Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Varför skall du sko av om det fungerar och du är nöjd?

Jag är deffenitivt ingen som föruspråkar att alla skall gå över till strasser , har jag sagt det?

vad jag vill få fram är att med en duktig utbildad SHP are, fungerar metoden bra här hos mig! utifrån så som jag vill rida. hade jag velat jobba med gångartstäning hade jag antagligen tänkt på annat sätt. Ville jag ha hästen uppstallad så hade jag väl tänkt uifrån det...?
det finns inte någon metod som passar alla. utirån mig och mina kallblodshästar fungera detta bra.

Efter flera års kämpande med traditionell fång behandling så blev inte hästen bra. Men hittade ett alternativ till att få honom bra. Han har inte lidit av omställningen. men det gjorde han när han stod inne en hel sommar på fjolårshö och "butttar" . Jag har alldrig sett ett par så lessna ögon på en häst före och efter det. följde på pricken vad man rekomenderade från djursjukhuset.

Men fick hästen återfall eller tillfrisknade den aldrig?

på en stor o tung häst måste man vänta lääääänge innnan man sätter igång den igen o ännu mer om den hade rotation.

Då är du relativt ovanlig! :) Men vad skönt att höra!

Många barfotaförespråkare jag pratat med anser att det är det "enda rätta" och att man förstör sin häst med skor- du har nog snarare samma inställning som jag- det som fungerar för jsut den hästen, är bra, vare sig det är barfota elelr skor!

Slänger mig in här imorgon istället, nu ska jag ut på glammigt party :angel:

OM nu just min häst är intressant så finns beskrivning på hur jag hanterade övergången på www.hoovardsförbundet.org/ hemsida berättelser Björne,.

Kan vi vända på det. Jag tycker att debatten är lika snäv åt andra hållet.......
Varför skall jag sko min häst?
Vill gärna ha svar på det!

Det är ingen som tycker att du ska sko din häst. Tvärtom, så länge den trivs att vara barfota så är det bara att gratulera. Men jag tror att du kunnat nå lika gott resultat (och förmodligen en ännu friskare häst i längden) med en utbildad hovslagare. Och en bra utbildad hovslagare gillar intresserade kunder och visar gärna hur man kan underhålla hovarna emellan verkningarna.

det jag inte gillar är Strassers metoder. Både av vad jag ser och så lyssnar och litar jag på sveriges veterinärer och hovlslagare. Och vad dom tycker om strasser är ganska tydligt och alla är ense.

Länken du la ut funkar inte- felstavat.
Sen är det typiskt- att låta mer seriöst än vad det är- det är INGET förbund!

lika lite som Harmony horse byter namn lika ofta som mina hästar byter täcken:D De kallar sitt för institut:confused:- för tillfället:mad:

Håller med Fiija- jag säger inget om att hästen SKA skos. Däremot är jag heller inte förtjust i att använda någon som inte är utbildad hovslagare- mina hovslagare har gjort kanonfina verkningar också nämligen, jag har aldrig behövt söka mig till någon annan.
Fungerar hästen barfota och mår bra av det, samt kan användas i samma utsträckning som med skor så är det ju bara kanonbra!

Varför JAG skor mina hästar är för att de har ganska stor påfrestning på hovarna och för att de ska kunna prestera max utan att någonsin ömma, slita för mycket osv. Dessutom har alla mina hästar fått en större gång med skor, vilket är den stora kärnan i min disciplin.....

OM nu just min häst är intressant så finns beskrivning på hur jag hanterade övergången på www.hoovardsförbundet.org/ hemsida berättelser Björne,.

Kan vi vända på det.

Jag har läst berättelsen om Björne och dom problemen med skorna/årstiden som fick dig att söka alt.vägar.

Det jag är nyfiken på och som inte framgår i din berättelse på www.hovvardsforbundet.se är hur va din hästhållning innan du gick över till Strassermetoden. Jag menar va verkligen den enda förändringen i din hästhållning innan och efter att du tog kontakt med Cecilia och skorna åkte av (alt.redan hade åkt av) och den verkades enligt Strassermetoden???

Skriver om mitt lilla inlagg har da ingen svarade pa det, om det ar nagon som kan svara/forsoka svara pa det blir jag glad da jag ar nyfiken!!!

--------------------------------------------------------------------------------

ett forsok till diskussion! dock utan prickar over a och o!

intressant det har med barfota... men hur staller sig de till om hasten far olika hovsjukdomar? stralrota, barrandsrota, hovbold, fraktur i hovbenet, spiktramp etc? hur loser det man det?

sjalvklart maste det basta for hoven vara att vara barfota, men hur manga hastar i svarklass klarar av detta? hur gor man med hastar som ar extra kansliga? jobbar i dressyrstall i frankrike med hastar upp till grand prix. pa vara kansligaste hastar? en av dessa pga tidigare brutet hovben vilket ocksa innebar boxvila, hur staller man sig till det? flera av vara hastar gar utan skor bak vilket beror pa att de star i box hela tiden, alltsa inte gar ut i hagen. tror det eller ej men vara hastar mar bra! inget jag nagonsin skulle vilja ha min egen hast uppstallad som da jag tycker daglig utevistelse ar ett krav! darfor tycker jag att det ar bra att ha sett att visst kan hastar ma bra och vara glada aven om de star i box hela tiden, vi har uteboxar vilket ar bra!

losdrift maste vara det absolut bast for hasten da den kan rora sig sa fritt som mojligt, men hur staller man sig till hastar som inte trivs med det? Fanns tidigare i traden en person som hade hastar som vantrivdes, om man inte har en hast som trivs ar det ok att ha sin hast uppstallad enligt denna metod?

Lite jag har funderat pa sen igar nar jag laste traden for forsta gangen...

Han gick i lösdrift, långt innan jag hade hört talas om strasser. skorna var av eftersom det inte gått att få dit dom... hovarna var fruktansvärda liknande björnfot....Det hade väl blivigt så succesivt eftersom han blev skodd trängre och trängre för varje försök till skoning Annars vet jag inte om det var så stor skillnad, samma foder. Är det något särskilt du funderar på?

Jag tror nog också att en duktig hovslagare med intresse och syn för detta hade kunnat fixa det. men jag hade fyra olika hovslagare under problemtiden och ingen pratade om att verka i balans. Tvärt om man ville lägga in kilar bak för att höja trakten. finns dom fundreingarna kvar?

Hade jag hittat en hovslagare som verkade hovarna i balans så hade jag gladeligen bytt.. SHP are växer inte på träd.

Kan väl tillägga att jag även innan var noga med intervallerna med skoningen. 6-8 veckor och på sommaren oftare. min hovis fick ofta komma ut extra för att fixa till det om en sko hade slitat av för mycket horn eller annat. Ibland fick han verka och komma tillbaka efter ett par veckor....han har även skott mina andra hästar och de har mått prima.

I mitt fall så var trakten så hög, tån kort så han stod liksom på tårna. hoven såg ut som en rak burk.

Det är inte björnfot iaf. Så då kan vi stryka att strasser metoden botat björnfot.

Tillbaka till din hästs förra burk fötter! Du använde dej av en utbildad hovis? Vad sa han om detta när du frågade varför din hästs hovar var som burkar?

Jag tror mer att hästägarna som söker sån här "kunskap" inte har kunnat så mkt o då helt plötsligt börjar att intressera sig för hela hästhållningen.
OM man hade använt andra delar- såsom mkt utevistelse, verkat oftare, bra sammansatt foder mm så hade även hoven mått bra som skodd.
Har läst din story o han lever ju ett annat liv nu.
många hästar som inte rids mkt mår bäst av att gå på lösdrift.

Att den får fång varje vår- är hästägarens ansvar att ta reda på hur man ska gå tillväga- nästa vår.

Cecilias story som visar på en fölunge, är ju inte alls nyverkad som det påstås. Det kan vem som helst se:confused:- om sanningshalten är så dålig finner jag den mkt suspekt- friserad sanning.

Jag tror mer att hästägarna som söker sån här "kunskap" inte har kunnat så mkt o då helt plötsligt börjar att intressera sig för hela hästhållningen.
OM man hade använt andra delar- såsom mkt utevistelse, verkat oftare, bra sammansatt foder mm så hade även hoven mått bra som skodd.
.

Precis min tanke!! Och om den nu går bra barfota som strasser verkad så hade den garanterat kunnat gå barfota men verkad av en utbildad hovis och intresserad matte!

Man brukar prata om understuckna trakter.
då får hoven lite samma stuk. Trakten växer inte rakt neråt( på ett ungefär), utan börjar att luta framåt som då oxå tån oftast gör.
Här ser man samma sak, fast här går den på stråle o ballar o tån sticker iväg här med. Hela hoven är understucken, inte bara trakten.

Jag skulle gråta blod om min stora häst gjordes såhär. Det skulle aldrig gå att få rätt igen.
Ser ofta strålar som är alldeles för hårt verkade o får bära upp hela hästen- istället för hoven.

Det här att strålen ska hjälpa till med stötdämpningen är rätt. men iom att hoven flexar mot mottryck av underlaget så vidgas hovväggen- främst baktill o då får strålen kontakt även på ej hårt underlag.

Man verkar glömma att hästen är tung o "trycker ihop" sin hov- vid belastning.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar