Störiga saker vi stör oss på, del 39

Jag förstår dig i sak, men samtidigt när jag själv är sjuk så ska det mycket till för att jag ska stanna hemma. Dels pga att ”alla andra” ändå går dit sjuka, dels för att jag inte har råd. Det är dyrt att vara hemma sjuk om man ”bara” är förkyld. Speciellt som ensamstående.

(Under pandemin var det en annan sak)
Jag tror det är få som stannar hemma för att de har lite förkylningstecken som kanske eller kanske inte blir en förkylning. Men om man rent faktiskt är sjuk med mer än Lite förkylningstecken, så pass att man tar värktabletter (om man inte är en sådan som inte tror på det) eller till och med har feber, är det en fördel att stanna hemma och inte smitta ner folk fortsatt. Lite respekt för andra får man ändå ha. Den man smittar kan ju vara lite känsligare och drabbas allvarligare än du. Det är väl dyrt för nästa person också? Och är det inte dyrt nästa gång man åker på det när det gått laget runt en omgång redan för att folk inte har vett att stanna hemma?

Storytel hade gjort en fin uppdatering nyligen så att det var lättare att läsa en bit i ljudboken eller bara hålla över fingret om man funderade på vilket ord uppläsaren sa:p Tydligare text etc men fortfarande att det gick att klicka på skärmen och få upp en boksida som försvann efter några sekunder. Nu har de tagit allt ett snäpp åt skogen med att man direkt vid tryck hamnar i boken och uppläsaren stannar... För i... Jag petar ofta till min skärm för att hålla igång den vilket gör att jag nu stannar min ljudbok....hela...jäfla...tiden :arghh:

Stör mig på att jag då och då hux flux får ont i en arm eller ett ben eller så, nästan liknande växtvärk. Gör rätt ont, molande, brukar få väldigt svårt att sova när jag har ont. Har ont i ena armen nu, vänster. Ska ta värktabletter och kravla i säng och hoppas på att den inte stör mig i natt.

Jag tror det är få som stannar hemma för att de har lite förkylningstecken som kanske eller kanske inte blir en förkylning. Men om man rent faktiskt är sjuk med mer än Lite förkylningstecken, så pass att man tar värktabletter (om man inte är en sådan som inte tror på det) eller till och med har feber, är det en fördel att stanna hemma och inte smitta ner folk fortsatt. Lite respekt för andra får man ändå ha. Den man smittar kan ju vara lite känsligare och drabbas allvarligare än du. Det är väl dyrt för nästa person också? Och är det inte dyrt nästa gång man åker på det när det gått laget runt en omgång redan för att folk inte har vett att stanna hemma?
Fast värktabletter tar jag ofta, det betyder inte att jag är sjuk utan mest att jag är obekväm. Jag vet att det här är jätteolika men jag tycker att så länge man är i arbetsfört skick dyker man upp på jobbet även om det råkar vara med en paracetamol i bakfickan.
Det är i syvende och sist upp till var och en om de känner att de behöver stanna hemma från jobbet eller inte. Jag tycker det är onödigt att skälla på endera läger.

Fast värktabletter tar jag ofta, det betyder inte att jag är sjuk utan mest att jag är obekväm. Jag vet att det här är jätteolika men jag tycker att så länge man är i arbetsfört skick dyker man upp på jobbet även om det råkar vara med en paracetamol i bakfickan.
Det är i syvende och sist upp till var och en om de känner att de behöver stanna hemma från jobbet eller inte. Jag tycker det är onödigt att skälla på endera läger.
Om du behöver ta värktabletter för att överhuvudtaget vara på benen och utför ditt jobb och samtidigt går och hostar, nyser, snorar och har feber och uppenbart är SJUK (och inte är i arbetsför skick ens) så tycker inte jag att det är speciellt trevligt att du går till jobbet och smittar ner andra.

Det var precis den här diskussionen jag nämnde i det tidigare inlägget. Det här som alltid ska diskuteras. Folk som tror jag tolkar en nysning som förkyld och anser att så fort det är så ska man vara hemma. Ständigt denna diskussionen.

Om du behöver ta värktabletter för att överhuvudtaget vara på benen och utför ditt jobb och samtidigt går och hostar, nyser, snorar och har feber och uppenbart är SJUK (och inte är i arbetsför skick ens) så tycker inte jag att det är speciellt trevligt att du går till jobbet och smittar ner andra.

Det var precis den här diskussionen jag nämnde i det tidigare inlägget. Det här som alltid ska diskuteras. Folk som tror jag tolkar en nysning som förkyld och anser att så fort det är så ska man vara hemma. Ständigt denna diskussionen.
Jag håller med dig. Är man sjuk stannar man hemma. Absolut att det är dyrt, men det ger en inte rätt att utsätta andra för smitta. Blir lika dyrt för dem liksom.

Jag missade nog det inlägget, men det är ju också så att det är väldigt olika hur man tolkar att man är sjuk eller arbetsför från person till person.
Det som gör att en människa stannar i sängen kan en annan jobba igenom med en enkel alvedon även om man är lite obekväm.

Jag håller med dig. Är man sjuk stannar man hemma. Absolut att det är dyrt, men det ger en inte rätt att utsätta andra för smitta. Blir lika dyrt för dem liksom.
Ja, ibland kan det ju till och med bli dyrare om man är känslig, eller om det går runt och man får det igen. Det har ju en tendens att göra det. Man behöver ju inte ens själv bli förkyld för att kollegan blev det utan det kan bli annat av det, allvarligare. Själv har jag lätt för att få lunginflammation och öroninflammation när förkylda människor är runt mig, så blir rätt sur när kollegorna kommer uppenbart sjuka (inte bara snoriga) till jobbet. Försöker hålla mig ur vägen och pillar i mig Rinexin för att minskar risken för problem med öronen i alla fall.

Jag missade nog det inlägget, men det är ju också så att det är väldigt olika hur man tolkar att man är sjuk eller arbetsför från person till person.
Det som gör att en människa stannar i sängen kan en annan jobba igenom med en enkel alvedon även om man är lite obekväm.
Om nöden krävde skulle nog rätt många kravla sig till jobbet, men låter bli, så så stor skillnad tror jag inte det är egentligen. Det handlar bara om var man sätter ribban. Hur mycket pengar vill man förlora själv? Var sätter man ribban för att respektera sina kollegor? Det handlar nog mindre om hur man upplever sig sjuk jämfört med andra och mer om att sätta sitt och sig själv före andras behov.

Eftersom att det var mitt inlägg som startade så kan jag skriva att jag tror inte det handlar om att man känner sig arbetsför. Det handlar om pengar. Jag betvivlar starkt att det beror på någon slags arbetsmoral, för då hade denne beaktat var den jobbar - ironin är hög. Denna personen var inne med blodsprängda ögon och hostade runt. Nu är jag drabbad och stannar hemma. Människor som räknat med att jag ska vara arbetsför denna veckan påverkas, grejer blir inställda och uppskjutna. Saker jag behöver göra utöver det är också inställda. Men vem fan bryr sig sålänge de själva kan stå på två ben. Every man for themselves, tydligen.

På mitt arbete, som du vet är inom regionen, stod det i klartext efter pandemin att det var okej att komma till jobbet sjuk ÄVEN om du behövde ta en värktablett för att orka arbeta. Faktiskt.

Detta stod på vårt intranät och gällde alla medarbetare, inte bara min arbetsplats.

Stör mig på människor som kommer till jobbet sjuka - egoister!

Instämmer!

Min sambo blir lätt förkyld, och dessutom finns det saker i arbetsmiljön på hans jobb som tenderar att förvärra det hela rätt ordentligt. Vilket leder till en del sjukfrånvaro...eftersom han blir smittad av kollegorna som inte stannar hemma när de borde. (Och ja, jag vet att det är så - har jobbat där själv.)

Eftersom att det var mitt inlägg som startade så kan jag skriva att jag tror inte det handlar om att man känner sig arbetsför. Det handlar om pengar. Jag betvivlar starkt att det beror på någon slags arbetsmoral, för då hade denne beaktat var den jobbar - ironin är hög. Denna personen var inne med blodsprängda ögon och hostade runt. Nu är jag drabbad och stannar hemma. Människor som räknat med att jag ska vara arbetsför denna veckan påverkas, grejer blir inställda och uppskjutna. Saker jag behöver göra utöver det är också inställda. Men vem fan bryr sig sålänge de själva kan stå på två ben. Every man for themselves, tydligen.
Självklart handlar det om pengar, det är ju därför man jobbar! Jag menade bara att det är olika från person till person om man känner sig i sådant skick att man kan utföra arbetet även när man är lite risig.

Jag skulle personligen aldrig sjukskriva mig för en förkylning oavsett men hade å andra sidan fått onda ögat från ledning och andra anställda om jag gjort det på den här arbetsplatsen. Somliga har det med sig att om man Kan jobba Ska man jobba helt enkelt.
Självklart beroende på vad det är man jobbar med också, det finns områden där det inte är okej att snörvla.

Med det sagt är det såklart både trist och störigt att du nu är sjuk!

Slog av nageln på träningen i lördags , tappade skivstången när jag skulle lägga ifrån mig den och nu känner jag mig halt när jag ska skriva på tangentbordet.
Har också ett rejält blåmärke på fingertoppen så det gör dessutom ont använda det fingret

IMG_9617.webp

(Min fetning)
Exakt det här. Nu har jag tur på det här viset som inte jobbar, för själv blir jag vrålsjuk av väldigt lite. Men samtidigt räknas det inte för jag får aldrig feber däremot... :meh:

Skulle sitta barnvakt en dag men checkade av om de kunde hitta någon annan då jag var sjuk. "Men det gör inget!" hade syrrans sambo sagt då och vid förtydligande syftat på risken att smitta barnet ifråga (som snart fyller två och alltså inte förstår det här med distans utan ska klänga på en så mycket som möjligt). Vid det laget hade jag varit sjuk så länge att jag knappast smittade längre - det var mig själv jag tänkte på för jag var helt förstörd. För mig är den inställningen alldeles fascinerande, både att vara villig att ta smittrisken och att inte ens reflektera över att den sjuka kan må jävligt risigt.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
94 385
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 382
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 353
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
12 527
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023
  • Retrievertråden