Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Personligen tycker jag alla underlag. Men jag köper att de som har skodda hästar inte tycker att hästen kan ridas på alla underlag (för att det tar för lång tid innan hovarna läkt), men den borde absolut klara att gå på alla underlag utan ryttare.

Jag har en tvååring som aldrig har haft skor på sig.
När vi tar våra promenader ömmar hon på grusvägar. Hur lång tid tar det för hennes hovar att läka så de tål detta?

Jag menar, klarar hon inte av att gå fritt där utan skor nu, herregud, hon kommer inte ta ett steg när jag sätter mig upp. Hur gör man?

Det finns hur många såna här berättelser som helst gjorda av hovisar, men här är det ofta för att kasta skit på traditionell hovvård o det står ofta typ- hästägaren uppger att det var 6 v. sen den verkades- ren o skär lögn bara för att rädda sitt eget skinn.
Det är uppenbart att dessa hästar inte blivit verkade på evigheter.

Jag reagerade på det också, det står väldigt ofta liknande saker under bilderna av sjuka hovar.

"Enligt ägaren verkad av hovslagare sex veckor innan."

"Enligt ägaren skodd av utbildad hovslagare."

"Enligt ägaren verkad av hovslagare två veckor sedan."

Står det någonstans att de inte verkas av en vanlig hovis:confused:

Visst. Om hästarna aldrig rids på hårda eller frusna svenska grusvägar.
Om jag alltid skulle rida mina i ridhuset skulle det funka, om de inte heller hade några exteriöra avvikelser.

Det är bara bra att den ömmar när du ska rida in den- snäll häst:devil::angel:

Som jag skrev, diskussion som är nyanserad är ju bra om det sker från bägge håll.

Det var inte många där heller. Så många hästar det finns.:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tagit till mig det du skrev Boj och medger att jag ibland gett för korta svar (eller för dåligt utvecklade) och kanske går lite hårt fram. Detta är främst för att jag blev så upprörd när jag läste diskussionen, jag kom in först när den var på 5 sidor. Jag blev så trött på all - enligt min mening - okunskap, och fastän jag nästan lovat mig själv att inte engagera mig i diskussioner på Buke mer, så kunde jag nu inte hålla mig. Och då brast det väl lite på vägen.

Jag skall nu försöka att utveckla de svar du citerat och försöka visa att jag inte är helt så bestäämd som det kan verka. Vi får se om jag lyckas..

För det första, rent allmänt, är min åsikt att skor gör hoven sjuk i längden, genom att bl.a. minska blodcirkulationen och hindra stötdämpningen. Många hästar klarar sig utan några som helst symptom, andra blir halta eller sjuka på annat sätt. Ofta är det då svårt att spåra det till just skor. Mer om detta kan man läsa i Strassers bok; Ett sunt hästliv. Jag är själv ingen förespråkare av Strasserverkning, utan föredrar en kanske något mildare vildhästverkning. Men Strasser har samma mål med sin verkning som vildhästmetoden (AANHCP), vägen dit är dock olika. Jag tycker inte att det är okej att hästen har ont på vägen till att få friska hovar. Hur som helst kan jag rekommendera Strassers bok, den fösta delen som handlar om hästhållning och sedan skons effekter på hoven. Verkningen kan man hoppa över, även om den i boken verkar sund.

Strasser har "forskat" mycket om hovar och sett hur skon påverkar den, argumenten är ganska vattentäta tycker jag men om det är korrekt vetenskapligt går väl att diskutera. Jag vill inte gå in mer på det nu, detta inlägg kommer bli långt som det är ändå.

För att återgå till skoningen; jag tror att många skodda hästar klarar sig fint och kan ha friska hovar, bevis på detta borde i så fall vara att de klarar att gå barfota också. Sen vet jag att skon är prestationshöjande (förlänger steg, hästen vågar ta för sig mer i steget, man kan rida på alla underlag utan att känna någon direkt skillnad) så väljer man att ha det så okej. Men jag står fast vid min åsikt att hästar som inte kan gå barfota (ens utan ryttare) har sjuka hovar. Därmed är det inte sagt att de inte kan bli friska, detta löses bäst genom att låta dem återhämta sig barfota, kanske under sommarbetet. (Blodcirkulationen blir bättre barfota bl.a.) Man kan välja att fortsätta sko hästen också, men det döljer ju bara symptomen, hoven kommer inte att bli frisk. Jag tror några hovslagare stödjer mig där, men inte alla. Och jag vet också att det finns hovsjukdomar som bäst botas av sulor och allt sånt där, man får se till den enskilde hästens fall.

Jag vill också tro att alla hästar kan bli barfota-ridhästar. Men för det krävs kunskap, tid, lust/motivation och framför allt - möjlighet, dvs rätt förutsättningar i form av underhåll, lösdrift, tillvänjningsperiod, bra underlag i hagen m.m. Alla kan inte erbjuda sin häst detta och då är det inte heller säkert att man lyckas. Skor, eller ännu bättre - barfotaboots, är ett alternativ då.

Jag tror personligen inte att hästens ärftlighet har så stor del i detta. men jag är nog inte tillräckligt kunnig för att uttala mig där. Jag tror dock mer på att ge rätt förutsättningar redan från fölstadiet, så kan hästen klara sig barfota, men då skall det också vara helt rätt. Det är heller inte konstigt att hästen sliter ner mycket horn i början när man tar av skorna. Hornet har vant sig vid att skyddas av skon och är relativt skört. Med ökad belastning kommer starkt horn växa ner. Det tar ca ett år för en ny hov att växa ner. Och det krävs rätt verkning under det året för att få det bra. Det är inte farligt för hästen att slita ner mycket horn. Hoven kommer växa ikapp när den märker att slitaget närmar sig de känsliga mjukdelarna. Om hästen bli öm, kan man testa med barfotaboots under en period. Annars får man väl sko hästen igen. jag vill som tidigare nämnt inte förespråka att hästen har ont, bättre då att låta bli. men jag tycker man skall ge det en ärlig chans innan man förkastar det.

Till sist, forskningen. Jag vet att en man vid namn Luca Bein har gjort en forskning om skodda hästars försämrade stötdämpning, som visade sig vara minskad med 75 % jämfört med oskodda, vid Zürich universitet. Jag har dock bara läst om den forskningen via Strasser. Jag läser för tillfället på högskolan och utbildar mig till djurskyddsinspektör, och har tillgång till databaser med vetenskapliga artiklar. Jag har läst flertalet artiklar där om minskad stötdämpning hos skodda hästar m.m. Detta medför ju att stötarna ger krafter på senor, ligament och leder som annars skulle tas upp i hoven. Om intresse finns kan jag väl försöka leta upp dessa artiklar igen, när jag har tid. Jag kan nog inte skicka länkar eftersom det krävs inloggning till databaserna, men kanske kan jag kopiera ngra utkast. Fast jag vet inte om nån är intresserad.

Jag tycker det här är jätteroligt så om ni tycker jag är otydlig så be mig i så fall utveckla, som Boj. Men det känns ju onödigt att skriva ner massor om ingen läser det sen.

Jag menar, klarar hon inte av att gå fritt där utan skor nu, herregud, hon kommer inte ta ett steg när jag sätter mig upp. Hur gör man?

Ge den smärtstillande eller strunta i att rida den :idea:

Skämtar bara.. ;)

Har också kollat länken och förundras över vilka skräckexempel som tas upp.
Skräckexemplena är ju naturligtvis fixade, enligt infot,av traditionella hovslagare.:smirk:

Lite onyanserade bilder då det knappast kanske stämmer i verkligheten.
Hovbilderna är ju hästar med EFTERSATT hovvård oftast.
Kanske vars hästägare fattade noll.

Blir alltid lika förvånad över jämförelsena.
Även förvånad över hur man korrigerar föl-fötter.

-Bli halt och tig. Istället för på med sko och ut och ät gräs..nåt..

Som travhästägare/uppfödare så sätter man på skor när det dras ihop till allvar på banan.
Självklart!

Ni har väl läst ett antal gånger om utdelade bestraffningar och böter till kuskar vars hästar blödde i hovarna efter lopp?
Ett lopp för mycket..utan skor.

Men tydligen finns det en grupp som anser att hästar SKA vara oskodda. Oavsett vad dom arbetar med.
(och ja, vi här på gården håller på med hästar som gör nåt..förr drog dom timmer och jordbruksredskap, idag sporthästar)
Hur får man till detta? Va?

AM

Senast ändrad:

Jag har en tvååring som aldrig har haft skor på sig.
När vi tar våra promenader ömmar hon på grusvägar. Hur lång tid tar det för hennes hovar att läka så de tål detta?

Det vore ju bra om du kunde ha lite grus i hagen, tex vid vattenkaret, så att hon vänjer sig lite. Det är ju svårt att kräva av hästen att hon skall klara av att gå på grus om hon inte får göra det så ofta. Grus i hagen är bra, eller många promenader. Det är ju samma som med människor - det gör ganska ont att gå barfota i början av sommaren, men i slutet går man ganska lätt på grus (om man är barfota ofta då alltså). Foten anpassar sig och tillverkar sula/horn som klarar påfrestningarna.

Har också kollat länken och förundras över vilka skräckexempel som tas upp.
Skräckexemplena är ju naturligtvis fixade av traditionella hovslagare.:smirk:

Lite onyanserade bilder då det knappast kanske stämmer i verkligheten.
Hovbilderna är ju hästar med EFTERSATT hovvård oftast.
Kanske vars hästägare fattade noll.

AM

Jag kan lägga in bilder på min egen hästs hovar när jag kommer hem.. måste plugga lite med. tenta i morgon, men det här är mycket roligare!

I alla fall så är min häst tagen direkt från verkligheten, inget skräckexempel med fötter som är helt förvuxna. han var vanlig skodd ridhäst som blev vanlig oskodd ridhäst.

En häst sätter ner trakten först, men det är mariginellt.

Om hästen är FÖR låg i trakten blir det ett mkt större genomtramp som sliter på allt utom tåsträckarna.
Senorna fäster vid/nere i hoven.

Ja men då är vi överrens! :) Fick bara för mig att du menade att hoven inte skulle landa med trakten först. Tolkade dig fel! :)

Tack Heimir för alla trevligt beskrivna och informativa inlägg som tydligt förklarar vad barfotaverkning innebär!!:bow: Är själv inte så bra att förklara, även om jag ser allt framför mig hur det ska vara, så det var kul att du hittade hit:smirk:!

Jag tycker du förklarar bättre. Den där Heimir förklarar ju ingenting utan kommer bara med massa ogrundade påståenden helt utan fakta eller hänvisningar.

*knapplån*

Problemet är som jag ser det att flera outbildade hovslagare läser och tittar på bilder på Strasser verkade hästar och så tycker dom "Jo men det där värkar ju fin fint" och så drar de igång och försöker efterlikna nått som de inte har någon som hellst kunskap om och vips så blir det fel och vips så får Strasser dåligt rykte...

Här kan ni läsa om några barfotahästprestationer, om ni har den åsikten att man inte kommer långt utan skor. Det hadlar mest om att ge hästen och hovarna bra förutsättningar (helst redan från fölstadiet) för att kunna lyckas. Alla har inte möjlighet att erbjuda sin häst lösdrift m.m. och då kan det vara svårt att få barfotaridningen att fungera optimalt.

Men här är iaf några som lyckats. Snart får vi nog se svenskar på hög nivå också, men barfotaridning har inte hållt på lika länge här. (Jo jag vet att folk alltid haft hästar barfota, verkade av hovslagare, ni behöver inte kommentera det..)

http://www.hoofcareunltd.com/Emma Hindle.htm

http://www.tribeequus.com/action.html

Bara en fråga. Varför finns det bara bilder där hästarna går på ovanligt mjukt underlag??? Jag förstår inte varför man kör en häst och vagn utanför vägen när själva vägen är så fint asfalterad, det borde ju bli jätteskumpigt.

Den översta länken med bilderna på dressyrhästarna, vet du med säkerhet att dom går på löstdrift eller är det som med många andra dressyrhästar att dom står i spånbox 23 timmar och leds till en ridbana som är minst 30 cm djup över en djup mjuk sandväg. Jag har oxå sett högpresterande Dressyrhästar som är barfota och fått kunskap om hur deras dagliga levene är och det strider strikt emot allt vad god hästhållning innebär.

Kan du ge förklaringar och vidareutveckla just underlaget på alla bilder du själv genom dina länkar här har delgett.

Skurit upp en hovböld hade man även gjort på den berömda barfota hästen som mot strikta regler i djurskyddslagen transporterades drygt 30 mil med akut fång upp till sanchps utbildningsansvarige.

Tre månader senare avlivades den. Kallar du det för att ta det i omgångar och ge hoven en tjans till att återhämta sig???

Bumpar inlägget för att du har glömt att ge ett svar på denna fråga Heimir trots att du har komenterat en hel del senare inkommna frågor.

Kan du ge förklaringar och vidareutveckla just underlaget på alla bilder du själv genom dina länkar här har delgett.

Nej, jag hittade länkarna själv och tyckte det var kul. kan inte säga att jag läst igenom allt noggrannt, känner personerna ifråga eller vet hur de sköter sina hästar. Kanske var dumt att lägga ut länkar på det viset, ångrar mig djupt.

Bumpar inlägget för att du har glömt att ge ett svar på denna fråga Heimir trots att du har komenterat en hel del senare inkommna frågor.

Jag svararde inte för jag tyckte det var dumt och gällde inte alls det jag skrev om. jag tyckte det var konstigt att det var mycket blod på golvet, för om man raspar kommer det knappast rinnande ut från hoven.. så jag drog till med att det kanske var en hovböld. jag känner inte till det här fallet i fråga och har inga kommentarer om det mer än att det verkar hemskt. men jag har inte hört hela historien så jag kan inte uttala mig. Det kan ju vara en hemsk förkortning av historien där alla parter menade väl, vad vet jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar