Sv: Strasser verkad häst kul? INTE
En hov som är skodd slits inte alls, en barfotahov gör det mer. Men det är ju pga att våra tamhästar inte rör sig så mkt som i det vilda som vi måste verkade regelbundet, och då kortas tån innan den hunnit växa ut! Migo kommer ut en gång/vecka och tränar mina hästar och de får de också en hovkoll ifall något behöver tas. Sedan vet jag ju själv hur långa tåna ska vara (lamellranden ska raspas runt om så den inte blir utfluten och separerad!) så jag kan raspa själv om det skulle behövas. För mig är korta tår mkt viktiga för att få en bra överrullning! Har själv släktingar med bananfötter verkade av trad hovslagare... Usch stackars häst!! Vilken stel gång och vilka muskelproblem den stackarn måste ha!! Kan ju citera vad djurambulanskillarna sa om min SANHCP-verkade häst förra året när vi äntrade kliniken "Gud vilka fina hovar!!". Tänk då att hon varit ruskigt felskodd m höga trakter... Dessutom var det ingen av veterinärerna el. djurssjukvårdarna som under de två veckorna som kommenterade hovarna! Antagligen för att de inte hade något negativt att säga
!!
Delvis KL
Kanonbra att dna hästar fungerar bra med Strassermetoden.
Och kanonbra för mina hästar att de fungerar bra med skor, alt. barfota och då verkade av min hovis.
Allt detta tjafsande om dåliga hovslagare- det är ÄGARENS uppgift att se till att hästens hovar mår bra. Alltså är det ägarens fel om hästen får "bananfötter", är öm, osv. Då byter man till en ordentlig hovslagare.
Så svåra är de inte att hitta, jag kan räkna upp flera stycken.
Jag kanske är både dum och naiv, men jag har faktiskt inte förstått VARFÖR man ska hålla på och barfota-strasser-greja? Är det plånboken som skriker eller är det experimentlustan?
Jag för min del har aldrig sett en häst som mått sämre av att ha skor på fossingarna. Däremot har jag sett hästar vara ömma av att gå barfota.
Våra skodda hästar har levt lååånga liv, utan hältor eller andra krämpor.
Är absolut inte emot barfotagång, det är ju jättebra för de hästar som klarar det. Däremot är jag emot hysterin över vissa speciella metoder, det blir ju nästan religiöst! "Du skall inga andra Gudar hava...."
Hästen ska må bra och fungera väl för ändamålet, räcker inte det som "metod"?