Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad roligt för för mig är det precis tvärtom.
OM jag är stilla och slappar hemma äter jag mycket och när jag är igång äter jag lite.
Jag hade nog ätit en av baguetterna, melonen, och en bit choklad och sedan varit mätt. Men jag är lite rund och försöker sluta med det halvengagerat så inget att jämföra med.Funderade här ikväll på hur lite/mycket mat som är vanligt att äta?
Jag åt så goda mackor ikväll, två välfyllda baguetter i 10-15 cm längden och tog även en bit vattenmelon och nu mår jag fruktansvärt illa och det känns som jag har en stor sten i magen.
Är detta mycket/lite i kvällsmat för er ?
För mig är detta mer än vad jag brukar äta?.
Men hur mycket äter ni under en dag ? och föds man med olika stora magsäckar eller beror det på hur mycket/lite man äter som får plats i den?
Vet att det skiljer mycket hur stora portioner och hur ofta och vad människor äter , vore intressant att höra lite olika matrutiner
Jag kan plättlätt äta en pizza men är proppmätt efteråt, fast jag kan lugnt äta en halv och vara lagom mätt och lägga resten i frysen. Det är det jag försöker göra.I tonåren kunde jag glatt äta en hel pizza. Nuförtiden är jag stoppmätt efter en halv. Jag har alltid trott att man kan tänja ut sin magsäck.
Funderade här ikväll på hur lite/mycket mat som är vanligt att äta?
Jag åt så goda mackor ikväll, två välfyllda baguetter i 10-15 cm längden och tog även en bit vattenmelon och nu mår jag fruktansvärt illa och det känns som jag har en stor sten i magen.
Är detta mycket/lite i kvällsmat för er ?
För mig är detta mer än vad jag brukar äta?.
Men hur mycket äter ni under en dag ? och föds man med olika stora magsäckar eller beror det på hur mycket/lite man äter som får plats i den?
Vet att det skiljer mycket hur stora portioner och hur ofta och vad människor äter , vore intressant att höra lite olika matrutiner
Va? En portion som en knytnäve? Det är ju ingenting Å andra sidan rör jag på mig väldigt mycket när jag väl tänker efter.. Mäter jag mat i hur stor en knytnäve är så blir det nog åtminstone 4-5 "knytnävar" per dag.Jag hade nog ätit en av baguetterna, melonen, och en bit choklad och sedan varit mätt. Men jag är lite rund och försöker sluta med det halvengagerat så inget att jämföra med.
Läste någon gång att en portion skulle vara som ens knytnäve, försöker hålla det till matlådor, fast det blir nog oftast lite mer och brukar bli mätt.
Tror man kan töja ut magsäcken till att rymma mer om man vill.
Ok, nej jag vet inte, bara vad jag har hört, eller kanske var det två?Va? En portion som en knytnäve? Det är ju ingenting Å andra sidan rör jag på mig väldigt mycket när jag väl tänker efter.. Mäter jag mat i hur stor en knytnäve är så blir det nog åtminstone 4-5 "knytnävar" per dag.
Det är ur någon värdelös blaska däremot.– Använd knytnävarna. Om du äter 3 måltider per dag behöver du fylla tallriken med 3 knytnävar mat. Till exempel en knytnäve protein, en knytnäve kolhydrater (ris/pasta/potatis), en knytnäve grönsaker/frukt. Vill du äta 4–6 mål per dag, begränsar du mängden till 2 knytnävar mat vid två av målen och en knytnäve vid övriga.
Sån är jag med. Eller var rättare sagt, sen ett år tillbaka så har jag ändrat på hela min kost. Och ska leva så livet ut. Inga problem det heller, lika lite som det skulle ha varit att käka två baguetter och melon förr i tiden.Vad roligt för för mig är det precis tvärtom.
OM jag är stilla och slappar hemma äter jag mycket och när jag är igång äter jag lite.
Fast vad man behöver och mättnadskänsla, verkar väl inte hänga ihop? I så fall skulle det väl varken finnas överviktiga eller underviktiga människor? Tvärtom är väl hela grejen med den överviktsepidemi som har spridits just att man äter mer än man behöver och gör det utan att bli så mätt att det tar emot.
Vad roligt för för mig är det precis tvärtom.
Jag tror att det här med hur mycket/lite man kan äta och vad man blir och inte blir mätt av sitter i huvudet till minst 80%.Njae, för min del är det nog kanske mest inbillning. Jag vet att jag inte behöver särskilt mycket mat, och det jag behöver får jag med lätthet i mig, så jag äter bara när jag är hungrig och slutar när jag börjar känna mig mätt. Jag upplever att magsäcken krympt, och att jag blir mätt av rätt små portioner. Alltså, två baguetter känns mycket.
När jag behövde äta massor åt jag allt jag kom över, mängder som inte känns fysiskt möjliga att äta idag men var ett måste då. Två baguetter var inte alls mycket.
Absolut. Plus att kolhydrater och socker triggar att äta mer och ännu mer.Jag tror att det här med hur mycket/lite man kan äta och vad man blir och inte blir mätt av sitter i huvudet till minst 80%.
Det är mycket mer rimligt, tycker jag, att tänka sig att de stora skillnaderna mellan individer har med huvudet att göra, än med att det skulle vara så stor skillnad i hur magen och matsmältningsapparaten fungerar.
Enligt en del personers huvuden, ja. Skulle jag säga.Absolut. Plus att kolhydrater och socker triggar att äta mer och ännu mer.
Ja plus att man äter 20 - 40 % mer när man äter ute, och att vi äter alltmer mat ute alltså inte mat lagad hemma. Plus att portionsstorlekarna också har ökat. Vi äter alltså mkt mer mat och gör av med mindre.Fast vad man behöver och mättnadskänsla, verkar väl inte hänga ihop? I så fall skulle det väl varken finnas överviktiga eller underviktiga människor? Tvärtom är väl hela grejen med den överviktsepidemi som har spridits just att man äter mer än man behöver och gör det utan att bli så mätt att det tar emot.