Störiga saker vi stör oss på - del 9

Just nu stör jag mig på att det blir fullständigt kaos i det lilla samhället jag bor i, bara för att det är bal. Folk kan inte parkera, det var fullkomligt fullt på parkeringarna till matbutikerna, så vi som skulle in och handla inte hade någonstans att parkera. :arghh::rage::banghead:
Tycker det borde ligga i kommunens intresse att se till så det inte blir parkeringskaos eller kaos överhuvudtaget. Var måttligt road, tack och lov att det bara är en gång om året... annars hade jag kreverat...

Just nu är jag irriterad över att det är dyrare att köpa en rejäl rakhyvel och lösa rakblad till den, än det är att köpa storpack med engångsrakhyvlar...
(och de kompatibla billiga som går att köpa via diverse sajter håller inte för ens hälften så mycket rakning, så det lägre priset är inte ens lockande längre...)

Och ännu mer irriterad över att Bic har den dåliga smaken att sälja en förpackning med handtag och 3 utbytbara blad, men det är omöjligt att köpa fler lösa rakblad till den! :meh: :banghead: (frågade dem via facebook och de bekräftade att det inte säljs lösa rakblad till den, utan "när man använt upp de medföljande rakbladen ska man slänga handtaget och köpa ett nytt fräscht..." :arghh: :arghh: :arghh:

Hållbarhetstänk någon???

Det där är ett jättevanligt sätt att uttrycka sig :). Man kan vara från orten men man kan också vara orten. Så med den nya betydelsen blir det grammatiskt korrekt även om det låter konstigt.

Jag vet, "mina" högstadiegrabbar är väldigt orten (tror/tycker de iallafall), och vissa gör ett och annat försök att förklara för sin kurator vad detta innebär och peka ut vad som är "riktiga" orten. Jag lyssnar snällt och försöker även lära mig vissa orten-hälsningar/handslag (:p) som de försöker lära mig. Det är inte min starka sida kan jag säga :rofl:

Jag vet, "mina" högstadiegrabbar är väldigt orten (tror/tycker de iallafall), och vissa gör ett och annat försök att förklara för sin kurator vad detta innebär och peka ut vad som är "riktiga" orten. Jag lyssnar snällt och försöker även lära mig vissa orten-hälsningar/handslag (:p) som de försöker lära mig. Det är inte min starka sida kan jag säga :rofl:
Det är altså någon sorts uttryck för en krets människor/kultur som anses typisk för (eller präglad av?) förorten (antagligen mer snävt = vissa Stockhomsförorter med en gemensam karaktär)
Är jag i närheten av att ha fattat rätt?

Det är altså någon sorts uttryck för en krets människor/kultur som anses typisk för (eller präglad av?) förorten
Orten är typ the hood. Om man är orten är man en person som är bor i en förortig förort, typ Rinkeby, Tensta eller så och känner att man lever den livsstilen. Om man bara säger att man bor i orten betyder det bara att man bor i ett sånt område.

Om det är bara är i Stockholm vet jag inte, jag har noll koll på orten-lingo i andra städer i Sverige.

Orten är typ the hood. Om man är orten är man en person som är bor i en förortig förort, typ Rinkeby, Tensta eller så och känner att man lever den livsstilen. Om man bara säger att man bor i orten betyder det bara att man bor i ett sånt område.

Om det är bara är i Stockholm vet jag inte, jag har noll koll på orten-lingo i andra städer i Sverige.

@MiaMia min uppfattning är också som ovan (med reservation för fel): orten = förort, som plats (tex när de pratar om "vakta orten" så handlar det om platsen) men att "vara orten" är att vara från förorten "på riktigt" och leva det fullt ut, inte bara bo där.

Gäller inte bara i Stockholm... Jag är nära Göteborg t ex.

Oj, häng med nu:

- Alla influencers som slår knut på sig själva för en snygg pose och inte ens levererar en rolig caption till.
- Normsmala som lägger upp en bild på sina mini-veck på magen som uppstår när dom sitter ner med texten ”Nu är jag TRÖTT på att hata min egen kropp! Från och med nu ska jag ÄLSKA allt med den!” Jaha? Snark.
- ”Hur man får en bikinikropp. Ta en bikini, sätt den på kroppen”. Really? Den var gammal 2011.
- Alla quotes som handlar hur om hur man bara vill resa och mysa med hundvalpar. Vi vet, du och resten av alla på nätet.
- Alla bilder från White Party på Josefinas i lördags.
- Entreprenörer som gör smygreklam á ”Hej tjejer! Får ni också torr hy såhär på våren?” vill-bara-småsnacka-men-säljer-egentligen-produkter.
- Alla som nyss kommit på att man kan göra vad man vill med livet och bah ”Men alltså hur sjukt är det inte att vi JOBBAR så mycket?! Jag vill bara bryta mig loss och utforska alla underbara ting i världen! :love:
- Killar som precis har kommit på att man kan prata om känslor och släpper lös syndafloden över.. ja, mig. ”GUD vad det är skönt att PRATA med dig!” Prata? Jaså, trodde jag hade första parkett på en enmansshow jag.
- Bröllopsbilder och den okränkbara tvåsamheten.
- Alla som tror att man är vänster för att man är bisexuell.
- Fok på Tinder. Bara.. folk på Tinder..

Ouff, det var nog allt för idag. Tack!

Det är altså någon sorts uttryck för en krets människor/kultur som anses typisk för (eller präglad av?) förorten (antagligen mer snävt = vissa Stockhomsförorter med en gemensam karaktär)
Är jag i närheten av att ha fattat rätt?
Orten verkar finnas lite överallt. Vi har 2 st här i Borlänge såvitt jag hört. Är dock lite dåligt insatt trots boende i bägge orter hela mitt 31-åriga liv. Kan vara åldern :p

Jag har en riktigt orimlig störning. Folk som på tunnelbanan tar av sig och hänger upp jackan på den lilla kroken ovanför fönstret. I tunnelbanan! I TUNNELBANAN! Det är inte en fyra timmar lång tågresa utan du skall åka typ 5 stationer. Visste inte ens att tunnelbanan hade såna krokar innan jag såg det idag. Fattar inte varför detta stör mig så oerhört.

Jag har en riktigt orimlig störning. Folk som på tunnelbanan tar av sig och hänger upp jackan på den lilla kroken ovanför fönstret. I tunnelbanan! I TUNNELBANAN! Det är inte en fyra timmar lång tågresa utan du skall åka typ 5 stationer. Visste inte ens att tunnelbanan hade såna krokar innan jag såg det idag. Fattar inte varför detta stör mig så oerhört.

Va?! Har aldrig sett att det finns krokar! Det stör mig bara jag hör det och jag vet inte heller varför :laugh:

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
90 91 92
Svar
1 820
· Visningar
83 363
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 640
Senast: Mineur
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
682
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
25 263
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar