För att när man är psykiskt sjuk känner man ofta att man bara borde skärpa sig, det är ju "egentligen inget som är fel".
Är det en känsla på insidan eller en reaktion från omvärlden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att när man är psykiskt sjuk känner man ofta att man bara borde skärpa sig, det är ju "egentligen inget som är fel".
Både ock. Mycket baserar sig ju på vad man hört omvärlden säga om andra innan man själv blev sjuk. Inte ens försäkringskassan anser ju att man är sjuk idag utan att man bör rycka upp sig.Är det en känsla på insidan eller en reaktion från omvärlden?
Har du sjukersättning eller får du kämpa med Försäkringskassan för att få godkänt nya intyg gång på gång? Att få dom med på tåget är ju en ren process och man kan undra vad som krävs. Jag fick äntligen sjukersättning nu i höstas, retroaktivt från april och det är en oerhörd lättnad. Nu kan jag fokusera på att få ett värdigt liv. Men det är i princip omöjligt då jag får så oerhört lite pengar men jag kan iaf släppa en liten tyngd. Men det är också en process att bearbeta att jag nog aldrig kommer komma ut i arbetslivet och aldrig leva som "dom flesta" gör med jobb och allt det där.Både ock. Mycket baserar sig ju på vad man hört omvärlden säga om andra innan man själv blev sjuk. Inte ens försäkringskassan anser ju att man är sjuk idag utan att man bör rycka upp sig.
Jag jobba deltid eftersom försäkringskassan inte vill sjukskriva på låga (25) procent under en längre tid. Så eftersom jag inte klarar av att arbeta heltid kommer jag få det knepigt om jag blir sjuk igen och när jag blir pensionär.Har du sjukersättning eller får du kämpa med Försäkringskassan för att få godkänt nya intyg gång på gång? Att få dom med på tåget är ju en ren process och man kan undra vad som krävs. Jag fick äntligen sjukersättning nu i höstas, retroaktivt från april och det är en oerhörd lättnad. Nu kan jag fokusera på att få ett värdigt liv. Men det är i princip omöjligt då jag får så oerhört lite pengar men jag kan iaf släppa en liten tyngd. Men det är också en process att bearbeta att jag nog aldrig kommer komma ut i arbetslivet och aldrig leva som "dom flesta" gör med jobb och allt det där.
Både ock. Mycket baserar sig ju på vad man hört omvärlden säga om andra innan man själv blev sjuk. Inte ens försäkringskassan anser ju att man är sjuk idag utan att man bör rycka upp sig.
Kram! Fan vad du kämpar. ❤Jag har också boendestöd, hade det för ett par år sedan men i och med min sista vända på behandlingshemmet blev det en paus men nu är det igång igen. Jag har en intensiv kontakt med vården, sms och mail kontakt med min terapeut flera gånger om dagen (nu i min svåra period så har vi haft kontakt även när hon varit sjukskriven). Terapeuten kommer hem till mig tisdagar och torsdagar för att jag ska slippa steget att behöva ta mig iväg. Onsdagar och fredagar har jag boendestöd. Så det är bara lördag, söndag och måndag jag inte har fysiska besök av vård/boendestöd men som sagt sms kontakt.
Att inte klara mig själv är lite som @TinyWiny skrev lite av en sorgeprocess. Jag är glad att boendestödet åter igen är igång för jag vill inte belasta mina anhöriga och vill inte ha dom som behandlare, dom är min familj eller mina vänner. Dock får jag mycket hjälp av både mina föräldrar och min mormor och morfar. Med att handla och uträtta ärenden och prata av sig lite.
Att inte ens klara av livet hemma så pass att jag legat inne på sjukhus 3 månader i sträck ett stort antal gånger och bott på behandlingshem i 3 långa perioder är ju också något som för mig själv kan kännas lite som ett misslyckande. Inte var det så här jag planerade livet när jag var barn.
Att jag bott i en annan stad kommer därför aldrig upp i samtal med någon just för att jag inte vill förklara mer. Säger därför bara att jag bott här hela livet.
Tack och detsamma, jag känner igen mig i en hel del av det du skriver omKram! Fan vad du kämpar. ❤
Nu förstod jag inte riktigt, menar du att du inte får sjukskriving alls nu och att du i och med att du inte jobbar heltid kommer få lägre ersättning och/pension om du blir sjuk?Jag jobba deltid eftersom försäkringskassan inte vill sjukskriva på låga (25) procent under en längre tid. Så eftersom jag inte klarar av att arbeta heltid kommer jag få det knepigt om jag blir sjuk igen och när jag blir pensionär.
Så förbannat tragiskt Jag har prata endel om just det med en nära mig. Hen känner så trots att hens sjukdomar är precis lika verkliga som de jag dras med. Vi pratade länge om det och jag kan bara hoppas att hen numera vet att jag iallafall inte tycker så. Nu vet ni det också. Inte för att jag tror att det hjälper eller spelar någon roll men ni ska veta att inte alla tycker så.Precis.
Jag jobbar deltid 75% eftersom jag inte orkar arbeta 100%, jag fick gå ned i tid. Efter min sjukskrivning på 100% trappades arbetstiden upp men jag orkade aldrig 100% utan försäkringskassan meddelade att de inte kan låta mig vara sjukskriven på 25%, så därför jobbar jag nu deltid och får ut en deltidslön sen ca 3-4 år tillbaka.Nu förstod jag inte riktigt, menar du att du inte får sjukskriving alls nu och att du i och med att du inte jobbar heltid kommer få lägre ersättning och/pension om du blir sjuk?
Säger också både ock. Man känner på insidan att man borde rycka upp sig o städa tex. Men man orkar inte, det går inte. Då blir man stressad för det inte är städat och för att man inte orkar. Man mår ännu sämre då för att man vill orka men gör det inte. Sedan är det också omvärlden. Min familj är rätt bra på att köra med "ryck upp dig", "det ser förjävligt ut här", "du får skärpa dig".Är det en känsla på insidan eller en reaktion från omvärlden?
Inte för att jämföra men så känner och kände ju jag med. Just det blev lättare med hemtjänst. Jag kände inte piskan lika hårt längre och slapp må lika dåligt av att jag inte kunde fixa allt längre och jag slapp känna mig som ett påhäng på mina anhöriga hela tiden och ständigt be om hjälp med allt. (Innan någon skriver något om att barnen och sambon borde fixat vill jag säga att det var just vad de gjorde. Det var att jag inte kunde göra min del som var jobbigt. Hemtjänst innebär att de gör en viss del av min del, övrigt får övriga familjemedlemmar göra.)Säger också både ock. Man känner på insidan att man borde rycka upp sig o städa tex. Men man orkar inte, det går inte. Då blir man stressad för det inte är städat och för att man inte orkar. Man mår ännu sämre då för att man vill orka men gör det inte. Sedan är det också omvärlden. Min familj är rätt bra på att köra med "ryck upp dig", "det ser förjävligt ut här", "du får skärpa dig".