Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Har fortfarande några frågor till dig- hur skulle mina hästar och vår träning bli hjälpta av barfotagång?

Som jag förstått det har även du islandshäst, och du torde du vara insatt i vad en islandshäst på elitnivå måste kunna prestera. Anser du att det går precis lika bra med barfotagång, eller måste jag isf gör dessa "uppoffringar" som du pratar om? Skippa en tävlingssäsong? Hoppa över kvaltävlingar för att min häst ömmar i fötterna? Kommer hästen öht att kunna visa samma gång som den gjort innan, när den varit skodd och dessutom skodd med tyngre skor fram under tävlingssäsong?

Om svaret är nej, så är jag ganska säker på att jag och mina hästar fungerar bättre med skor. Som sagt har de ju aldrig varit varesig halta eller mått dåligt i fötterna (eller resten av kroppen för den delen), och har dessutom levt till att bli väldigt gamla, friska pensionärer.

Lena S svarade ganska bra på det här, men jag är intresserad av ditt svar?

Det kan gå precis lika bra utan skor som med, det beror på individen och hur klänslig den är. Att skippa en tävlingssäsong skulle jag dock se som normalt, om inte hästen är väldigt anpassningsbar. Men det är en väldigt liten uppoffring tycker jag. Jag är själv inte så intresserad av tävling då det mest är en sport för ryttare, men det är också en helt annan diskussion. Min häst var heller aldrig halt som skodd och fungerade bra som det. Men vem vet hur länge det hade fungerat. Om man ser till hovarna enbart så är de i mycket bättre kondition nu än då. Han har aldrig varit halt som barfota heller.

Hur din hästs steg kommer påverkas kan ju inte jag svara på. Men det finns ju alltid viktboots att använda, för ökat benlyft. Det är svårt för mig att avgöra hur din häst upplever övergången till barfota, kanske är hovarna inte så skadade så det går snabbt och lätt, eller så tar det lång tid för dem att tåla normal ridning. Jag vet heller inte hur du har din häst uppstallad.

Långt bak i denna diskussion har jag också sagt att det mycket väl finns hästar som är skodda under hela sitt liv och inte tar stor skada av det. Kanske är det så för dina och det är väl bara bra i så fall.

Tack för svaret!

Jag resonerar som så att det som fugnerar bra, är bra. Fungerar hästen skodd, så är det bra. Fungerar den bra barfota, så är det bra.

Det jag vänder mig emot är den ibland väldigt radikala "anti-sko" och "anti-hovis" mentaliteten jag träffat på, som att hästen absolut inte kan fungera och må bra utan att vara barfotaverkad.

Hårdhänt, med vissa ifrågasatta mål som tante strasser anser självklara sedan tusen år.
Tante strasser är visserligen veterinär o vet med dr men har inte publicerat en vetenskaplig rad om häst.
PL

Visst var det Strasser som var expert på Leverflundran (lilla?) ? :D

/Maria

*kl*

Det är synd att det verkar vara såpass få hovslagare som accepterar (eller är "öppna för"?) barfotametoderna, och tvärtom - åtminstone som det brukar låta i de här trådarna :p
För mig som privatperson och icke-hovexpert (men mycket nyfiken av mig) vore det mycket intressant att få en objektiv men informativ bild/syn på hovslagares barfotaverkning jämfört med de två vanligaste barfotametoderna, för- och nackdelar och saker att tänka på.

Jag själv är liite för icke-tålmodig av mig och kinkig med att hästarna ska kunna hålla igång för att kunna plocka av skorna på en häst med så kallade "sjuka hovar" och vänta ut att verkning och tid ska få dom bra. Har kanske haft lite för dåliga erfarenheter av det också med en häst som blev riktigt halt så snart den tappat en sko (ja, "sjuka" hovar...) och en annan som var plattfot och förmodligen pga miss i verkningen (eller inte hänsyn till att jag inte vill ställa av en häst helt för att anpassa efter hästen?) blev riktigt stel i bakkärran - tråkigt eftersom den fått så mycket behandling för att bli av med just stelhet.
Men den ena av dessa hästar hade sedan en ägare som var villig att ta tiden och göra anpassningar efter hästen. Det tog verkligen tid och den var ofta beroende av boots. Kanske förlängdes tiden också av att man *måste* ha skor på vintern häromkring (Norrland). Numera tar den visserligen försiktiga steg och föredrar vissa underlag framför alla, menhar aldrig upplevt att den känt sig besvärad eller varit öm oavsett vilket underlag den går på. De försiktiga stegen har den alltid tagit, de 7-8 år jag varit i kontakt med hästen iaf, känslig och försiktig individ. Även fungerade den otroligt nog hyfsat bra barfota även de dagar det hunnit bli is för vintern innan hästarna skoddes med brodd. Är bara skodd fram med brodd och halkar inte omkring en massa bak tack vare just denna försiktighet (min poäng är alltså att jag ser försiktigheten som sund och en del av mentaliteten snarare än att det har med skor/inte skor att göra, i terrängen är den GULD eftersom den går så sakta i taskig terräng att den alltid hinner rädda situationen innan den snubblar).

Den andra kusen har förmodligen varit barfota mycket i sitt liv. Enligt förra ägarna i princip hela sitt liv, men jag har lite svårt att tro på det för en travare som bott i Norrland hela livet (såvitt jag vet) - hur sjutton travtränar man i högt tempo på is utan brodd? :confused:
Tycker iaf den är mycket bra exempel på häst som aldrig verkar ha fått sjuka hovar utan klarar sig bra barfota utan "sjukverkning" även nu vid 16 års ålder. Första veckan efter att den skoddes av vinterskorna så snubblade den nån gång på gruset (gissar på att det kändes ovant) sen dess har jag aldrig märkt något obehag. Den klarar sig tyvärr inte lika bra på vintern pga att den inte är lika försiktig av sig och lite väl pigg för att ha koll på fötterna.

På en häst med "friska hovar" - skulle verkningen ändå se annorlunda ut med vanlig hovslagarbarfotaverkning jämfört med barfotaverkningarna? Skulle vara intressant att veta.

Vad är er defenition på "frisk hov"? Räcker det med att hästen aldrig visar hovrelaterat obehag av att gå på olika underlag, jobbas på olika sätt under ryttare osv, eller måste det även se ut på ett visst sätt?

Själv tycker jag att det bara är att inse - det finns för- och nackdelar både med skodd och oskodd häst, broddad och obroddad häst, boots/inte boots osv. Att det alltid är ens egna förutsättningar som avgör vilka alternativ man har och vilka krav och ambitioner man har, villighet att anpassa sig eller inte.
ET´n t ex ser en klar nackdel i förslitning i lederna (obs! bara en slutsats baserad på hans egna erfarenheter och kunskap om det fysiska, ingen vetenskap såvitt jag vet ) av en häst med skor + brodd, med motiveringen att hästarna ska kunna vrida sina bakben lite i steget, brodden hindrar det. En annan nackdel - skaderisken vid sparkbenägna hästar. Fördelarna med brodd känns rätt uppenbara. Utifrån sina möjligheter tar man därefter ett beslut, alla har inte något val. Att jag tar upp brodd är just FÖR ATT det inte är en del av diskussionen och därmed hyfsat neutralt, dessutom är jag inte kunnig nog att hamna i en sådan diskussion med barfota resp. skor.

Själv ser jag det som optimalt om man kan ha hästarna barfota. På grund av den förbättrade blodcirkulationen bl a. Därav att jag är intresserad av barfotaverkning. Betyder det att man måste vara anti skor och vanliga hovslagare? Har f ö en vanlig hovslagare som verkar mina hästar :angel:

Fattar inte vad du argumenterar mot. Jag har provat den traditionella fångbehandlingen. länge.....år.....Ja visst. är det mitt fel att han fick fång....Men jag gjorde så gott jag kunde som jag trodde var rätt då. enligt traditionell vet. medicin

Nu vet jag bättre, har läst , utbildat mig och fattat hur hov och mekaniken fungerar. men att argumentera här är inte någon ide.
Jag vet att mina hästar mår bra och skulle aldrig utsätta dom för något som inte är bra för dom.

Jag skulle vilja vet vad du provade innan mer exakt.

"Jag vet att mina hästar mår bra och skulle aldrig utsätta dom för något som inte är bra för dom."

Änså utsätter du din fånghäst för för snabba foderbyten och frostgräs (frostgräs är livsfarligt för en fångis) så han blir stel??? :confused:

/Maria

Ja du har uppfattat mig korrekt.

Varför JAG skall utbilda dig i hästens och hovens anatomi är en sak jag undrar över. Du kan behöva läsa på lite hemma också. Men en hov kan absorbera stötar över ett ton. Det är främst hovväggen som står för absorbtionen av stötarna, under förutsättning att den kan utvidga sig. Vilket den inte kan till fullo när skon sitter fastspikad på den och begränsar dess rörlighet.

Då utgår vi i från en barfotahov som utsätts för en belastning på över ett ton för det är den verkliga belastningen hoven utsätts för i full belastningsfas. Du nämner "kan" jag förtydligar att så är fakta.

Jag ställer fortfarande samma fråga med risk för att uppfattas tjatig och jag kommer tjata vidare tills du ger ett svar.

Kan du även tala om varifrån den motkraften hoven utsätts för uppkommer och expanderar hoven i kronranden oxå??

Jag förtydligar, kommer motkraften och expanderingen i hoven upp genom hoven eller genom benet och hästens belastning ner i hoven???

Nedre benets leder, ben,funktion och fysiologi måste väl endå tillhöra en av dina bättre kunskaper utifrån detta citat av dig.

Citat: Jag tycker att min kunskap om hästens anatomi är ganska bra faktiskt, med tanke på att jag läst både hästens anatomi, fysiologi, humanfysiologi och djurskydd på högskolan, en hel del fysik på gymnasiet och därtill en fruktansvärt massa puplikationer om hästhovar.

Jag tror det är många här som gärna vill ta del av din kunskap och själva förstå hur enkel hästens belstningsförhållanden är och hur liten betydels själva strålens inverkan i verkligheten är utifrån den motkraft som uppstår i belstningen och som helt styrs av fysiologiska grundlagar.

*kl*
För mig som privatperson och icke-hovexpert (men mycket nyfiken av mig) vore det mycket intressant att få en objektiv men informativ bild/syn på hovslagares barfotaverkning jämfört med de två vanligaste barfotametoderna, för- och nackdelar och saker att tänka på.

På en häst med "friska hovar" - skulle verkningen ändå se annorlunda ut med vanlig hovslagarbarfotaverkning jämfört med barfotaverkningarna? Skulle vara intressant att veta.

Varsegod här kommer länken till Fysiologisk Verkning.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=841278

Varsegod här kommer länken till Fysiologisk Verkning.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=841278

Tack för länk! (Har redan läst lite i den tråden.)
Tyvärr, och jag säger tyvärr, så vet jag inte huruvida man kan lita på förmågan att vara objektiv i det här fallet och insatt i de andra metoderna utan att rata för tidigt.

För att ta ett exempel: själv är jag skeptisk mot filosofin att verka utifrån hästens exteriör (om man inte med exteriör menar hovben och dylikt), eftersom exteriören till viss del är föränderlig. Om man med "verka utifrån hästens exteriör" menar att man kompenserar exteriören med hjälp av verkningen. Eftersom hästarna i regel har en anledning till att stå som de står. Om man misstänker eventuella spänningar/låsningar/snedheter (som trots allt många hästar har) så känns det mer naturligt att först försöka rätta till grundfelet och därefter pussla till hovarna så de inte motverkar hästens "nya" rörelser. Likaså att man kollar upp käkled i samband med eller före att man raspar tänderna på hästen. Nu skor/verkar man visserligen betydligt oftare än man raspar tänderna, men själva poängen att man inte försöker kompensera brister med själva verkningen.
Du får gärna förklara hur du ser på den biten, för jag har nog inte greppat detta med fysiologisk verkning.

Kan du förklara vart fokuset skiljer mellan de olika verkningsfilosofierna (bara lite kortfattat) UTAN att lägga in värderingar? Då skulle jag bli tacksam och imponerad! ;)

Du får gärna förklara hur du ser på den biten, för jag har nog inte greppat detta med fysiologisk verkning.

Fysiologisk verkning eller balanserad skoning innebär att man ser till hela hästens exteriör. Upptecker man en avvikelser som uppenbarligen härleder till en överbelastning i en kroppsdel p.g.a. en avlastning i en annan kroppsdel så har man naturligt vis ett trauma som måste utredas och behandlas. Spänningar/låsningar/snedheter avslöjar hästen väldigt tydligt i samaband med verkning/skoning genom sitt kroppsspråk och naturligtvis måste man då förmedla detta till ägaren för en grundligare kontroll av antingen chiropraktor,Veterinär eller hästtandläkare. Kontroll av ryttaren är heller inget man bör glömma. Massörer anser jag personligen inte kunna tillföra den enskilda individen mer än tillfällig avslappning och ökad cirkulation då deras arbete endast kan påverka det secundära och aldrig det primära grundfelet.

Att verka/sko en häst i fysiologisk balans för att vid nytt besök återkommande finna den i fysiologisk obalans tyder enbart på en skada i en annan kroppsdel (ofta högt upp bak) som ingen verkare i världen kan kompencera i själva hovvården.

Det är för dagen mkt mer vanligt och borde i alla lägen vara självklart med ett större samarbete mellan hovisar/Veterinärer/Chiropraktorer/Tandläkare och Tränare.

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

Håller med om det du skrivit.
Följdfråga; du verkar alltså enligt samma modell och hoppas på att hästägaren tar sitt förnuft tillfånga/hästen i övrigt går att "rätta till"? Har jag förstått det rätt då?

I de databaser jag pratar om finns bara vetenskapliga artiklar publicerade i vetenskapliga tidningar. ingen anmälningsstatistik eller fallbeskrivningar finns där..

Du vet att beroende på hur man lägger upp en forskning kan man få olika resultat? Därför bör man inte bara ta del av resultatet utan av HUR studien är gjord. :angel:

Bara för att någon kommit fram till något så är det inte automatiskt sant.

Det gäller att vara källkritisk. En av dom absolut viktigaste sakerna vi får lära oss på veterinärutbildningen...

/Maria

Han har aldrig varit halt som barfota heller.

Men du själv skrev att din häst tog mycket kortare steg.
Jag har sett rätt många barfotahästar som tar så korta steg med alla fyra att det därför inte "syns" att de är halta i den bemärkelsen att det är ett ben som tar kortare steglängd.

Du har för mig förklarat att hästar får bättre gång med skor för att skon i sig , tyngden, gjorde gången bättre.

Jag hävdar att du har fel.Jag hävdar att, om de får bättre gång, får de det för att de slipper vara rädda för att få ont i hoven när de sätter ner den utan sko.

Kanske att låta hästen vila, trots att man är mitt i en träningsperiod.

Ja, jag håller med! Ställ av hästen bara, mycket bättre än att slå på idiotiska hästskor om hästen får ont i fötterna av att gå barfota. För det viktigaste är väl ändå att hästen är lyckligt barfota, inte att den går att använda!:rofl::rofl::rofl:

Ja du har uppfattat mig korrekt.

Varför JAG skall utbilda dig i hästens och hovens anatomi är en sak jag undrar över. Du kan behöva läsa på lite hemma också. Men en hov kan absorbera stötar över ett ton. Det är främst hovväggen som står för absorbtionen av stötarna, under förutsättning att den kan utvidga sig. Vilket den inte kan till fullo när skon sitter fastspikad på den och begränsar dess rörlighet.

Det är därför man slår i söm i framkant och ofta hoppar över de sista hålen på skons sidor

kl

En tanke bara...

Tänk om det hade varit tvärtom??
Tänk om det vanliga hade varit att ha sina hästar barfota, och se´n hade det plötsligt blivit modernt att sko sina hästar.
Tänk om dessa hästar hade tagit lååång tid på sig att vänja sig med att ha skor på fötterna, tänk om de varit så ömfotade att de inte ville gå på grus, tänk om de var tvugna att vila i perioder för att de hade så ont i fötterna.

Hade inte detta då kallats djurplågeri??

Men nu är det ju inte så, utan min beskrivning stämmer bättre på situationen för en häst som plötsligt blir AV med sina skor.
Och att ha en häst barfota är ju bara naturligt, det kan väl aldrig kallas djurplågeri...?

Och att ha en häst barfota är ju bara naturligt, det kan väl aldrig kallas djurplågeri...?

Jo, om hästen tillåts gå och ömma under längre tid eller om verkningen utförs på så fel sätt att hästen lider av det. Lika mycket som en felaktig skoning kan vara plågeri.

Att en häst som är skodd ska klara av att vara barfota utan att ömma=friska hovar har någon skrivit om tidigare. Att då spika på skor på en häst med felverkade/sjuka hovar är som att få en alvedon, smärtan förvinner, men problemet kvarstår, och hästen fortsätts rida med sina hovar som egentligen inte klarar den hårda ridträningen. Detta ger problem med leder etc när inte hovarna fungerar som de ska och inte är friska. Har diskuterat detta både med min SHPare och dipl. hästmassör. Jag har själv en häst med sjuka hovar som är mkt trång p.g.a. att ha skotts med höga trakter. Han har haft problem med röta i hovväggen och svamp, samt trånga hovar med långa tår. Jag var tyvärr tvungen att ställa av honom ett tag då han markerade vid ridning. Att sko honom då var inget alternativ då han hade hovröta i hovväggen samt svamp som måste desificeras 2ggr/dagligen. (Hovväggen hade kapslats in med en sko på) Sedan när det blev skare i backen fick han inflammation i hovvarna p.g.a att hovarna inte klarade den hårda marken och ökade hovmekanismen. Han gick som en fånghäst. Jag ville inte sätta på skor när en inflammation pågick utan väntade två veckor på den inplanerade hovistiden. Då fick han skor fram. Sedan dess har det varit plusgrader, så tills nu har skorna ej gjort varken till eller från. Tanken är att jag ska börja rida honom, ha honom skodd 8 veckor över värsta kalla vintern (om vi får någon...:angel:) och sedan strasserverka honom igen när man kan vara säker på att det är mjukt i backen. Jag kommer i princip endast skrittrida honom nu då jag vet att hans hovar inte klarar hårdare ridning, även om han nu är oöm och enligt många "brukbar", samt uppkollad av dipl. massör och utan större muskelproblem... Visserligen skulle jag gärna ut i skogen och och trava och galoppera, rida lektion osv men efter erfarenheten av en skadad häst här hemma så får jag faktiskt hålla mig, för en friskare häst som håller mer i slutändan!

Det är det här som är största skillnaden mellan barfota vs Skofolket...

Har som sagt haft mina hästar strasserverkade i 4 år. Har under hela tiden haft en certifierad Strasser SHP are hos mig ca var 5e vecka. Därimellan tar jag själv, har lärt mig Hur MINA hovar funerar, därför kan jag snabbt korrigera, vet vad jag skall göra. detta gör att jag har kontroll på hoven hela tiden. Plus att jag har en utblidad som kan och ingriper om det tillstöter något. Dom i min omgivning gör på samma sätt.

OM jag skulle kritisera Strasser så är det för att det är en väldigt krävande metod. Rekomenderar den inte om man inte är medveten om att det krävs mycket av en själv, att verka och söka mycket kunskap. Hela konseptet är ju ganska mycket omställningar för många och svårt att lösa. Jag TROR att det är därför som det dyker upp så många skräckbilder av sk Strasserhästar.

Men vad man blir lessan av och där man ger upp är att man inte vill ta till sig att metoden är bra när den tillämpas på rätt sätt.
Har aldrig haft så fina hovar som nu. har haft skoddda hästar i 20 år...

på frågor omstrålben kan säkert en utbildad SHP are komma med bra sätt men att kräva att man skall kunna svara å sånna frågor här. jag anlitar en utbildad person för det. Lika som i hovslagar branchen.

Nu hänger jag inte med. Hur kommer det sig att en metod som säger sig vara det mest naturliga även är den som kräver mkt tid och 'lite korrigeringar' nu och då? Förklara gärna varför dessa återkommande korrigeringar behövs efter 4 års verkning. Hur lång tid ska det egentligen ta innan hoven är helt naturlig och inte längre behöver korrigeras med korta intervaller....

För mig är naturligt något som 'bara är' och kvarstår så utan att behöva påverkas utifrån.
Jag anser att om hoven uppenbarligen vill ta vägen någonstans så är verkningen inte naturlig eftersom hoven anser sig behöva kompensera åt något håll som ni inte anser vara korrekt:angel:

Vet inte om det är ide att svara. tidigare inlägg har möts med att jag ljuger och vansköter mina hästar.
Försöker samla ihop lite inläggsfrågor här. trodde en liten stund att det fanna ett litet uns intresse av att titta på vad det är som gör att jag är nöjd. Att min häst är så bra som han är idag? Jag kräver inte att man skall köpa det men, men varför skall jag ljuga. om bilder, verknings tider, tidigare skötsel? ..... Varför inte fråga mig vilken bild vi pratar om...?
Jag vet inte om jag uttrycker med dåligt? För mig har inte metoden varit självklar och alenagörande. Jag har ifråga satt mycket under åren. det finns baksidor. Har nämt i en annan tråd att t ex bärrandsröta, separationer har för mig varit mycket vanligate nu. Har haft fång på lillponnyn trots verkningarna.(lindrig) Hoven är defenitivt känsligare för förändringar nu. Det har fungerat olika bra på olika hästar. hade en skodd i somras när hon var hos en foder värd. Hon behövde rida henne på grusvägar, det gick bra , hovarna var fina när hon kom hem. Det tycks tro att man sover med "Ett sunt häst liv" under huvudkudden . Jag har haft mycket hjälp av SHP are och till stora delar av strasserkonceptet. Men jag är inte religös av det..!? Jag försöker sträva efter att hästaran har ettt så sunt liv som går, utifrån min önskan om funktion. Hade jag inte viljat använda dom för ridning så hade de kanske mått ännu bättre. men då hade de inte bott hos mig.

I den situationen som jag befann mig i så fanns det inga hovslagare som ens pratade om fysiologisk verkning.
Lösningen var då att spara trakterna höga, korta tån för att avlasta det roterade hovbenet. Med resultat av att hoven blev brant.
man försökte lägga på sjukbeslag, ibland att han skulle gå barfota för att stärka hoven men den sprack ju sönder hela tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 079
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar