Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ponera att man har ett hundra år gammalt originalgolv. Oljad ekparkett. Man blåser upp sitt badkar. Häller i säg 100 liter vatten, man tar ett glas vin…. Och sen kommer en katt springande, tar en genväg och ritsch….

Ser detta framför mig. Det vore oerhört … störigt. Gissningsvis också för grannen under 😅
Tänk att vattensängarna slutade vara populära...

Var bekant med en som var grannen under. En söndag innan det knappt blivit morgon. Medan sängens ägare var bortresta. Hon tyckte det var aningens störigt, ja. Trots att ingen katt var inblandad.
 
Tänk att vattensängarna slutade vara populära...

Var bekant med en som var grannen under. En söndag innan det knappt blivit morgon. Medan sängens ägare var bortresta. Hon tyckte det var aningens störigt, ja. Trots att ingen katt var inblandad.
Fast då måste de varit slarviga, när jag hade vattensäng så hade jag även ett skydd så inget skulle läcka ut om det gick hål på säcken, allt skulle vara kvar i ramen.
 
Utländska, skjutkåta jägare som skiter i allt bara de får skjuta. Hotar guider, skjuter massor med fågel som bara kastas bort och överger sina hundar alternativt håller dem i för små burar. Tyvärr inte första gången jag hör talas om det här, ett stort problem sedan flera år tillbaka där t ex ripor skjuts och slängs i sopsäckar. 🤬

https://www.dn.se/sverige/jakthundar-lamnas-pa-fjallet-archie-raddades-fran-doden/

Under hösten har det vid flera tillfällen rapporterats om övergivna hundar i de svenska fjällen. I oktober träffade TV4 Nyheterna fågeljägaren Erika Tano som hittat en övergiven hund, i Ritsem i Norrbottensfjällen. När hon fick tag på hundägaren tog denne in hunden i bilen där det satt sammanlagt 18 hundar i små burar.

Anja Kjellsson är jaktvårdskonsulent och hundansvarig på Svenska Jägareförbundet region norr. Hon känner igen beskrivningen av övergivna hundar och vittnar om utländska jägare som kommer till Sverige med stora mängder hundar som förvaras i för trånga burar.

Hon beskriver hur de utländska jägarna ofta går på linje med flera hundar för att skjuta småvilt.

– Jaktkulturen är annorlunda, man har väldigt många hundar. Utifrån vår jaktetik fäller vi kanske två ripor om det är en kull på sju stycken, de kan skjuta bort en hel kull.


Johanna Granström Sundgren och Jägareförbundets Anja Kjellsson är kritiska till de utländska jägarnas bristande djurhållning och jaktetik.

– Alla vet om det här, boende, polis och länsstyrelsen, varför händer det ingenting? frågar sig Anja Kjellsson uppgivet.

Anna Modig är enhetschef på djurskydds- och veterinärenheten på länsstyrelsen i Norrbotten och väl medveten om bristerna i hundhållning.

– Vi får in klagomålsärenden varje år och vi vet att det förekommer, men vi vet inte hur omfattande problemet är. Ofta handlar det om att jägare inte håller hundar på ett korrekt sätt, exempelvis att de har hundar i burar i transporter eller jaktstugor när de inte används i jakt.

Länsstyrelsen kan göra kontroller av jägare och förbjuda dem att hålla hundarna på sätt som inte är tillåtna i Sverige. De kan även omhänderta hundar. Arbetet sker oftast genom att de får in klagomålsärenden från allmänheten. De försöker även nå ut med information till jägarna.

Enligt Jordbruksverkets direktiv till länsstyrelserna ska deras huvuduppdrag vara kontroll av livsmedelsproducerande djur, alltså inte sällskapsdjur.

– Vi har inte resurser för att göra kontroller i den omfattning som behövs, som i allt annat får vi prioritera det mest akuta när det gäller jakthundarna.


Money talks. :banghead:
 
Jag kopierad prov till en klass. I den klassen finns en elev som har 'stor text' som anpassning. Jag vet inte hur jag lyckades men den elevens text blev större, men till alla andra elever blev texten mindre. Testade 4ggr men fick den inte att kopiera till 'samma' storlek.

:meh:
 
Jag stör mig på allt jäkla regn! Dels är det översvämning både här och där (går knappt att gå i skogen utan simfötter och torrdräkt) och för att all denna fukt/råa kyla gör att mina luftrör säger upp sig. Jag orkar ingenting. Minsta lilla ansträngning gör mig helt flåsig. För en stund sedan kammade hunden. Det kändes som att jag sprungit ett maraton. :arghh:
 
På att den här skiten cirkulerar igen, och ännu värre: Att hela två personer i mitt nätverk har gått på den och delat den, trots att de överlag är rätt vettiga annars. Det får mig att tappa hoppet om mänskligheten ännu lite mer, att inte ens en vuxen tänkande människa inser att det här är fullständigt skitsnack (och fullt av språkfel p.g.a direktöversättning, dessutom). Och så klagar vi på att Dagens Ungdomar är dåliga på språk och källkritik... :meh:

Screenshot 2023-11-10 at 14.42.10.png
 
På att den här skiten cirkulerar igen, och ännu värre: Att hela två personer i mitt nätverk har gått på den och delat den, trots att de överlag är rätt vettiga annars. Det får mig att tappa hoppet om mänskligheten ännu lite mer, att inte ens en vuxen tänkande människa inser att det här är fullständigt skitsnack (och fullt av språkfel p.g.a direktöversättning, dessutom). Och så klagar vi på att Dagens Ungdomar är dåliga på språk och källkritik... :meh:

Visa bifogad fil 131666
Det är så många bland mina Facebook vänner som delat det där så jag har funderat på att skriva ihop en egen som är mera korrekt
 
Det är så många bland mina Facebook vänner som delat det där så jag har funderat på att skriva ihop en egen som är mera korrekt
Ja, jag antar att den fått ny fart nu när det är mycket snack om Meta överlag med tanke på den nya betalvarianten. Jag fattar verkligen inte hur man inte kan fatta! Nog för att det finns folk som delar all möjlig skit, men just de två personerna i det här fallet delar i princip aldrig något överhuvudtaget så de måste ju verkligen ha tyckt att just det här var toppen! 🤯
 
På att den här skiten cirkulerar igen, och ännu värre: Att hela två personer i mitt nätverk har gått på den och delat den, trots att de överlag är rätt vettiga annars. Det får mig att tappa hoppet om mänskligheten ännu lite mer, att inte ens en vuxen tänkande människa inser att det här är fullständigt skitsnack (och fullt av språkfel p.g.a direktöversättning, dessutom). Och så klagar vi på att Dagens Ungdomar är dåliga på språk och källkritik... :meh:

Visa bifogad fil 131666
Haha, jag hade också screenshottat den där från mitt flöde för att lägga in här och göra ett likadant inlägg som ditt, men du han före :D
 
På att den här skiten cirkulerar igen, och ännu värre: Att hela två personer i mitt nätverk har gått på den och delat den, trots att de överlag är rätt vettiga annars. Det får mig att tappa hoppet om mänskligheten ännu lite mer, att inte ens en vuxen tänkande människa inser att det här är fullständigt skitsnack (och fullt av språkfel p.g.a direktöversättning, dessutom). Och så klagar vi på att Dagens Ungdomar är dåliga på språk och källkritik... :meh:

Visa bifogad fil 131666
Många är ganska dåliga på att urskilja vad som är strunt. Då en vän delade meddelandet som cirkulerade för några år sedan med "bread fruit meeting" och vad det nu var, då frågade jag henne vad hon egentligen menade.
Ja, hon erkände att hon inte alls förstod vad det betydde, men tyckte att det lät så klokt och trevligt att hon ville dela :confused: Människan jobbar som lärare :crazy:
 
Hade bespetsat mig på en mysig fredagsmiddag, lamm med grönsaker och sås. Upptäcker nu att jag inte har någon citron hemma. Noterade det förra gången att den var slut. Kunde drag på mig kläderna och gå och handla, men fasiken om jag gör det. Det blir tinad köttfärs och kålfräs.
 
På att den här skiten cirkulerar igen, och ännu värre: Att hela två personer i mitt nätverk har gått på den och delat den, trots att de överlag är rätt vettiga annars. Det får mig att tappa hoppet om mänskligheten ännu lite mer, att inte ens en vuxen tänkande människa inser att det här är fullständigt skitsnack (och fullt av språkfel p.g.a direktöversättning, dessutom). Och så klagar vi på att Dagens Ungdomar är dåliga på språk och källkritik... :meh:

Visa bifogad fil 131666
De förstår inte att de gett facebook tillåtelse till vissa saker när de skapade sina konton?
Haha! De vill alltså inte kunna dela inlägg och bilder med sina vänner ... :confused:
 
Hade boendestöd här idag. Vek tvätt.
Sen när h*n skulle gå kom jag på att det fanns mer tvätt att vika. Jaja, får väl göra det "sen".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 066
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
460
· Visningar
23 219
Svar
2 001
· Visningar
98 117
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 606
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp