storlek på magsäck? hur mycket äter ni?

hollypolly

Trådstartare
Funderade här ikväll på hur lite/mycket mat som är vanligt att äta?
Jag åt så goda mackor ikväll, två välfyllda baguetter i 10-15 cm längden och tog även en bit vattenmelon och nu mår jag fruktansvärt illa och det känns som jag har en stor sten i magen.
Är detta mycket/lite i kvällsmat för er ?
För mig är detta mer än vad jag brukar äta?.
Men hur mycket äter ni under en dag ? och föds man med olika stora magsäckar eller beror det på hur mycket/lite man äter som får plats i den?
Vet att det skiljer mycket hur stora portioner och hur ofta och vad människor äter , vore intressant att höra lite olika matrutiner :)

Men de var ju bara 10-15 cm?

Jag tyckte att det lät lite. Jag kan i princip äta hur mycket som helst, måste vanemässigt sluta långt före "proppmätt".

En hel pizza klämmer jag utan vidare.

Jag hade utan tvekan mått illa efter en sådan måltid, men det beror på att min mage inte klarar av bröd (eller ja, gluten) speciellt bra. För mig spelar det stor roll VAD jag äter snarare än hur mycket.

Äter jag mat som magen mår bra av, då kan jag äta enorma mängder. Äter jag bröd eller annat som känns "degigt" när man tuggar det, då blir det lätt den där typen av mättnad som känns tung och jobbig. Äter jag snäll mat, då kan jag känna mig mätt utan att känna det som om magen är tung och dum.

Jag åt så goda mackor ikväll, två välfyllda baguetter i 10-15 cm längden och tog även en bit vattenmelon och nu mår jag fruktansvärt illa och det känns som jag har en stor sten i magen.
Men hur mycket äter ni under en dag ? och föds man med olika stora magsäckar eller beror det på hur mycket/lite man äter som får plats i den?
Vet att det skiljer mycket hur stora portioner och hur ofta och vad människor äter , vore intressant att höra lite olika matrutiner :)

En sån baguett hade varit mer än tillräckligt för mig och hade jag dessutom ätit vattenmelon till hade jag nog inte behövt äta mer den dagen!

Tycker att jag kan äta mindre och mindre med åldern, men har också högre krav på matens kvalité numer och äter mer med ögonen, dvs är halvmätt bara jag lagat och sett maten "bli till" då jag vet att det är något riktigt gott och bra jag ska äta.

Jag personligen hade kanske, på sin höjd fått i mig en halv sån baguette men troligtvis bara ätit melonen och varit fullt nöjd på det. Är generellt rätt liten i maten så när jag äter, överäter jag inte och jag äter heller inte jättemånga mål mat per dag. Är jag hungrig så äter jag typ.

Tycker det är jättelätt att tänja ut och "in" magsäcken. Äter jag mycket några dagar tar det längre tid för mig att bli mätt, medan om jag "håller in" på maten 2 dagar så blir jag mätt efter väldigt lite. :p
Samma här. Jag har dock aldrig lyckats äta en hel pizza på en och samma gång.
Jag brukar beställa en barnpizza om jag inte vill ha två måltider.

Jag skulle nog utan problem kunna äta din kvällsmat, kanske inte nu när jag är gravid, har dålig matlust, men i vanliga fall! Dock gillar inte min mage för mkt degig mat, men det struntar munnen i ;)

Jag var mätt efter en, resten åt jag bara för det var så himla gott!!
Det kanske är som sagt att det beror på vad man äter också.

Rätt mycket mat. Baguette är mättande!

Känns som min magsäck/hungerkänslor varierar över dygnet.

På fm hade jag inte ens kunnat äta en sådan baugette utan att få svårt att svälja pga mättnadskänslor, men vid lunchtid och särskilt kvällstid känns min mage som en öppen säck. Då hade jag säkert kunnat äta mer än två mindre baugetter och lite vattenmelon, även om jag nog blivit tillräckligt mätt på bara det.

Nuförtiden hade jag knappast fått i mig så mycket mat. Jag har en stillasittande livsstil och äter därefter.
Förr när jag rörde mycket på mig är det inte ens säkert att jag börjat bli mätt på så lite mat, jag kunde få i mig 1,5-2 pizzor själv.
Det beror ju helt på hur mycket mat man faktiskt behöver.

Nuförtiden hade jag knappast fått i mig så mycket mat. Jag har en stillasittande livsstil och äter därefter.
Förr när jag rörde mycket på mig är det inte ens säkert att jag börjat bli mätt på så lite mat, jag kunde få i mig 1,5-2 pizzor själv.
Fast vad man behöver och mättnadskänsla, verkar väl inte hänga ihop? I så fall skulle det väl varken finnas överviktiga eller underviktiga människor? Tvärtom är väl hela grejen med den överviktsepidemi som har spridits just att man äter mer än man behöver och gör det utan att bli så mätt att det tar emot.

Hur mycket jag äter beror både på hur mycket jag tänjt min magsäck och hur mycket jag bestämt mig för att äta.

Jag äter alldeles för fort och skulle lätt kunna tänja ut det till att kunna äta två stora portioner varje mål. Men jag har bestämt mig för att hålla mig till små portioner eftersom det inte finns några vinster alls över huvud taget i stora portioner.

Jag har handflatemåttet som norm. Min portion ska helst inte vara större än min hand. Det gör mig mätt. Men inte övermätt.

Två små baguetter plus vattenmelon skulle göra mig riktigt mätt och aningen illamående. Bröd mättar och vattenmelon är mastigt.

Hur mycket man äter under en dag hänger inte riktigt ihop med portionsstorleken för mig. Jag skulle kunna äta ganska många gånger om dagen om det bara var små portioner. Sammantaget skulle det bli rätt mycket. Nu håller jag mig till frukost, lunch och kvällsmat.

Fast vad man behöver och mättnadskänsla, verkar väl inte hänga ihop? I så fall skulle det väl varken finnas överviktiga eller underviktiga människor? Tvärtom är väl hela grejen med den överviktsepidemi som har spridits just att man äter mer än man behöver och gör det utan att bli så mätt att det tar emot.

Just så!

Det är ingen direkt ansträngning att bli tjock.

Förut hade jag kunnat äta två sådana. Inte varje dag men det fick plats.

Nu knappt en halv men jag har ju gjort en GBP och har bara en liten ficka kvar av magsäcken. Men mängden jag kan äta varierar ändå från dag till dag, vad det är och vad jag ätit förut.

Vad roligt för för mig är det precis tvärtom.
OM jag är stilla och slappar hemma äter jag mycket och när jag är igång äter jag lite.

Hur mycket jag äter beror både på hur mycket jag tänjt min magsäck och hur mycket jag bestämt mig för att äta.

Jag äter alldeles för fort och skulle lätt kunna tänja ut det till att kunna äta två stora portioner varje mål. Men jag har bestämt mig för att hålla mig till små portioner eftersom det inte finns några vinster alls över huvud taget i stora portioner.

Jag har handflatemåttet som norm. Min portion ska helst inte vara större än min hand. Det gör mig mätt. Men inte övermätt.

Två små baguetter plus vattenmelon skulle göra mig riktigt mätt och aningen illamående. Bröd mättar och vattenmelon är mastigt.

Hur mycket man äter under en dag hänger inte riktigt ihop med portionsstorleken för mig. Jag skulle kunna äta ganska många gånger om dagen om det bara var små portioner. Sammantaget skulle det bli rätt mycket. Nu håller jag mig till frukost, lunch och kvällsmat.
Äter ungefär som dig annars och jag mådde riktigt illa igår kväll av överätningen och där kom tankarna på hur mycket lite bukefalos äter !

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 811
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 966
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar