Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja verkligen och det värsta är att jag vet flera på mitt jobb som skulle tycka att det där är nått av det roligaste dom sett och skulle lätt ha det på sig.
Jag undrar mest vem som vill gå runt med en ScaniatröjaVisa bifogad fil 128195
Stör mig på sånna här ”roliga” tröjor
Samma snubbar som tatuerar sig med Scania-gripen. De finns, de är många. De kör oftast Scania själva och shoppar kläder i Scanias egna affär i Södertälje.Jag undrar mest vem som vill gå runt med en Scaniatröja
Haha, känns som om vi lever i väldigt olika världar. Om jag kollar runt mig i omgivningen så är det inte ovanligt att se gubbar med scania/volvo/valtra/case o.s.v. tröjor eller kepsar. Oftast är det kanske sådant man fått när man handlat sagda fordon och ett märke man annars håller på.Jag undrar mest vem som vill gå runt med en Scaniatröja
Jag förstår ändå din bror och tycker det låter rätt ogenomtänkt av din mamma att som klumpsumma ge er två olika mycket. Det blir ju liksom väldigt tydligt oavsett om din mamma sen bidragit till honom på andra sätt. Tycker det låter som upplagt för konflikt att göra så (och uppenbarligen har det ju nu blivit en konflikt också…)Min bror
För några år sedan fick både jag och han ett förskott på vårt arv från mamma. Jag fick 1,5 miljoner och han fick 1 miljon som bidrag för bostäderna vi ville köpa. Nu (flera år efter!) har han plötsligt börjat gnälla på fördelningen och tycker att den är orättvis. Jag fick mer pengar eftersom jag ville köpa en större lägenhet och hade tillräcklig ekonomi för att dels kunna stå för en totalrenovering och dels kunna betala alla löpande utgifter utan problem. Han hade precis börjat plugga till psykolog och hade många års studier framför sig så att köpa en lägenhet i samma storlek som min hade inte varit ekonomiskt möjligt ändå.
Ja, det skiljer en halv miljon om man bara ser till summan där och då men det är ju långtifrån vår slutsumma eftersom mamma fortfarande lever i högsta välmående, fortfarande arbetar och fortfarande ökar på sitt bankkonto. Familjen äger dessutom ett sommarhus på en av öarna utanför Västkusten och det har aldrig varit något snack om att det är min bror som kommer att få ärva det eftersom jag inte är intresserad medan han gärna spenderar somrarna där.
Samtidigt har min mamma hjälpt honom med pengar så fort han har behövt. Hon har stått för renoveringen av både hans kök och badrum och dessutom skickat över rätt mycket pengar utöver det så att han inte har behövt leva ett fattigt studentliv.
Jag och min bror har aldrig haft en bra relation men det här är så löjligt att jag häpnar.
Jag tror ärligt talat inte att det skiljer många kronor mot vad vi har fått. Min bror fick dessutom nyligen över 100' för att inte behöva leva snålt under studietiden så även om siffran som sagt där och då inte var samma så borde den ändå vara rätt utjämnad vid det här laget.Jag förstår ändå din bror och tycker det låter rätt ogenomtänkt av din mamma att som klumpsumma ge er två olika mycket. Det blir ju liksom väldigt tydligt oavsett om din mamma sen bidragit till honom på andra sätt. Tycker det låter som upplagt för konflikt att göra så (och uppenbarligen har det ju nu blivit en konflikt också…)
Möjligt. Tänker ändå att pengar är en sak det lätt uppstår konflikter runt och det därför utifrån sett verkar vara smartare att göra lika.Jag tror ärligt talat inte att det skiljer många kronor mot vad vi har fått. Min bror fick dessutom nyligen över 100' för att inte behöva leva snålt under studietiden så även om siffran som sagt där och då inte var samma så borde den ändå vara rätt utjämnad vid det här laget.
Det som är mest löjligt är att det är rätt lite pengar i sammanhanget ändå. Det här förskottet var ju inte ens hälften av det vi kommer få ut vid mammas bortgång så att redan nu börja gnälla om den här summan blir ju så märkligt. Jag har inte ens reagerat när mamma har berättat att hon gett pengar till honom och inte till mig utan tyckt att det är toppen att hon kan hjälpa honom så att han slipper ta studielån överhuvudtaget.
Det här gör att jag uppskattar min mammas sätt ännu mer. Behöver jag pengar av någon anledning så får min syster lika mycket och tvärt om.Jag tror ärligt talat inte att det skiljer många kronor mot vad vi har fått. Min bror fick dessutom nyligen över 100' för att inte behöva leva snålt under studietiden så även om siffran som sagt där och då inte var samma så borde den ändå vara rätt utjämnad vid det här laget.
Det som är mest löjligt är att det är rätt lite pengar i sammanhanget ändå. Det här förskottet var ju inte ens hälften av det vi kommer få ut vid mammas bortgång så att redan nu börja gnälla om den här summan blir ju så märkligt. Jag har inte ens reagerat när mamma har berättat att hon gett pengar till honom och inte till mig utan tyckt att det är toppen att hon kan hjälpa honom så att han slipper ta studielån överhuvudtaget.
Min större del är såklart redan noterad och jag har ändå inga som helst tankar på att försöka få en större slutsumma genom att undanhålla något.Möjligt. Tänker ändå att pengar är en sak det lätt uppstår konflikter runt och det därför utifrån sett verkar vara smartare att göra lika.
Arv efter din mammas bortgång gissar jag regleras så ni ändå delar lika om din mamma tydligt inte noterat att du redan fått större ”förtidsarv”. För de flesta människor är ändå en halv miljon rätt mkt så jag kan förstå om det väcker irritation, rationellt eller ej.
För de flesta människor är ändå en halv miljon rätt mkt så jag kan förstå om det väcker irritation, rationellt eller ej.
Jag har aldrig brytt mig om min bror får pengar och inte jag, jag vet att jag får om jag behöver men jag behöver inte få något bara för att. Jag bryr mig inte om det inte blir millimeterrättvisa helt enkelt.Det här gör att jag uppskattar min mammas sätt ännu mer. Behöver jag pengar av någon anledning så får min syster lika mycket och tvärt om.
Min syster behöver ett bidrag för att, jag vet inte, laga taket? Då dyker samma summa upp på mitt konto. Rättvist och vi får båda två lite extra lyx pengar bara för att den andra systern har ett behov som mamma hjälper till med. Ingen av oss utnyttjar detta särskilt ofta och det är extremt priviligerat att ha det så. Även väldigt skönt med ett extra skyddsnät.
Men precis så. Det är ju inte så att någon av oss lever på marginalerna och är i akut behov av varje krona så det blir så märkligt att han NU efter alla dessa år utan att ha sagt ett ljud plötsligt kommer med invändningar.Märkliga människor dock som blir irriterade när de själva fått stora summor pengar vid flera tillfällen där andra syskonet inte fått ett öre.
Renovera kök och badrum kostar skapliga slantar + 100 000 i extrapengar och förmodligen en del andra bidrag blir nog ganska lika samma mot den halva miljonen.
Vad finns då att gnöla om? Svar: inget.
Jag har aldrig brytt mig om min bror får pengar och inte jag, jag vet att jag får om jag behöver men jag behöver inte få något bara för att. Jag bryr mig inte om det inte blir millimeterrättvisa helt enkelt.