Sv: Strasser verkad häst kul? INTE
kort: Hästens hälsa och välmående är alltid nummer ett, hovbenet ska vara markparallellt, hovmekansimen fungerande på det underlag som hästen vistas på, hästskor och beslag är aldrig till för hästen utan för ryttaren, hästen ska ges möjlighet till naturliknande omständigheter med stor yta, lösdrift, fri tillgång till grovfoder och flock.
Hahaha okej, en häst är inte heller byggd för att bära ryttare, inte heller dess hovar. Med skor så skonar vi hästens kropp så att den kan jobba rätt och avslappnat under ryttare, har lättare att ta sig fram med den extra belastningen på ryggen etc.
En tävlingshäst som min skulle gå sönder i fötterna totalt utan skor, säger du att det är bättre, mer skonsamt?
Nej du. Inte en chans i världen.
En 1.50 klass hopphäst skulle få seriösa problem i kroppen om den gick barfota. Humant? Nej.
Min häst gick på lösdrift, den jag hade innan också.
Båda vart MYCKET sämre i hälsa. Fullblodet tappade hull, började grina illa mot människor och såg allmänt vanvårdad ut. Han fick en chans att vänja sig, ca 4 månader. Men icke. Och jag gick endå efter lösdriftens alla konster. Men icke.
Min nuvarande, quarter, vart apatisk, ville inte stå med flocken utan bara stod. Åt ibland, fick sämre päls (=mådde piss) osv osv.
Hur jag vet att det beror på lösdriften? Jag provade månadsvis, så fort de kom in i vanliga rutiner så vart de som vanligt.
Dessutom är det elakt mot en högpresterande häst att ha den ute dygnet runt, året runt. Den behöver sin energi till arbete och inte för att hålla värme och spana efter rovdjur. Alla vet att beteshästar som går ute 24/7 på sommarn blir segare och tröttare.
Onaturligt att ha dem inne? Javisst, lika onaturligt som att ge en häst morötter (ingen basföda), eller rida på den, sko den, osv osv. Men hästarna mår bra, presterar bra och är glada.
Men å andra sidan, om vi ska göra det så naturligt som möjligt, kan vi ju sluta rida på dem också?
Skorna uppfanns av en anledning, har hjälp ÅTSKILLIGA hästar med hovproblem, ger extra avlastning och tryckfördelning till de som behöver det och skonar hoven från felaktigt slitage osv.
Men sen kan jag förstå dem som inte har klasshästar, tävlingshästar, som kanske bara tränar lite och rider i skogen.. Då spelar det inte lika stor roll.