Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Akassan krånglar. Min senaste ersättning uteblev och när jag undrade varför så sa de att de ville ha information om hur många dagar jag fått ersättning från fk förra vintern. Varför då liksom? Den informationen borde de ha fått och jag har fått akassa under förra våren och även nu i höst. Fattar ingenting. Och kunde de inte ha kommunicerat detta tidigare i stället för att bara dra in ersättningen?
 
En person börjar berätta en rolig historia om en händelse.
Jag hade filmat den händelsen och publicerat i en grupp vi båda är med i.
Han beskriver helt fel vad hände i slutet.
Jag påpekar det.
Han börjar tjafsa om att han vet för han har sett videon.
Jaha, men jag var liksom där då det hände 🤷‍♀️
 
Har en läkartid 08:45 och nu är klockan 08:55. Hur svårt kan det vara att det redan är förseningar såpass tidigt på morgonen? :meh:
Orsaken till att jag inte tycker om mottagning, bli några minuter sen och personen som väntar blir jättesur. Jämfört med akuten där nån kan ha väntat i 8 timmar och bara blir tacksam när man kommer. I noll procent av fallen förekommer det där ”rast” ni talar om. Det finns inte i mitt schema, tack och lov har vi för det mesta tid att äta lunch.
 
Har en läkartid 08:45 och nu är klockan 08:55. Hur svårt kan det vara att det redan är förseningar såpass tidigt på morgonen? :meh:
Jag hade en läkartid 7:30 imorse ( :cautious: ). De ringde 7:30 och meddelade att läkaren var på ett försenat tåg. Så med den eminenta tågtrafik som råder går det utmärkt att skapa stora förseningar på alla läkarmottagningar (och andra verksamheter) väldigt tidigt på morgonen.

(Denna tid var ett störningsmoment i sig, men jag antog att den var lika mycket så för läkaren själv, vilket hon bekräftat då hon jobbat för tre pga sjuka kollegor hela förra veckan och ändå var totalt överbokad även denna vecka pga eftersläpande ärenden. Dessutom minskade min störning när jag lyckades göra det till ett videomöte.)
 
Orsaken till att jag inte tycker om mottagning, bli några minuter sen och personen som väntar blir jättesur. Jämfört med akuten där nån kan ha väntat i 8 timmar och bara blir tacksam när man kommer. I noll procent av fallen förekommer det där ”rast” ni talar om. Det finns inte i mitt schema, tack och lov har vi för det mesta tid att äta lunch.
Rast redan före 09 på morgonen, som i mitt fall på gyn? Det var ingen patient före mig och jag är aldrig otrevlig mot en läkare även om jag får vänta längre på en em. Att det blir förseningar är jag fullt medveten om, men ingen arbetsplats brukar väl ha rast redan före 09 på morgonen om en patient är inbokad till 08:45?

Jag har visserligen känt kontorsfolk som började sina morgnar med att dricka kaffe och läsa tidningen kl 08 innan de började jobba efter rasten 09. Visste inte att det var vanligt förekommande inom vården.
 
Rast redan före 09 på morgonen, som i mitt fall på gyn? Det var ingen patient före mig och jag är aldrig otrevlig mot en läkare även om jag får vänta längre på en em. Att det blir förseningar är jag fullt medveten om, men ingen arbetsplats brukar väl ha rast redan före 09 på morgonen om en patient är inbokad till 08:45?

Jag har visserligen känt kontorsfolk som började sina morgnar med att dricka kaffe och läsa tidningen kl 08 innan de började jobba efter rasten 09. Visste inte att det var vanligt förekommande inom vården.
Herregud så olämplig insinuation!

Ledsen att du fick vänta men lite förbluffad att den enda orsak du kan tänka dig till förseningen är att läkaren har rast på arbetstid. Jag gissar att du inte jobbar i vården.
 
Orsaken till att jag inte tycker om mottagning, bli några minuter sen och personen som väntar blir jättesur. Jämfört med akuten där nån kan ha väntat i 8 timmar och bara blir tacksam när man kommer. I noll procent av fallen förekommer det där ”rast” ni talar om. Det finns inte i mitt schema, tack och lov har vi för det mesta tid att äta lunch.

Det man stör sig på är ju det faktum att man har fått en tid som man sen inte håller. Man har tagit ledigt från jobbet för att komma t.ex. kl. 10. Om man då inte kommer till förrän 10.30 (utan förklaring) så blir det irriterande eftersom om man fått tiden 10.30 från början så hade man kunnat anpassa sig efter det och kommit lagom till den tiden istället. Det jag tror att många irriterar sig mest på är bristen på information.

T.ex. i fallet nedan hade lite information om varför @Dimmoln var sen gjort mycket för patientens känslor inför förseningen. Receptionisten kunde kommit ut och informerat om att läkaren blir sen p.g.a. ett akutfall som påträffades på vägen till jobbet. Eller så kunde läkaren själv informerat patienten om det.

Påminner mig om den gången jag blev utskälld efter noter och fick höra att jag "...borde arbeta mer och fika mindre" när jag tog emot min första patient 15 min för sent. Det var bara det att jag varit först på plats på ett hjärtstopp i anslutning till lokalen och varit upptagen med att göra HLR innan mitt pass ens börjat :banghead:

Jag tycker att vården i en del fall har väldigt lite respekt för patienternas tid. T.ex. så blev jag innan kallad till cellprov på en klinik i stan. Jag blev alltså kallad till en specifik tid. T.ex. kl. 11. Jag tog ledigt från jobbet. Jag kom i lagom tid och väntade. Och väntade och väntade. När klockan närmade sig 11.20 frågade jag i receptionen varför det dröjer och om jag missuppfattat nåt angående min tid (utan att vara otrevlig). Då fick jag veta att de alltid kallade många på samma tid för det alltid var så många som uteblev. Vilket gjorde att det blev enorma väntetider de gånger många kom till sin tid. Jag hade alltså tagit ledigt från jobb för den tiden det skulle ta mig att ta mig från jobbet, till kliniken, få cellprovet utfört, och sen ta mig tillbaka till jobb igen. Men rimlig marginal så klart. Efter den tiden så förväntar sig min arbetsgivare att jag är tillbaka. Så jag valde att inte gå till den kliniken igen utan boka mig på en annan som inte dubbelbokar (trippel/kvadrupelbokar) tiderna. Andra kliniker kan så varför inte den kunde göra det är en gåta för mig.

De gav alltså en specifik tid men det var i praktiken en form av planerad drop in. Det tycker jag är oerhört fult gjort! Såna kliniker undviker jag om jag kan. Om de varit ärliga från början och sagt att det är drop in hade jag sett till ha mer tid för besöket.
 
Det man stör sig på är ju det faktum att man har fått en tid som man sen inte håller. Man har tagit ledigt från jobbet för att komma t.ex. kl. 10. Om man då inte kommer till förrän 10.30 (utan förklaring) så blir det irriterande eftersom om man fått tiden 10.30 från början så hade man kunnat anpassa sig efter det och kommit lagom till den tiden istället. Det jag tror att många irriterar sig mest på är bristen på information.

T.ex. i fallet nedan hade lite information om varför @Dimmoln var sen gjort mycket för patientens känslor inför förseningen. Receptionisten kunde kommit ut och informerat om att läkaren blir sen p.g.a. ett akutfall som påträffades på vägen till jobbet. Eller så kunde läkaren själv informerat patienten om det.



Jag tycker att vården i en del fall har väldigt lite respekt för patienternas tid. T.ex. så blev jag innan kallad till cellprov på en klinik i stan. Jag blev alltså kallad till en specifik tid. T.ex. kl. 11. Jag tog ledigt från jobbet. Jag kom i lagom tid och väntade. Och väntade och väntade. När klockan närmade sig 11.20 frågade jag i receptionen varför det dröjer och om jag missuppfattat nåt angående min tid (utan att vara otrevlig). Då fick jag veta att de alltid kallade många på samma tid för det alltid var så många som uteblev. Vilket gjorde att det blev enorma väntetider de gånger många kom till sin tid. Jag hade alltså tagit ledigt från jobb för den tiden det skulle ta mig att ta mig från jobbet, till kliniken, få cellprovet utfört, och sen ta mig tillbaka till jobb igen. Men rimlig marginal så klart. Efter den tiden så förväntar sig min arbetsgivare att jag är tillbaka. Så jag valde att inte gå till den kliniken igen utan boka mig på en annan som inte dubbelbokar (trippel/kvadrupelbokar) tiderna. Andra kliniker kan så varför inte den kunde göra det är en gåta för mig.

De gav alltså en specifik tid men det var i praktiken en form av planerad drop in. Det tycker jag är oerhört fult gjort! Såna kliniker undviker jag om jag kan. Om de varit ärliga från början och sagt att det är drop in hade jag sett till ha mer tid för besöket.
Vi får drop in tider till våran cellprovsmottagning. Jag brukar dyka upp lite tidigt till min tid då det är ta en lapp när du kommit som bestämmer när du får komma in.
 
Orsaken till att jag inte tycker om mottagning, bli några minuter sen och personen som väntar blir jättesur. Jämfört med akuten där nån kan ha väntat i 8 timmar och bara blir tacksam när man kommer. I noll procent av fallen förekommer det där ”rast” ni talar om. Det finns inte i mitt schema, tack och lov har vi för det mesta tid att äta lunch.

Som van patient så försöker jag alltid utgå från att en gör så gott en kan för att jag inte ska behöva vänta längre än nödvändigt. Läkare kan ju också bli sjuka och behöva bolla om. All info kanske inte går till patienten och det är också lite overkill för mig att veta hur de planerar sitt arbete. Läkaren kan ju ha behövt ändra i schemat pga att dens kollega är sjuk exempelvis.
Ibland har det hänt mig att det konstaterats vid mitt besök att jag är "sjukare än de antagit" och mitt besök har pga det dragit ut på tiden. Mkt möjligt att detta gjort att andra patienter påverkats. Så får jag vänta en annan gång tänker jag att det kanske hänt något liknande för en annan patient.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
23 858
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 100
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 635
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 034
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp