Hur kunde någon köra om till höger om dig om det låg en lastbil som körde 80 där?+ @athena_arabians @karamelldrottningen @daymint @pepp
Jag låg i 120 på 110-väg (enligt mätaren, så i verkligheten något lägre), och låg i vänsterfilen för att köra om en lastbil i högerfilen. Ni tycker alltså att jag har skyldighet att lägga mig bakom lastbilen och gå ner till 80, för att släppa fram den bil som kom bakom mig som vill köra 140 på motorvägen?
Min uppfattning är att vänsterfilen ska användas för omkörning och att man ska planera sin körning så att man inte blockerar trafiken i onödan, men att det inte finns någon regel som säger "alla ska flytta sig ur vägen om det kommer någon fartdåre i vänsterfilen".
Det är trafikfarligt att göra som hen (och ni?) kör!
Förutsätter att bakomvarande bil också körde om lastbilen och när du inte vek in åt höger mär din omkörd var klar blev gissningsvis den andra föraren irriterad över att du låg kvar i vänsterfilen och därför vek den in på höger körfält och körde om. Eftersom du fortfarande låg kvar i vänster körfält..