storlek på magsäck? hur mycket äter ni?

Nej det är bra konstigt, jag kan ju äta rejält mycket äppelpaj med grädde och må jättebra. (eller ok jag kan äta tills jag mår dåligt också om det är så)

Men jag kan inte äta lika många skedar med ren vispgrädde utan att känna mig proppmätt (max två msk). Om jag äter en soppa med väldigt mycket grädde får jag rent av ont i magen. Det känns som att jag kan äta obegränsat med grädde uppblandat med socker/efterrätt men inte speciellt mycket utan socker. Trots att jag tycker om ren vispad grädde också.
Precis, det är sådant som gör att jag tänker att huvudet avgör det mesta. Eller mycket, i alla fall. Och inte nödvändigt vis på sätt som huvudets ägare har full koll på.

Mest tänker jag på det när folk säger att de inte blir mätta av grönsaker. Jag blir mätt av grönsaker. Jag tänker också på det i samband med en del lchf-ish recept. Jag blir mätt bara av att läsa recepten.

Precis, det är sådant som gör att jag tänker att huvudet avgör det mesta. Eller mycket, i alla fall. Och inte nödvändigt vis på sätt som huvudets ägare har full koll på.

Mest tänker jag på det när folk säger att de inte blir mätta av grönsaker. Jag blir mätt av grönsaker. Jag tänker också på det i samband med en del lchf-ish recept. Jag blir mätt bara av att läsa recepten.
Mjo det verkar sannolikt. Men att det skulle sitta så mycket i huvudet att man fick ont i magen (inte ont i magen ajaj utan ont i magen toa) låter lite väl effektivt på ngt vis. Speciellt om man inte tänkt på det innan tex ojoj den här soppan ser väldigt mäktig ut.

Mätt av grönsaker, jag kan föreställa mig att de som blir mätta av grönsaker och de som inte blir det inte äter riktigt samma sak? jmf linsgryta med salladsblad och tomat.

Eller tex definitivt inte äter vegetariskt en dag i veckan men äter grönsakssoppa och pannkakor på torsdagar :) -grönsaker är sallad eller paprika fylld med krossade tomater i ugn -det blir de inte mätta på men de kan äta sommarsoppa och knäckemacka och bli mätta. (Jag äter tex inte "vegetariskt" tm, men kan lugnt, råka, få ihop en middag utan kött utan att kalla det för Obs! "vegetarisk" tm middag"! oooh! obs. Då äter jag tex morotssoppa, för att det är gott, som ju även råkar vara köttlöst.)

Senast ändrad:
Nej det är bra konstigt, jag kan ju äta rejält mycket äppelpaj med grädde och må jättebra. (eller ok jag kan äta tills jag mår dåligt också om det är så)

Men jag kan inte äta lika många skedar med ren vispgrädde utan att känna mig proppmätt (max två msk). Om jag äter en soppa med väldigt mycket grädde får jag rent av ont i magen. Det känns som att jag kan äta obegränsat med grädde uppblandat med socker/efterrätt men inte speciellt mycket utan socker. Trots att jag tycker om ren vispad grädde också.

Kombinationen fett och socker är mer lättäten än var för sig för de flesta har jag för mig.

(Och det bör väl rimligen ha med hjärnans respons på smakerna att göra.)

Mjo det verkar sannolikt. Men att det skulle sitta så mycket i huvudet att man fick ont i magen (inte ont i magen ajaj utan ont i magen toa) låter lite väl effektivt på ngt vis. Speciellt om man inte tänkt på det innan tex ojoj den här soppan ser väldigt mäktig ut.

Mätt av grönsaker, jag kan föreställa mig att de som blir mätta av grönsaker och de som inte blir det inte äter riktigt samma sak? jmf linsgryta med salladsblad och tomat.

Eller tex definitivt inte äter vegetariskt en dag i veckan men äter grönsakssoppa och pannkakor på torsdagar :) -grönsaker är sallad eller paprika fylld med krossade tomater i ugn -det blir de inte mätta på men de kan äta sommarsoppa och knäckemacka och bli mätta. (Jag äter tex inte "vegetariskt" tm, men kan lugnt, råka, få ihop en middag utan kött utan att kalla det för Obs! "vegetarisk" tm middag"! oooh! obs. Då äter jag tex morotssoppa, för att det är gott, som ju även råkar vara köttlöst.)
Alltså, jag är inte direkt ute efter att leda detaljer i bevis här.

Det enda är att jag tycker att det är lättare att tänka sig rätt stora invidivuella avvikelser mellan folks huvuden än mellan (friska) personers kroppar och matsmältning. Det är egentligen allt.

Beror helt på vad jag gör, på vardagarna när jag är igång hela dagarna (har inget stillasittande jobb) kan jag äta mycket! Så en vardag hade jag lätt ätit två baguetter och vattenmelon, men på helgerna, när jag är mer still, äter jag också mycket mindre.

Jag har knappt någon mättnadskänsla (och knappt någon hungerskänsla för den delen heller...)och kan äta en hel pizza utan problem, och äter gärna stora portioner. Men, jag får lätt ont i magen efter att jag har ätit om jag äter för mycket, så jag brukar hålla mig till rätt små portioner.

Det enda är att jag tycker att det är lättare att tänka sig rätt stora invidivuella avvikelser mellan folks huvuden än mellan (friska) personers kroppar och matsmältning. Det är egentligen allt.
Sant, det talas iofs om bakteriesammansättning i matsmältningssystemet numera också. Men det beror såklart väl också på vad folk äter i så fall. Stackarna kanske blir chockade om de får något de är ovana vid, tex grönsaker.

Funderade här ikväll på hur lite/mycket mat som är vanligt att äta?
Jag åt så goda mackor ikväll, två välfyllda baguetter i 10-15 cm längden och tog även en bit vattenmelon och nu mår jag fruktansvärt illa och det känns som jag har en stor sten i magen.
Är detta mycket/lite i kvällsmat för er ?
För mig är detta mer än vad jag brukar äta?.
Men hur mycket äter ni under en dag ? och föds man med olika stora magsäckar eller beror det på hur mycket/lite man äter som får plats i den?
Vet att det skiljer mycket hur stora portioner och hur ofta och vad människor äter , vore intressant att höra lite olika matrutiner :)
Hmmmm haha gud ett inlägg till till statistiken, kanske ej så intressant!! jag hade nog blivit ordentligt mätt på två såna mackor men hade sett det som en rätt normal middag eller lunch? Men tycker verkligen att jag borde vara tjockare än jag är, högst normalviktig till mina 173 cm, rör inte på mig så speciellt mkt, äter godis/kakor kanske varannan dag

För mig är ättiden viktigare för mätnadskänslan. Blir mätt på en sallad av typen grönsallad med tex kyckling på men att bli mätt på 1 dl kvarg.. Nej.
den slukar jag på 0,03 sekunder ovh lämnar ingen mättnadskänsla direkt.

Jag tror att det här med hur mycket/lite man kan äta och vad man blir och inte blir mätt av sitter i huvudet till minst 80%. :)

Det är mycket mer rimligt, tycker jag, att tänka sig att de stora skillnaderna mellan individer har med huvudet att göra, än med att det skulle vara så stor skillnad i hur magen och matsmältningsapparaten fungerar.
Nja... Min man äter betydligt mer än mig. Tredubbelt kanske. Smal är han också och bränner bra mycket energi när han tränar. Klart han äter mer och större portioner!

Det som styr mättnadskänslor och matintag är ett komplicerat samspel av olika hormoner. Det brukar alltid med jämna mellanrum dyka upp notiser i tidningarna att "Nu har man hittat hormonet som kontrollerar aptiten". Men snarare är det frågan om att man hittat ytterligare en pusselbit i själva pusslet.

Det intressanta är dock att det inte är ovanligt att man kommer fram till att de som är överviktiga är mer okänsliga för hormonet än normalviktiga.

Sen är många studier gjorda på möss och inte människor. Men det brukar ju inte vara helt oöversättbart till människor.

För mig verkar det sitta rätt mycket i huvudet, på jobbet äter jag inte alls mycket, blir mätt rätt fort, jobbar jag hemma på gården äter jag oftare men inte särskilt mkt per gång, men känner mig nöjd, i grönkläder är jag aldrig nöjd, kan nog äta hur mycket som helst då, trots att det är mycket väntan och stillasittande. Äter också extremt fort, men det gör jag alltid...

Jo jag håller med egentligen.

Är det några fler här som blir mer hungriga av att äta kolhydrater? Jag hör alltid att kolhydrater mättar men jag tycker tvärtom!?

Är det några fler här som blir mer hungriga av att äta kolhydrater? Jag hör alltid att kolhydrater mättar men jag tycker tvärtom!?
Tvärtom väl? :confused: Fett och protein mättar. Absolut inte att kolhydrater skulle göra en mätt.

Jag klarar inte att äta kolhydrater utan rejält tillskott med protein och fett. Bara kolhydrater försvinner snabbt och jag får bensinstopp

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 811
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 966
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar