Sv: Strasser verkad häst kul? INTE
Nu kan det ju vara så att dina inlägg är informativa, men själv tycker jag att bägge sidor har blivit otroligt onyanserade i sina skrivningar.
Här ser man bara svart eller vitt, det finns bara det ska funka eller det funkar inte.
Till att börja med får du gärna förklara lite närmare vad du menar, som du skriver nu så blir det rena rama gissningsleken. I en mening skriver du att en skodd häst inte har en frisk hov, för att den den senare delen av meningarna skriva att hoven är frisk?
Skodda hästar är också stela. Jag hade kunnat ha en låååång utläggning här om hur sjuka hovar de skodda hästana har och att ett bevis på det är att de kan bli ömma så fort de blir av med sina skor. Alla hästar - skodd eller inte - skall vara oömma utan skor. Först då kan man säga att hoven är frisk.
Säg vad ni vill om ridning, men hästen är ändå född barfota och borde klara sig så utan för stora krav.
Vilket är alldeles sant, men kraven ökar ju genom att vi placerar en ryttare på och här tror jag att de flesta efterlyser information som kan hjälpa dem med sin ridhäst vid en avskoning. Just detta uttalande är i mina ögon onyanserat, och det beror på att ingen häst är född med vara sig skor, sadel/träns och en ryttare. Men det är ju precis det vi diskuterar, ridhäst som ska skos av.
Men det faktum att många skodda hästar inte kan gå på bete barfota utan att ömma - ja det säger ju bara en sak: skorna försvagar hoven och gör den ömtålig och sjuk.
Jag skulle inte vilja påstå bara en sak så frankt, här finns det med säkerhet flera eller kombinationer av orsaker. Ärftlighet, hästar avlas numera fram och vi skyddar dom så långt det är möjligt med allehanda skydd. I vilt tillstånd hade dessa individer inte överlevt, där finns ingen som skyddar dem. Förutsättningar vi erbjuder dem, då menar jag främst hage och de underlag vi rider/tränar dem på. Exteriör som är otroligt viktig, inte minst när man sen sadlar och låter en ryttare kliva på.
Däremot tycker hovslagarna (ursäkta för att jag generaliserar, jag vet att alla inte tycker samma) att om man rider mycket eller hästen har andra problem att det är bra att sko den. Det är väl där åsikterna skiljer sig mellan sko- och barfotafolk.
Ja att man skor en häst som sliter horn är ju inte konstigt, det skapar en ömhet man inte vill ha. Detta beror ju på det jag skrev tidigare, ärftlighet, förutsättningar och exteriör.
Men sen kommer ytterligare ett i mina ögon onyanserat påstående, detta skapar ju naturligtvis konflikter mellan dem som skor sina hästar och de som väljer att hålla sin häst oskodd.
Skofolket tar till skor när hästen inte presterar vad ryttaren vill, barfotafolk anpassar sig efter hästens förmåga och ger det lång tid.
Vad är det vi diskuterar egentligen? Är det sällskapshäst eller ridhäst? Att olika ryttare har olika mål måste ju vara den första acceptanspunkten, vill man inte acceptera det så kan ju i princip denna diskussion upphöra eftersom diskussionen utgår inte från att kunna sko av sin
RIDHÄST. Nästa acceptanspunkt blir då att även hästar är individer, dvs de är alltså inte stöpta i samma form som den vilda hästen. Det är vi människor som skapar den, det är också vårat ansvar att se till att sköta dem så att deras liv blir så bra som möjligt. Den sista acceptanspunkten bli således vilka förutsättningar vi då kan erbjuda, om vi utgår ifrån alla hästägare här på bukefalos så kan man enkelt konstatera att ingen och absolut ingen kan erbjuda samma saker till sin häst som nästa kan göra osv.
Ja, till att börja med kan man läsa den riktiga forskningen om hur järnskor påverkar hovbrosk, ligament och stötdämpning i hoven...
Här tycker jag att du ska läsa lite till innan du svarar de användare som frågat efter mer information, det finns forskning ja. Men den har inte konstaterat något alls faktiskt, söker man just på detta så finns det ofantligt mycket skrivet här på Bukefalos om hur järnskor påverkar hoven. Mycket av den forskning som har bedrivits, har gjort det jämfört med en människo hand. Nu är en sådan fullspäckad med kappilärer vilket en hästhov inte kommer upp i. Därför är det bra med en informativ länk som inte avhandlar den delen.
Så för min del efterlyser jag information som kan underlätta för den person som vill sko av sin ridhäst, och slippa göra sällskapshäst av den. Då tror jag att man resonerar i samma banor och får en långt mer givande diskussion än vad som sker nu.
Detta inlägg är ihopknåpat i egenskap av användare, för den som nu skulle tro något annat.