Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Den starkaste och bäst anpassade får föra sina gener vidare. Detta är inte något som sker under ett endaste hästliv...

/Hanna, en av dessa okunniga djurskyddsinspektörer. Full av fördomar är jag också.:smirk:

Nej, och speciellt inte eftersom vi människor genom våran avel har satt det naturliga urvalet ur spel. De hingstar och ston som vi använder är inte ur överlevnadssynpunkt de starkaste individerna.

Det här är i mina ögon ett onödigt inlägg i en tråd som är över 300 inlägg lång, jag har påpekat det tidigare och får tydligen göra det igen. Det går faktiskt att diskutera utan ironiska inlägg.

Boj/moderator

Förlåt då, ironi va det verkligen inte menat som utan snarare komik,, Clown ska jag tydligen aldrig bli.

Det jag reagerade på va ett onödigt påpekande.

Ledsen nu,,, :cry:

har faktist funderat på guldfiskar många gånger, men att ha dem ute var ju en ny ide!:)

Dessutom var det någon i tråden som använde som argument, för hovarna och hästens anpassningsförmåga, att hovarna på vildhästar som levde i bergen blev små och hårda, medan de hos hästarna som levde på stäppen såg annorlunda ut. Detta var alltså anpassning. Visst, det är anpassning - men under mångamånga hästlivstider. Evolution! Den starkaste och bäst anpassade får föra sina gener vidare. Detta är inte något som sker under ett endaste hästliv...

/Hanna, en av dessa okunniga djurskyddsinspektörer. Full av fördomar är jag också.:smirk:

Om vi tar detta med anpassning och miljö så är det som du säger att hoven är anpassningsbar. En häst som lever i torr,stenig,hård miljö får hårda små hovar medans en häst som lever i en mer mjuk,blöt miljö får en större mera mjuk hov.

Alla har vi väl här i Sverige sett hur hoven ändrar sig beroende på årstid och nederbörd. Här på bukefalos skriker man om hjälp utifrån torra spruckna hovar under den långa torra årstiden. Under den tiden med hög långvarig nederbörd så ber man om hjälp med hur man ska göra med mjuka hovar.

Kort sagt, den yttre hornkappseln är mkt känslig för miljöförändringar och ändrar hela tiden sin struktur och elastisitet beroende på miljön.

Vägghornet ändrar oxå sin struktur beroende på hur den belastas och den mest utflutna sidan får då naturligt det största motståndet i själva överrullnings fasen. Ingen vildhäst lider av detta då dom endast behöver ta upp sitt eget exteriöra belastningförhållande och när den utflutna sidan flutit ut så mkt att vägghornets kappilärer inte klarar av belastningen bryts helt enkelt den delen av vägghornet av och belastningen åter går mer centrerat i själva hoven.

Den avgörande leden för fysiologisk balans i hoven är just själva hovleden, därför gäller det att symetrisk bearbeta det yttre vägghornet i balans med helst samma avstånd till lammellederhuden/vita linjen runt hela hoven för en fri optimal överrullning så centrerat över själva hovleden som möjligt.

En utfluten hovsida/del tyder på obalans och överbelastning.

OK det här har varit bra och jobbigt, har fått tänka till ordentligt. ser nu att jag har ställt om mycket. helheten. men den räcker inte alltid. Ponnyn är överviktig så han får fång i alla fall.... men jag tror att han klade det bättre utan men, med den hästhållning verkning jag har idag.
Igen, hade det funnits en hovslagare som hade öppnat ögonen på mig på samma sätt som min SHP are gjorde så kanske, ingen vet hur det varit i dag.

Jag är ledsen men jag fattar inte hälften av vad du skriver.

Menar du att du har en överviktig ponny med upprepade fånganfall som du inte gör något åt? :crazy:

Så därför måste jag därför dra en ytterligare slutsats, nämligen den att resultatet förmodligen hade blivit detsamma oavsett om hästen skoddes av eller skoddes på om intervallerna hade varit tätare.

Man kan också se antydningar i många inlägg att foder och förhållningssätt har ändrats, även det bidrar till sunda hovar.

Så min summering blir alltså, tätare intervaller och ändrade fodring och installningsrutiner ger sundare hovar och jag kan inte se att ett specifikt verkningssätt som sådan skulle vara det revolutionerande i dessa fall.

= Mer engagemang från hästägaren, vilket säkert kommer från en verkare (eller hovslagare om det hade varit så) som försöker ge hästägaren kunskap om just dennes hästars hovar och känna sig delaktig, få lite bättre helhetsbild själv. De hovslagare som också gör så är det bara att lyfta på hatten för, tyvärr finns det ju dom man nästan får DRA ur information eller när man väl får svar så är det för kortfattat/allmänt/opedagogiskt för att det ska leda till att man som hästägare blir mer insatt.

En skillnad dock i det du skriver är att man inte kan eller bör sko hur ofta som helst, där tror jag barfota kan vara en fördel. Man kan raspa till lite/verka rätt ofta beroende på hur snabbt hästens hov växer, att sko om en gång i veckan skulle nog inte vara så snällt för hovarna med tanke på sömmar som måste få fäste.?

Nu kanske det här låter lite enkelspårigt men ja, jag anser att det finns fall där det bästa resultatet skulle kunna åstakommas av att ha hästen barfota med bra verkning och mycket engagemang/underhåll. Sen finns det fall där man inte BÖR ha hästen barfota om det gått för långt. Mycket beroende på omständigheter.

Kom gärna med argument till det här också, intressant diskussion! :)

detta var svar till "Axel". Att få all kritik här har varit jobbigt och samtidigt har det tvingat mig att tänka till. igen. Jag hävdar inte att allt löser sig bara man verkar strasser.
ponnyn har haft ett lindrigt fånganfall i somras. trots att jag verkligen försöker hålla hullet och hitta bra bete, detta var ett nytt lånat som "såg" jättefint ut för dom. men tyvärr det var inte bra...Mina beteshagar här hemma är som sagt för kraftiga .därför försökte jag byta...
hur många här som svarar har fjord och b-ponny typ korsning som kan hålla ett bra hull på dom? Hur gör ni?!

det som jag vill ta upp igen är att fjordisen med tidigare fången har fått en balas nu i mag o tarmar. och KAN äta gräs i rimlig mängd, vilket han inte kunde alls när allt var ur balans. Nu är han otroligt nog inte överviktig. Utan jättefin. han gick i den lånade hagen och mådde prima.

Men en fet fångbenägen häst ska inte gå på gräs alls:angel:

munkorg eller redan uppbetat "bete" brukar vara lagom.

På vintern skulle jag hellre fodra med halm. en ponny behöver inte många kg torrsubstans/ dag.
On den väger 3-400kg kan man spä ut ett energirikt hö med halm .4 kg totalt.

var glad att den är lättfödd= billig i drift;)

KL

Sedan var det ngn som sa att hovar alltid ska vara varma?
Menas efter ansträngning eller jämt??

Min erfarenhet är att det alltid är en dålig hov som är varm.
Då hästarna är helt fina i hovar och kropp är hovarna svala och sköna på morgonen och kanske en aningens mer ljumma efter rejäl träning. Men upplever jag dem varma då jag tar på dem är det alltid något fel.

Det är sant som du säger att om hoven vanligtvis är kall och sedan blir varm, så är det något fel. men hoven skall alltid vara varm, jämnt varm under hela tiden oavsett aktivitet.

Det du beskriver är ett ganska bra exempel på varför en kall hov är en med dålig cirkulation. Svala på morgonen då de stått inne och cirkulationen är urkass, då hästen inte rört sig på länge och hjärtat kämpar för sitt liv. Någon sa tidigare att hästen har 5 hjärtan. Hästen är beroende av rörelse för att blodet, genom hovmekanismen, skall orka pumpas runt i kroppen.

Sedan sa du att de är lite ljumma efter ridning, vilket bara visar att blodcirkulationen kommit igång bättre. Lite av hovmekanismen fungerar ju även med skor.

Plötsligt varm är alltså fel. Men en frisk hov är jämnt varm hela tiden och lämnar svettmärken på golvet. Duktiga veterinärer och hovslagare kan detta. jag har dock stött på motsatsen också...

En islänning som rör sig optimalt kan nog vara barfota, men oftast balanserar man väl till ett tråkigt steg för att få fram energiska lyft?
Hästar med kort/flackt steg -tunga framskor för att få upp och ut steget.

Ja det här är en av de saker jag är emot. Det är bara ryttaren som vinner på att göra detta. En utseendemässig fråga. Hästen vinner inget på det, snarare förlorar då ökad tyngd ger ökad förslitning.

Det är ingenting att skratta åt. Det finns en användare här som ska utbilda sig till djurskyddsinspektör som bestämt hävdar att så är fallet.

Är inte meningen att djurskyddsinspektörerna i sitt utövande ska följa Svensk lagstiftning utifrån djurskyddslagen??

Det ena utesluter inte det andra.

Fast vissa hovslagare skor så att strålen ändå kommer i kontakt med underlaget. Och sen är inte alla skor i järn, aluminium är en metall som kommer mer o mer, och den är betydligt mer flexibel än järn.

Hur stor andel av hovmekanismen som bibehålls med skoning måste kunna variera väldigt mycket, tex på typ av skoning. Exempelvis ger skor med tåkappa hoven mycket mer spelrum än vad en sko med sidokappor gör.

Ja det du säger är säkert sant, att det varierar. Och det är bra att vissa hovslagare sparar strålen, det gör säkert stor skillnad. Men en gång såg jag en häst som skulle tas av skorna och gå barfota under fölningsperioden. Då verkade inte hovlagaren bort denna stråle, som då var betydligt högre än hovväggen, vilket orsakade att hästen gick och bar hela sin vikt på strålen. Fruktansvärt smärtsamt och jag var tvungen att säga till ägaren, för hästen vägrade gå framåt tillslut..

Nej, det är väl egentligen inget att skratta åt men det lät så kul när du skrev det.
Förstår inte riktigt hur de får till det... För att "sugkoppen" ska funka måste ju ytan den placeras på vara helt jämn och plan, hur ofta rider man på sånt underlag?

Det är ju på blank is som hästen behöver använda den hovfunktionen. och det brukar vara ganska plant.

Om vi tar detta med anpassning och miljö så är det som du säger att hoven är anpassningsbar. En häst som lever i torr,stenig,hård miljö får hårda små hovar medans en häst som lever i en mer mjuk,blöt miljö får en större mera mjuk hov.

Alla har vi väl här i Sverige sett hur hoven ändrar sig beroende på årstid och nederbörd. Här på bukefalos skriker man om hjälp utifrån torra spruckna hovar under den långa torra årstiden. Under den tiden med hög långvarig nederbörd så ber man om hjälp med hur man ska göra med mjuka hovar.

Kort sagt, den yttre hornkappseln är mkt känslig för miljöförändringar och ändrar hela tiden sin struktur och elastisitet beroende på miljön.

Vägghornet ändrar oxå sin struktur beroende på hur den belastas och den mest utflutna sidan får då naturligt det största motståndet i själva överrullnings fasen. Ingen vildhäst lider av detta då dom endast behöver ta upp sitt eget exteriöra belastningförhållande och när den utflutna sidan flutit ut så mkt att vägghornets kappilärer inte klarar av belastningen bryts helt enkelt den delen av vägghornet av och belastningen åter går mer centrerat i själva hoven.

Den avgörande leden för fysiologisk balans i hoven är just själva hovleden, därför gäller det att symetrisk bearbeta det yttre vägghornet i balans med helst samma avstånd till lammellederhuden/vita linjen runt hela hoven för en fri optimal överrullning så centrerat över själva hovleden som möjligt.

En utfluten hovsida/del tyder på obalans och överbelastning.

Nu var det ju JAG som skrev om det här med hovens anpassning, inte Heylan som bara citerade mig, men jag är glad att du gjorde detta inlägg. Det är nog faktiskt det enda vi tycker lika om hittills och jag stödjer ditt inlägg.

Det talas ju om en lag att använda något annat än utbildad hovis. Om detta skulle bli verklighet hur ska du som inspektör agera då?

det är pricis detta som jag tycker är huvudpoängen med en strasser. hästar ska äta gräs. huvudfödan. sen håller jag med dig mina är i fel miljö skulle gå på en fjällslutning och käka magert gräs, lavar och örter. MEN kommer allt i balans så fixar även denna, så ortoligt fångbenägna fjording att äta just magert GRÄS. vägen dit är inte lätt. det håller jag med dig om men målet måste ändå vara att hästen skall tåla gräs.

denna ponnyn tål maten som serveras men han snor ju från de stora, felet är att han inte borde vara med dom. delar dom vid ett mål.

Vi människor kan inte heller banta genom att sluta äta. det blir motsatt effekt.

Det talas ju om en lag att använda något annat än utbildad hovis. Om detta skulle bli verklighet hur ska du som inspektör agera då?

Till viss del skulle jag stödja det. Jag har ju islandshäst och inom den branschen har man stött på ganska många "hovlagare" från Island, där det egentligen knappt finns några utbildade sådana. Så väldigt många hovslagare, som inte har utbildning, borde inte få arbeta tycker jag, då de riskerar att orsaka onödigt lidande för de hästar de skor och verkar.

Men jag tycker nog att man måste vara öppen för alternativa utbildningar inom hovvård. Man kan mycket väl vara intresserad av att utbilda sig till hovverkare utan att vara intresserad av att just sko hästar, och då borde andra möjligheter till utbildning finnas. För att detta förslag skall gå igenom tycker jag att man kritiskt och opartiskt skall granska de alternativ som finns. Problemet hittills är ju dock att ingen sådan utredning är gjord och utbildade inom SANHCP tex får inte möjlighet att yttra sig ens. Om man inte sätter sig in i hela konceptet och lyssnar på de som är utbildade, hur kan man då bedöma huruvida en metod är bra eller inte? Det är fel tycker jag att bara göra bedömningen av de fall som gått fel, av olika anledning.
Vi lever i ett demokratiskt land och där bör sådana regler tillämpas.

Sedan tycker jag att det finns många fall där utbildade hovslagare inte är så bra heller, så det är fel att dra gränsen där också. En av mina hovslagare var alkohollist vid sidan av sitt yrke. Sunt.

Jag vet av egen erfarenhet att alla utbildade hovisar inte heller är bra. Men risken att få friska fötter på sin häst är betydligt större om man använder sej av en utbildad hovis än en outbildad.
Och är man lite intresserad av sin hästs hovar och anstränger sej så kan man få tag på en bra, utbildad hovis.

Varför tror du att hela veterinär kåren är emot strasser?

Fallet i england, fångponnyn vars ägare blev anmäld och fälld (självaste strasser stod hela tiden bakom denna ägare) vad tycker du om det? Den hade plågor. så ont så den knappt kunde gå. Är det beundransvärt?

Jag vet av egen erfarenhet att alla utbildade hovisar inte heller är bra. Men risken att få friska fötter på sin häst är betydligt större om man använder sej av en utbildad hovis än en outbildad.
Och är man lite intresserad av sin hästs hovar och anstränger sej så kan man få tag på en bra, utbildad hovis.

Varför tror du att hela veterinär kåren är emot strasser?

Fallet i england, fångponnyn vars ägare blev anmäld och fälld (självaste strasser stod hela tiden bakom denna ägare) vad tycker du om det? Den hade plågor. så ont så den knappt kunde gå. Är det beundransvärt?

Jag verkar själv inte efter strassers metod, just för att hon tycker att lite lidande får man stå ut med ibland, men det blir bra i slutändan. Jag håller inte med om det, och inom SANHCP, vildhästmetoden från USA, där vill man att hästen aldrig utsätts för smärta och verkar därmed "snällare". Jag tror dock att jag kan avgöra en bra verkning från en annan och bedöma från fall till fall om hästen mår bra eller inte. Jag har flera vänner som verkat efter Strasser och deras hästar har klarat sig fint, så jag tycker inte att man skall förkasta metoden i sig, bara acceptera att det inte är så bra för alla hästar.

Och är man intresserad av hästens hovar och anstränger sig, som du sa, så hittar man en seriös och bra hovverkare också, som inte orsakar någon skada. Och jag tror inte att alla veterinärer är emot strasser. men kunskapen varierar kraftigt hos dessa tycker jag, vilket är helt acceptabelt eftersom deras ämne är så brett och man kan inte kunna allt om allt. Men väldigt få har inriktat sig mot just hovar. De brukar kalla in hovslagare vid behov av hjälp med det, och jag har en av de hovslagarna i min klass.

En skillnad dock i det du skriver är att man inte kan eller bör sko hur ofta som helst,

Varför inte? Jag vet hästar som skos var fjärde vecka precis som många barfota hästar verkas, det är en fråga om individ och behov som jag ser det. Även för en häst som är oskodd är förutsättningar och krav individuella.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.