Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

har även sett denna metod i mitt förra stall..verkar så att det blöder, såg ut som om en häst hade dött i gången..
varför tar man så mkt att det börjar blöda ?

fick en konstig förklaring en gång.."så gör man på travet" :confused:
har praoat en del i ett travstall och var mycket ute i de andra stallen på den banan...har aldrig sett en häst "på travet" som blivit verkad så att det blödde..

varför gör folk så ?
hästarna kan ju inte gå på flera dagar ! :mad:

har även sett denna metod i mitt förra stall..verkar så att det blöder, såg ut som om en häst hade dött i gången..

fick en konstig förklaring en gång.."så gör man på travet" :confused:
har praoat en del i ett travstall och var mycket ute i de andra stallen på den banan...har aldrig sett en häst "på travet" som blivit verkad så att det blödde..

varför gör folk så ?
hästarna kan ju inte gå på flera dagar ! :mad:

Har aldrig blött på mina hästar, aldrig blivit mer ömma efter verkning snarare tvärtom!!:) Om så skulle hända skulle jag byta hovslagare/hovvårdare direkt:devil:
Föresten är hon inte så uppverkad i hovväggen längre, det var bara någon temporär uppverkning som behövde gjöras, vilken jag ej kommer ihåg grunden för...

Senast ändrad av en moderator:

Föresten är hon inte så uppverkad i hovväggen längre, det var bara någon temporär uppverkning som behövde gjöras, vilken jag ej kommer ihåg grunden för...
Har du inga bilder på hur hästens hovar ser ut idag då? Det vore mer intressant.;)

Stämgaffelvibrationer.
Om skon sitter fast ordentligt så blir det inte samma( blir som när man bromsar svängningarna med handen)
Däremot en lös sko på asfalt.

Det enda blod jag har sett på mitt stallgolv är från mina egna händer och den som är öm i tassarna är jag själv. Så visst kan det göra ont och blodet spruta av en strasserverkning!:devil:

däremot är hästen alltid nöjd:bump:

Är den?
Om den blir stel av frostat gräs o sånt.
Strasserverkade hästar ska inte kunna få fång- enligt försäljningsargumenten:rofl:

Nu kan det räcka, diskutera ämnet i tråden. Det går faktiskt utan att göra sig lustig.

Boj/moderator

Att det skall vara så svårt att fatta....
Jag har inga försäljningsargument om detta. meddelar att jag i tre års tid har verkat enligt strasser. hästarna mår väl, rids och mår bra.
Svårt att acceptera att det fungerar här? behöver någon häst skos så gör jag det OK?

Raka vinklar:rofl:

Iom att en häst sätter ner trakten först- vad händer då?

jo trakten trycks ihop o tån skjuter iväg framåt/ slits inte o ju längre den blir desto mer påfrestning på trakten/ ballarna.

Det är helt upp till individen o användandet.

Men nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Menar du att en häst inte ska sätta ner trakten först? :confused:

Min hovslagare (utbildad i Skara, mycket duktig) säger att trakten helst ska sättas ned först.

Eller jag har helt missuppfattat dig?

En häst sätter ner trakten först, men det är mariginellt.

Om hästen är FÖR låg i trakten blir det ett mkt större genomtramp som sliter på allt utom tåsträckarna.
Senorna fäster vid/nere i hoven.

Skall försöka ta lite bilder efter nästa verkning. Mina pållar är med på www.hovvardsförbundet.org/ Under Stasserhästar, show/täv. silva.
Under berättelser: Björne. den berättelsen är skriven för tre år sedan och jag tror inte att man får uppfattning om att det handlar om haleluja syndrom...

En anna liten fundering är hur så många har kunnat komma i kontakt med Strasser hästar? Jag såg på hemsidan att det nu är 14 utbildade på två årsutbildningen som krävs för att man skall vara cerifierad.

För mig finns det inga genvägar, jag tror inte att man kan gå en helgkurs eller läsa en bok och tro att man verkar strasser. däremot krävs det att om man skall ha en srasserverkad häst, att man kan sina hovar, kan justera själv, se när det slits fel, förstå helheten och så småningom verka mer och mer själv om man vill. Är man inte beredd på det skall man INTE ge sig på det.
OCH framförallt man måste ha hjälp av en som är utbildad på tvåårsutbildningen.

Hade varit kul med en tråd som diskuterade och gav tips o ideer, men det känns inte som det är någon ide. när nivån på inläggen ligger som de ligger.
Har flera frågor till hovisarna här. vad jag kan bedöma så kan jag faktist inte se så stor skillnad på de bilder som ligger på den fysiologiska verkningen i en parallel tråd här. mina (hästarnas) hörnstöd är i höjd med sulan annars ser jag ingen skillnad?

Men om hästen fick bättre gång, beror inte det på att den ömmar mindre med skor?

Nej det betyder det automatiskt inte. Eftersom skorna tillför en viss vikt så medför det att hästen lyfter mer på benen, detta kan ju anses ge bättre gång. Bättre gång kan ju också betyda att hästen tar större steg - det kan vara för att den var öm innan, men det måste inte vara därför.

Det jag ser är en illa verkad häst, med hovväggen uppraspad så att hästen går på sulan

Jag tänkte precis säga att det var jättefina hovar som påminner om min egen hästs precis i början av hans barfotaverkning. Hovväggen är uppraspad och inverkad för att ta bort tidigare utflytnigar och korta tån. Eftersom hovväggen fortfarande är i nivå med sulan så bär den fortfarande vikt. Sulan har dessutom om fin konkav yta så det är bara yttersta delen av sulan som bär, vilket är okej då detta tillhör bärranden. Allt eftersom hoven växer ner i en naturlig form (kort tå och utan utflytningar), slutar man verka så mycket på hovväggen och den får bli så bred som den skall vara. Men om man inte verkar in den från början kommer man aldrig få in tån och de utflutna väggarna. Eller hur hade ni löst problemet?

Ni skall också lägga märke till att vita linjen och lamellranden är helt intakta - vilka är en del av bärranden, och bär därmed fortfarande större delen av vikten. En liten del av hovväggen är fortfarande kvar också.

Senast ändrad av en moderator:

Det du beskriver är inte SANHCP metoden. Där får aldrig blod förekomma. man verkar aldrig så långt på en gång, utan tar det i omgångar så att hoven får chans att hämta sig i mellan verkningarna och anpassa sig till den nya formen och stärka sig därefter. Jag vet inte vad som hänt i ditt stall - kanske hade någon skurit upp en hovböld? Det vore konstigt med så mycket blod annars att det såg ut som en häst dött..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar