Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det krävs inte någon licens att köpa och använda en motorsåg och det tycker jag faktiskt inte är fel. Vi kan inte bygga bort alla risker i tillvaron. Plus att skulle det vara så fick jag inte använda röjsåg, något jag måste kunna för att hålla igång fastigheten. Den känner jag mig säker på eftersom jag har en utbildning i att använda den (om än för länge sedan) plus att sådan har jag kört rätt mycket.
Fast körkortet innebär ju just utbildning, och det är det som är det viktiga för mig i resonemanget. Kunskap & säkerhetstänk i hanteringen. Hur man ska reglera det ger jag mig inte in på att diskutera, min poäng var bara att sannolikheten är större att lekmän är sällananvändare och därför är riskerna för dem också större.
 
Fast körkortet innebär ju just utbildning, och det är det som är det viktiga för mig i resonemanget. Kunskap & säkerhetstänk i hanteringen. Hur man ska reglera det ger jag mig inte in på att diskutera, min poäng var bara att sannolikheten är större att lekmän är sällananvändare och därför är riskerna för dem också större.

Absolut men det är farligt att leva, en dör av det ;) Någonstans måste en ta eget ansvar för vad en gör och känner en sig inte säker med motorsåg så låter en antingen bli eller går en kurs.

---- Inte riktat till dig
Jag är lite allergisk emot att certifiering börjat användas som någon snuttefilt även utanför yrkeslivet. Vart tog det egna ansvaret vägen? Det är definitivt ett störningsmoment för mig :D
 
Absolut men det är farligt att leva, en dör av det ;) Någonstans måste en ta eget ansvar för vad en gör och känner en sig inte säker med motorsåg så låter en antingen bli eller går en kurs.

---- Inte riktat till dig
Jag är lite allergisk emot att certifiering börjat användas som någon snuttefilt även utanför yrkeslivet. Vart tog det egna ansvaret vägen? Det är definitivt ett störningsmoment för mig :D
Ja det störiga var ju just att det är det de där envisa männen inte gör 😅 Eller snarare, att deras egen bedömning av sin förmåga kanske inte är så tillförlitlig.

Och min policy är normalt sett att inte dalta med folk som vägrar vara rädda om sig själva, men när det gäller ens gamla far som är bra på så många andra vis (och ganska laglydig) hade det varit praktiskt att kunna luta sig mot något officiellt tvingande 😁 Jag har dragit till med mina tyngsta argument ("Vill du inte kunna leka med dina barnbarn?" "Jag ber dig." etc. ) så vi får hålla tummarna att det hjälper det egna ansvaret på traven.
 
Ja det störiga var ju just att det är det de där envisa männen inte gör 😅 Eller snarare, att deras egen bedömning av sin förmåga kanske inte är så tillförlitlig.

Och min policy är normalt sett att inte dalta med folk som vägrar vara rädda om sig själva, men när det gäller ens gamla far som är bra på så många andra vis (och ganska laglydig) hade det varit praktiskt att kunna luta sig mot något officiellt tvingande 😁 Jag har dragit till med mina tyngsta argument ("Vill du inte kunna leka med dina barnbarn?" "Jag ber dig." etc. ) så vi får hålla tummarna att det hjälper det egna ansvaret på traven.
Dom där gamla gubbarna (pappor) har tendens att väldigt egensinniga med åldern. Framförallt så vet dom minsann bäst och dom vet allt.
 
Ja det störiga var ju just att det är det de där envisa männen inte gör 😅 Eller snarare, att deras egen bedömning av sin förmåga kanske inte är så tillförlitlig.

Och min policy är normalt sett att inte dalta med folk som vägrar vara rädda om sig själva, men när det gäller ens gamla far som är bra på så många andra vis (och ganska laglydig) hade det varit praktiskt att kunna luta sig mot något officiellt tvingande 😁 Jag har dragit till med mina tyngsta argument ("Vill du inte kunna leka med dina barnbarn?" "Jag ber dig." etc. ) så vi får hålla tummarna att det hjälper det egna ansvaret på traven.

Där är jag helt enig med dig. Jag hade själv en envis far som ibland inte gjorde saker på det säkraste sättet (lilla pappa :heart).

Min tidigare granntant tyckte det var en bra idé att klättra på taket till sitt härbre också (80+ med hjärtproblem). Då skällde jag och särbon lite på henne och tyckte att det är ju bara för henne att komma över för hjälp.
 
Förstår inte riktigt hur folk resonerar med att de tycker jag har jättemycket tid till övers när jag både jobbar 60 % och pluggar 100 % ? Jag är väldigt nyfiken på hur deras ekvation går ihop med att jag ska ha tid för att åka med på shoppingturer, ta långa fikastunder och vara barnvakt åt allas ungar. Nog för att jag är en jävla prestationsprinsessa men någon måtta får det väl ändå vara?🤷‍♀️
 
Förstår inte riktigt hur folk resonerar med att de tycker jag har jättemycket tid till övers när jag både jobbar 60 % och pluggar 100 % ? Jag är väldigt nyfiken på hur deras ekvation går ihop med att jag ska ha tid för att åka med på shoppingturer, ta långa fikastunder och vara barnvakt åt allas ungar. Nog för att jag är en jävla prestationsprinsessa men någon måtta får det väl ändå vara?🤷‍♀️

Det här med att studera verkar många ha problem att förstå att det tar tid och att man kan vara upptagen fast det varken är seminarium/föreläsning/tenta just den dagen...
 
Det här med att studera verkar många ha problem att förstå att det tar tid och att man kan vara upptagen fast det varken är seminarium/föreläsning/tenta just den dagen...
Mm, mycket svårt att förstå. Fick höra att "men du gör ju ingenting efter jobbet, du har ju ingen föreläsning eller så". Nej, jag bara skriver på min 25-sidiga praktikrapport med diverse bilagor som ska ligga till grund till mitt examensjobb så jag kan ta examen om en månad men den är ju oviktig för någon ville ju ha sällskap och bärhjälp på IKEA 5 timmar just idag... :meh:
 
Folk som äter i sociala medier. Alltså ”jag har lagat/bakat något gott och nu äter jag det med stora tuggor i bild, gör en åh-vad-gott-min och nickar instämmande”. Jag vet inte varför det stör mig, men det stör mig.

Mig med, speciellt när det kommer upp bantningsgrjejer och tjejer som sippar på skitäckliga måltidsersättningar och himlar med ögonen och slickar sig om munnen. Fy fan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 568
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 206
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp