Störiga saker vi stör oss på, del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Följer ganska många häst-influencers på YouTube/andra sociala medier och jag stör mig så mycket på hur lite säkerhetstänk det finns. Det är grimmor med käk-delen uppknäppt, lösa hästar i stallgången, avsaknad av hjälm och med tygskor på fötterna vid longering/lastning/övrig hantering osv. Vet att det kanske fungerar hur bra som helst för dem, men tycker ändå det känns lite trist att se.
 
Människor som skaffar djur som de sedan inte har råd att ta till veterinär 🤬


Jag är helt vansinnig. Jag är med i en stor tjejgrupp på Facebook där en tjej la upp ett inlägg tidigare ikväll om vad hon kan göra för sin katt som uppenbarligen lider enormt av något som ser ut som ögoninflammation. Hon la upp en bild på katten och tro mig, ögonen är hemska.
Folk var snabba med att be henne åka in till veterinären omgående och vad svarar det jävla trashet till ägare? Jo, att hon inte har råd att ta katten till veterinär förrän nästa vecka då hon får pengar igen 🤦‍♀️

Jag har nu ägnat kvällen åt att leta reda på hennes adress, skriva till hennes mamma och fråga om hennes telefonnummer så att katten kan få ännu snabbare hjälp samt lagt in påminnelse att jag ska ringa Länsstyrelsen imorgon så fort telefontiden öppnar så att jag kan anmäla. Vilken idiot.
 
Människor som skaffar djur som de sedan inte har råd att ta till veterinär 🤬


Jag är helt vansinnig. Jag är med i en stor tjejgrupp på Facebook där en tjej la upp ett inlägg tidigare ikväll om vad hon kan göra för sin katt som uppenbarligen lider enormt av något som ser ut som ögoninflammation. Hon la upp en bild på katten och tro mig, ögonen är hemska.
Folk var snabba med att be henne åka in till veterinären omgående och vad svarar det jävla trashet till ägare? Jo, att hon inte har råd att ta katten till veterinär förrän nästa vecka då hon får pengar igen 🤦‍♀️

Jag har nu ägnat kvällen åt att leta reda på hennes adress, skriva till hennes mamma och fråga om hennes telefonnummer så att katten kan få ännu snabbare hjälp samt lagt in påminnelse att jag ska ringa Länsstyrelsen imorgon så fort telefontiden öppnar så att jag kan anmäla. Vilken idiot.
Vilken insats. All heder till dig! ❤️
 
Vilken insats. All heder till dig! ❤️

Jag är så illa tvungen! Se här liksom 😭😭😭 Det här är fasen inte något som bara kommit på någon dag.

Screenshot_20220816_200312.jpg
 
Stackars vännen :heart har du en anonym mailadress? Jag tänker att det vore superbra om du kunde maila in den bilden! Jag tror tyvärr det inte går att få med anonymt via webbformulär..
Jag mailar med min vanliga, jag har ändå redan skrivit till hennes mamma att jag kommer att anmäla oavsett om hon vill ge ut telefonnumret eller inte men att det vore bra om hon gör det så att katten kan få hjälp snabbare. Bilden ska absolut in tillsammans med anmälan!
 
Hör av dig till styrelsen eller hyresvärden? Här är det stenhårt med inga djur på innergården osv.
Skrev till hyresvärden, dessvärre utan någon åtgärd från deras sida :( "Man får tyvärr räkna med att andra människor och deras djur hörs om man bor i lägenhet" och "så länge det inte rör sig om sanitär olägenhet på innergården, så har vi inte så mycket att påpeka om"
Hyresvärden utstrålar verkligen försök att hitta någon annanstans att bo om du nu är så missnöjd-vibe :meh:
 
Skrev till hyresvärden, dessvärre utan någon åtgärd från deras sida :( "Man får tyvärr räkna med att andra människor och deras djur hörs om man bor i lägenhet" och "så länge det inte rör sig om sanitär olägenhet på innergården, så har vi inte så mycket att påpeka om"
Hyresvärden utstrålar verkligen försök att hitta någon annanstans att bo om du nu är så missnöjd-vibe :meh:

Det är tyvärr svårt för en hyresvärd eller bostadsrättsförening att göra något åt den typen av störningar. Att till exempel förbjuda djur på gården fungerar så länge alla snällt följer reglerna, men om någon inte gör det finns det lite man kan göra i praktiken. Det är trist när folk inte visar hänsyn.
 
Det är tyvärr svårt för en hyresvärd eller bostadsrättsförening att göra något åt den typen av störningar. Att till exempel förbjuda djur på gården fungerar så länge alla snällt följer reglerna, men om någon inte gör det finns det lite man kan göra i praktiken. Det är trist när folk inte visar hänsyn.
Jo, jag förstår att det inte finns så väldans mycket att göra åt den här typen av störningar. Tycker dock att hyresvärden kan prata med/skriva till grannen när flertalet har kontaktat dem för att de har ont av skällandet mitt i natten. Mest för att påpeka att det inte gått obemärkt ens för värden.
Har hört från min balkong att grannar pratat med hundägaren men det är inget som jag vågar göra av olika skäl.
 
Men hur kan man tro att något annat alternativ finns än veterinär?! Och är någon utbildad veterinär tror jag knappast att de vill/kan hjälpa över nätet...
Ja jag håller med, helt ofattbart! Och först NU söka hjälp?! Katten måste ha gått med det ett tag.
Jag vet inte riktigt varför inte min text kom med..
Jag ville nog bara säga stackars lilla kissen, och att du är fantastisk som kämpar för dessa små kissar/ djur ❤️
Jag sitter i telefonkö till Länsstyrelsen i skrivande stund ❤️
 
En baggis jämfört med den stackars katten, men....

GRANNENS POOLPUMP!! Den står på dygnets alla timmar och surrar så jag håller på att bli vansinnig. De har alltså en sån där vanlig rund pool som man tar ner efter sommaren, ingen riktig swimmingpool. Men pumpen surrar högt och skarpt, hela sommaren. Jag älskar min trädgård men vill snart inte vara där längre. Allt jag hör är det höga surret. Jag vet att jag måste prata med dem men är lite konflikträdd, då de bl.a. varit lite sura på oss eftersom de vill ta ner häcken mellan våra trädgårdar och vi vägrar. Deras två katter flyttade dessutom hem till oss och vägrade flytta tillbaka hur de än hämtade dem.....

Men ändå. Jag är helt klart beredd att köpa dem en ny tystare poolpump. För visst måste såna finnas?? Och måste de stå på hela tiden??

Nu är sommaren snart slut, men jag står inte ut en sommar till med surret. Får samla mod under vintern...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 255
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
28 087
Senast: MCP
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 707
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 346
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp