storlek på magsäck? hur mycket äter ni?

Tvärtom väl? :confused: Fett och protein mättar. Absolut inte att kolhydrater skulle göra en mätt.

Jag klarar inte att äta kolhydrater utan rejält tillskott med protein och fett. Bara kolhydrater försvinner snabbt och jag får bensinstopp
Jag har många som säger att de blir mätta på pasta, ris och potatis, bröd.
Nu när jag dragit ner på sådant får jag ofta frågan hur jag blir mätt.

Är det några fler här som blir mer hungriga av att äta kolhydrater? Jag hör alltid att kolhydrater mättar men jag tycker tvärtom!?
Nope, jag blir inte mer hungrig av kolhydrater. Däremot tycker jag lustigt nog ofta att två, hm små kanske, potatisar och fem köttbullar och squash inte mättar speciellt mycket. Åt det igår och blev jättehungrig, ganska förvånande. Pasta blir man ju mätt på men det är kanske mer massivt. Likaså ett kycklingben, ris och lite sallad mättar inte alls som gnocci med baconsås. Men det är nog också mer massivt iofs. Hmm borde nog äta mer köttbyllar och kycklinglår och mindre pasta och gnocci.

Jag blir inte heller mer godissugen av godis, jag kan äta 1/3 av en (liten barn, med bubblor) påse och sedan glömma den tre dagar. Jag kan också äta mer och känna att jag definitivt inte vill ha en bit till. Eller äta en bit mörk choklad varje dag så att en chokladkaka på 200 gram räcker två veckor, minst. Oj vad jag önskar att det hade gjort att jag också var smärt som en vidja, men det gör det inte. Verkar bättre att äta godiset och skippa maten för det om jag läst buketrådar rätt. (helt ärligt menat), eller så är det bättre att äta hela chokladkakan varannan vecka, kanske värt att prova :D

Senast ändrad:
Nope, jag blir inte mer hungrig av kolhydrater. Däremot tycker jag lustigt nog ofta att två, hm små kanske, potatisar och fem köttbullar och squash inte mättar speciellt mycket. Åt det igår och blev jättehungrig, ganska förvånande. Pasta blir man ju mätt på men det är kanske mer massivt. Likaså ett kycklingben, ris och lite sallad mättar inte alls som gnocci med baconsås. Men det är nog också mer massivt iofs. Hmm borde nog äta mer köttbyllar och kycklinglår och mindre pasta och gnocci.

Annars känns det som att fett är den felande länken? Potatis, köttbullar och squash, ingen sås eller så? Kycklingben, ris, sallad, knappt något fett heller, och låter väldigt torrt (i mina öron :D ). Däremot baconsås låter ju som att det är nått mer än bara bacon i, typ grädde/creme fraiche, ost eller liknande.

För mig verkar det sitta rätt mycket i huvudet, på jobbet äter jag inte alls mycket, blir mätt rätt fort, jobbar jag hemma på gården äter jag oftare men inte särskilt mkt per gång, men känner mig nöjd, i grönkläder är jag aldrig nöjd, kan nog äta hur mycket som helst då, trots att det är mycket väntan och stillasittande. Äter också extremt fort, men det gör jag alltid...
En grej med "sitter i huvudet" har jag upptäckt. Jag blir hungrig när jag går innanför dörren eller är på väg från jobbet, jättehungrig. Men på sommarhalvåret har jag åkt förbi medis hästen 2-3 dagar i veckan, rider och äter en till två timmar senare utan att vara ett dugg mer hungrig. Då släpper också dörr-äta reflexen lite.

Annars känns det som att fett är den felande länken? Potatis, köttbullar och squash, ingen sås eller så? Kycklingben, ris, sallad, knappt något fett heller, och låter väldigt torrt (i mina öron :D ). Däremot baconsås låter ju som att det är nått mer än bara bacon i, typ grädde/creme fraiche, ost eller liknande.
Mjooo, det kan du ha rätt i, ingen sås nej. Frågan är då om det är ngt man borde lägga till eller vara glad över att man skippade. Kycklingben är ju inte torra :D inte basmatiris heller. Men om det vore ett kycklingbröst med Uncle Bens ris så skulle jag hålla med, det vore öken.

Idag kände jag det tydligt
Jag åt en macka med köttbullar på. En stor macka. Blev jättehungrig strax efter
Jag tänker att det kanske var ett rätt vitt, luftigt bröd. Och så då köttbullar på, för all del, men hur många då? Grönsaker, fibrer? Eller typ lite rödbetssallad eller en tomatklyfta?

Jag hade tänkt att det var för lite mat, eller framförallt för lite fibrer. Fibrer är ju långsamma kolhydrater som håller en mätt eller ohungrig rätt länge, vanligen, tänker jag.

Dvs, jag tänker att det inte har med specifikt "kolhydraterna" att göra att du inte blev mätt?

Idag kände jag det tydligt
Jag åt en macka med köttbullar på. En stor macka. Blev jättehungrig strax efter
Det är nog olika, jag kan äta två skivor bröd med ett ägg till middag, med varm choklad och vara mättare än på mycket annat. (tex ett kycklinglår och ris ;) )
(surdegsbröd med smör iofs)

Jag tror att man kanske inte ska se varje måltid som en enskild enhet som alltid ska generera i en viss mättnadskänsla, utan att mättnadskänsla kan hänga ihop med vad man ätit annars under dagen, hur man mår både fysiskt och psykiskt, hur man rört sig, hur man sovit, humör osv.

Jag tänker att det kanske var ett rätt vitt, luftigt bröd. Och så då köttbullar på, för all del, men hur många då? Grönsaker, fibrer? Eller typ lite rödbetssallad eller en tomatklyfta?

Jag hade tänkt att det var för lite mat, eller framförallt för lite fibrer. Fibrer är ju långsamma kolhydrater som håller en mätt eller ohungrig rätt länge, vanligen, tänker jag.

Dvs, jag tänker att det inte har med specifikt "kolhydraterna" att göra att du inte blev mätt?
Det var inte ett vitt bröd utan "mellangrovt"
Kanske 7 köttbullar, färdigköpta
Sen en del sallad och rödbetssallad.

Men det är det samma med annan mat. Om jag äter en stor pastarätt med tillbehör är jag hungrig snart igen medan mina vänner inte är det
Samtidigt igår åt jag tex lax till lunch med sallad till och sås så ät jag mätt resten av dan.

Det var inte ett vitt bröd utan "mellangrovt"
Kanske 7 köttbullar, färdigköpta
Sen en del sallad och rödbetssallad.

Men det är det samma med annan mat. Om jag äter en stor pastarätt med tillbehör är jag hungrig snart igen medan mina vänner inte är det
Samtidigt igår åt jag tex lax till lunch med sallad till och sås så ät jag mätt resten av dan.
Det är just sådant som gör att jag tror att mycket sitter i huvudet. ☺

En hyfsat lagom lunch i mitt tycke.
Sju köttbullar är ändå en hel näve.
Ja men jag var vrålhungrig efter en timme. :DSamma sak om jag äter en stor portion spaghetti med köttfärssås.
Men äter jag mat med mindre kolhydrater tycker jag inte att jag blir lika hungrig. Och det har fått mig att fundera.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 811
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 966
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar