Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Vart skulle dom stötarna komma ifrån?:D

Stötarna kommer från att hästen sätter ner hoven i marken..? Hov mot mark = kraft uppstår (=stöt?)

Vill också passa på att svara på det någon skrev tidigare, att döda material inte kan vibrera:
Alla material vibrerar (hela tiden dessutom), även sk döda ting. Det tillkommer dessutom mer vibrationer när ett material slås mot ett annat. Fysiklagar tillämpas här.

Är den?
Om den blir stel av frostat gräs o sånt.
Strasserverkade hästar ska inte kunna få fång- enligt försäljningsargumenten:rofl:

Skodda hästar är också stela. Jag hade kunnat ha en låååång utläggning här om hur sjuka hovar de skodda hästana har och att ett bevis på det är att de kan bli ömma så fort de blir av med sina skor. Alla hästar - skodd eller inte - skall vara oömma utan skor. Först då kan man säga att hoven är frisk. Då menar jag inte nödvändigtvis vid ridning. Men om en skodd häst är så öm barfota att den inte kan ledas på asfalt, gräs eller något annat, då kan INGEN säga att den hästen har friska hovar. Alla hästar borde åtminstone klara det. Säg vad ni vill om ridning, men hästen är ändå född barfota och borde klara sig så utan för stora krav. Men det faktum att många skodda hästar inte kan gå på bete barfota utan att ömma - ja det säger ju bara en sak: skorna försvagar hoven och gör den ömtålig och sjuk.

Men om en skodd häst är så öm barfota att den inte kan ledas på asfalt, gräs eller något annat, då kan INGEN säga att den hästen har friska hovar. Alla hästar borde åtminstone klara det. Säg vad ni vill om ridning, men hästen är ändå född barfota och borde klara sig så utan för stora krav. .

Och om den iaf inte klarar det? Låter du den ömma då?
Naturligt så hade ju en sådan häst dött om den nu varit vildhäst, men nu är den ju inte en vildhäst tex och vi har beslagen som kan hjälpa den.

Jag vet att många hästar går med sjuka hovar i onödan, oskodda som skodda. Men det är inte pga skorna. Utan det är pga av den bristfälliga, okunniga hovvården vissa hästar utsettsför. Finns många klåpare i vårt land. Även sko slå påare. Men om alla anlitade utbildade, meriterade hovslagare och lät bli patrasket så skulle våra hästars hovar må sååå mycket bättre.

Hoppas det kommer en lag mot att anlita ngt annat än en utbildad hovis.

Stötarna kommer från att hästen sätter ner hoven i marken..? Hov mot mark = kraft uppstår (=stöt?)

Vill också passa på att svara på det någon skrev tidigare, att döda material inte kan vibrera:
Alla material vibrerar (hela tiden dessutom), även sk döda ting. Det tillkommer dessutom mer vibrationer när ett material slås mot ett annat. Fysiklagar tillämpas här.

Varifrån uppstår denna kraft???

Visst är det som du säger att allt materiel vibrerar och det gäller även hästens muskler,senor,ligament och skelett.

Fysiklagen säger oxå att det ställer stora krav på hästens hovar att ha ett vibrerande dött materian, skunpande på ryggen dagligen.

Här har vi svaret på varför strasserverkade hästar rids så sparsamt.

Om du anser att hovarna på bilden var fina har jag inget mer att tillägga.

Dålig kunskap kan låta trovärdig.:D
skodda hästar som ska ridas eller bara beta en kort period finns det ingen anledning att sko av . Det beror inte på att de inte klarar av att gå på gräs. Man vill inte ha så stor nötning att de inte går att sko efter betet. Står den hela sommaren- så visst.

Oskodda hästar är också stela. Jag hade kunnat ha en låååång utläggning här om hur sjuka hovar de oskodda hästana har och att ett bevis på det är att de kan bli ömma så fort de blir av med sina skor. Alla hästar - skodd eller inte - skall vara oömma med skor. Först då kan man säga att hoven är frisk. Då menar jag inte nödvändigtvis vid ridning. Men om en oskodd häst är så öm barfota att den inte kan ledas på asfalt, gräs eller något annat, då kan INGEN säga att den hästen har friska hovar. Alla hästar borde åtminstone klara det. Säg vad ni vill om ridning, men hästen är ändå född barfota och borde klara sig så utan för stora krav. Men det faktum att många oskodda hästar inte kan gå på bete barfota utan att ömma - ja det säger ju bara en sak: skorna skyddar hoven och gör den mindre ömtålig och mindre sjuk.

Genom endast några få förändringar i ditt inlägg kan jag genom detta faktum påvisa exakt samma "extrema" propaganda och tunnelseende som du själv sitter här och sprider. Fast jag håller dock med dig efter ett par korrigeringar.

Det du beskriver är inte SANHCP metoden. Där får aldrig blod förekomma. man verkar aldrig så långt på en gång, utan tar det i omgångar så att hoven får chans att hämta sig i mellan verkningarna och anpassa sig till den nya formen och stärka sig därefter. Jag vet inte vad som hänt i ditt stall - kanske hade någon skurit upp en hovböld? Det vore konstigt med så mycket blod annars att det såg ut som en häst dött..

Skurit upp en hovböld hade man även gjort på den berömda barfota hästen som mot strikta regler i djurskyddslagen transporterades drygt 30 mil med akut fång upp till sanchps utbildningsansvarige.

Tre månader senare avlivades den. Kallar du det för att ta det i omgångar och ge hoven en tjans till att återhämta sig???

På vilka underlag menar du då?

Personligen tycker jag alla underlag. Men jag köper att de som har skodda hästar inte tycker att hästen kan ridas på alla underlag (för att det tar för lång tid innan hovarna läkt), men den borde absolut klara att gå på alla underlag utan ryttare.

Jag vill inte säga något dåligt om hovslagare, jag har haft många givande diskussioner med sådana. Och jag har fått läsa det material som de fått ut av Hovslagarförbundet när de går sin utbildning. Jag vet visserligen inte hur det ser ut idag men det jag fick läsa där står det ordagrant att häskskor förstör hoven och man bör i största möjliga mån stäva efter att ha hästen barfota - det är bäst för hästen. Ingen häst klarar av att vara skodd hur länge som helst utan att få hovproblem. De bra hovslagare jag pratat med uppmanar alla sina kunder att så ofta som möjligt ta av skorna och låta hovarna återhämta sig, t.ex. under sommarbetet. Skon gör hoven skör och får aldrig hoven vara barfota kommer den till slut bli så skör att den spricker. Detta är ingen barfotapropaganda utan från hovslagarnas egna studiematerial.

Däremot tycker hovslagarna (ursäkta för att jag generaliserar, jag vet att alla inte tycker samma) att om man rider mycket eller hästen har andra problem att det är bra att sko den. Det är väl där åsikterna skiljer sig mellan sko- och barfotafolk. Skofolket tar till skor när hästen inte presterar vad ryttaren vill, barfotafolk anpassar sig efter hästens förmåga och ger det lång tid.

Jag vill inte på något sätt stödja de som låter sina hästar gå halta och väntar ut dem eller så, alls! Min häst har aldrig varit halt, och går på alla underlag. Visst, han går försiktigt när det är is, men det är också naturligt för hästen. Jag försöker undvika sådana jobbaiga ställen för honom att gå på. Jag vill också säga att det finns bättre sätt än att sko hästen. Barfotaboots är optimalt tycker jag! Hästen får gå barfota i hagen och kanske de dagar man bara rider i manegen eller paddocken, och de dagar man vill träna hårdare på grus så tar man på tillfälliga skor - som dessutom går att brodda.

På det sättet kan man kombinera skor och barfota på ett sätt som jag tycker är jättebra för hästen.

Nu kommer den här träliga diskussionen igen:crazy:

ALLA hästar klarar inte av att gå barfota.
Det finns många anledningar till att sko hästen.

själv fick jag sko fram innan den ens började att ridas pga att den slitaget var för stort plus halkrisken.

Om hästen inte har perfekt exteriör så är skor ett sätt att få den att fungera i ett långt liv.

min ena häst har varit skodd i 14 år utan avbrott, med undantag för sommaren när den var 4 o vilade hela sommaren.

Har aldrig haft en enda spricka.

Det är många idag som rider på sina lite ömmande hästar o måste" även rida på underlag som absolut inte hästen skulle välja.

Det finns ingen som inte säger att barfota inte är bäst, men man måste ta hänsyn till diverse faktorer i den miljö som hästen befinner sig i.

Bootsdebatten är bara till för ryttaren. Sen får hästen klara sig bäst den vill/ kan.
Ska bli intressant o se om det forskas( på riktigt)om hur bootsen påverkar hovbrosk o andra mjukdelar.

Bootsdebatten är bara till för ryttaren. Sen får hästen klara sig bäst den vill/ kan.
Ska bli intressant o se om det forskas( på riktigt)om hur bootsen påverkar hovbrosk o andra mjukdelar.

Ja, till att börja med kan man läsa den riktiga forskningen om hur järnskor påverkar hovbrosk, ligament och stötdämpning i hoven...

Den hade jag också gärna läst.

någn som har bild på strasser verkade hovar?

Fast med skodda hästar rider man inte hur som helst:D

Man är insatt i hur olika underlag påverkar hästen.

Hur avlastar en häst sina hovar som ömmar?

Har sett fler barfotahästar med hovbroskförbening än skodda. Har upptäckts i relativt ung ålder- andra faktorer kanske.

Tittade på länken.
Liksom den andra barfotaklubben så skryter de med att kunnat hjälpa hästar som har varit totalt utan verkning- eller ett fångfall där man menar att det ä'r pga av hästens höga trakter som den inte kan gå- visst men inte hela sanningen.

Fölet med bockhovar o senkontrakturer. Det är inte helt ovanligt o alla föl i S. får röra sig, men uppenbart inte denna.
De flesta fölen blir bra om man bara tar till rätt hjälp. Uppdrivna kotor på föl brukar handla om dens kost.
Har sett föl som varit veka o uppdrivna o blivit bra när de fått Steel joint.

I US har de massor av folk som har häst som missköter dem ngt vansinnigt- ofta ren o skär okunnighet.

Det finns hur många såna här berättelser som helst gjorda av hovisar, men här är det ofta för att kasta skit på traditionell hovvård o det står ofta typ- hästägaren uppger att det var 6 v. sen den verkades- ren o skär lögn bara för att rädda sitt eget skinn.
Det är uppenbart att dessa hästar inte blivit verkade på evigheter.

Senast ändrad:

Tack Heimir för alla trevligt beskrivna och informativa inlägg som tydligt förklarar vad barfotaverkning innebär!!:bow: Är själv inte så bra att förklara, även om jag ser allt framför mig hur det ska vara, så det var kul att du hittade hit:smirk:!

Nu kan det ju vara så att dina inlägg är informativa, men själv tycker jag att bägge sidor har blivit otroligt onyanserade i sina skrivningar.
Här ser man bara svart eller vitt, det finns bara det ska funka eller det funkar inte.

Till att börja med får du gärna förklara lite närmare vad du menar, som du skriver nu så blir det rena rama gissningsleken. I en mening skriver du att en skodd häst inte har en frisk hov, för att den den senare delen av meningarna skriva att hoven är frisk?
Skodda hästar är också stela. Jag hade kunnat ha en låååång utläggning här om hur sjuka hovar de skodda hästana har och att ett bevis på det är att de kan bli ömma så fort de blir av med sina skor. Alla hästar - skodd eller inte - skall vara oömma utan skor. Först då kan man säga att hoven är frisk.

Säg vad ni vill om ridning, men hästen är ändå född barfota och borde klara sig så utan för stora krav.

Vilket är alldeles sant, men kraven ökar ju genom att vi placerar en ryttare på och här tror jag att de flesta efterlyser information som kan hjälpa dem med sin ridhäst vid en avskoning. Just detta uttalande är i mina ögon onyanserat, och det beror på att ingen häst är född med vara sig skor, sadel/träns och en ryttare. Men det är ju precis det vi diskuterar, ridhäst som ska skos av.

Men det faktum att många skodda hästar inte kan gå på bete barfota utan att ömma - ja det säger ju bara en sak: skorna försvagar hoven och gör den ömtålig och sjuk.

Jag skulle inte vilja påstå bara en sak så frankt, här finns det med säkerhet flera eller kombinationer av orsaker. Ärftlighet, hästar avlas numera fram och vi skyddar dom så långt det är möjligt med allehanda skydd. I vilt tillstånd hade dessa individer inte överlevt, där finns ingen som skyddar dem. Förutsättningar vi erbjuder dem, då menar jag främst hage och de underlag vi rider/tränar dem på. Exteriör som är otroligt viktig, inte minst när man sen sadlar och låter en ryttare kliva på.

Däremot tycker hovslagarna (ursäkta för att jag generaliserar, jag vet att alla inte tycker samma) att om man rider mycket eller hästen har andra problem att det är bra att sko den. Det är väl där åsikterna skiljer sig mellan sko- och barfotafolk.

Ja att man skor en häst som sliter horn är ju inte konstigt, det skapar en ömhet man inte vill ha. Detta beror ju på det jag skrev tidigare, ärftlighet, förutsättningar och exteriör.
Men sen kommer ytterligare ett i mina ögon onyanserat påstående, detta skapar ju naturligtvis konflikter mellan dem som skor sina hästar och de som väljer att hålla sin häst oskodd.

Skofolket tar till skor när hästen inte presterar vad ryttaren vill, barfotafolk anpassar sig efter hästens förmåga och ger det lång tid.

Vad är det vi diskuterar egentligen? Är det sällskapshäst eller ridhäst? Att olika ryttare har olika mål måste ju vara den första acceptanspunkten, vill man inte acceptera det så kan ju i princip denna diskussion upphöra eftersom diskussionen utgår inte från att kunna sko av sin RIDHÄST. Nästa acceptanspunkt blir då att även hästar är individer, dvs de är alltså inte stöpta i samma form som den vilda hästen. Det är vi människor som skapar den, det är också vårat ansvar att se till att sköta dem så att deras liv blir så bra som möjligt. Den sista acceptanspunkten bli således vilka förutsättningar vi då kan erbjuda, om vi utgår ifrån alla hästägare här på bukefalos så kan man enkelt konstatera att ingen och absolut ingen kan erbjuda samma saker till sin häst som nästa kan göra osv.

Ja, till att börja med kan man läsa den riktiga forskningen om hur järnskor påverkar hovbrosk, ligament och stötdämpning i hoven...

Här tycker jag att du ska läsa lite till innan du svarar de användare som frågat efter mer information, det finns forskning ja. Men den har inte konstaterat något alls faktiskt, söker man just på detta så finns det ofantligt mycket skrivet här på Bukefalos om hur järnskor påverkar hoven. Mycket av den forskning som har bedrivits, har gjort det jämfört med en människo hand. Nu är en sådan fullspäckad med kappilärer vilket en hästhov inte kommer upp i. Därför är det bra med en informativ länk som inte avhandlar den delen.

Så för min del efterlyser jag information som kan underlätta för den person som vill sko av sin ridhäst, och slippa göra sällskapshäst av den. Då tror jag att man resonerar i samma banor och får en långt mer givande diskussion än vad som sker nu.

Detta inlägg är ihopknåpat i egenskap av användare, för den som nu skulle tro något annat.

Här kan ni läsa om några barfotahästprestationer, om ni har den åsikten att man inte kommer långt utan skor. Det hadlar mest om att ge hästen och hovarna bra förutsättningar (helst redan från fölstadiet) för att kunna lyckas. Alla har inte möjlighet att erbjuda sin häst lösdrift m.m. och då kan det vara svårt att få barfotaridningen att fungera optimalt.

Men här är iaf några som lyckats. Snart får vi nog se svenskar på hög nivå också, men barfotaridning har inte hållt på lika länge här. (Jo jag vet att folk alltid haft hästar barfota, verkade av hovslagare, ni behöver inte kommentera det..)

http://www.hoofcareunltd.com/Emma Hindle.htm

http://www.tribeequus.com/action.html

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar