Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

har du någon bild på detta, HUR är det egentligen hästarna blir verkade?

hur verkad hästarna av klassiska hovslagare om man gämför strasser vs vanlig hovslagare? jag vill veta den exakta skillnaden.

Det du beskriver ovan är inte strassermetoden. Det är synd att du inte tar reda på mer fakta för att grunda dina påståenden.

VAD är det som hänt med TS häst då?
min häst har blivit verkad så som ts beskriver om jag fattat det rätt..

alltså att yttre hovvägen blivit borterkad och hovslagaren har i princip lämnat honom att gå på strålen och bärranden.

men sulan är INTE i marken helt eftersom han har en naturligt skålning av hoven.

menar ni samma sak som jag?

måste fråga, nu när ni alla är samlade,
vad anser ni om trakthörnen skall de verkas bort? ser att de är bortverkade på strasserhästarna.

ska man inom klassisk skoning/verkning verka bort traktstöden?
varför?

och hur kommer det sig att inom strasser att man anser att det är naturligt att traktstöden verkas bort naturligt de är väl till för att ge hästen extra bärryta?
och så ska de väl bära på yttre hovvägen och strålen skall nå marken i belastande tillstånd men inte bära vikt.

eller?

Kan för övrigt meddela att jag skodde en sk. Strasserhäst häromdagen. Kan ju meddela att hovarna såg ut som ett par i synnerhet normala barfotahovar, varken mer eller mindre.
Hästen blev varken gladare eller ledsnare men fick bättre gångarter.

Men om hästen fick bättre gång, beror inte det på att den ömmar mindre med skor?

Det är ju ofta så.
Man märker inte förrän den skos- Att attans järnspikar:devil:- Den måste ha haft lite ont:crazy:

??? Hur tänker du nu? Alla hovar jag sett med höga trakter har haft kort tå! Det säger väl sig själv?
Du kan verkligen inte ha särskilt mycket kunnande om hovens anatomi. Vad händer med belastningen och balansen o hoven när du höjer respektive sänker trakterna?

hmmm... alla hästar jag sett med hög trakt inkl mina egna har haft långa tår, trots att tåna var det enda som verkades... Hur förklaras det?? En häst som går med hög trakt går ju med ett tippat hovben och på tå. Då slits tån mest, men en balanserad hov som sätts i med trakten först, sliter jämnt på hela hoven.

hmmm... alla hästar jag sett med hög trakt inkl mina egna har haft långa tår, trots att tåna var det enda som verkades... Hur förklaras det?? En häst som går med hög trakt går ju med ett tippat hovben och på tå. Då slits tån mest, men en balanserad hov som sätts i med trakten först, sliter jämnt på hela hoven.

Va??? Hur tänker du? Du tänker precis tvärtom mot verkligheten! D tänker fel och skriver rätt!

En häst som går med hög trakt går ju med ett tippat hovben och på tå. Då slits tån mest,
Så hur kan då tån vara lång om den slits mest?

Jag förstår inte heller! Jag blir förvirrad nu :confused:

Hög trakt=kort tå. Som styltor, typ.

Låg trakt=lång och framskjuten (kan man säga så?) tå. Som en skida.

Så MÅSTE det väl rimligtvis bli?

Jag har då aldrig sett att det genomgående skulle bli så att hög trakt=lång tå och tvärtom. Det hade ju blivit helt konstigt!

Eller menar du, Liebling, att ju mer de sliter desto mer växer hoven? För, tänket där låter ju rätt. Men resultatet blir ändå inte det du vill ha det till!

Senast ändrad:

Jag förstår inte heller! Jag blir förvirrad nu :confused:

Hög trakt=kort tå. Som styltor, typ.

Låg trakt=lång och framskjuten (kan man säga så?) tå. Som en skida.

Så MÅSTE det väl rimligtvis bli?

Jag har då aldrig sett att det genomgående skulle bli så att hög trakt=lång tå och tvärtom. Det hade ju blivit helt konstigt!

Eller menar du, Liebling, att ju mer de sliter desto mer växer hoven? För, tänket där låter ju rätt. Men resultatet blir ändå inte det du vill ha det till!

Ja det är svårt för mig att förklara, men en hov med hög trakt har växt både på höjd och längd iom att hoven växer framåt nedåt och inte rätt ner. När då hoven får gå på "tå" blir trakten öm. Hästen går mer på tån, ännu mer för att avlasta den ömma trakten. den försöker desperat att slita ner trakter och tå till det naturliga läget (hade så gjort om den levt på stäppen och rört sig fritt över stock och sten). Nu är det mest tån som slits eftersom den belastas mer än trakten. Kan lägga ut en bild på en av mina hästar SANHCPverkad så får ni se de låga trakterna och den korta tålängden som jag talar om...

Sönderskodd, trång häst verkad framifrån enl. SANHCP sedan 3:e okt -5, bild tagen 23/8-06.

fram.JPG

samma hov från sidan:

hovmi.JPG

Till sist hoven sedd underifrån:

hovm.JPG

Detta är samma tålängd som på hästen Coari verkat i hans tråd om fysiologisk verkning! Coari!! Vad skiljer denna verkning från din?? Vore kul att jämföra...!

Senast ändrad av en moderator:

Det jag ser är en illa verkad häst, med hovväggen uppraspad så att hästen går på sulan

Jag kan inte förstå vitsen med att verka bort så mycket hovvägg. Det ser inte ut som om trakterna är helt OK. Det ser också ut som om hoven är mer långsmal än rund. Det ser ut som om du har en uppskjuten kronrand ovanför trakthörnet. Det ser också ut som om det växer ner en hov som har en betydligt brantare vinkel men det kan vara bilderna som ljuger.

Hmm. Jag tror inte att du och jag förstår varandra riktigt.

Men så är jag upplärd enligt den klassiska skolan också, hos alldeles vanliga hovslagare och med alldeles vanliga anatomi-böcker.

Tycker inte heller riktigt att den hoven ser trevlig ut. Men å andra sidan skulle väl du säga detsamma om mina hästars hovar antar jag. As long as it works... ;)

Oj Ideaal? Vi är överrens? Jag förstår heller inte dumpningen av hovväggen runt om! Den här hästen kommer BARA att gå på sulan. Den måste få stöd av hovväggen också.

Jag kan inte förstå vitsen med att verka bort så mycket hovvägg. Det ser inte ut som om trakterna är helt OK. Det ser också ut som om hoven är mer långsmal än rund. Det ser ut som om du har en uppskjuten kronrand ovanför trakthörnet. Det ser också ut som om det växer ner en hov som har en betydligt brantare vinkel men det kan vara bilderna som ljuger.

Hoven är långsmal beroende på att den varit mkt hög med långa tår. Hoven var mkt trång, strålen hade blivit mkt förminskad, och strålfåran var flera cm djup (mkt för djup). Här på bilderna hade hoven hunnit bredda sig ngt... Och angående vinkeln så ville den förändras mkt till en början p.g.a de långa tårna som kortades in...

Sönderskodd, trång häst verkad framifrån enl. SANHCP sedan 3:e okt -5, bild tagen 23/8-06.

fram.JPG

samma hov från sidan:

hovmi.JPG

Till sist hoven sedd underifrån:

hovm.JPG

Detta är samma tålängd som på hästen Coari verkat i hans tråd om fysiologisk verkning! Coari!! Vad skiljer denna verkning från din?? Vore kul att jämföra...!

Vad tycker du själv om du jämför dessa bilder med dom som ligger i min tråd??

För att vara sanchp verkad sedan 3:e okt-05 och bilderna är tagna drygt 10 månader senare (23/8-06) så borde en ny bredare hornkapsel och främst nytt friskt vägghorn kunna uppvisas. Ngt som oxå förvånar mig är varför hoven inte belastas över hela bärranden utan endast i tå traktdelen. Titta på mittenbilden tagen från sidan, är det meningen att hela traktsidodelen ska ligga i luften eller är det bara ett bevis på oplan verkning?? Den nedre bilden uppvisar även blödningar i trakthörn och mittstrålfåre. Den översta bilden tycker i alla fall jag uppvisar innåt roterade kotor och höga insidor b.f. Därav uppvisar benaxeln en svgt innåttåning med statisk obalans i benaxeln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar