storlek på magsäck? hur mycket äter ni?

Förut hade jag kunnat äta två sådana. Inte varje dag men det fick plats.

Nu knappt en halv men jag har ju gjort en GBP och har bara en liten ficka kvar av magsäcken. Men mängden jag kan äta varierar ändå från dag till dag, vad det är och vad jag ätit förut.
Behöver du tänka på vad du äter nu alltså portionsstorleken, eller går det automatiskt? Alltså att du äter mindre?

Behöver du tänka på vad du äter nu alltså portionsstorleken, eller går det automatiskt? Alltså att du äter mindre?

Det går oftast automatiskt. Är jag vrålhungrig lägger jag upp en "ny" portion annars blir det lätt för mycket (därför att jag äter för fort) och då mår jag dåligt. Annars fungerar äta till mätt väldigt bra.

Jag kan plättlätt äta en pizza men är proppmätt efteråt, fast jag kan lugnt äta en halv och vara lagom mätt och lägga resten i frysen. Det är det jag försöker göra.
Nu blir detta väldigt OT men menar du pizza fr pizzeria? Hur blir den när den tinas upp? Jag har aldrig tänkt tanken att de skulle fungera att frysa (eller snarare bli ok efter upptining). Äter alltid andra halvan dagen efter vilket jag gärna skulle slippa så hade ju varit toppen om man kan frysa dem!

Nu blir detta väldigt OT men menar du pizza fr pizzeria? Hur blir den när den tinas upp? Jag har aldrig tänkt tanken att de skulle fungera att frysa (eller snarare bli ok efter upptining). Äter alltid andra halvan dagen efter vilket jag gärna skulle slippa så hade ju varit toppen om man kan frysa dem!
Jo från pizzeria. Det är ungefär som om man glömt den i kylen någon dag, ingen delikatess kanske... Micrar den efter att den legat ngn timma ute (bara för att jag tar den till jobbet i bilen) och sedan i kylen. Men den tål ju inte lång micring eftersom det är bröd i och det kan bli vansinnigt segt.

Familjen äter ju pizza någon gång i månaden och vi är 2,5 personer. Beställer alltid två pizzor eftersom det kostar extra annars för utkörning. Så då blir det 1-2 luncher över beroende på om det var hemgjord avocadosallad till :) eller inte.

Jag tror att det här med hur mycket/lite man kan äta och vad man blir och inte blir mätt av sitter i huvudet till minst 80%. :)

Det är mycket mer rimligt, tycker jag, att tänka sig att de stora skillnaderna mellan individer har med huvudet att göra, än med att det skulle vara så stor skillnad i hur magen och matsmältningsapparaten fungerar.

Jag håller med, fast jag tror att mängden/volymen mat man klarar av att få plats med har med vana att göra. Min kropp klarar inte mer än en halv pizza idag utan att jag blir obehagligt mätt, jämfört med tidigare 1,5 pizza.
Men det var en stegvis process att klara två pizzor, precis som att det var en omställning att äta betydligt mindre.

Jag håller med, fast jag tror att mängden/volymen mat man klarar av att få plats med har med vana att göra. Min kropp klarar inte mer än en halv pizza idag utan att jag blir obehagligt mätt, jämfört med tidigare 1,5 pizza.
Men det var en stegvis process att klara två pizzor, precis som att det var en omställning att äta betydligt mindre.

Ja, vanor sitter ju i huvudet. :)

Som ung hade jag perioder då jag hetsåt och det var skrämmande hur mycket min magsäck kunde få plats med då. Utan att varesej den eller skallen sa stopp. Idag, framförallt de senaste åren, mår jag fysiskt illa om jag äter stora portioner, framförallt av tung och fet mat. Det är nästan lite ledsamt för ibland VILL jag ju äta mycket, när nåt är riktigt gott, ett julbord t.ex.

Två proppfulla baguetter kunde jag definitivt inte få i mig idag. Som ung hade jag lätt ätit fyra. Och mer därtill!

Ja, vanor sitter ju i huvudet. :)

Du har nog rätt.
Jag har levt hela mitt liv i tron att magsäcken kan öka/minska i storlek beroende på hur mycket man äter, men nu när jag googlade för att hitta någon typ av bevis så verkar det vara 50/50 med skvallersidor som säger att det är sant eller en myt.
Spännande om det verkligen är så att det sitter i huvudet till 100%. Jag märker ju på diverse fysiska sätt om jag äter för mycket, det hade varit helt otroligt om det bara satt i mitt huvud...

Du har nog rätt.
Jag har levt hela mitt liv i tron att magsäcken kan öka/minska i storlek beroende på hur mycket man äter, men nu när jag googlade för att hitta någon typ av bevis så verkar det vara 50/50 med skvallersidor som säger att det är sant eller en myt.
Spännande om det verkligen är så att det sitter i huvudet till 100%. Jag märker ju på diverse fysiska sätt om jag äter för mycket, det hade varit helt otroligt om det bara satt i mitt huvud...
Maten gör naturligtvis saker i betydligt fler kroppsdelar än huvudet.

Nu nämnde du ju en vana, vanor sitter givetvis i huvudet, var annars?

Jag är också osäker på om magsäcken kan tänjas ut eller inte, men om den kan det så sitter givetvis inte den tänjningen i huvudet, med de vanor/beteenden som leder till att magsäcken tänjs ut, gör det däremot i hög grad. Tänker jag.

Tex känslan av att mat är mastig eller att man blir tung i kroppen, känns ju i kroppen, men jag tror att huvudet spelar in väldigt mycket där. Och tex känslan av vad man blir mätt av, och vad man inte blir mätt av. En massa sådant. Men det är bara som jag tror.

Maten gör naturligtvis saker i betydligt fler kroppsdelar än huvudet.

Nu nämnde du ju en vana, vanor sitter givetvis i huvudet, var annars?

Jag är också osäker på om magsäcken kan tänjas ut eller inte, men om den kan det så sitter givetvis inte den tänjningen i huvudet, med de vanor/beteenden som leder till att magsäcken tänjs ut, gör det däremot i hög grad. Tänker jag.

Tex känslan av att mat är mastig eller att man blir tung i kroppen, känns ju i kroppen, men jag tror att huvudet spelar in väldigt mycket där. Och tex känslan av vad man blir mätt av, och vad man inte blir mätt av. En massa sådant. Men det är bara som jag tror.
Jag har alltid trott som ånga andra att magsäcken - som ju är töjbar vävnad? - faktiskt kan töjas. Jag känner själv att under perioder när jag äter väldigt lite kan jag helt enkelt inte äta större portioner utan illamående efteråt. Mättnadskänslan kommer lika fort (snabbätare sedan bansben) men måendet efteråt skiljer sig rejält.

Tänker på de som gjort en gastric bypass. Jag känner några. En kvinna äter återigen helt obehindrat massor utan illamående. Andra äter små portioner och långsamt. Äter de fortare eller mer mår de påtagligt dåligt.
Kan dessa skillnader helt vara psykiska?

Jag har alltid trott som ånga andra att magsäcken - som ju är töjbar vävnad? - faktiskt kan töjas. Jag känner själv att under perioder när jag äter väldigt lite kan jag helt enkelt inte äta större portioner utan illamående efteråt. Mättnadskänslan kommer lika fort (snabbätare sedan bansben) men måendet efteråt skiljer sig rejält.

Tänker på de som gjort en gastric bypass. Jag känner några. En kvinna äter återigen helt obehindrat massor utan illamående. Andra äter små portioner och långsamt. Äter de fortare eller mer mår de påtagligt dåligt.

Man tränar tarmen till att ta emot mer mat efter en operation, fickan utvidgas inte. Det är naturligtvis ett val man gör, att börja äta större portioner. Det är obehagligt först men blir lättare i takt med att tarmen vänjer sig.

Man tränar tarmen till att ta emot mer mat efter en operation, fickan utvidgas inte. Det är naturligtvis ett val man gör, att börja äta större portioner. Det är obehagligt först men blir lättare i takt med att tarmen vänjer sig.
Aha. Något tänjer/vänjer sig alltså, men det är inte magsäcken utan tarmen

Jag är också lite osäker på i hur hög grad mättnad är samma sak som att magsäcken är full? Är det vad som signalerar mättnad?

Alltså, jag undrar, jag har ingen aning.

Det som gör att jag undrar är sådant som att jag blir mätt av mindre mängder av vissa saker än andra, och att en delförklaring där för mig känns som att jag orkar (vill) äta större mängder av goda saker.

Eller om man jämför hur mycket tex frukt jag kan äta jämfört med samma volym tex ost. Det verkar inte vara enbart volymen, i alla fall? (Inte ens om man räknar bort för luft - som i vitt bröd - eller vatten - som i frukt.)

Jag är också lite osäker på i hur hög grad mättnad är samma sak som att magsäcken är full? Är det vad som signalerar mättnad?

Alltså, jag undrar, jag har ingen aning.

Det som gör att jag undrar är sådant som att jag blir mätt av mindre mängder av vissa saker än andra, och att en delförklaring där för mig känns som att jag orkar (vill) äta större mängder av goda saker.

Eller om man jämför hur mycket tex frukt jag kan äta jämfört med samma volym tex ost. Det verkar inte vara enbart volymen, i alla fall? (Inte ens om man räknar bort för luft - som i vitt bröd - eller vatten - som i frukt.)
Nej det är bra konstigt, jag kan ju äta rejält mycket äppelpaj med grädde och må jättebra. (eller ok jag kan äta tills jag mår dåligt också om det är så)

Men jag kan inte äta lika många skedar med ren vispgrädde utan att känna mig proppmätt (max två msk). Om jag äter en soppa med väldigt mycket grädde får jag rent av ont i magen. Det känns som att jag kan äta obegränsat med grädde uppblandat med socker/efterrätt men inte speciellt mycket utan socker. Trots att jag tycker om ren vispad grädde också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 811
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 966
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar