännande, tänkte jag, nu får vi se vad de har för tjusig bensprattlare här!

hittar några ponnyer som gått lättklass i hoppning, en westernhäst och en travare.
Travare är enligt mig inte ovanligt att se utan skor i lopp.
Hoppa lättklass kan en häst göra när den är halt på alla fyra (okej, en smärre överdrift)
Western vet jag inte mycket om, men jag har aldrig sett en westernhäst som visar upp så värst mycket gångarter?

Så jag som är dressyrtant och rider högpresterande islandshästar undrar- var är SM-hästarna som går barfota på en ovalbana, med det relativt omilda underlaget som det oftast är, och visar upp en precis lika bra ökad tölt/trav som hästen bredvis som är bra skodd?
Jag är väl en sån där tävlignsfjant, men mina hästar ska prestera, de ska visa en sjuhelsikes gång på varierande underlag. Går det barfota, så visst- då blir min plånbok glad.
Men tills jag är överbevisad skor jag dem, för DERAS skull.

Tänkte på en helt annan sak också- var hemma hos en duktig hästkille häromdagen och pratade om skor och vikter. Han brättade att han gärna laborerar med vikter ibland för att vikt fram får hästen att ta i mer, och om det kombineras med rätt ridning så är det ett bra träningspass för bog/bogbladsmuskulaturen- hästen blir lösgjord och mjukare i framdelen.
Undrar då hur det är med desa vildhästhovar, om nu hästen tar mindre steg, helt naturligt- och kanske t.o.m spänner sig ibland om den råkar ömma på grus- bör den inte bli mindre lösgjord då? Arbeta mindre med de muskler som behövs för en dressyrhäst/gångartshäst?

Bara lite funderingar från en till som hellre sitter på Buke än tentapluggar.....

Jag vill IGEN poängtera att min häst inte tar små steg, bara mindre än med skor. Upplever honom inte alls som spänd, vilket i så fall hade blivit tydligt i vår AR-träning där avslappning är nyckelordet. Och jag har gjort bedömningen att min häst, som du beskriver, har ett sådant naturligt rörelsemönster. Inte så vackert och flaschigt, men naturligt och bra ;)

Heimir säger god natt. tenta i morgon som sagt.

Men menar du att dom som har ett 'flaschigt' steg är onaturliga och har fått det steget pga att dom har fått skor och därmed sjuka hovar?? :confused:

Alla hästar har ju olika stort steg, det viktiga är ju att samtliga inte har ont och vågar ta ut steget så mycket som är naturligt för dom.

Jag tolkar det som sagt inte som att min häst är öm, han lyfter bara inte lika mycket på benen som med skor. Min pojkvän, som läser biomekanik, hade precis en föreläsning med mig om hur det kan fungera; skons tyngd gör att kraften framåt blir större och därmed svårare att bromsa, och därmed blir steget större/längre.

Ärligt talat, har du aldrig tänkt tanken på att de tar ut steget för att det inte gör ont att sätta ner hoven i marken när de har skor?

Om jag har en bra treåring som rör sig fint och som går på gräsbete, inte rör den sig bättre om man skor den och släpper den på samma mjuka gräsbete?

Däremot om jag springer med den oskodd på grusväg, och därefter skor, blir skillnaden markant, men inte är det för att skon i sig på grusvägen gör stegen bättre. Det är för att hästen inte får ont när den sätter ner sin hov!

varför bara jämöra m vildästar.Man åt hästar o hade oxar som drag djur.Oxarna va starkare o mer hanter bara. Dom sjuka def vildhästarna klarar ej att följa m flocken o dör .Är väll bra att vi är inne på 2000 talet o kan hjälpa våra framm avlade hästar som ej har vild hästens hov.vill bruka minna hästar o skulle ej tycka de va etiskt att se dom ej röra sig. Har en som varit barfota verkad tills jag fick han va då tre år. Tåaxeln fram va bakåt bruten o trackt hf balförskjuten. skoddes m ringskor. Vissa skulle döö om dom såg min andra häst har hård kilsula fram o df skor ojätte kort tå bak.

Ehhh? Varför skriver du det till mej för. Jag förespråkar inte strasser.

Hejsan! Kan ingenting om hovar....men det vet jag däför anlitar jag en duktig och välutbildad HOVSLAGARE! Tyvärr är det många som tror att hovar är ett lätt kapitel som man kan sköta själv efter en helgkurs!!!! Är inte insatt i strasser och tänker inte bli det heller.(Vet att jag låter negativ!)Jag var på ett föredrag om AANCP (är inte strasser men ang barfota, som man ska sköta själv,strasser kanske har utbildat folk?)Och det var det värsta jag hört!!!!!!!!!!! För att göra en lång historia kort:mannen som höll i föredraget hade hållt på med hästar i 6mån-nu utbildar han och verkar!?(Detta var för ca 3 år sen)Enligt deras åsikt så skulle inte hästar äta gräs,utan pinnar och kvistar,så visade han bilder på så kallade vildhästar som stog i ett grustag. Argumentet för att verka sin häst själv var i slutändan att det var billigt,en hobbyhäst ska inte kosta pengar,utan man skulle gå en kurs för dom som kostade 2000(tror jag...)så kunde man sköta det själv sen. Det var en helt vansinnig kväll men det värsta var att flera av hästägarna tyckte att det lät bra!!! Jag kände att det kommer att bli många hästar med ont i fötterna!Jag hoppas dock innerligt att detta var en tillfällighet,att han som håll i föredraget fick totalt hjärnsläpp!!För det som han förespråkade var helt galet! Det var inte en sund hästhållning...Vet att detta inte är strasser men var tvungen att skriva av mej.MVH Ylva,en stor kram till alla som tänker på sin hästs hovar!:smirk:

Tyvärr hade nog karlen inte tillfälligt hjärnsläpp- vad jag förstått är han sådär hela tiden, och är dessuotm en suverän försäljare vilket gör att folk med otillräcklig kunskap helt slår in på hans linje. Tragiskt, men sant.

Jag vill IGEN poängtera att min häst inte tar små steg, bara mindre än med skor. Upplever honom inte alls som spänd, vilket i så fall hade blivit tydligt i vår AR-träning där avslappning är nyckelordet. Och jag har gjort bedömningen att min häst, som du beskriver, har ett sådant naturligt rörelsemönster.

Lustigt att just AR och barfota förespråkare har ett så naturligt samband och så svårt för att fina nyckeln.

Som sagt, det vore bra om ALLA fortsatte att diskutera istället för att komma med enskilda påståenden vilket knappast ger en diskussion.

Boj/moderator

ett forsok till diskussion! dock utan prickar over a och o!

intressant det har med barfota... men hur staller sig de till om hasten far olika hovsjukdomar? stralrota, barrandsrota, hovbold, fraktur i hovbenet, spiktramp etc? hur loser det man det?

sjalvklart maste det basta for hoven vara att vara barfota, men hur manga hastar i svarklass klarar av detta? hur gor man med hastar som ar extra kansliga? jobbar i dressyrstall i frankrike med hastar upp till grand prix. pa vara kansligaste hastar? en av dessa pga tidigare brutet hovben vilket ocksa innebar boxvila, hur staller man sig till det? flera av vara hastar gar utan skor bak vilket beror pa att de star i box hela tiden, alltsa inte gar ut i hagen. tror det eller ej men vara hastar mar bra! inget jag nagonsin skulle vilja ha min egen hast uppstallad som da jag tycker daglig utevistelse ar ett krav! darfor tycker jag att det ar bra att ha sett att visst kan hastar ma bra och vara glada aven om de star i box hela tiden, vi har uteboxar vilket ar bra!

losdrift maste vara det absolut bast for hasten da den kan rora sig sa fritt som mojligt, men hur staller man sig till hastar som inte trivs med det? Fanns tidigare i traden en person som hade hastar som vantrivdes, om man inte har en hast som trivs ar det ok att ha sin hast uppstallad enligt denna metod?

Lite jag har funderat pa sen igar nar jag laste traden for forsta gangen...

*kl*

Tråkigt att det inte är något liv i den här tråden längre.
Jag sällar mig till skaran som funderar, men inte får några rodetnliga svar. Strasser-folk, någon som känner för att faktiskt svara på vad folk frågar?

Den frågan är ställd många gånger... Tyvärr, är min uppfattning den att dessa förgreningar inom hovvård, enbart vill köra sitt eget rejs. Långt bort från vetenskapen om anatomi och funktion. När sen argumentationen tryter lägger man locket på och försöker tiga ihjäl det hela. Argumentationen för detta är då att "Folk inte begriper att dom har så rätt, så rätt...oftast i en mycket ironisk och spydig ton" (fortfarande utan vetenskaplig beprövning).

Jag tycker också att det kan vara intressant att höra hur dom t.ex. skulle agerat i min hästs fall. Hon behöver avlasta strålbenen något och har specialbeslag därför. I övrigt är jag också en stark ivrare av barfota men hovvården ska skötas av kunnig hovslagare som kan slå på skor när det så behövs.:cool:

Har som sagt haft mina hästar strasserverkade i 4 år. Har under hela tiden haft en certifierad Strasser SHP are hos mig ca var 5e vecka. Därimellan tar jag själv, har lärt mig Hur MINA hovar funerar, därför kan jag snabbt korrigera, vet vad jag skall göra. detta gör att jag har kontroll på hoven hela tiden. Plus att jag har en utblidad som kan och ingriper om det tillstöter något. Dom i min omgivning gör på samma sätt.

OM jag skulle kritisera Strasser så är det för att det är en väldigt krävande metod. Rekomenderar den inte om man inte är medveten om att det krävs mycket av en själv, att verka och söka mycket kunskap. Hela konseptet är ju ganska mycket omställningar för många och svårt att lösa. Jag TROR att det är därför som det dyker upp så många skräckbilder av sk Strasserhästar.

Men vad man blir lessan av och där man ger upp är att man inte vill ta till sig att metoden är bra när den tillämpas på rätt sätt.
Har aldrig haft så fina hovar som nu. har haft skoddda hästar i 20 år...

på frågor omstrålben kan säkert en utbildad SHP are komma med bra sätt men att kräva att man skall kunna svara å sånna frågor här. jag anlitar en utbildad person för det. Lika som i hovslagar branchen.

Fast en metod som inte ens är brukad en halv hästlivstid är ganska osäker.

Jag har haft häst i 35 år och de som klarat barfotagång har gått barfota och de som behövt skos har fått skor. Skulle aldrig falla mig in att anlita någon annan än en traditionell hovslagare med utbildning. Strassers utbildning är hennes eget hopkok som inte har stöd annat än hos henne själv och hennes anhängare.:cool:

Jag undrar om igen- vart finns gångartshästarna och dressyrhästarna som är barfota?

För att mina hästar ska kunna gå barfota måste de fungera bra i sporten, och det har ännu ingen av dem gjort utan att jag slår på skor.

Den dag jag ser en barfotahäst som kan gå ett fyrgångsprogram på hög nivå med lika stor gång som om den hade haft skor, och utan att slita ner hovarna till oigenkännlighet, så kan jag överväga att sko av mina.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud