Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

En undran:confused:
Varför gå från den ena barfotaverkaren till en annan:confused:
Vad sa Veterinären?

Hästar som är helt friska från sin fång blir inte stela- sådär ibland.

Hästar som får upprepade återfall har inte en ägare som tar det på fullt allvar. Har en granne som tror att det sitter i anlagen:mad:

Har fått 3 fånganfall bara i år.
Ägarens eftervård är A o O. Ju allvarligare symptom- desto längre vila krävs det.

Det är mer att de verkar ner trakten så mkt o har en tå som då blir lång.

Sen görs det ingen skillnad på hur hästen står på sina ben- bara hoven i centrum.

Anatomisk rättelse:

Låg trakt ger en kort tå (strasserverkade hästar verkas med korta tår!) i o m att hoven växer snett-framåt-neråt och inte rakt ner (då skulle det ju bli en bockhovsliknande hov) ger höga trakter långa tår...

Dessutom är vinklar i ben, bäcken och hovar mkt viktigt för en strasserverkare!! Hästen skall stå med raka vinklar i benen utan att avlasta hovarna (dvs utan smärta) efter verkning!!

Migo strasserverkar alla mina hästar nu och de är fantastiskt fina i hovarna. Från att ha varit skodd med hovar med minimal blodcirkulation och icke nedverkade hörnstöd som hon behövde avlasta med att stå ngt under sig, springer hon nu som en galning i hagen och sliter sig gärna på morron ut till hagen gör att få busa runt på gården i vildaste galopp:)!! Dessutom har hon en tryggare och mer avslappnad gång när hon känner var hon sätter fötterna:)!!

Kul att se dig här Migo och tack för de fina hovarna!!

Hahaha okej, en häst är inte heller byggd för att bära ryttare, inte heller dess hovar. Med skor så skonar vi hästens kropp så att den kan jobba rätt och avslappnat under ryttare, har lättare att ta sig fram med den extra belastningen på ryggen etc.

En 1.50 klass hopphäst skulle få seriösa problem i kroppen om den gick barfota. Humant? Nej.

En skodd häst har väldigt dålig blodcirkulation pga den försämrade hovmekanismen, samt sämre stötdämpning! Dessutom har SLU gjort en studie på att hästskon ger 400 hz stötar upp i hästens ben i varje steg. Undrar då vad som händer med den levande vävnaden i hovar, leder och senor m.m. Så att skon skulle skona hästen?! Dock kan den på enstaka hästar vara ett nödvändigt ont... Men de flesta hästar som växer upp barfota med rätt verkning ska klara sig utmärkt utan skor!

Raka vinklar:rofl:

Iom att en häst sätter ner trakten först- vad händer då?

jo trakten trycks ihop o tån skjuter iväg framåt/ slits inte o ju längre den blir desto mer påfrestning på trakten/ ballarna.
Men de flesta hästar som växer upp barfota med rätt verkning ska klara sig utmärkt utan skor!
Det är helt upp till individen o användandet.

Senast ändrad:

Raka vinklar:rofl:

Iom att en häst sätter ner trakten först- vad händer då?

jo trakten trycks ihop o tån skjuter iväg framåt/ slits inte o ju längre den blir desto mer påfrestning på trakten/ ballarna.
.

En hov som är skodd slits inte alls, en barfotahov gör det mer. Men det är ju pga att våra tamhästar inte rör sig så mkt som i det vilda som vi måste verkade regelbundet, och då kortas tån innan den hunnit växa ut! Migo kommer ut en gång/vecka och tränar mina hästar och de får de också en hovkoll ifall något behöver tas. Sedan vet jag ju själv hur långa tåna ska vara (lamellranden ska raspas runt om så den inte blir utfluten och separerad!) så jag kan raspa själv om det skulle behövas. För mig är korta tår mkt viktiga för att få en bra överrullning! Har själv släktingar med bananfötter verkade av trad hovslagare... Usch stackars häst!! Vilken stel gång och vilka muskelproblem den stackarn måste ha!! Kan ju citera vad djurambulanskillarna sa om min SANHCP-verkade häst förra året när vi äntrade kliniken "Gud vilka fina hovar!!". Tänk då att hon varit ruskigt felskodd m höga trakter... Dessutom var det ingen av veterinärerna el. djurssjukvårdarna som under de två veckorna som kommenterade hovarna! Antagligen för att de inte hade något negativt att säga:)!!

(lamellranden ska raspas runt om så den inte blir utfluten och separerad!) så jag kan raspa själv om det skulle behövas.
om man inte vet vad lamellranden är, ska man nog lära sig lite mer innan man ger sig i kast med att fixa själv.

Men det är ju pga att våra tamhästar inte rör sig så mkt som i det vilda som vi måste verkade regelbundet, och då kortas tån innan den hunnit växa ut!

Har själv släktingar med bananfötter verkade av trad hovslagare... Usch stackars häst!! Vilken stel gång och vilka muskelproblem den stackarn måste ha!!

De flesta som rids ordentligt måste ha skor, annars skulle jag vilja påstå att hoven slits ner för mycket och det resulterar i stel gång.

Har själv släktingar med bananfötter verkade av trad hovslagare
Jag o mina släktingar brukar gå till fotvårdare.
de har inte fullt så skarpa verktyg:cool:

Om du nu menar dina släktingars hästar. så beror det nog mer på att de tar ut hovis max 1 g./ kvartal.

hovis kan inte tvinga dem att boka tid så ofta som det egentligen behövs.
Ägaren har ansvaret att se till att det INTE blir bananfötter.

Har förresten inte sett såna IRL. Bananfötter.
ankfötter är lämpligare uttryck.

Anatomisk rättelse:

Låg trakt ger en kort tå (strasserverkade hästar verkas med korta tår!) i o m att hoven växer snett-framåt-neråt och inte rakt ner (då skulle det ju bli en bockhovsliknande hov) ger höga trakter långa tår...
låg trakt och kort tå hör inte automatiskt ihop. Jag har sett många hästar som är verkade med väldigt låga trakter och väldigt långa tår. (vilket jag inte vill ha på min häst i alla fall)

Just!
om trakten blir för låg kommer den aldrig att ta sig upp iom att belastningen o vidgningen sker där. Tån däremot skenar iväg framåt.

om man då allltid måste hålla efter tån blir det en jakt på att inte hela hoven ska nötas ner- hur naturligt är det.:crazy:

Jag kallar det för manipulering.

vore det en vildhäst skulle tån växa ut för att sedan brytas av till superkort. då kommer trakten att ha en chans att hämta sig igen.

De gånger jag sett sådan verkning är i fångsammanhang... Du är säker på att hästen inte har haft fång i.af?

Nu har jag ju inte hästen kvar längre, det blev inget köp då det var alldeles för många frågetecken runt hennes mående.

Men, enligt min hovslagare så fanns det inga tecken på hovarna att hon skulle haft fång.

Jag tog ju med henne hem av "blödigt hjärta syndrom:crazy:" så det var fruktansvärt att lämna hem henne igen, (jag insåg att jag var tvungen, mitt hjärta hade inte orkat förlora en häst till som jag fäst mig vid:cry:) jag vet inte vad som hänt henne sedan, hon har inte varit ute på annons så funderingarna går ju till att hon kanske har fått gå vidare till trappalanda, hon var ju inte fräsch:(

alla i tråden säger att en strasserverkad häst "går på sulorna". är det strålen som också blir bortverkad då eller?
man behöver ju varken desperat förespråka barfotagång eller skoning, lösdrift eller stall. det beror helt på individen, så jag tycker inte man ska säga att det ena är helt värdelöst bara för att det inte fungerade med EN häst. det finns många olika sätt att både verka en häst och arrangera en lösdrift.

håller med dig att man måste se till varje individ hur de mår.... köpte min häst för två år sen... skodde av han för hovarna var det bara i sprickor i pga dålig hovvård o han fick gå barfota... gick på föreläsning om hur bra det var o tänkte jag prövar...hovarna blev visserligen bättre men nu efter 3 !!! hovbölder så orkade jag inte med att min häst skulle få ha ont pga av att det barfota är det naturliga.. när vi red på grusiga vägar hade han riktigt ont...vill säga att han går på lösdrift nmed varierad terräng så hovarna utsattes inte bara för mjukt underlag....har hittat en hovslagare som är väldigt duktig o det fungerar ännu bättre med skor på min gubbe.... dock tror jag att barfota kan funka bra om hästen inte haft skor en längre tid.. min kompis häst går barfota o det går bara bra.. men som sagt tycker man ska se till sin häst o hur just den mår... det som passar din häst kanske inte passar en annan... vi människor är ju inte likadana eller har jag fel????

huvudsaken är ju att hästen mår bra vara sig den har skor eller inte.....

En hov som är skodd slits inte alls, en barfotahov gör det mer. Men det är ju pga att våra tamhästar inte rör sig så mkt som i det vilda som vi måste verkade regelbundet, och då kortas tån innan den hunnit växa ut! Migo kommer ut en gång/vecka och tränar mina hästar och de får de också en hovkoll ifall något behöver tas. Sedan vet jag ju själv hur långa tåna ska vara (lamellranden ska raspas runt om så den inte blir utfluten och separerad!) så jag kan raspa själv om det skulle behövas. För mig är korta tår mkt viktiga för att få en bra överrullning! Har själv släktingar med bananfötter verkade av trad hovslagare... Usch stackars häst!! Vilken stel gång och vilka muskelproblem den stackarn måste ha!! Kan ju citera vad djurambulanskillarna sa om min SANHCP-verkade häst förra året när vi äntrade kliniken "Gud vilka fina hovar!!". Tänk då att hon varit ruskigt felskodd m höga trakter... Dessutom var det ingen av veterinärerna el. djurssjukvårdarna som under de två veckorna som kommenterade hovarna! Antagligen för att de inte hade något negativt att säga:)!!

Delvis KL

Kanonbra att dna hästar fungerar bra med Strassermetoden.

Och kanonbra för mina hästar att de fungerar bra med skor, alt. barfota och då verkade av min hovis.

Allt detta tjafsande om dåliga hovslagare- det är ÄGARENS uppgift att se till att hästens hovar mår bra. Alltså är det ägarens fel om hästen får "bananfötter", är öm, osv. Då byter man till en ordentlig hovslagare.
Så svåra är de inte att hitta, jag kan räkna upp flera stycken.

Jag kanske är både dum och naiv, men jag har faktiskt inte förstått VARFÖR man ska hålla på och barfota-strasser-greja? Är det plånboken som skriker eller är det experimentlustan?
Jag för min del har aldrig sett en häst som mått sämre av att ha skor på fossingarna. Däremot har jag sett hästar vara ömma av att gå barfota.
Våra skodda hästar har levt lååånga liv, utan hältor eller andra krämpor.

Är absolut inte emot barfotagång, det är ju jättebra för de hästar som klarar det. Däremot är jag emot hysterin över vissa speciella metoder, det blir ju nästan religiöst! "Du skall inga andra Gudar hava...." :crazy:

Hästen ska må bra och fungera väl för ändamålet, räcker inte det som "metod"?

Anatomisk rättelse:

Dessutom är vinklar i ben, bäcken och hovar mkt viktigt för en strasserverkare!! Hästen skall stå med raka vinklar i benen utan att avlasta hovarna (dvs utan smärta) efter verkning!!

Här tolkar jag dig som att det är hästens fysiologiska förutsättningar du menar, inte anatomiska.

Jag håller med dig om att den enskilda individens fysiologiska förutsättningar är grundavgörande och en rak benaxel med raka vinklar ger en korrekt individuell hovform.

Traktens höjd och tåns längd är ju helt avgörande för var i hoven belastningen kommer hamna.

Det är ju allmänt kännt att ju lägre trakt, ju längre bak i hoven hamnar jämnvikten och låg trakt leder till lång tå då tån inte slits naturligt och ger dessutom en avsevärt mer påfrestning på själva överrullningen.

En hög trakt kommer däremot leda till att belastningen hamnar längre fram i hoven och tån kommer själv slitas mkt mer i tådelen vilket naturligt leder till kort tå med liten påfrestning och snabbare överrullning.

Enklaste sättet för att verkningsmässigt ge den enskilda individen en korrekt fysiologisk hovform är genom att verkningsmässigt verka den med korrekt individuell trakthöjd. Rätt fysiologisk trakthöjd har man åstakommit när hästen själv sliter sin tå i balans och man verkningsmässigt aldrig behöver verka själva tådelen. Här har vi nu skapat en balanserad hov med belstningen centrerad över själva hovleden.

Dessutom har SLU gjort en studie på att hästskon ger 400 hz stötar upp i hästens ben i varje steg.

Jag tror du blandar ihop det här med att tant Strasser kom fram till att skon vibrerade av vällust i 800hz och inte 400...
Hur man kommer fram till att ett dött objekt själv-vibrerar begriper jag dock inte...

Hur kan du veta hur mycket tid och engagemang jag har lagt på min häst när han var sjuk? Hur kan du veta hur han reagerar nu? ( det är ju möjligt att det är något annat som gör att han reagerar vid frost och foderbyten? men att det kommer från obalans i tarm och mage är troligt)

Är det så konstigt att byta barfotaverkare när en inte fungerarade och jag fick en bra som nu har fungerat i tre år?

Ang veterinären har han mot sin vilja konstaterat att jag har jättefina hovar på alla hästar. han varnade mig, när jag började med strasserverkning. Han är förvånad....

Fattar inte vad du argumenterar mot. Jag har provat den traditionella fångbehandlingen. länge.....år.....Ja visst. är det mitt fel att han fick fång....Men jag gjorde så gott jag kunde som jag trodde var rätt då. enligt traditionell vet. medicin

Nu vet jag bättre, har läst , utbildat mig och fattat hur hov och mekaniken fungerar. men att argumentera här är inte någon ide.
Jag vet att mina hästar mår bra och skulle aldrig utsätta dom för något som inte är bra för dom.

kn.

Kan för övrigt meddela att jag skodde en sk. Strasserhäst häromdagen. Kan ju meddela att hovarna såg ut som ett par i synnerhet normala barfotahovar, varken mer eller mindre.
Hästen blev varken gladare eller ledsnare men fick bättre gångarter.

kn.

Kan för övrigt meddela att jag skodde en sk. Strasserhäst häromdagen. Kan ju meddela att hovarna såg ut som ett par i synnerhet normala barfotahovar, varken mer eller mindre.
Hästen blev varken gladare eller ledsnare men fick bättre gångarter.

Precis, det är det jag försöker få fram...
Jag skor för att mina hästar måste få all hjälp i världen för att kunna visa sitt yttersta i gångarter. Det klarar de inte barfota.

Vill man sen ha en häst barfota enligt olika märkliga metoder så varsågod. Så länge hästen mår bra.

Anatomisk rättelse:

!

??? Hur tänker du nu? Alla hovar jag sett med höga trakter har haft kort tå! Det säger väl sig själv?
Du kan verkligen inte ha särskilt mycket kunnande om hovens anatomi. Vad händer med belastningen och balansen o hoven när du höjer respektive sänker trakterna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar