Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, när vår hund var ung skrev jag liknande inlägg här på buke. Även hon schäfer. Vi testade allt. Färskfoder, olika sorters torrfoder, det ena dyrare än det andra. Ingenting fungerade. Detta i kombination med en högaktiv hund som hade ett enormt behov av mat för att hålla vikten.Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska han äta eller inte" snurrar konstant i huvudet och nio gånger av tio (känns det som) går det som jag tror. Hunden äter inte.
De senaste 8-10 månaderna har vi försökt få unghunden (schäfer, 17 månader) att äta genom att ta bort maten efter fem minuter och sedan ställa tillbaka den. Blandat färskfoder i maten. Provat säker tio olika sorters foder. Vissa tittar hunden inte ens åt (så de har vi inte försökt med mer än en gång) ett och annat har smakat bra i ett par dagar, sedan är det slutätet igen. Så rent aktivt har hunden kanske ätit tre till fyra foder under mer än en vecka. Vi har gömt maten så att hunden får leta efter den. Funkar någon dag eller möjligen två. Vi har bytt matskål och det funkar någon dag eller två. Det är kort sagt total kaos runt maten nu.
Det här stressar mig så fruktansvärt och det känner ju hunden av förstås och är då ännu mer ovillig att äta. Hunden mår illa för att han blir tom i magen. Ett tag har det funkat att ge halva matransonen i en kong men det funkar inte heller längre. Vi har provat att ge lite mindre på morgonen, flera gånger om dagen, svällt maten, inte svällt maten osv. osv.
Vi ska till veterinären i slutet på maj och kommer diskutera problemet då också för att utreda om hunden har magkatarr eller något. Han fick max relax i den lilla maten han petade i sig under några dagar, men då betedde han sig som om han var drogad, så det slutade jag med rätt omgående.
Han är inte lös i magen och äter gärna frolicen som han får som belöning vid promenaderna.
Jag skulle önska att någon kunde hjälpa mig komma ur det här matkaoset så vi kommer på banan igen. Hjälp!
Virrpannan min spaniel har också varit svår med maten. Vi gav upp och ger helt enkelt frolic till frukost. Men hon äter det inte om vi lägger det i skålen det ska vara ur handen som belöning på promenaderna. Eller utspritt på marken så hon får söka efter det. Det tycker hon är roligt.Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska han äta eller inte" snurrar konstant i huvudet och nio gånger av tio (känns det som) går det som jag tror. Hunden äter inte.
De senaste 8-10 månaderna har vi försökt få unghunden (schäfer, 17 månader) att äta genom att ta bort maten efter fem minuter och sedan ställa tillbaka den. Blandat färskfoder i maten. Provat säker tio olika sorters foder. Vissa tittar hunden inte ens åt (så de har vi inte försökt med mer än en gång) ett och annat har smakat bra i ett par dagar, sedan är det slutätet igen. Så rent aktivt har hunden kanske ätit tre till fyra foder under mer än en vecka. Vi har gömt maten så att hunden får leta efter den. Funkar någon dag eller möjligen två. Vi har bytt matskål och det funkar någon dag eller två. Det är kort sagt total kaos runt maten nu.
Det här stressar mig så fruktansvärt och det känner ju hunden av förstås och är då ännu mer ovillig att äta. Hunden mår illa för att han blir tom i magen. Ett tag har det funkat att ge halva matransonen i en kong men det funkar inte heller längre. Vi har provat att ge lite mindre på morgonen, flera gånger om dagen, svällt maten, inte svällt maten osv. osv.
Vi ska till veterinären i slutet på maj och kommer diskutera problemet då också för att utreda om hunden har magkatarr eller något. Han fick max relax i den lilla maten han petade i sig under några dagar, men då betedde han sig som om han var drogad, så det slutade jag med rätt omgående.
Han är inte lös i magen och äter gärna frolicen som han får som belöning vid promenaderna.
Jag skulle önska att någon kunde hjälpa mig komma ur det här matkaoset så vi kommer på banan igen. Hjälp!
Låter väldigt likt min kille. Det verkar ju inte som att de inte gillar maten, de blir uttråkade och stressade och allt där emellanVirrpannan min spaniel har också varit svår med maten. Vi gav upp och ger helt enkelt frolic till frukost. Men hon äter det inte om vi lägger det i skålen det ska vara ur handen som belöning på promenaderna. Eller utspritt på marken så hon får söka efter det. Det tycker hon är roligt.
Sen ger vi vanlig hundmat blandat med blötfoder till middag. Ibland äter hon ibland inte. Ibland går hon ner och äter upp det mitt i natten. Bara vanligt torrfoder i en skål äter hon inte.
När jag ger frolic ur handen kan jag efter en stund blanda med vanligt torrfoder.
Hon såg ut som ett benrangel med päls på till hon var två år ungefär. Men nu är hon fin och i bra hull men det har varit bökigt att få till en matrutin.
Sen om hon hittar en halväten pizza eller några pommes sen i förrgår ute under en buske så slukar hon det direkt så klart
Är vi ute på någon längre tur och vi har smörgåsar så har jag en till henne också.
Lite bökigt när alla våra tidigare hundar bara ätit torrfoder rakt av.
Jag tror att hon ofta var för stressad och uppe i varv för att äta när hon var yngre. Hon åt bäst de dagar det inte hände så mycket.
Jag tycker det är så vanligt, att kräsna/inte matglada hundar äter på natten. Troligtvis för att det är lugnt och stilla då, och hunden faktiskt hunnit bli lite hungrig efter att ha gjort saker under dagen.Ja just det. Jag hade för många år sen en hund som inte var så matglad. Till honom gav jag hela dagsransonen torrfoder på morgonen och sen fick skålen stå. Han gick och smååt lite nu och då men helst åt han på natten. När jag gick och la mig så kom han också och la sig, efter nån halvtimme i sängen gick han upp och åt upp sin mat och sen kom han och la sig igen.
Här har vi bara en hund, men en del av matkulorna försvinner ner i en kattmage här iställetJag tycker det är så vanligt, att kräsna/inte matglada hundar äter på natten. Troligtvis för att det är lugnt och stilla då, och hunden faktiskt hunnit bli lite hungrig efter att ha gjort saker under dagen.
Sen kan det såklart vara svårt med fri tillgång om man har flera hundar.
Här har vi bara en hund, men en del av matkulorna försvinner ner i en kattmage här istället
Jo, så kan det säkert vara. Det brukar dock handla om ett par kulor någon gång då och då. Det är bara lite lustigt att katten, som normalt är väldigt petig tycker att hundmatskulorna är knapriga och godaVar försiktig så att inte katten äter för mycket hundmat. Om jag inte minns fel så är det ett ämne som katter behöver som saknas/finns för lite av i hundmat. Inte bra om katten äter sig mätt på hundmaten.
Min fick fortiflora när vi började medicinera eftersom medicinen gjorde magen lite upprörd. Men det hjälpte även till få honom äta (medicinen har som biverkning de tappar aptiten)Har ni provat strössla på Fortiflora över maten?
Jag har inte så mycket erfarenhet av hundar som äter dåligt. Men när vår yngsta blev sjuk och inte ville äta så kunde Fortiflora hjälpa både genom att hon tyckte det var smakligt och att det lugnade ner magen ngt på sikt liksom.