Störiga saker vi stör oss på, del 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ @athena_arabians @karamelldrottningen @daymint @pepp

Jag låg i 120 på 110-väg (enligt mätaren, så i verkligheten något lägre), och låg i vänsterfilen för att köra om en lastbil i högerfilen. Ni tycker alltså att jag har skyldighet att lägga mig bakom lastbilen och gå ner till 80, för att släppa fram den bil som kom bakom mig som vill köra 140 på motorvägen?

Min uppfattning är att vänsterfilen ska användas för omkörning och att man ska planera sin körning så att man inte blockerar trafiken i onödan, men att det inte finns någon regel som säger "alla ska flytta sig ur vägen om det kommer någon fartdåre i vänsterfilen".

Det är trafikfarligt att göra som hen (och ni?) kör!
Hur kunde någon köra om till höger om dig om det låg en lastbil som körde 80 där?

Förutsätter att bakomvarande bil också körde om lastbilen och när du inte vek in åt höger mär din omkörd var klar blev gissningsvis den andra föraren irriterad över att du låg kvar i vänsterfilen och därför vek den in på höger körfält och körde om. Eftersom du fortfarande låg kvar i vänster körfält..
 
Hur kunde någon köra om till höger om dig om det låg en lastbil som körde 80 där?

Förutsätter att bakomvarande bil också körde om lastbilen och när du inte vek in åt höger mär din omkörd var klar blev gissningsvis den andra föraren irriterad över att du låg kvar i vänsterfilen och därför vek den in på höger körfält och körde om. Eftersom du fortfarande låg kvar i vänster körfält..

Nej, det var tvärtom. Hen körde om mig innan jag körde om lastbilen. Jag hade påbörjat min omkörning när jag först såg hen närma sig bakifrån. Med påbörja menar jag att jag låg kvar i vänsterfilen efter en annan omkörning pga lastbilen, istället för att gå över till höger eftersom det bara hade blivit en zickzack-körning på tom vägbana. När bilen bakom var ikapp mig var det så nära till lastbilen att jag tyckte att det är mer rätt och riktigt att jag ligger kvar i 120 och gör klart min omkörning, än att jag ska gå in bakom lastbilen och gå ner, även om hen bakom vill köra snabbare. Så jag ligger kvar i vänsterfilen, och då är det istället bilen bakom som zickzackar över i höger fil och sen tillbaka till vänster i den minilucka som då är kvar mellan lastbilen i högerfil och jag i vänster. Jag hade blivit irriterad över någon som kastar sig ut i vänster på det sättet även om det inte varit som det var, men nu fattade jag ju vad det var hen tänkte göra och släppte därför på gasen när hen ökade i höger. Annars hade hen blivit inlåst bakom lastbilen med mig till vänster, och vem vet vilka risker hen var beredd att ta?
 
Idioter som ligger i fel fil på motorväg, blir du omkörd på fel sida är det du som ligger i fel fil!
Nä, så svart och vitt funkar det inte. Man har rätt att köra om lastbilar även om man väljer att göra det i laglig hastighet och någon bakom får sakta ned sitt fordon till laglig hastighet under tiden. Ofta finns bara 2 filer och då får man använda dem på bästa sätt tillsammans, och att köra om på insidan är ren idioti* så där håller jag med @Thaliaste .

* Men även där finns undantag när trafiken är av typen filkörning, då kör man givetvis enligt den rytm som gäller i egna filen oavsett vad tempot är i andra filerna.

Jag har blivit omkörd på både insida och utsida samtidigt när jag var ute med hästtransport (låg i högerfilen i 80km/h. Det var idioti grande av två sportbilar som tävlade med varandra i nånstans 170-200 km/h.
 
Person i facebookgrupp frågar om utbildning X som hen kommit in på ”räcker” för att jobba inom ett specifikt område som hen vill jobba inom -flera, bl a jag säger att nej det räcker inte utan det specifika området/inriktningen kräver utbildning Y, ofta med påbyggnad.

Annan person säger att jo, man kan jobba som det -men inom ett annat område. Jag svarar denna att ja, man kan jobba inom detta område som du anger men inte det som trådstartaren frågar om utan det TS frågar om kräver en annan utbildning.

Personen svarar mig att ”personligen skulle jag inte söka dit men det är en annan femma”

Eh ja? Det är ju en helt annan sak än ursprungsfrågan :confused:
 
Människor som inte låter en prata till punkt utan svarar på allt utom det som frågan rör. Vilket de hade hört om de inte svarade i förtid. Detta fortsätter tills man landar i någon form av kaka på kaka där jag inte kan öppna munnen innan personen börjar "jajaa, Nej, men ja, jaja."
Det är ingen ja eller nej fråga vilket du skulle förstått om du bara höll klaffen och lär mig prata till punkt!!!!

Jag jobbar inom service och turism.... :meh: :bag:
 
+ @athena_arabians @karamelldrottningen @daymint @pepp

Jag låg i 120 på 110-väg (enligt mätaren, så i verkligheten något lägre), och låg i vänsterfilen för att köra om en lastbil i högerfilen. Ni tycker alltså att jag har skyldighet att lägga mig bakom lastbilen och gå ner till 80, för att släppa fram den bil som kom bakom mig som vill köra 140 på motorvägen?

Min uppfattning är att vänsterfilen ska användas för omkörning och att man ska planera sin körning så att man inte blockerar trafiken i onödan, men att det inte finns någon regel som säger "alla ska flytta sig ur vägen om det kommer någon fartdåre i vänsterfilen".

Det är trafikfarligt att göra som hen (och ni?) kör!
Vem har sagt att vi kör som i ditt exempel?! :mad:
Generellt så ligger folk i fel fil, jag har kommit ikapp idioter som abbonnerar på vänsterfilen, när det är tomt för övrigt på en trefilig motorväg, så ja. Jag tar för givet när du inte skriver mer detaljerat att idioten är den som blir omkörd på fel sida.
 
Nä, så svart och vitt funkar det inte. Man har rätt att köra om lastbilar även om man väljer att göra det i laglig hastighet och någon bakom får sakta ned sitt fordon till laglig hastighet under tiden. Ofta finns bara 2 filer och då får man använda dem på bästa sätt tillsammans, och att köra om på insidan är ren idioti* så där håller jag med @Thaliaste .

* Men även där finns undantag när trafiken är av typen filkörning, då kör man givetvis enligt den rytm som gäller i egna filen oavsett vad tempot är i andra filerna.

Jag har blivit omkörd på både insida och utsida samtidigt när jag var ute med hästtransport (låg i högerfilen i 80km/h. Det var idioti grande av två sportbilar som tävlade med varandra i nånstans 170-200 km/h.
Generellt så används vänster fil till omkörning, efter avslutad omkörning ska man återgå till höger fil. Om folk kunde lära sig filkörning, att använda bilkers vid filbyten och att inte påbörja ett filbyte om det inte är tomt i filen man ska byta till samt att det är olagligt att påbörja en omkörning när framförvarande redan ligger i omkörning skulle både antalet olyckor minska men trafiken även flyta bättre.

Med andra ord, om det finns två eller fler filer så använder man vänster fil till omkörning. När omkörningen är avklarad byter man tillbaka till höger fil om man inte ska fortsätta köra om fler bilar. Vid flerfilig motorväg så kommer då långsamgående fordon som långtradare och bilister som inte vill köra fort att ligga i högerfilen istället för att hindra övrig trafik i de övriga filerna och både de som håller hastighetsgränserna och fartdårarna kan göra sina omkörningar i de andra filerna och sedan återgå till högerfilen när det är möjligt.
 
Generellt så används vänster fil till omkörning, efter avslutad omkörning ska man återgå till höger fil. Om folk kunde lära sig filkörning, att använda bilkers vid filbyten och att inte påbörja ett filbyte om det inte är tomt i filen man ska byta till samt att det är olagligt att påbörja en omkörning när framförvarande redan ligger i omkörning skulle både antalet olyckor minska men trafiken även flyta bättre.

Med andra ord, om det finns två eller fler filer så använder man vänster fil till omkörning. När omkörningen är avklarad byter man tillbaka till höger fil om man inte ska fortsätta köra om fler bilar. Vid flerfilig motorväg så kommer då långsamgående fordon som långtradare och bilister som inte vill köra fort att ligga i högerfilen istället för att hindra övrig trafik i de övriga filerna och både de som håller hastighetsgränserna och fartdårarna kan göra sina omkörningar i de andra filerna och sedan återgå till högerfilen när det är möjligt.
Jag tycker inte att något av det @Thaliaste skrev innebär någon motsägelse till detta.

Under en påbörjad omkörning av en lastbil väljer en annan bilist bakom som tycker omkörningen går för långsamt att zick-sacka sig igenom högerfilen för att komma före i omkörningen. Det är ett idiotbeteende med stora risker.

När jag påbörjat en omkörning så bromsar jag inte heller in tvärt bakom ett långsamgående fordon i högerfilen, för att en annan bilist tycker att omkörningen ska gå mycket fortare.

Då får fordonet ha blåljus, och i det fallet ligger jag bakom det långsamgående fordonet och påbörjar ingen omkörning.
 
Stör mig på att jag stör mig på lilla.
Blir kallad lilla älsklingen. Det är alltså menat som något positivt!
Men jag stör mig på själva ordet lilla. Vadå lilla? Jag är inte obetydligt liten. Jag vill inte vara någon ”lilla”
Uh-oh, det hade kunnat vara jag. Utom att jag inte säger älskling. Men efter att ha sett en massa små djur och andra saker som var både små och söta så började jag koppla först "liten --> söt" och så småningom "söt --> liten", vilket numera gör att "allt som är sött är litet" och även mitt senaste ex på ca 1,90 fick kallas för liten till höger och vänster. Eller "lilla [valfritt smeknamn]". :cry:
 
Bilar som kör igenom vattenpölar i sån fart att man får ställa sig på gräsmattan bredvid den förhållandevis breda trottoaren för att undvika nedstänkning. Är så jävla grinig idag att den tredje bilen gav jag fingret efter som den mogna människa jag är:angel: Det hade inte varit några som helst problem för någon av dom att sakta ner med tanke på hur vägen går.
 
Jag har raderat ett gäng inlägg gällande netikett och användandet av gilla-knappen. En sådan diskussion hör inte hemma i denna tråd utan tas bäst på underforumet Bukefalos.

/Mod

Ok, ja kan diskussionen om användning av gillaknappen fortsätta där så blir ingen gladare än jag. Kan du flytta inläggen dit?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
479
· Visningar
23 974
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 101
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 635
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 156
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp