Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag vill inte säga något dåligt om hovslagare, jag har haft många givande diskussioner med sådana. Och jag har fått läsa det material som de fått ut av Hovslagarförbundet när de går sin utbildning.

Skon gör hoven skör och får aldrig hoven vara barfota kommer den till slut bli så skör att den spricker. Detta är ingen barfotapropaganda utan från hovslagarnas egna studiematerial.

Du har full frihet att här lägga ut det materialet i utbildningen som styrker ditt falska påstående eller kan det vara så att du tagit del av kapitlet eftersatt hovvård och vad det leder till för hästens hållbarhet och sedan dragit en egen slutsats.

Sedan är det inget förbund utan en förening, försök att se skillnaden även på en så enkel sak så blir det mindre sakfel.

Det vore ju bra om du kunde ha lite grus i hagen, tex vid vattenkaret, så att hon vänjer sig lite. Det är ju svårt att kräva av hästen att hon skall klara av att gå på grus om hon inte får göra det så ofta. Grus i hagen är bra, eller många promenader. Det är ju samma som med människor - det gör ganska ont att gå barfota i början av sommaren, men i slutet går man ganska lätt på grus (om man är barfota ofta då alltså). Foten anpassar sig och tillverkar sula/horn som klarar påfrestningarna.

Hon har grus i hagen, både vid vattenkaret samt vid alla övergångar mellan hagarna. Dessutom får hon promenader 3 ggr per vecka, i regel på grus. Vad gör man då? Hon blir annorlunda, alltså piggare och gladare, när hon kommer till asfalt eller in i skogen.När går det onda bort?

Aha :idea: Så vi ska tvinga unghästen att stappla fram med ömma fötter för att få något som helst vatten? :confused:

Det är skillnad på att vara öm och att gå försiktigt. Hur den här hästen går vet jag inte. Ha gruset vid utgången då om du så vill, så att hästen åtminstone får en chans att vänja sig vid det. Hästen föds ju inte med hovar som tål grus, om någon fått den uppfattningen. Inte ens vildhästar föds med hovar som tål allt. Hoven anpassar sig till det underlag som den går på dagligen. Brukshästar såsom nordsvensk har ofta stora hovar främst anpassade för att gå i skog och mjuk terräng. Vildhästar som lever i bergen har små, hårda hovar som lämpar sig för hårda underlag.

Den här tvååringen i fråga hade säkert mått bäst av att ha blandat underlag i hagen redan från början. Som föl är den mer formbar och anpassar sig bättre till underlagen. Nu har den ju redan hovar som anpassat sig till gräs (troligtvis) mest och då är det ju inte lätt att begära att den ska gå på grus helt plötsligt. Men jag tror på att vänja den stegvis. kan man införa grus i hagen så är det jättebra, börja med små gruskorn från början om du vill göra det lättare.

Dock så har ju denna unghästen grus i hagen.. så det du skriver håller ju inte då.

Hon har grus i hagen, både vid vattenkaret samt vid alla övergångar mellan hagarna. Dessutom får hon promenader 3 ggr per vecka, i regel på grus. Vad gör man då? Hon blir annorlunda, alltså piggare och gladare, när hon kommer till asfalt eller in i skogen.När går det onda bort?

När jag skulle gå över till barfota med min häst så fick jag rådet att rida på de underlag som hästen gick problemfritt på i början. Allt eftersom hästen vänjer sig så kan man testa lite mer och mer på grus eller så. Hovarna stärker sig efterhand. Min häst har alltid kunnat gå på alla underlag men i början var han försiktig med trav och galopp på grus. Så jag skrittade bara när vi var på grusväg och sprang på andra underlag. Så testade jag lite då och då, och sen helt plötsligt gick det jättebra att trava på grus. Sen går det upp och ner hela tiden. När det regnat mycket blir hovarna mjuka och då kanske mer ömma. Å andra sidan är marken också mjukare då så jag har inte märkt någon skillnad i ridningen. Men hovarnas kondition varierar mycket med hur ofta man rider och så, det har jag märkt.

Man behöver ju inte tvinga hästen att gå på grus när man är ute om den inte trivs där. Att gå mycket på asfalt är dock bra för det stärker och stimulerar hoven. Till slut så går det kanske jättebra med grus, eller så gör det det inte. Sko den då, eller använd barfotaboots. om du känner att du måste rida på grus, vissa känner ju inget behov av det.

Jag svararde inte för jag tyckte det var dumt och gällde inte alls det jag skrev om. jag tyckte det var konstigt att det var mycket blod på golvet, för om man raspar kommer det knappast rinnande ut från hoven.. så jag drog till med att det kanske var en hovböld. jag känner inte till det här fallet i fråga och har inga kommentarer om det mer än att det verkar hemskt. men jag har inte hört hela historien så jag kan inte uttala mig. Det kan ju vara en hemsk förkortning av historien där alla parter menade väl, vad vet jag.

Du skriver att du ska utbilda dig till djurskyddsinpektör????

PM:a mig så ska du omgående få telefonnummer till minst tre av dina blivande kollegor i olika kommuner så kan du från fackfolk få höra hela historien om just detta fall samt en hel del andra fall som dom dagligen tvingas kontrollera just utifrån strasser, sanchp verkade hästar. Du har tillgång till databas så du borde även då kunna finna statestik och fallbeskrivningar från en mängd flera anmälningar.

Ditt avsaknad av svar visar bara på kunskapsbrist och större kunskapsbrist uppvisa i denna mening:Sen vet jag att skon är prestationshöjande (förlänger steg, hästen vågar ta för sig mer i steget, man kan rida på alla underlag utan att känna någon direkt skillnad) så väljer man att ha det så okej.

Skor är absolut inte prestationshöjande och det bevisar väl dagens tävlingstravare som oftast gör sina bästa prestationer just barfota i lopp.

Varför tror du att en häst med sko gärna förlänger steget,vågar ta för sig mer i steget??? Jo för att barfota kanske den ömmar i hovarna och därför inte gärna vill uppvisa sitt rätta naturliga steg.

Har tanken ens slagit dig???

Dock så har ju denna unghästen grus i hagen.. så det du skriver håller ju inte då.

Vet du hur länge hon haft det? Inte jag heller... Jag vet inte hur den här hästens hovar ser ut över huvudtaget. Så jag försökte med en allmän vägledning som kan hjälpa. Den här hästen kan ha helt andra problem.

Det är skillnad på att vara öm och att gå försiktigt.

Nu får du faktiskt bestämma dig hur du ska ha det, menar du att det är halt i gruset???

Jag blir jättetrött på folk som sitter och påstår saker i en riktning för att i nästa mening inte kunna stå för sina åsikter.

Du skulle byta inriktning och bli politiker.

Du skriver att du ska utbilda dig till djurskyddsinpektör????

PM:a mig så ska du omgående få telefonnummer till minst tre av dina blivande kollegor i olika kommuner så kan du från fackfolk få höra hela historien om just detta fall samt en hel del andra fall som dom dagligen tvingas kontrollera just utifrån strasser, sanchp verkade hästar. Du har tillgång till databas så du borde även då kunna finna statestik och fallbeskrivningar från en mängd flera anmälningar.

Ditt avsaknad av svar visar bara på kunskapsbrist och större kunskapsbrist uppvisa i denna mening:Sen vet jag att skon är prestationshöjande (förlänger steg, hästen vågar ta för sig mer i steget, man kan rida på alla underlag utan att känna någon direkt skillnad) så väljer man att ha det så okej.

Skor är absolut inte prestationshöjande och det bevisar väl dagens tävlingstravare som oftast gör sina bästa prestationer just barfota i lopp.

Varför tror du att en häst med sko gärna förlänger steget,vågar ta för sig mer i steget??? Jo för att barfota kanske den ömmar i hovarna och därför inte gärna vill uppvisa sitt rätta naturliga steg.

Har tanken ens slagit dig???

I de databaser jag pratar om finns bara vetenskapliga artiklar publicerade i vetenskapliga tidningar. ingen anmälningsstatistik eller fallbeskrivningar finns där..

Skor är väl definitivt prestationshöjande!? Du kan ju rida på alla underlag oavsett hovens kondition. Är hästen öm på grus barfota och du kan rida den obehindrat med skor, så har du väl höjt hästens prestation? Den kan prestera även på grusväg. Jag tror bara du missförstod mig vad gäller prestation. För egentligen tycker jag att barfota höjer hästens prestation, om man ser det så; för bättre blodcirkulation ger bättre kondition - hästen kan springa längre, snabbare eller vad som helst. Men hästen får högre steg med skor, och det kan ju höja dressyrhästens poäng på tävling, alltså också en prestationshöjning. Så det beror på vad man menar med prestation som sagt.

Jag har övervägt flera gånger, tanken du skrev att hästen är öm och inte tar ut steget. Jag har övervägt att sko min häst när jag tänkt så. men samtidigt har någon då övertalat mig igen - vildhästar går naturligt med små steg. De tar inte ut stegen mer än de behöver. Så jag tänker att det måste ha och göra med vikten av skon och de krafter som uppstår vid extra vikt. (ökad centrifugalkraft kallar vissa det, även om det egentligen inte finns något som heter det). Men det är ett argument mot barfota, jag håller med dig. Och jag funderar på det ofta - är min häst öm eller inte? Men han går ju alltid fram, glatt och villigt, och visar inga tecken på att tycka det är obehagligt. han tar helt enkelt bara mindre steg, dock ej små.

Nu får du faktiskt bestämma dig hur du ska ha det, menar du att det är halt i gruset???

Jag blir jättetrött på folk som sitter och påstår saker i en riktning för att i nästa mening inte kunna stå för sina åsikter.

Du skulle byta inriktning och bli politiker.

Jag hinner inte svara på ett inlägg innan nästa kommer, jag blir kvar här resten av kvällen verkar det som....

Det ÄR skillnad på att vara öm och gå försiktigt. Det är ju inget fel att känna sig för innan man lägger vikt på foten? Det gör väl alla när man går i terräng och liknande. Går du barfota på grus så vill du också undvika de vassaste stenarna och ser dig lite extra för om du jämför med asfalt där du vet att det är slätt.

Vet du hur länge hon haft det? Inte jag heller... Jag vet inte hur den här hästens hovar ser ut över huvudtaget. Så jag försökte med en allmän vägledning som kan hjälpa. Den här hästen kan ha helt andra problem.

...och vad skulle det vara????
Ge gärna flera exempel !!!!

Det ÄR skillnad på att vara öm och gå försiktigt. Det är ju inget fel att känna sig för innan man lägger vikt på foten? Det gör väl alla när man går i terräng och liknande. Går du barfota på grus så vill du också undvika de vassaste stenarna och ser dig lite extra för om du jämför med asfalt där du vet att det är slätt.

Om jag går barfota på grus gör jag det försiktigt för det gör så jävla ont.
Jag går försiktigt och känner mig för av den anledningen att jag vill slippa smärtan.
Och det stämmer, jag vill undvika de vassa stenarna, just av den anledningen att de gör ännu ondare än gruskornen.

Går inte hästen försiktigt av samma anledning, alltså smärta?

Jag har övervägt flera gånger, tanken du skrev att hästen är öm och inte tar ut steget. Jag har övervägt att sko min häst när jag tänkt så. men samtidigt har någon då övertalat mig igen - vildhästar går naturligt med små steg. De tar inte ut stegen mer än de behöver.

Vildhästar behöver inte ha en klump på ryggen, dessutom har vildhästar sämre gång än dagens högpresterande ofta i gången högmekaniska, hästar.

Prata med någon annan än "någon" nästa gång din häst blir öm.

- vildhästar går naturligt med små steg. De tar inte ut stegen mer än de behöver.

Och det är för att det är mkt mer energi besparande. Du känner väl till att vildhästar är ett naturligt bytesdjur och ju mer besparad energi, ju mer energi går att förbruka vid flykt. Även gaseller och andra bytesdjur går oxå med små steg.

Sedan bör man göra ev viss skillnad på vetenskapliga artiklar och vetenskaplig forskning.

Jag beundrar din uthållighet. jag är övertygad om att du blir en bra djurskyddsinspektör. Äntligen någon som har helhet och sunt förnuft!:banana:

Vildhästar behöver inte ha en klump på ryggen, dessutom har vildhästar sämre gång än dagens högpresterande ofta i gången högmekaniska, hästar.

Prata med någon annan än "någon" nästa gång din häst blir öm.

Fast min häst rör sig precis samma med eller utan klump på ryggen. Eller ja, egentligen bättre med klump om man nu ska se mig som sådan, eftersom han går i form och så då. Men jag ville bara säga att han inte går med mindre steg bara för att jag sitter på. Och jag förstår inte vad du menar med sämre gång, mindre vacker möjligtvis men absolut inte sämre. Sen är de betydligt friskare än dagens sönderavlade högbenta varelser. Kanske sliter den ansträngda gången med höga benlyft på hästens ben?

Jag tolkar det som sagt inte som att min häst är öm, han lyfter bara inte lika mycket på benen som med skor. Min pojkvän, som läser biomekanik, hade precis en föreläsning med mig om hur det kan fungera; skons tyngd gör att kraften framåt blir större och därmed svårare att bromsa, och därmed blir steget större/längre. Svårt att förklara, men nått sånt kan det vara i alla fall. Och vill man uppnå de här stora stegen så kan man ju sätta på viktboots istället för skor. borde fungera lika bra.

Och som är så lättpåverkad- fortsätter att testa.

om en häst är öm o dem ser likadan ut på alla fyra, men framförallt fram blir den jämnhalt. Om den ska ta kortare steg än vad den egentligen är byggd för- vad händer med muskulaturen?
Arbetar en sdn med ryggen o kan stärkas till att bära upp ryttaren?

Den blir stel pga av att muskula´turen blir kortare.
Hur belastar en häst sina hovar som tar kortare steg?
Sätter ner hela hoven plant, men det troliga är att det nästan blir med dubbelslag.

Sen har vi en sak till.
hur går en häst som ömmar?
Den sänker huvudet för att se bättre o belastar sin framdel ännu mer.
Så gjorde min stora t o m i hagen- fick skor o sprang då helt annorlunda. bytte t o m galopp.

KL
Nu tror jag att Kvalitetstävlan med hälso o Vet.koll är till ända, med där tittade man även på hovar o ev. beslag.
Har mkt svårt att se att en strasserverkad häst skulle få godkänt.

Och det är för att det är mkt mer energi besparande. Du känner väl till att vildhästar är ett naturligt bytesdjur och ju mer besparad energi, ju mer energi går att förbruka vid flykt. Även gaseller och andra bytesdjur går oxå med små steg.

Sedan bör man göra ev viss skillnad på vetenskapliga artiklar och vetenskaplig forskning.

Jag håller med. Erkänner du inte då att små steg = naturlig gång?

Jag ser ingen som helst skillnad på vetenskapliga artiklar och vetenskaplig forskning. Vetenskapliga artiklar kommer från vetenskaplig forskning, det ingår att publicera sina studier i vetenskapliga tidskrifter, för att få den godkänd. Jag kan hålla med om att man skall skilja på vetenskaplig forskning och s.k. pseudovetenskaplig eller kvasivetenskaplig forskning, men det är egentligen en helt annan diskussion.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar