Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Nja.. det är inte direkt metoden.. snarare.. vad ska man säga? Propagandan/sidan utåt/en del av tanken/teorin...

Hur är själva metoden, den praktiska biten?
(kollar sidan)

KL Detta är knappast problemet med strasserverkning utan snarare en häftig urskålning av sulan.
PL

Nej jag sa ju det, att det inte går att säga något om verkningsmetod.

(I min dams fall, så att hon går på sulan om hon går barfota är ju dålig hovkvalitet samt plattotad. Dvs inget verkningsrelaterat alls)

Jag var och tittade på en häst för ett tag sedan som jag kom fram till att hon var strasser verkad.

Tyvärr stod hon i ett försäljningsstall så jag kan inte fråga förra ägaren vad de pysslat med:crazy:(

Kan du beskriva lite mer ingående hur dessa hovar såg ut när du hittade den. Beskriv gärna. Benaxlarna,tålängd,trakthöjd,bärrand,avståndet från yttre vägghornet till vita linjen i både tå,tåsidodel,sidodel,traktsidodel och traktdel.Strålens position i förhållande till trakterna. Hörnstödens position.Sulans struktur(välvning) och ev. svikt. Belastat hoven av bärranden eller sula och stråle först.

Även om denna häst står i ett försäljningsstall så brukar den som för dagen äger hästen veta vem den är köpt av. Har du sett passet, vad vet du exakt om denna häst avseende namn,ålder,ras,idmärkning,överig historik???

Hårdhänt, med vissa ifrågasatta mål som tante strasser anser självklara sedan tusen år.
Tante strasser är visserligen veterinär o vet med dr men har inte publicerat en vetenskaplig rad om häst.
PL

Läste sidan.. vissa av hovbilderna verkade väldigt nerverkade..
Och min häst ser ju inte ut som nån av hovslagarbilderna när hovis raspat på honom.. anatomin och så har några grejjer jag inte är helt övertygad om och hela den extrema attityden och anti-hovslagare får mig att backa lite..
De där argumenten att skor är så horribla köper jag inte heller riktigt.
Men jag har ju ingen egen erfarenhet av strasser.

Jag skriker mej inte hes
Har jag inte heller påstått.

Att hästen naturligt sjunker ner i underlaget är en stor skillnad på om hovväggen är uppverkad en cm runt om så att hästen ska gå på sulan.
Denna häst är dessutom naturligt plattfotad vilket givetvis inte gör det hela bättre
Inget du upplyste om i ditt första inlägg.
Om du begär att man ska förstå din upprördhet, gäller det att skriva klartext. Det verkar också som om du var fel ute som anklagade Strassers metoder
Jag skrev om förhållandet att hästar normalt går på sulorna, thats all.

LIA

Inget du upplyste om i ditt första inlägg.
Om du begär att man ska förstå din upprördhet, gäller det att skriva klartext. Det verkar också som om du var fel ute som anklagade Strassers metoder
Jag skrev om förhållandet att hästar normalt går på sulorna, thats all.

LIA

Men det var ju just det de flesta av 'oss andra' tolkade det som, dvs att sulan var belägen närmare mark än väggen. Vilket jag också skrev. Ändå valde du att fortsätta tolka det som att hästen i de fall där underlaget är mjukt, hade markkontakt med sulan?

Skrattretande....

Skämt å sido. Jag jobbar inom djurskydd och ser jag en hovöm häst utan skor accepterar jag ingen annan åtgärd än en utbildad hovslagare som tittar på hästen. Strasser ska vara sååå naturligt för hästen. Hur då?? Vi kan ju släppa ut hästarna på prärien och låta dem gå och slita själva på fötterna. Men rida kan vi inte göra för det är inte naturligt för hästen. Man kan inte ha kakan och äta den anser jag. Hoppas ni får ordning på fötterna så att hästen mår bättre.

kort: Hästens hälsa och välmående är alltid nummer ett, hovbenet ska vara markparallellt, hovmekansimen fungerande på det underlag som hästen vistas på, hästskor och beslag är aldrig till för hästen utan för ryttaren, hästen ska ges möjlighet till naturliknande omständigheter med stor yta, lösdrift, fri tillgång till grovfoder och flock.

Hahaha okej, en häst är inte heller byggd för att bära ryttare, inte heller dess hovar. Med skor så skonar vi hästens kropp så att den kan jobba rätt och avslappnat under ryttare, har lättare att ta sig fram med den extra belastningen på ryggen etc.
En tävlingshäst som min skulle gå sönder i fötterna totalt utan skor, säger du att det är bättre, mer skonsamt?
Nej du. Inte en chans i världen.
En 1.50 klass hopphäst skulle få seriösa problem i kroppen om den gick barfota. Humant? Nej.

Min häst gick på lösdrift, den jag hade innan också.
Båda vart MYCKET sämre i hälsa. Fullblodet tappade hull, började grina illa mot människor och såg allmänt vanvårdad ut. Han fick en chans att vänja sig, ca 4 månader. Men icke. Och jag gick endå efter lösdriftens alla konster. Men icke.
Min nuvarande, quarter, vart apatisk, ville inte stå med flocken utan bara stod. Åt ibland, fick sämre päls (=mådde piss) osv osv.

Hur jag vet att det beror på lösdriften? Jag provade månadsvis, så fort de kom in i vanliga rutiner så vart de som vanligt.
Dessutom är det elakt mot en högpresterande häst att ha den ute dygnet runt, året runt. Den behöver sin energi till arbete och inte för att hålla värme och spana efter rovdjur. Alla vet att beteshästar som går ute 24/7 på sommarn blir segare och tröttare.
Onaturligt att ha dem inne? Javisst, lika onaturligt som att ge en häst morötter (ingen basföda), eller rida på den, sko den, osv osv. Men hästarna mår bra, presterar bra och är glada.
Men å andra sidan, om vi ska göra det så naturligt som möjligt, kan vi ju sluta rida på dem också?
Skorna uppfanns av en anledning, har hjälp ÅTSKILLIGA hästar med hovproblem, ger extra avlastning och tryckfördelning till de som behöver det och skonar hoven från felaktigt slitage osv.

Men sen kan jag förstå dem som inte har klasshästar, tävlingshästar, som kanske bara tränar lite och rider i skogen.. Då spelar det inte lika stor roll.

Senast ändrad:

Det är ingen Strasserverkad häst du beskriver... Har själv tre strasser hästar. de rids och mår bra alla tre. Om någon vill veta hur och varför man kan komma in på detta så har jag en liten historia om min häst på hovvårdsförbundet se ovan. "Berättelsen om Björne."
Har tyvärr en dålig erfarenhet med av barfotaverkning, rent plågeri, en person utgav sig för att kunna men gjorde HELT fel och hästen led fruktansvart, fram till jag fick hjälp av en riktig strasser verkare.
Förstår därför att man reagerar kraftigt mot barfota verkare när man ser sånt. MEd RÄTT utförd srasserverkning fungerar, i alla fall på mina.:)

De gånger jag sett sådan verkning är i fångsammanhang... Du är säker på att hästen inte har haft fång i.af?

De gånger jag sett sådan verkning är i fångsammanhang... Du är säker på att hästen inte har haft fång i.af?

han har inte haft fång sen dess, möjligen känningar vid foderbyten eller vid frostgräs men han blir inte dålig. vad jag märker då är att han kanske rör sig lite stelare. Så mycket fång som han har haft så känner jag igen det.

alla i tråden säger att en strasserverkad häst "går på sulorna". är det strålen som också blir bortverkad då eller?
man behöver ju varken desperat förespråka barfotagång eller skoning, lösdrift eller stall. det beror helt på individen, så jag tycker inte man ska säga att det ena är helt värdelöst bara för att det inte fungerade med EN häst. det finns många olika sätt att både verka en häst och arrangera en lösdrift.

Det är mer att de verkar ner trakten så mkt o har en tå som då blir lång.

Om du tittar på en del bilder så måste de verka ner strålen hur mkt som helst iom att den får bära upp hela paketet.

vissa BILDER SER GANSKA ok UT, MEN EN DEL GÅR PÅ SINA BALLAR.

oops vad stort det blev:angel:

Sen görs det ingen skillnad på hur hästen står på sina ben- bara hoven i centrum.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar