Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Har markerat det som jag undrar över.
Om alla hästar släpptes fria skulle hovarna se ut på det sättet, säger du. Så är det säkert- men nu är inte alla hästar fria vildhästar. De är upsptallade, rids och tränas på varierande udnerlag, tävlas, osv. Då kanske hovarna måste anpassas efter det? Eller ska ridningen anpassas efter vildhästhoven?

Sen undrar jag om det där med att tån kortar sig lagom mycket... Det tror jag inte på, inte ett dugg. Tränar jag min häst på de underlagen vi bruakr ha, men låter honom gå barfota, så kan jag lova att hovarna slits FÖR MYCKET.

Undrar fortfarande var dressyr och gångartshästarna som är barfotaverkade finns? Elelr fungerar det inte på de hästarna?....

Jag tycker nog att man skall sträva efter formen på vildhästhoven i alla sammanhang, eftersom det är den bästa för hästen - det är så den är skapt att vara och det är då leder och senor påverkas minst negativt. Visst, om det krävs för att hästen är sjuk på något sätt, kan man väl tillfälligt ändra vinklar eller liknande. Men all ändring på hovformen medför negativa effekter på något annat i hästens ben. Man skall aldrig experimentera med felaktiga vinklar under en för lång period. Sen har jag tidigare sagt att man kan behöva sko sin häst om man har den uppstallad och så, men jag tycker fortfarande inte om att man ändrar formen på hoven för det, annat än i sjukdomssyfte som då skall vara tillfälligt.

I de fall man arbetar med höga trakter, långa tår eller liknande för att ändra hästens steg, för att den skall passa i ens ridning bättre, tycker jag att man skall ta en funderare på om vi kan utnyttja hästen så? Att kanske ge den skador på senor och muskulatur bara för att den skall passa i vår ridning bättre. Enligt mig är detta inte okej. Vi måste på alla sätt göra det bästa för hästen om det överhuvudtaget skall vara försvarbart att vi rider på den. Om vi gör dem sjuka, förkortar dess livstid och gör att de inte trivs, hur bedömer man ridning då i etiskt perspektiv? Hästen skall helst må bäst i vår vård, om det skall vara okej att använda den. Tycker jag själv.

Hovarna slits inte för mycket, de skyddar sig själva om det skulle vara risk för det, genom kraftig tillväxt av sula tex. I början slits mycket hovvägg kanske bort, för att denna är skör pga tidigare skoning.

Har tidigare gett en länk till en dressyrtjej på FEI nivå, i denna diskussion. Jag själv hade nog klarat att rida gångartsprogram, om jag varit intresserad av det. jag rider dock AR, men skall försöka ge mig ut på tävlingsbanorna lite i år. Vi får se hur det går.

Ser du inte att strålen är överbelastad. den har en konstant ihoptryckt elastisk puta. Tro fasen att hovarna alltid är varma:crazy:

Hovväggen ska belastas i första hand. den är till för stt skydda hovens mjukdelar.
Tycker att strålen ser helt misshandlad ut.
min ena häst har enorma strålar på enorma hovar:D

Säger det igen :smirk:hästens egen vikt gör att hovväggen utvigas o strålen får kontakt- förstår du nu? Om den nu inte har en väldigt hög hov- som den blir om man väljer att verka/ sko den sällan:devil:
När tån är tillräckligt kort kommer de inte slita mer.
Nää just det. för då är slitmaterialet slut o levande vävnad finns kvar- hästen blir öm om man fortsätter att utsätta den för slitage. Det är därför som man har konstruerat boots- som vildhästar har varje vecka;)

Senast ändrad:

Om alla hästar släpptes fria skulle hovarna se ut på det sättet, säger du. Så är det säkert- men nu är inte alla hästar fria vildhästar. De är upsptallade, rids och tränas på varierande udnerlag, tävlas, osv. Då kanske hovarna måste anpassas efter det? Eller ska ridningen anpassas efter vildhästhoven?

Sen får vi ju faktiskt inte glömma bort att vi behåller hästar som aldrig skulle klarat sig i det vilda som ridhästar. Hästar med felaktiga benställningar som ger felbelastade hovar tex. När vi nu besitter kunskapen (ja, i bästa fall nu då) så kan en sådan häst fungera ypperligt som ridhäst med rätt verkning/skoning.

Men om hästne sliter väldigt mycket, så tror jag knappast att hoven hinner växa tillräckligt mycket för att hästen aldrig ska bli öm.

Om t.ex islandshästar hade visat en bättre gång och mått bättre barfota, så undrar jag varför man inte ser en massa barfotahästar på elit-tävlingar?

Varför jag frågar så mycket, och inte riktigt kan ta åt mig av vissa kommentarer, är för att alla mina hästar alltid varit skodda och aldrig varit halta. Aldrig mått dåligt. Levt länge.
Kan därför verkligen inte se att traditionellt hovslageri förkortat livslängder elelr gett påfrestningar på senor, osv. Däremot har hästarna gått att använda på alla udnerlag, utan problem, utan att ömma, och de har kunnat prestera max på tävling.
Kanske hade det gått barfota, men jag är tveksam. Därför frågar jag.

Ta t e x travhästar. De tränas med skor o en del går barfota på löp o då presterar i många fall bättre. för en del kan det loppet räcka för att ge ömma fötter o om de har slitits så mkt att det t o m blöder- utdelas böter.
De flesta skos sen igen omgående.

Hade tänkt ta det som exempel men har inte sett några travhästfötter själv- bara hört talas om hur de ser ut efter ett barfotalopp och det är INTE så kul alltid.

Att de går bättre barfota har väl att göra med att de ska ha så lite vikt som möjligt på fossingarna?
Genom att sätta en sko på fördröjer man ju steget och får ett större, högre steg. Därav min undran om ifall min hästs gång hade hjälpts något av att vara barfota- när jag istället brukar slänga på MER vikt fram på tävlingar....

Vissa hästar klarar att gå barfota.
Vissa gör det INTE.
Inte ens för att deras ägare har kommit på att det är koolt med NH eller western eller läst hästfoc*s eller vad än det må vara som fått dem att inse vilket "hemskt djurplågeri" det är att sko sina hästar!

*kl*

På gården har vi en häst som är verkad i barfotans andetag. O den hästen stapplar fram när det är hårt underlag. Hon kommer knappt ut i hagen o hon kommer i hagen inte fram till lunchmaten. De har t om byggt en ny ingång till hagen för just den hästen eftesom hon har så ont i fötterna.

Allt pga att ägarna har gått en kurs...för x antal år sedan.

Strålen skall för övrigt vara i kontakt med marken så som bilderna visar. Strålen är flexibel och den måste vara i kontakt med marken för att den hovmekanismen skall fungera optimalt och elastiska putan skall tryckas ihop. Visst hovväggen sviktar - och det är bl.a. en följd av att strålen trycker på elastiska putan som i sin tur trycks utåt så att hovväggen utvidgas. Detta är inget fel, utan det är så det skall fungera. Jag skulle inte påstå att strålarna ser för verkade ut, de ser väldigt orörda ut tycker jag?

Det enda "fel" jag kan hitta på dessa hovar är att det möjligen skulle kunna gå att ta in tån lite. Mustang-runda lite fram, som vi AANHCPare säger. Men blir tån allt för lång kommer hästen ändå att slita ner den själv, eller bryta av. Det är ju fördelen med barfota, att hästen kan slita ner sina hovar själv så som de behöver. När tån är tillräckligt kort kommer de inte slita mer.

Du avslutar med meningen: När tån är tillräckligt kort kommer de inte slita mer.

Gäller detta även hästar som ofta står och skrapar med framhovarna eller slutar dom med att stå och skrapa för att det börjar ömma i tådelen??

Du skriver lite högre upp:Strålen är flexibel och den måste vara i kontakt med marken för att den hovmekanismen skall fungera optimalt och elastiska putan skall tryckas ihop. Visst hovväggen sviktar - och det är bl.a. en följd av att strålen trycker på elastiska putan som i sin tur trycks utåt så att hovväggen utvidgas. Detta är inget fel, utan det är så det skall fungera.

Om jag tolkar dig rätt här så är just strålens possition mot underlaget det avgörande för en optimal hovmekanism. Har jag uppfattat dig korrekt??

Kan du även på en "höft" tala om hur många kg en hov utsätts för i belastningsfasen och varifrån den motkraften den utsätts för uppkommer och expanderar hoven i kronranden oxå??

*kl*

På gården har vi en häst som är verkad i barfotans andetag. O den hästen stapplar fram när det är hårt underlag. Hon kommer knappt ut i hagen o hon kommer i hagen inte fram till lunchmaten. De har t om byggt en ny ingång till hagen för just den hästen eftesom hon har så ont i fötterna.

Allt pga att ägarna har gått en kurs...för x antal år sedan.

Då tycker jag att det är din skyldighet för djurets välbefinnande att omgående göra en anonym anmälan till kommunens djur skyddsinspektör så åker dom ut med expertis och gör en opartisk bedömning. Det är vår skyldighet när vi anser att en häst drabbas av onödigt lidande att anmäla, sedan får dom ta över och sköta sitt yrkesutövande som vi skattebetalare betalar dom för att utföra.

Mer än så kan vi inte göra och deras bedömning behöver nödvändigtvis inte stämma överens med den enskildes bedömning.

Ta t e x travhästar. De tränas med skor o en del går barfota på löp o då presterar i många fall bättre. för en del kan det loppet räcka för att ge ömma fötter o om de har slitits så mkt att det t o m blöder- utdelas böter.

Fick liksom en fundering när jag läste ditt inlägg :D:D

Undrar hur en strasser-fot hade klarat sig på Romme under lunchtravet idag :angel:

För jag antar att saker som "grepp" och "brodd" inte finns i den världen?? Eller ? :confused:

AM

Ser du inte att strålen är överbelastad. den har en konstant ihoptryckt elastisk puta. Tro fasen att hovarna alltid är varma:crazy:

Hovväggen ska belastas i första hand. den är till för stt skydda hovens mjukdelar.
Tycker att strålen ser helt misshandlad ut.
min ena häst har enorma strålar på enorma hovar:D

Säger det igen :smirk:hästens egen vikt gör att hovväggen utvigas o strålen får kontakt- förstår du nu? Om den nu inte har en väldigt hög hov- som den blir om man väljer att verka/ sko den sällan:devil:
Nää just det. för då är slitmaterialet slut o levande vävnad finns kvar- hästen blir öm om man fortsätter att utsätta den för slitage. Det är därför som man har konstruerat boots- som vildhästar har varje vecka;)

Hoven skall alltid vara varm. Kall hov = dålig blodcirkulation. Den skall dock vara jämnvarm och inte skifta, och alla hovar skall vara lika varma. men varm skall den vara. Det vet duktiga hovslagare också, att helst vill man se svettmönster på stallgolvet efter att hästen haft sin hov där.

Jag förstår hur du tycker att hovmekanismen fungerar och jag håller inte med. Strålen skall vara i markkontakt, dock ej högre upp än hovväggen. Strålen skall antingen vara på samma nivå som hovväggen (som på bilderna) så att båda landar samtidigt, eller något lägre, alltså att hovväggen är något längre ner mot marken. Men strålen skall tryckas ihop när foten landar, inte bara nudda marken. Detta gör inte att strålen belastas, det är som du säger att hovväggen skall bära vikten, strålen trycks ihop, alltså flyttar sig = bär inte vikt.

Jag har aldrig upplevt det som ett stort problem att hoven slits för mycket. jag har inte hört någon barfotaryttare som haft problem med det. jag tycker mest att det är de med skodda hästar som har det som argument; att hoven slits för mycket barfota. Det är bara av dem jag hört det. Så jag tror aldrig de gett det en ärlig chans och väntat ut det, för hoven kommer att växa ikapp, innan hoven slits för mycket. Om ni bara visste hur snabbt en sula växer ut, det går på några dagar bara om det skulle behövas! Det är sånt man aldrig märker om man inte prövar ordentligt.

Sen får vi ju faktiskt inte glömma bort att vi behåller hästar som aldrig skulle klarat sig i det vilda som ridhästar. Hästar med felaktiga benställningar som ger felbelastade hovar tex. När vi nu besitter kunskapen (ja, i bästa fall nu då) så kan en sådan häst fungera ypperligt som ridhäst med rätt verkning/skoning.

Jo det är rätt. Sen kan man diskutera hur bra detta egentligen är. Det står i djurskyddslagstiftningen att man inte får avla på individer som nedärver sjuka avkommor. Är det inte fel att avla på djur som inte skulle ha en chans att klara sig utan människans hjälp, och sjukbeslag? kan man inte kalla det att vara sjuk? Visserligen en helt annan diskussion.

Jag tycker inte att travarnas barfotagång skall diskuteras här. travsporten är en helt annan värld som tillämpar helt andra tekniker vid skoning. Det kan heller inte räknas till den barfotaridning som vi vill förespråka, eftersom de tar av och på skor hela tiden. Klart att deras hovar pajar av det. Och det är inte konstigt om det inte fungerar då man inte satsar helhjärtat på barfotagången. Hovarna får aldrig en chans att anpassa sig till det ena eller det andra.

Jag har aldrig upplevt det som ett stort problem att hoven slits för mycket. jag har inte hört någon barfotaryttare som haft problem med det. jag tycker mest att det är de med skodda hästar som har det som argument; att hoven slits för mycket barfota. Det är bara av dem jag hört det. Så jag tror aldrig de gett det en ärlig chans och väntat ut det, för hoven kommer att växa ikapp, innan hoven slits för mycket. Om ni bara visste hur snabbt en sula växer ut, det går på några dagar bara om det skulle behövas! Det är sånt man aldrig märker om man inte prövar ordentligt.

Men det hade jag problem med med, nämligen på vår unghäst som då inte var skodd. Så nu till min fråga, hur skulle man ha arbetat denna häst som uppenbarligen slet hornet snabbare än det växte? Dessutom snett, han uppvisade klara symptom av att ömma. Vad hade du valt/gjort?

Då tycker jag att det är din skyldighet för djurets välbefinnande att omgående göra en anonym anmälan till kommunens djur skyddsinspektör så åker dom ut med expertis och gör en opartisk bedömning.

Jo, för så fungerar det ju... det är inte så att många inspektörer inte kan så mycket om hästar eller framför allt hovar, utan de mest har fördomar och bara läser de dåliga artiklarna om barfota och därmed tycker att allt med strasser är dåligt? Detsamma gäller de veterinärer som de ringer in för expertkommentarer..

Tills jag kommer ut och skall jobba, då j+vlar! :devil:

Fick liksom en fundering när jag läste ditt inlägg :D:D

Undrar hur en strasser-fot hade klarat sig på Romme under lunchtravet idag :angel:

För jag antar att saker som "grepp" och "brodd" inte finns i den världen?? Eller ? :confused:

AM

En barfotahäst har sugkoppar har jag fått lära mig.

Är det inte fel att avla på djur som inte skulle ha en chans att klara sig utan människans hjälp
Jo, det tycker jag förvisso, men a-föräldrar får ju ibland b- eller c-avkommor. Skall vi slakta dem omgående bara för att vi kanske måste korrigera deras hovar/benställningar eller annat, även om de kommer klara sig alldeles utmärkt med människans hjälp?

och sjukbeslag? kan man inte kalla det att vara sjuk
Jag har lite fysiologiska skavanker både här och där, och jag behöver också en del korrigeringar, men sjuk kan jag inte sträcka mig till att kalla det. Icke-perfekt möjligen.

Senast ändrad:

Men det hade jag problem med med, nämligen på vår unghäst som då inte var skodd. Så nu till min fråga, hur skulle man ha arbetat denna häst som uppenbarligen slet hornet snabbare än det växte? Dessutom snett, han uppvisade klara symptom av att ömma. Vad hade du valt/gjort?

Som tidigare kan jag på sånna här inlägg bara svara med allmänna tips, som ju inte är säkert att det hade fungerat på din häst som kanske hade andra problem...

Slita snett är vanligt, och det behöver inte vara en nackdel. Hästen har en naturlig överrullningspunkt som kanske i det här fallet inte ligger rakt fram. Man kan låta det vara eller verka ofta (varje vecka säkert) på bara det hörnet som hästen inte sliter ner. Detta kan hjälpa hoven att rulla över rakt och tillslut ändrar sig hoven så den också blir rak. Vissa hästar är ju dock sneda i hela benen och då blir hoven det med.

Jag vet inte vilket underlag denna häst gick på, men man kan kanske för en tid gå mindre på vägar som sliter mycket (asfalt eller grus) tills hoven stärkt sig mer. Men det bästa tips jag har är nog att ha boots. Det brukar bara vara på framfötterna man behöver det. Bootsen gör att hoven stärks, nästan lika bra som barfota, då hovmekanismen och blodcirkulationen fungerar hela tiden. När en starkare hov växt ner håller säkert hornet även utan boots. Det är vanligt på de hästar som rids mycket på grus och asfalt att de nästan alltid är slitna i tån, att de har slitit upp en naturlig så kallad tåvagga, alltså att den rundar sig uppåt framtill. Detta behöver inte vara dåligt, om inte hästen ömmar. jag har sett hästar som fått en väldigt tjock sula mitt fram för att kompensera slitningen, och därmed har de inte ömmat.

Men jag är inte utbildad verkare så det bästa är ju att få hjälp av en som är det. Detta är bara tips jag själv eller mina kompisar har fått.

Jo, det tycker jag förvisso, men a-föräldrar får ju ibland b- eller c-avkommor. Skall vi slakta dem omgående bara för att vi kanske måste korrigera deras hovar/benställningar eller annat, även om de kommer klara sig alldeles utmärkt med människans hjälp?

Jag har lite fysiologiska skavanker både här och där, och jag behöver också en del korrigeringar, men sjuk kan jag inte sträcka mig till att kalla det.

Självklart skall man inte slakta dem och det är väl bra att människan kan hjälpa dem. Som tidigare sagt kan ju dessa bli utmärkta ridhästar. men det är inte a-föräldrar vi snackar om heller. Man får se det i ett längre perspektiv. De flesta raser vi har idag är avlade långt från vildhästens utseende. De starka, små hästarna med få förslitningsskador är idag högbenta varelser som kan bli halta bara av att gå i hagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 079
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar