Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
När folk, t ex kollegor, är helt oförmögna att väga för- och nackdelar. Eller snarare inte ens bryr sig om att försöka lyssna på några eventuella fördelar med ett förslag om de kan komma på en enda nackdel. Det är som om de inte kan se skillnad på små nackdelar och totala dealbreakers? Alla nackdelar blir automatiskt dealbreakers.

Att överhuvudtaget utvärdera nuläget i termer av för- och nackdelar finns inte heller på kartan. Nuläget bara är som det är? Så... det blir rätt svårt för nya idéer att överleva mer än 30 sekunder. :crazy:
 
SL har redan bytt ut busstidtabellerna på hållplatserna till sommartidtabeller, som inte gäller förrän fr.o.m. 21/6. Så om man inte är uppmärksam missar man bussen.
Fattar att de inte kan byta alla samma dygn, fast iofs borde de väl kunna det.
 
SL har redan bytt ut busstidtabellerna på hållplatserna till sommartidtabeller, som inte gäller förrän fr.o.m. 21/6. Så om man inte är uppmärksam missar man bussen.
Fattar att de inte kan byta alla samma dygn, fast iofs borde de väl kunna det.
Har ni inte app hos er? Sörmlands trafiken har en super bra app.
 
Ok. Jag vill nog kolla tiderna hemma och inte vid hållplatsen. Jag behöver liksom gå till hållplatsen innan bussen går. Jag går ju inte dit och chansar att bussen går?
Tidtabellerna finns att skriva ut från SLs hemsida tror jag, eller så kan man ringa och få enstaka skickade via post. Om man inte har smartphone eller skrivare.

Hur gjorde du innan det fanns app och smartphone? Själv kollade jag i häften av papper med tidtabeller som jag hade hemma.
 
Tidtabellerna finns att skriva ut från SLs hemsida tror jag, eller så kan man ringa och få enstaka skickade via post. Om man inte har smartphone eller skrivare.

Hur gjorde du innan det fanns app och smartphone? Själv kollade jag i häften av papper med tidtabeller som jag hade hemma.
Minns att det var ett väldigt pusslande ibland med att läsa tidtabeller om man skulle byta flertalet gånger.
Och så kom jag att tänka på de gamla bussarna man drog i ett snöre för ”stanna”.
 
Tidtabellerna finns att skriva ut från SLs hemsida tror jag, eller så kan man ringa och få enstaka skickade via post. Om man inte har smartphone eller skrivare.

Hur gjorde du innan det fanns app och smartphone? Själv kollade jag i häften av papper med tidtabeller som jag hade hemma.
Då hade jag tidtabellen i väskan. Eller rättare sagt jag hade det i huvudet för då åkte jag typ varje vardag. Idag typ 2/halvår. Då hade jag 1km till bussen så behövde veta innan hållplatsen vilket jag vill veta idag med. Väl vid hållplatsen spelar det ingen roll för mig vad tabellen säger. Jag måste ju veta tidigare än så.

Jag går inte till hållplatsen och chansar på att bussen går.
 
Jag har spelat ett spel i 10+ timmar. Fin grafik och så, men vissa saker var lite frustrerande långsamma, så jag såg fram emot att avsluta spelet och kunna gå vidare till nästa i biblioteket. Nu är jag glad att jag inte betalade fullpris för spelet, för DET HAR INGET SLUT!? Efter ett konstigt val så kommer bara texten "To be continued...) efterföljt av eftertexterna.

Jag måste ha gjort fel val, tänkte jag, och googlade. Nä. Då ska det, någon gång i framtiden, släppas en episod två. Datum finns inte, och "första" delen släpptes 2019. INGENSTANS i beskrivningen av spelet står det att det är en första del och således inte ett fullständigt spel.

Blir tokig. Hade aldrig köpt spelet om jag visste att det inte hade ett slut???

Edit: Det är alltså ett detective/mystery-spel. Tänk er att läsa en deckare och så får man inte veta slutet. Värdelöst.
 
Känner mig inte riktigt bra i dag, har huvudvärk och snuvig, vet inte om det är pollen men det känns konstigt med tanke på regnet, nyser hela tiden också nu i kväll. Känns lite som att migrän är på gång också och hoppas på att den inte är det.

Har inte gjort så mycket i dag mer än tagit det lugnt med tanke på att jag känt mig off. Rastat spionen förstås, ätit rester från igår (fiskpudding, gott som vanligt) och pratat med min syster i två timmar. Sedan ringde min ena son och vi pratade i 4,5 timmar, efter två timmars samtal om allt och inget berättade han varför han ringde, han behövde lite råd hur han skulle tänka för jag var den enda vettiga att fråga sa han <3 Älskade fina unge alltså! Det värmer att den där skitungen verkligen vänder sig till mig för sådana saker- viktigt, ja då går jag till mamma! Jag bekräftade bara honom i att det han tänkte var rätt, och det var nog det han ville höra, att inte springa in i något, att vilja något är en sak, att det praktiskt ska vara bra ska man också tänka på. Det handlade om ett bilköp. En bil för 50 000 kr, 25 år gammal audi a4. Gått lite, två ägare osv. Men ju mer jag läste desto mer kunde jag peka ut att det egentligen inte räknades upp så mycket speciellt egentligen som gjorde att just den skulle vara värd 50 000kr, speciellt inte när han själv egentligen vill ha en billigare bil han kan bygga om (ni vet, som ungdomar gärna vill ibland, sänka, kjolpaket, annat avgassystem osv), en bil han inte behöva gråta blod över ifall det blir misslyckat med. Det var så hans magkänsla sa också, men "vill ha"-känslan hade kickat in.
Vet ni hur underbart det är att prata med sin vuxna son och återigen inse hur lika vi egentligen är? Jag känner så väl igen mig i hur han beskriver sitt tänk, sina känslor och sitt behov av att höra för- och nackdelar också- och hur svårt det är att få det av resten av familjen. Och hur väl jag känner honom, vad han vill- egentligen- och hur han tänker, det känns så fint att han vet att jag vet och att han känner sig trygg med att fråga mig och att han faktiskt lyssnar. Det jag säger är inget som rinner av honom utan han bryr sig.

Det är en enorm kontrast till son nummer två som gör raka motsatsen till vad jag och andra säger, just nu innebär det till exempel att tatuera sig hos en hemmapulare som gör det-när båda har druckit alkohol en massa, tatuerar sig på händerna osv, tatuerar vad som helst, tex fuck life, drugs is life osv på händerna och marijuanablad osv. klart han får tatuera sig, han är ju vuxen, men man kanske ska fundera på vem som gör det och vad man tatuerar och sånt där så att man inte ångrar sig? Jomen visst, tatuerar sig och ångrar sig dagen efter är hans visa, bättre så. Jag berättade för båda sönerna att jag inte gick med på att de tatuerade sig innan de var 18, sedan kunde jag inte hindra dem, MEN jag skulle önska att de ändå väntade och tänkte igenom det för det man gillar som 18 gillar man nog inte som 25. När äldsta sonen var 18 frågade han mig om jag tyckte han skulle tatuera sig. Jag sa att det är hans val men att jag hade väntat tills han var lite äldre och hjärnan är mer färdigutvecklad. Han valde att göra det och nu som 22 säger han att han är jätteglad för det för han förstår precis vad jag menar. Det är sorgligt att son nummer två måste gå sin egna väg sådär för det innebär just att han får ta konsekvenserna, tex med tatueringarna, och tyvärr med sällskapet han numera umgås, som inte är det bästa, tvärtom är det aktiva missbrukare.

Jag är bara väldigt glad att äldsta sonen som stod med ett ben i ett av Malmös kriminella gäng i tonåren, skulle langa droger, skulle vara kriminell osv i resten av livet nu inte är något av det. Jag tog alla knivar han skulle ha med sig till skolan, gömde dem under min madrass i sängen och i min troslåda, ingen son rotar i mammas troslåda.... jag ordnade skjuts och hämtade honom överallt, jag satt framför ytterdörren och vägrade släppa ut honom sent på kvällarna, jag ringde honom ständigt, jag luskade reda på var han var, jag var inte rädd för hans vänner och sa till dem vid behov så de hade mer respekt för mig än han hade, när jag fick veta han skulle göra brott med någon frågade jag öppet vem och var så att det inte var hemligt och hämtade hem honom- och det hjälpte, han mognade till slut, och här står han nu med jobb och inkomst, inneboende och älskar att jobba, har drömmar och planer och tankar om sin framtid-för om man siktar mot stjärnorna når man åtminstone trädtopparna. Det är underbart att se hur han utvecklas! Och hur han INTE vill gå i släktens fotsteg, det är det bästa och gör mig nog som mest lättad. Han gör en klassresa med andra ord. Han får en bättre framtid!

Son nummer två hoppas jag mognar också, jag tror han gör det, han behöver hitta sig själv, men det sker väl när han blir äldre!

Det är inte lätt att vara förälder. Inte heller lätt att vara tonåring och ung vuxen och lättpåverkad av andra människor och inte själv veta hur man ska vara. Vilken pärs det måste vara att kunna stå för den man är när man inte riktigt vet själv.

Tror jag ska sova nu, mitt huvud är fullt av tankar om mina ungar!
 
Då hade jag tidtabellen i väskan. Eller rättare sagt jag hade det i huvudet för då åkte jag typ varje vardag. Idag typ 2/halvår. Då hade jag 1km till bussen så behövde veta innan hållplatsen vilket jag vill veta idag med. Väl vid hållplatsen spelar det ingen roll för mig vad tabellen säger. Jag måste ju veta tidigare än så.

Jag går inte till hållplatsen och chansar på att bussen går.
Nä det beror ju på hur ofta den går. Här går de med 2-20 min mellanrum beroende på linje och då kan man ju chansa.
 
Nä det beror ju på hur ofta den går. Här går de med 2-20 min mellanrum beroende på linje och då kan man ju chansa.
Ok men som sagt vad har man 1 km till bussen chansar man inte. Jag chansar inte när jag idag har 50 meter heller utan tar reda på tiden innan. Nu tror jag inte det satt någon tidtabell på stolpen i fredags heller.
 
Ok men som sagt vad har man 1 km till bussen chansar man inte. Jag chansar inte när jag idag har 50 meter heller utan tar reda på tiden innan. Nu tror jag inte det satt någon tidtabell på stolpen i fredags heller.
Jag veeeet, jag är uppvuxen i glesbygd med dålig kollektivtrafik, där fick man ringa länstrafiken för att vara säker på att bussen skulle gå dag x och tid y.
Vad jag menade med mitt första busstidtabellsinlägg är att om det sitter uppe busstidtabeller på hållplatserna så ska de ju vara aktuella, inte felaktiga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 043
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
21 891
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 572
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 232
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp